Wat te doen tegen voorover kiepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:16

mrie schreef:
Ik snap niets van het "fietsen" te paard, ga je dan met je benen rondjes draaien....?

Haha kan ik begrijpen, het is ook een beetje klunzig verwoord :+ . Maar nee, je draait geen rondjes met je benen. Als je fiets op de fiets dan druk je om en om de bal van je voet naar beneden op de trapper. Ook gaat je lichaam, heupen/billen mee met de beweging. Zo moet je het rijden ook een beetje zien, maar dan anders. De beweging van een paard zorgt er ook voor dat je mee moet bewegen met je lichaam. Doordat je met je heupen mee moet draaien in die beweging, die ook om en om omhoog en naar beneden gaat (hoop dat je het nog snapt :D ) krijg je dus om beurten iets meer druk op links of rechts in je beugels, tenminste...als je gaat fietsen op je paard ;) . Je gaat dus extreem letten op het meebewegen van je onderlichaam met de beweging die het paard maakt en hierbij krijg je dus om en om (linkervoet en rechtervoet) iets meer druk in de beugels. Dit zorgt ervoor dat je in balans gaat zitten, meebeweegt met het paard, je je lijf langer maakt, ontspant in je benen en knieen en dus ook meer druk krijgt in je beugels en je je hakken gaat uitdrukken. Hoop dat het nu wat duidelijker is. Eigenlijk moet je gewoon een keer op je paard gaan zitten en het dan proberen te voelen, dan is het gelijk duidelijk.

mrie

Re: Wat te doen tegen voorover kiepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:53

Ja ik snap hem....
Ik noem dit altijd een beweging alsof je een bal hebt zitten van je zitvlak tot je middenrif en dat je die moet laten balanceren...Maar dat doe ik moet door de druk op mijn beugels te vergroten of af te wisselen. Ik zal het eens proberen. Kijken hoe dat voelt...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:58

Ga met lichtrijden een beetje voorin je zadel zitten en je moet gaan staan met het gevoel dat je een hond bent met de staart tussen de benen. Beetje vaag uit gelegd zo op de computer misschien, maar bij mij werkt het wel... Je gaat op die manier een beetje schuin naar voren/omhoog en daardoor zit je recht boven je paard.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 23:22

Even een korte update:

Vanavond naar les geweest.
Beugels een gaatje langer gedaan, en hierdoor gingen mijn benen niet meer zo erg naar achter.
Verder er erg op gelet om recht en voor mijn gevoel achterover te zitten.
Moest natuurlijk wel erg wennen aan die lange beugels, maar ik kwam eigenlijk alleen in de problemen bij het aanspringen in de galop, op rechts wilde het niet zo goed en raakte ik steeds mijn linker beugel kwijt, maar dat is een kwestie van wennen.

Ook de tip van het fietsen geprobeerd en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik door dit te doen mijn spieren in mijn liezen en bovenbenen helemaal losliet, ik vond het een prettige oefening en ga hier zeker mee door en ga het straks ook in draf proberen.

Mijn instructeur was niet ontevreden :)

mrie

Re: Wat te doen tegen voorover kiepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:22

Mooi zo brengt Bokt je weer een stapje verder....