Hoe dit oplossen ? :

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:08

Christyj138 schreef:
Voorop zet hij de noodrem erop, en knallen de andere paarden achterop.

Chris ik denk dat de oplossing van TROI het best zal werken.
Ik denk verder dat het niet echt angst is, hij loopt je gewoon lekker uit te testen en te vervelen.

Flowq

Re: Hoe dit oplossen ? :

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 08:48

kim, dat denk ik ook.
ga er zeker wat mee doen. ;)

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:27

Je moet erg consequent zijn. Het ligt volgens mij niet aan je bit ofzo. Geef hem op z'n kop als ie doorgaat. En als hij wel rustig is, ben je ontspannen en beloon je hem (praten!).

Je kunt ook kleine stukjes langs de weg oefenen. Ik denk dat je pony het leuk vind om naar buiten. Als ie begint te trekken, meteen omdraaien en naar huis.

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:28

Of; stilstaan. Het zal wat moeite kosten, maar je pony wil vóóruit, en dan moet je dus precies het tegenovergestelde doen van wat hij wil. Werkt super, om een gegeven moment luistert 'ie goed (bij mij wel:D)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:36

Christyj138 schreef:
De laatste tijd is mijn haflinger zo sterk buiten.
Kan niet meer lekker stappen, draven en galoperen.
De hele tijd trekken en dribbelen onder het stappen.
Alleen gaat het wel wat beter als met iemand samen.
Zoals vandaag ging ik rijden. Hele tijd maar dribbelen en
inhalen. Toen heb ik hem omgedraaid op de weg gezet
waar hij het helemaal niet mee eens was.
Verder gereden en toen wouden we onderlangs de dijk
galoperen. Ging super!!! goed, geen problemen niet sterk,
lekker bij me gebleven. Hij liep voorop
Toen gingen we de dijk weer op en toen begon het weer.
Dan trekken enzo. Toen gingen we weer aan de andere kant
de dijk af, en galoperen. Toen had hij zijn noodrem gevonden
en lag ik bijna eraf en knalde de andere haflinger op zijn kont.
Toen ging dat meisje voorop en was hij weer zo sterk en trekken.
Gingen we weer draven galopeerd hij door waardoor hij op de kont
knalt van de andere haf, toen het bosje in, ging weer super goed
en geen problemen, weer voorop en lekker voorwaarts.
Eenmaal weer op de weg begint ie weer, vind hij alles eng en alleen
maar hard lopen!

Wat is de IDEALE oplossing ?
ander bit
martingaal
thiedeman

P.S. rijd nu met een dubbelgebroken water trens met dik middestukje

Wat dacht je van les nemen, je kan wel van alles gaan proberen om het probleem uit te stellen, maar, je kan beter het probleem verhelpen..

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:46

daarom vraagt ze hier ook tips, ze krijgt al les. Alleen buiten rijden is toch nét iets anders als in een bak hoor. Ik heb mijn arab in de bak volledig onder controle, buiten is het gewoon een heethoofd. Ik ben buiten ook drukker als binnen ;)

Voor de topicstarter; zoals meerdere mensen al gezegt hebben, tegengas geven. Wil hij draven ga jij stappen. wil hij galopperen ga jij draven. Het is wel even een gevecht en als je haflinger zo sterk is is het zéker niet makkelijk.

Maar zoals Koetjeboe ook al zei (je vriendin toch?) probeer er eens iemand anders op te zetten die onder het zadel net iets meer te zeggen heeft als jou. Dit is niet aanvallend bedoeld en ik wil daarmee ook helemaal niet zeggen dat je niet kunt rijden en er iemand op moet zetten die wél kan rijden, nee iemand die net iets meer controle heeft.

Hulpteugels zijn in dit geval geen oplossing, een haf loopt daar zó doorheen. Scherper bit oid daar beschadig je je paard alleen maar mee. Niet per se lichamelijk (wel goed mogelijk hoor) maar vooral mentaal. Zo zal je paard zich namelijk alleen maar nóg sterker gaan maken, dus probeer het aub niet :)

Je zegt dat hij aan de hand rustig is, eigenlijk zo mak als een lammetje. Misschien kun je eens iemand erop zetten en iemand anders of jij zelf longeren op een grasveld. Wat ik al zei mijn arab is in de bak rustig en buiten een draak, omdat hij gewoon heet word. Gelukkig maakt mijn pony zich niet sterk dus kan ik er mee omgaan. Maar als ik hem op een weiland of gewoon een open stuk aan het werk zet (in het begin voornamelijk op de volte) dan gaat de "SPELEN" mentaliteit over in het "WERKEN" mentaliteit en is hij super braaf...

Succes

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:40

bedankt Assiej.
Hier ga ik echt wat mee doen.
Heb gaat ook al steeds beter.
Ik denk niet dat ik er iemand anders op ga zetten.
Niet dat bijv. koetjeboe niet mag ofzo.
Maar voor mijn gevoel gaat het dan alleen maar slechter,
want hij probeert je juist uit.
Dus denk niet echt dat dat op gaat schieten.
En eerst had hij dit niet, dus nu na ongeveer een jaar, krijgt hij dit.
Heel erg bedankt voor jullie tips ;)
En assiej: ik ga zeker heel vaak aan je bericht denken.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:42

Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Ik ben ook zo dat ik niet graag iemand anders op mijn pony zet hoor, kan ik begrijpen. Mijn pony heeft een arabische gebruiksaanwijzing die alleen ik voor 80% weet, niet eens voor 100% ;) Je kunt er natuurlijk ook zelf opgaan zitten dat iemand anders hem longeerd. Dat is ook nog een optie.

Je moet gewoon een beetje passen en meten wat betreft het afleren van dit gedrag.. Met 1 tip zul je er niet gelijk van af zijn, en dat moet je ook absoluut niet verwachten hoor, dan geef je jezelf valse hoop en dat is zonde! Het zal geduld vergen, maar komen zal je er vast wel. Met mijn pony dacht ik ook dat er nooit een einde aan zou komen (dat hete gedoe buiten) en nu na een tijd ook buiten wedstrijden te hebben gereden en met de selectie op grasvelden te hebben getraind is hij buiten een stuk relaxter en kunnen we allebei evenveel genieten, daar wordt je zelf ook rustiger van :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:56

Ik heb al net zo'n haflinger, wordt in juni 11 jaar maar net zo sterk en snel...
Ook op momenten niet eens altijd..
Ik heb ook eerst een dubbel gebroken bit gehad,, nou daar was ik snel vanaf.. toen enkel gebroken werkte ook niet

nu heb ik een pessoa bit enkelgebroken en dan heb ik met buitenritten de teugels niet op de gewone bitringen maar 1 daaronder.. nog niet op de scherpste (2e daaronder).. maar dat werkt super.. je moet dan wel als ie luisterd de teugels weer los laten.. alleen druk op zetten als die harder gaat,, omdat het met inwerking / hefboomwerking te maken heeft

mijn haflinger doet het daar super goed op.. maar ze loopt ook voor de wagen met een liverpoolstang leidsels op de eerste met hefboomwerking..

Succes ermee

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 19:25

ivonne85 schreef:
Ik heb al net zo'n haflinger, wordt in juni 11 jaar maar net zo sterk en snel...
Ook op momenten niet eens altijd..
Ik heb ook eerst een dubbel gebroken bit gehad,, nou daar was ik snel vanaf.. toen enkel gebroken werkte ook niet

nu heb ik een pessoa bit enkelgebroken en dan heb ik met buitenritten de teugels niet op de gewone bitringen maar 1 daaronder.. nog niet op de scherpste (2e daaronder).. maar dat werkt super.. je moet dan wel als ie luisterd de teugels weer los laten.. alleen druk op zetten als die harder gaat,, omdat het met inwerking / hefboomwerking te maken heeft

mijn haflinger doet het daar super goed op.. maar ze loopt ook voor de wagen met een liverpoolstang leidsels op de eerste met hefboomwerking..

Succes ermee

Ik heb nu ook een pessoa besteld.
Mijne loopt ook voor de kar met liverpool.
Dan is er niks aan de hand, zit ook niet op hefboomwerking ofzo.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:05

Zoooo herkenbaar :P
Alleen ik kan niet eens galopperen ;(
Dan houdt ik haaar echt niet meer..

Op mijn tinker reed ik ook met pessoa.. was dan wel een tank, maar ben daar zelf geen voorstander van als het niet nodig is. :)

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:20

Dit heb ik ook met mijn hafje!
Dan galoppeerd ze kijhard schuin de dijk af en zit
er geen rem meer op... We rijden nu ook met tineman, gaat wel beter
voor even... Ik probeer nu eerst een halfuurtje in de bak te rijden * wat voor mijn
haf al best zwaar is..* en daarna nog een halfuurtje buiten zodat ze al wat energie
kwijt is :)!