Trekken onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:18

Hallo Tuc,

Mijn paard was ook bijna niet te remmen, wilde ook niet halthouden (maar dan ook echt niet)
Zelfs met opstappen stond hij niet stil en wilde al beginnen met lopen.
Hij was ook de hele weg alleen maar bezig met het bit en lette niet echt op mij.

Nu rijd ik sinds een paar weken bitloos en hij stopt als ik dat wil, let alleen nog maar op mij. Reageert veel beter op mijn stem en loopt lekker ontspannen.
Ik heb een tinker van bijna 5 jaar. Hij is dus ook nog erg jong, maar ik ben dolblij dat ik heb gekozen om eerst bitloos te proberen voordat ik met allerlei bijzet teugels ed aan de gang ging.

Misschien is het te proberen om in de bak op een goed passend en strak zittend stalhalster te rijden.
Gewoon eens kijken hoe hij hierop reageert.

In ieder geval veel succes!

Tuc

Re: Trekken onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 08:23

Okee!!!! Klinkt bekend :D
Zal eens gaan kijken daarnaar. Ben namelijk ook niet van plan bijzet teugels e.d. te gaan gebruiken.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:41

Ja, je kunt het altijd even met een stalhalster proberen.
Kost je niks en je kunt in ieder geval kijken hoe hij erop reageert.

Heel veel succes ermee !

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:21

Dank je :)
Net even gelongeerd: Ging SUPER. Alleen de galop vindt ze moeilijk (draver hé :P)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:55

Ja die van mij heeft ook moeite met de galop.
Heeft het ook nooit geleerd. Hij is bijna 5 dus dit is mijn volgende project ;)

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:40

Zeker niet terugtrekken. Flink bijdrijven of tikje met zweep in combi met weerstandbieden. Zorg ervoor dat trekken en straf elkaar logisch dus snel opvolgen.

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:58

misschien een ander bitje? of gewoon met zweep rijden als hij trekt direct een tik als je terugtrekt dan blijft hij alleen maar trekkken dus dat niet doen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:06

Ja, maar als ik haar een tik geef, dan schiet ze bijna in rengalop en inhouden lukt nauwelijks, anders doet ze haar hoofd de lucht in of wordt ze erg gespannen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:21

Ik zou geen zweep gebruiken om het te straffen maar het probleem gelijk aanpakken op de plek waar het zit. Ga eerst naar jezelf kijken. Zit je goed, houd je het paard goed aan je been en is het paard actief? Zo nee, dan consequent zijn met overgangen oefenen, met je been aanleggen moet je paard gelijk weg zijn en ook gelijk actief. Met actief maken bedoel ik niet racen boven jouw gewenste snelheid/tempo. Je vangt op met de voorkant. Trekt je paard haar neus eruit trekt en een lange hals maakt, is ze niet genoeg voorwaarts en loopt waarschijnlijk op de hoefslag te hangen waardoor ze steun heeft aan de bakrand. Ze loopt niet op eigen benen en hangt haar hoofd in jouw handen omdat activiteit onbreekt en het achterbeen er niet mooi onder zit. Ga dus veel overgangen maken en haar goed aan het been maken. Rijd veel binnenhoefslag en houd haar goed bezig. Na elke oefening schiet je gelijk te volgende oefening in, bezig blijven. Niet steeds herhalen of rondje blijven rijden maar inbuigen in voltes en wisselen van richting. Op de voltes goed binnenstelling vragen en goed voorwaarts houden. Als je bezig bent met het aan je been maken van je merrie, wil je reactie na 1 x benen geven. Wees consequent en vraag je af, is dit de reactie die ik moet krijgen? Niet steeds aansporen maar liever zo nu en dan een flinke trap als je geen reactie krijgt en dan niet laten weglopen maar opvangen. Een paar meter later ga je eens een volte middendraf doen of zelfs een keer de bak rond. Ze mag pas terugkomen als jij haar dit vraagt. Maak haar lekker wakker en daarna benen weer net stil. Bij dit opvangen moeten je handen ontspannen en meegevend zijn. Altijd eigenlijk. Trekt ze de teugels uit je handen of maakt ze een lange nek? Dan zijn jouw teugels te kort en is het been er niet aan. Teugels korter en tillen boven het zadel. Absoluut niet op je been neerzetten zoals veel ruiters doen. Deze ruiters zetten hun handen breed en laag om zo het paard naar beneden te dwingen. Dit is heel dom omdat een paard hierdoor zijn onderste (verkeerde) halsspier gaat gebruiken en hiermee heel sterk is en sterker wordt. Jij wilt de bovenste halsspier kweken en deze groeit als jij nageeflijkheid heb verkregen door je paard. En voor nageeflijkheid moet jij goed rijden want je paard wil het graag maar de ruiter is altijd de factor die dat verstoord. Dus trekt ze de teugels uit je handen, dan ga je kijken of ze goed aan het been is en pak je dit aan. Je handen ontspannen. Zit ze aan je bit/teugels? Dan een ophouding langs je lichaam af en je hand weer duidelijk toegeven. Elke keer als zij eraan zit even doorhalen, niet over je bovenbeen maar langs je zij. Geen druk op die teugels en vergeet niet je hand weer duidelijk naar voren mee te geven dat ze de kans heeft om te zakken. Dus lucht in de teugels en handen, wel contact maar geen spanning. Been er goed aan maar niet constant. Contact op beide teugels en goed binnenstelling in de voltes. Spanning in het hoofd in de hals? Niet het gevecht aangaan met trekken, ophouding, been eraan en je hand weer naar voren en altijd de handen goed blijven tillen. Teugels niet te lang dan verlies je contact en maak je onrust. Als het tempo juist te hoog ligt rijd je consequent op je zit terug, goed op je bips zitten en ophouding buitenteugel. Ze moet op jouw tempo lopen. Dus goed ademhalen, op je bips zitten en geen spanning in die handen of teugels.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:23

Zo, wat een verhaal :D Erg goede tips.
Ze is erg gevoelig voor het been en aandrijven durf ik bijna niet. Maar ik ga alle tips volgen! Bedankt.