steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:44

Dat is goed nieuws! Gaat zij je verder helpen met het rijden?

MiSzNiTa

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:47

ja ze komt woensdag weer, ze gaat er dan eerst zelf even op en dan ik weer.
En daarna hou ik voorlopig van haar elke week les, omdat ik van mn sterke handen af moet komen maar zo n halster touw werkt dan perfect want je kan niks doen met de teugels ja zachtjes druk houden tot ze na geeft en dan kan je ze niet strakker pakken om druk te houden.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:49

misschien is t idee een leuke
instuctise zoeken, die je ook kan helpen met grondwerk..

En vragen of zij nog een idee heeft?

suc6 !

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:07

Ik heb nu goede hulp citroen dus dat is niet nodig voorlopig.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 09:53

@midgie er is dus geen geweld gebruikt maar alle rust en een zeer zachte hand.

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:18

Goed gedaan! :) Prima oplossing, voorlopig gewoon met t halstertouw blijven rijden.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 18:09

Inderdaar dat doe ik ook dat halstertouw is gewoon erg makkelijk om zelf goed te blijven zitten zonder dat je in de mond van het paard trekt.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:26

Helaas wat te vroeg gejuichd ze weet precies weer wanneer ik zelf rij en 1 kant gaan we stil staan en krijg ik haar niet meer voor uit.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:40

tja, dan is er ergens toch wel een gebrek aan respect voor jou. Ze gaat telkens iets nieuws proberen. paarden voelen inderdaad zeer goed aan wanneer er iemand op hen zit die iets steviger in de schoenen staat, en dan zijn het pareltjes. Zet er iemand op die meer onzeker is, en het hek is van de dam. mss moet je eerst serieus grondwerk doen, beetje de puntjes op de i zetten, en haar duidelijk maken dat het voor haar ook rustgevender is om je te vertrouwen. Want anders gaat ze blijven proberen. Laat je hierin begeleiden, want in het begin gaat ze zich ook verzetten, en dan moet je wel doorzetten. Anders wordt het wel gevaarlijk, gewild of ongewild.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:51

Ik denk ook dat je het echt zelf moet doen!
Met veel rust en heel consecent zijn en toch ook streng mijn paard deed dat eerst ook op deze manier heb ik het opgelost!!
Goed aan pakken en niet je benen vergeten is heel belangrijk als ie het dan weer goed doet proberen ontspannen door terijden.
Steigerd ie echt heel hoog of is het alleen dreigen?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:33

Waarom zeurt iedereen toch over dat grond werk altijd., Dat is echt een hype van tegenwoordig. :n..

Ik heb op de eerste pagina al een reactie geplaats, met hulp een keer er heel goed doorheen rijden, desnoods iemand midden in de rijbaan met een longeerzweep en elke keer als ze stopt been eraan, gaat ze dan niet, been en een klein tikje op de kont van degene met de longeerzweep..

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:47

Amanda_T schreef:
Waarom zeurt iedereen toch over dat grond werk altijd., Dat is echt een hype van tegenwoordig. :n..

Ik heb op de eerste pagina al een reactie geplaats, met hulp een keer er heel goed doorheen rijden, desnoods iemand midden in de rijbaan met een longeerzweep en elke keer als ze stopt been eraan, gaat ze dan niet, been en een klein tikje op de kont van degene met de longeerzweep..

Omdat grondwerk, als het fatsoenlijk wordt gedaan, effectief helpt. Het kind moet een naam krijgen, maar iemand die met paarden werkt, en gevoel ervoor heeft, doet dit automatisch van zichzelf. Spijtig genoeg DENKEN mensen te veel, en VOELEN ze te weinig, zodat dit hen terug moet aangeleerd worden. Is geen hype, maar nu geven ze er gewoon een naam aan. Je leest toch zelf dat ze het enkel doet met TS, en niet met iemand die zekerder is. Dus onrechtstreeks ligt het aan dat miniem gebrek aan zelfvertrouwen van de TS. Dit geval oplossen met een tik van de zweep, geeft dezelfde week weer een ander probleem, zolang dat zelfvertrouwen niet terugkomt....

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:54

Klinkt heel herkenbaar! Ben net zelf gaan rijden op een merrie van bijna 5. Ze is wel beleerd en alles, maar heeft langer dan een jaar stil gestaan, dus ben nu helemaal opnieuw met haar begonnen. Omdat ik in het begin moeite had om mijn balans te vinden begon ze ook met bokken. Omdat ik haar niet goed door kon rijden (ze kon zelf bepalen wat ze na een bok deed) werd het steeds erger. Naderhand ging ze ook stilstaan en als ik aanspoorde ging ze steigeren. Inmiddels heb ik mijn balans gevonden (is echt een kwestie van doorbijten) en als ik er net op zit wil ze nog weleens wat proberen. Als ik haar dan een tikje geef en door laat stappen is het over en gedraagd ze zich zo goed ze kan voor een jong paard (ze heeft natuurlijk haar uitdagingen). Ze moet duidelijk weten wie de baas is, maar ze krijgt ook de ruimte die ze nodig heeft om mij te kunnen accepteren en niet tegen te gaan werken. In het begin rij ik met een losse teugel en laat ik haar gewoon stappen. Vervolgens zoeken we een balans tussen belonen en langzaam aan contact zoeken met de mond.

Het is heel belangrijk dat je weer leert vertrouwen in haar te hebben. Ik heb nu les van een andere instructrice en ze zei de eerste keer dat ik haar aan de losse teugel moest rijden. Ik was erg onzeker en durfde dat eigenlijk niet (die gaat er zeker vandoor), maar toen liep ze opeens keurig een rondje. Langzaam aan krijgen we steeds meer vertrouwen in elkaar en kan je ergens naar toe gaan werken. Jouw paard is natuurlijk wel wat meer gewend, maar ik denk dat je zelf het vertrouwen moet krijgen in je paard en andersom (en jij daarmee ook in jezelf). Met een ander erop kan ze het, dus met jou erop moet ze het ook kunnen! Succes!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:57

Amanda_T schreef:

Is een mogelijkheid, maar zou ik zelf niet doen, daar raakt ze aan gewend en moet je ook weer afleren. Ik zou het echt op eigen kracht proberen. Wellicht wel aan de longe (geeft je mischien ook wat meer zelfvertrouwen) zodat iemand je kan helpen bij het steigeren, maar verder niet.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:01

Probeer haar anders uit haar balans te halen, ik heb een haflingerhengst en die heeft er ook z'n handje van, uit zijn balans halen en gelijk rustig been geven, evt als hij beneden is gelijk uit balans halen, of links of rechtsom draaien, en dan weer de andere kant op, en terwijl die naar beneden gaat als je het durft een tikje op haal hals met de zweep, en gaat ze daarna weer vooruit belonen :), lieve stem is goed, Hele boze stem is fout, leren ze snel zat.

JosineS schreef:
Amanda_T schreef:

Is een mogelijkheid, maar zou ik zelf niet doen, daar raakt ze aan gewend en moet je ook weer afleren. Ik zou het echt op eigen kracht proberen. Wellicht wel aan de longe (geeft je mischien ook wat meer zelfvertrouwen) zodat iemand je kan helpen bij het steigeren, maar verder niet.

Dit heeft een vriendin van mij ook gedaan met haar merrie, en heeft positief gewerkt, als ze het goed doen en beloont is er niks aan de hand, en dat ze ook naar de gene met de zweep gaa aan het einde en die hem wat lekkers geef, dan raakt ze het vertrouwen niet zo snel kwijt.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:12

Ik heb vandaag weer les gehad (ik rij momenteel ook alleen onder begeleiding) het ging nu wel goed steeds als ze dreigt om stil te gaan staan druk ik haar met mijn been op een hele kleine volte dus ik breng haar uit balans en op die volte blijf ik been houden.
Ik kon vandaag ook weer galoperen maar goed dat het nu goed gaat kan het morgen wel weer mis zijn.
En ze dreigt niet ze gaat recht overeind en dan lekker met de benen schopen dan lijkt het nog enger.
En met geweld begin ik niet want dat lost niks op ik doe alles onder goede begeleiding en in alle rust.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:30

Ik denk dat je zo goed bezig bent.
Blijf vol houden!
Die van mij ging gelukkig niet helemaal recht overeind.
Succes ermee!!

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:58

Ik weet ook dat ik goed bezig ben vind ook dat ik aardig wat heb overwonnen, baal alleen dat ze steeds nieuwe trukjes probeert en dat ze me altijd op mijn angst zal pakken ook ben ik nu niet bang zodra ze weer overeind is die angst wel terug.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:18

MiSzNiTa schreef:
Ik weet ook dat ik goed bezig ben vind ook dat ik aardig wat heb overwonnen, baal alleen dat ze steeds nieuwe trukjes probeert en dat ze me altijd op mijn angst zal pakken ook ben ik nu niet bang zodra ze weer overeind is die angst wel terug.

je moet gewoon in je achterhoofd houden: paarden hebben een goed evenwicht. de kans dat ze van zichzelf achterover gaat vallen, is vrij klein. blijf gewoon kalm in je zadel zitten. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch :P . als ze het nog eens doet, moet je gewoon al je frustraties eens bundelen en eens goed vloeken. wat je zegt maakt niet uit, maar de manier waarop wel. Je mag je eens goed kwaad maken op haar.Je moet het gewoon menen. maar laat je vooral niet meer overmannen door angst,want dan sta je terug bij af. dit paard heeft een consequente, en toch zachte hand nodig. denk wel dat je dat kan geven.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:36

meliciana schreef:
Amanda_T schreef:

Je leest toch zelf dat ze het enkel doet met TS, en niet met iemand die zekerder is. Dus onrechtstreeks ligt het aan dat miniem gebrek aan zelfvertrouwen van de TS. Dit geval oplossen met een tik van de zweep, geeft dezelfde week weer een ander probleem, zolang dat zelfvertrouwen niet terugkomt....

Als je mijn reactie duidelijk leest kun je zien dat ik ook vind dat de TS erop moet gaan en met hulp van iemand anders erdoorheen kan/moet rijden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:55

en als jij mijn reactie duidelijk leest, kan je zien dat ik reageer op het feit dat je haar aanraadt met een zweep te werken. dacht toch wel dat dit duidelijk was... :P

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 17:11

ja ik rij nu ook alleen met hulp en morgen probeer ik het voor het eerst weer alleen.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:43

En het verhaal is weer het zelfde mevrouw is weer te slim en ik durf weer amper op haar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:10

Misschien dat jullie niet helemaal bij elkaar passen.
Is het een optie om haar te verkopen en een ander paardje weer te kopen? Normaal gesproken ben ik hier fel tegen hoor , maar het zou zonde zijn als je straks helemaal niet meer durft te rijden.
Zoals het mij in de oren klinkt is de merrie 'te hoog gegrepen' voor jou. (dit klinkt allemaal erg negatief misschien , maar zo bedoel ik het niet!)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:52

Klinkt afgezaagd, maar ik zou een tijdje niet rijden en vanaf de grond werken, los werk en grond en hand werk , dat helpt echt .
En dat het een nieuwe hype is onzin, vanuit oudsher werken mensen al zo met paarden.

Het probleem ligt echt bij de ruiter in dit geval. jou angst en onkunde is voor het paard voldoende om jou niet op de rug te willen.

Of laat haar eens nakijken of het gebit,zadel of spieren zijn pijnlijk , kan ook een oorzaak zijn om te stoppen en steigeren of wat dan ook.

Het paard is niet slim het paard is eerlijk, vertelt jou iets , dus zoek uit waarom ze dit doet , er is echt een rede.
Ze doet het echt niet om jou te pesten en te slim af te zijn.
Zoek iemand die jou echt kan helpen om van je eigen angst af te komen.
Rij gewoon een half jaartje niet en doe andere dingen . leer het paard te vertrouwen en geef leiding, dan zal zij jou ook gaan vertrouwen.