Pony trekt kind uit het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:47

Tippi schreef:
longeerlijn is wel een idee ja
maar geef dan maar eens oefeningen ;)

Ik heb er al vaker op gezeten om het hem af te leren maar hij weet precies wie er op zijn rug zit... dat is het m

Zitles ;)

Je zou ook na een paar keer longeren met een longeerzweep in de bak kunnen blijven staan, je hoeft er niet eens iets mee te doen maar het houd de pony waarschijnlijk wel wat voorwaartser.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:49

Deze pony heeft dus gewoon heel goed door hoe hij dit meisje buiten spel kan zetten en vooral bij wie hij het niet in zijn hoofd moet halen. Ik denk dat je er voor het opvoedkundige zelf af en toe op moet gaan zitten en verder voor het meisje een hulpteugeltje moet gebruiken zodat het geen echt heel vervelend spelletje gaat worden. Is misschien voor het rijden met het meisje klein beetje symptoombestrijding maar je kan niet van zo'n meisje verwachten dat zij het op kan lossen. Ik zit ook te denken aan een elastiekje of losse thiedemann. Verder mag ze best een plukje manen vashouden als hij trekt, dan heft ze wat steun om haar handjes op de juiste plek te houden, tevens houvast en kan ze de teugels beter vasthouden. Hij mag dan best iets in zijn mond voelen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:49

Hangen doen de ponys meestal als hij niet voorwaarts is, dus lekker lui lopen is hangen.

Hou hem voldoende bezig; overgangen, middendraf, voltes spelletjes, iniedergeval afwisselend en probeer vooral voorwaarts te houden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:54

Ik reed als kind ook op zo'n beestje, en ik liet de teugels uit mijn handen trekken, en nam ze daarna gewoon weer op maat. Een kind leert er goed van zitten, en teugels op maat maken, zonder aan de teugels te hangen. Andere kinderen hielden de teugels bij hetzelfde paardje muurvast, en werden uit het zadel gegooid zo.
Dus om onafhankelijk te zitten, zonder te trekken, en het nut van voorwaarts houden te leren vind ik zulke paardjes eigenlijk wel handig. :D

Ik denk dat Bandida ook een punt heeft, vaak begint een pony met trekken, omdat de ruiter steeds trekt.

Tippi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:00

claud31 heb je een foto? Ik zou niet weten hoe je die kan plaatsen iemand idee?

buukske

Re: Pony trekt kind uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:01

nee ik weet ook niet hoe.....

Tippi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:01

tuurlijk blijft die pony trekken als zij terugtrekt maar daar wil ik dus iets aan doen... ;)

Tippi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:12

wat te doen als het paardje aan de longeerlijn ook trekt?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:12

ja dat werkt niet,gewoon vastzetten aan het zadel en aan het bit,dan is je probleem weg

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:14

Is een stootteugel geen optie?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:18

Wat ook nog wel eens wil helpen; een zogenaamd 'grastouwtje'. Een simpel, sterk en niet schurend touwtje aan het kopstuk v/h hoofdstel maken, en die verbinden met het zadel. Niet te kort natuurlijk, maar zodra pony hoofd lager wil brengen, maakt het touwtje dit 'onmogelijk'.

Wij gebruikten het veel op het ponykamp waar sommige pony's maar al te goed wisten dat ze op buitenrit prima af en toe wat gras mee konden pikken door hun hoofd met kracht omlaag te smijten; die kleine kids konden dan maar met moeite in het zadel blijven. Met een grastouwtje was dat probleem simpel opgelost.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:20

Afbeelding

een bijzet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:20

JoyCiej007 schreef:
Wat ook nog wel eens wil helpen; een zogenaamd 'grastouwtje'. Een simpel, sterk en niet schurend touwtje aan het kopstuk v/h hoofdstel maken, en die verbinden met het zadel. Niet te kort natuurlijk, maar zodra pony hoofd lager wil brengen, maakt het touwtje dit 'onmogelijk'.

Wij gebruikten het veel op het ponykamp waar sommige pony's maar al te goed wisten dat ze op buitenrit prima af en toe wat gras mee konden pikken door hun hoofd met kracht omlaag te smijten; die kleine kids konden dan maar met moeite in het zadel blijven. Met een grastouwtje was dat probleem simpel opgelost.

Is ook idd een goede optie maar denk dat groot aantal medeBokkers dit niet gaan trekken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:22

daniella74 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Is ook idd een goede optie maar denk dat groot aantal medeBokkers dit niet gaan trekken.

Hoe bedoel je dat 'dit niet gaan trekken'? 't is igg geen hulpteugel die op het bit inwerkt... heel simpele oplossing, geen scherpe inwerking.

En ja natuurlijk met aanvulling dat het probleem zelf ook opgelost moet worden tussen kind en pony, met diverse tips als zitles e.d. die hier al genoemd zijn.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:22

of gewoon de teugels eraf halen?? Is ook goed voor het evenwicht van het kind en dan zie je meteen in hoeverre het kind steun zoekt op de teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:25

Tippi schreef:
wat te doen als het paardje aan de longeerlijn ook trekt?

Dan helpt degene die longeert met het voorwaarts houden. Let er ook op dat het meisje haar handen wel ontspant zodat je niet tegen elkaar in gaat trekken. Het is een kwestie van doorzetten, zelf niet terugtrekken en goed voorwaarts houden als hij gaat trekken. Anders zou ik toch een bijzet of iets dergelijks gaan proberen, als hij het echt alleen bij dat meisje doet en bijrijden niet helpt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:28

Het grastouwtje is bij Le Monde Du Cheval te bestellen, het is daar een hulpteugel. Ik meen dat ik in de drafsport ook wel eens eenzelfde idee heb gezien, enkel dan door naar het bit.

Ik zou ook voor een hulpteugeltje gaan. Een bijzet of zo'n grastouwtjesteugel.

Claud, ik ben echt heel benieuwd naar wat je bedoelt :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:30

Onze shet deed het ook altijd. Toen mijn zoontje te klein was, was dat ook een probleem. Ik heb hem wel geleerd zijn handen omhoog te doen en toch even met 2 beentjes een klopje te geven. Op een gegeven moment is dat echt wel gaan werken en uiteindelijk liep de shet perfect bij hem. Alleen zodra er een ander klein kind op zit, doet hij het toch wel weer.

Daarnaast nam ik ze mee naast mij. Ik deed een longe aan een bitstukje en ging samen een stukje rijden en draven. Toen heb ik ook weleens zijn hoofdje op tijd naar boven gehouden en dan zijn ze er ook snel klaar mee. Ging er niet echt hard aan toe, maar gewoon op tijd zijn en duidelijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:32

JoyCiej007 schreef:

Hoe bedoel je dat 'dit niet gaan trekken'? 't is igg geen hulpteugel die op het bit inwerkt... heel simpele oplossing, geen scherpe inwerking.

En ja natuurlijk met aanvulling dat het probleem zelf ook opgelost moet worden tussen kind en pony, met diverse tips als zitles e.d. die hier al genoemd zijn.[/quote]

Die gaan dat dan weer zielig vinden voor die pony :+
Vind de optie teugels eraf halen redelijk onzinnig om niet te zeggen gevaarlijk. Knoop in de teugels is een prima optie maar een ruiter moet zelf wel over de rem kunnen beschikken. En ja, ik weet dat een bit geen rem is maar soms moet je wel.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:35

gypsymyhorse schreef:
of gewoon de teugels eraf halen?? Is ook goed voor het evenwicht van het kind en dan zie je meteen in hoeverre het kind steun zoekt op de teugels.

dit was een reactie op de vraag "en als de pony ook trekt aan de longeerlijn".

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:35

heb ook zo n manegepaard gehad die de kids tot jankend toe uit het zadel trok en ik heb hem maar verkocht..
knol wist precies wie hij op zijn rug had en bij wie hij het wel of niet kon doen dus dat schoot niet op..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:47

daniella74 schreef:
Die gaan dat dan weer zielig vinden voor die pony :+

Nou........ denk dat denk ik eigenlijk niet.... er wordt hier zelfs gesproken van bijzets, stootteugels, slofteugel etc. en dat zijn toch allemaal hulpteugels die én op het bit werken, en toch best wat kundigheid vergen, ook van het kind zelf. Denk dat een grastouwtje dan qua hulpmiddel het beste is aangezien deze dus niet aan het bit bevestigd hoeft te worden, pony er verder geen last van heeft, niet in een bepaalde houding 'gedwongen' wordt en ruitertje er niets mee hoeft te doen...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:53

Jij en ik weten wat het touwtje doet maar een hoop anderen niet :+.

Tja, je zal toch wat moeten met pony en kind als je niet wil verkopen. Vind een aantal genoemde hulpteugels geen verkeerde optie en een keertje plukje maan vasthouden om teugels niet uit handen te laten trekken vind ik hier ook wel op zijn plaats. Pony houdt er denk ik snel mee op als zijn grapje tegen hem gaat werken als hij elke keer dan een beetje druk in zijn mond voelt. Slof is weer beetje overdreven hier.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:14

Ja een soort vaste teugel (zoals een elastiek) vastmaken en dan het meisje de pony naar voren laten rijden als hij probeert te trekken! Het belangrijkste is dus wel het aansporen als hij trekt!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:14

dat "gras touwtje"is wat ik dus als 1e hulpteugel opperde