Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:01

Mijn paard krijgt het ook als ik haar te snel vanuit laag-rond wil oppakken en iets meer oprichting wil vragen. Bij haar komt het deels omdat haar achterhand niet sterk genoeg is EN deels verzet omdat ze het moeilijk vindt.
Dus als ik haar iets langzamer opneem, dan kom ik er ook zonder dat zij zich vastzet en teugelmank wordt.
Langzaam naar die oprichting toewerken, jou paard heeft 3 jaar lang rond en diep mogen lopen en zou nu plots opgericht moeten lopen. Daar moeten de spieren van jou paard ook aan wennen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:03

_Azra schreef:
Ik snap nog steeds niet helemaal hoe je het nou kan ''zien''/''voelen''

Paard loopt gewoon kreupel.
Dat moet je voelen :D
Om te weten waar het door komt is het zoeken.
Sommige paarden gaan kreupel lopen, wanneer er meer druk op de teugel(s) komt te staan = teugelkreupel.

petitparis

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:05

Teugelmank hoef je als toeschouwer niet altijd te zien. Kan soms op een onregelmatigheid door de ondergrond lijken of gewoon wat stijf, maar voelt echt als kreupel als je erop zit

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:17

Wat gebeurt er met je paard als je instructrice er op rijdt?
Heeft ze dat al eens gedaan?
Zoniet dan zou ik haar vragen er eens op te stappen.
Gewoon om eens te kijken wat er dan gebeurt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 12:42

Morgen rijdt een vriendin er op. Zij rijd hem altijd een keer per week en heeft veel ervaring (Ze rijdt Z en is een erg handige ruiter) ik ben benieuwd of hij het dan ook doet. Ik denk het niet, omdat ik denk dat het rijtechnisch is.
Mijn instructrice heeft er de eerste keer opgereden toen ik les kreeg, toen speelde het probleem nog niet. Zij kreeg even vijf minuten zwaar protest, maar daarna liep hij als een tierelier..

Bedankt voor alle tips. Ik ga in mijn rijden heel erg opeltten of ik op tijd mijn hand ontspan (hier heb ik moeite mee), zorgen dat ik goed voorwaarts naar mijn hand blijf rijden en verder een stapje terug, dus eerst indrijden lang en laag, beetje oppakken, weer lang. Zodat hij niet continu in die oprichting moet, maar er aan kan wennen. Wat velen ook al zeggen, hij heeft natuurlijk 3 jaar lekker lang en laag kunnen lopen. Ik hoop dat het dan een stuk beter gaat.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:56

Nou, je hebt de juiste instelling dus ik weet bijna wel zeker dat het goed gaat komen.
Heel veel succes in ieder geval.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:13

dank je wel!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:10

Bij teugelkreupel is er té veel druk op de teugel. En misschien heb je voor jou gevoel niets in je handen, een milligram kan zelfs teveel zijn. Paard moet weer leren zelf de aanleuning te zoeken en vinden. Je moet evenveel contact houden op beide teugels, maar geen druk. Voel je dat ie hinkepinkt, dan loslaten aan de kant waar je toch téveel druk op hebt.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:24

Hoe rij jij je paard nu aan de teugel, merk je dat er veel druk op de teugel komt te staan? Want als je jouw paard (zoals hij dit ervaart) 'ineens' aan de teugel gaat rijden ipv lang en laag, moet je paard zijn rugspieren meer gebruiken. Hij moet wennen, snapt de verandering even niet en kan uit protest, of uit balans raken en kreupel gaan lopen. Ook kan hij kreupelen door stijfheid vd rugspieren. Let erop dat hij niet gaat hangen in je handen, dan raakt hij uit balans. Wat ik deed met het paard met gelijksoortig probleem:
- teugels lang laten, maar wel zacht contact met de mond houden, voorwaarts blijven rijden;
- daarna enkel met je benen rijden, stuur je paard met je benen en zit in veel figuren;
- draai met je bovenlichaam en handen mee in de figuren;
- zodra je merkt dat het hoofd zakt druk op de teugel verminderen en minder been geven, zodra zijn hoofd omhoog gaat, klein beetje druk geven aan de teugel en been eraan zetten.
- loopt hij netter met zijn hoofd omlaag, hou je dit 10 minuten vast en stop je rustig en ga uitstappen.

Rockferry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:48

kan door verkeerd nek/rug gebruik komen?!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:51

Als ik je beginpost lees, dan maak ik daaruit op dat je sinds kort op een heel andere manier rijd (met lessen) dan dat je daarvoor deed? Teugelkreupel kan namelijk ook voortkomen uit dat je paard (of jij) uit balans is, wat heel goed kan door de 'nieuwe' manier van rijden.
Ik heb er ook een tijdje last van gehad (en soms als het moeilijk wordt nog) maar het is bij mij weggegaan toen ik en mijn paard wat meer balans vonden in de nieuwe manier van hoe we aan het trainen zijn.

Tip die ik je kan geven is dat ookal houd hij vast op een teugel, blijf hem wel op twee teugels rijden. Wat ik soms als hulpmiddel mag gebruiken tijdens het trainen, is dat ik mijn hand van de kant waarvan ik wil dat hij inbuigt/loslaat wat omhoog brengen, andere hand gewoon beneden houden. Zodra hij dan loslaat en fijn nageeft weer loslaten en doorrijden met lichte teugeldruk.

Lastig probleem, goed dat je hebt gekeken of het niet medisch is ;)
Succes verder!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:10

ik merk inderdaad dat er teveel druk op de teugel staat. Tenminste dat vind ik, mijn instructrice zegt dat ik moet wennen dat er een bepaalde druk op staat. Maar ik vind dat er toch best druk op staat.

Ik rijd niet op een heel andere manier dan eerst, maar er zijn wel wat kleine dingen veranderd. Onder ander dat ik mijn teugels veel korter moet nemen en meer voorwaarts naar mijn hand toe moet rijden (wat volgens mij goed moet zijn). ik doe inderdaad ook mijn binnenhand wat omhoog om hem beter te laten inbuigen. Gister inderdaad gereden zoals de meeste van jullie aangeven en ging al veel beter. Met een iets langer teugeltje en wat lager ingesteld. ging prima. Toen op het laatst nog even opgepakt en geen pas geteugelkreupelt. Wel dat hij links meer vastpakte, maar in ieder geval niet teugelkreupel..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:24

leuk te horen dat het beter gaat. Ik denk echt dat je het opnemen en oprichten beter langzaam aan opbouwd (teugels per mm inkorten). dat is prettiger voor je paard en minder frustrerend voor jou.

Succes nog

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:33

dat denk ik ook, ik wissel nu veel af, langer en rond, en wat korter, en de periodes kort nu nog kort en langzaam uit bouwen..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:45

barbara28 schreef:
Morgen rijdt een vriendin er op. Zij rijd hem altijd een keer per week en heeft veel ervaring (Ze rijdt Z en is een erg handige ruiter) ik ben benieuwd of hij het dan ook doet. Ik denk het niet, omdat ik denk dat het rijtechnisch is.
Mijn instructrice heeft er de eerste keer opgereden toen ik les kreeg, toen speelde het probleem nog niet. Zij kreeg even vijf minuten zwaar protest, maar daarna liep hij als een tierelier..

Bedankt voor alle tips. Ik ga in mijn rijden heel erg opeltten of ik op tijd mijn hand ontspan (hier heb ik moeite mee), zorgen dat ik goed voorwaarts naar mijn hand blijf rijden en verder een stapje terug, dus eerst indrijden lang en laag, beetje oppakken, weer lang. Zodat hij niet continu in die oprichting moet, maar er aan kan wennen. Wat velen ook al zeggen, hij heeft natuurlijk 3 jaar lekker lang en laag kunnen lopen. Ik hoop dat het dan een stuk beter gaat.

het kan ook vanuit de schouder komen.
Ga het niet negeren, je gaf al aan dat hij vast zit aan een kant, ik denk dat hij spierpijn heeft en dat verklaart dan ook dat hij na 5 minuten zwaar protest als een tierelier gaat lopen ( alleen wil ik je er wel op wijzen dat dit je paard lichamelijk en geestelijk geen goed zal doen ) je rij er hem er eigenlijk doorheen.. en dat vind ik niet oke.
Gym op 2 kanten, waarbij de lastige kant meer aandacht moet krijgen en soepeler moet worden, aan de hand of aan de lange teugels is makkelijker dan dat je erop zit.
Je kan info vinden opwww.paardenbegrijpen.nl, rechtrichten.nl etc. succes !

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:54

het kan ook zijn dat jou paard een blokkade heeft in zijn schouder, en daar door de druk van de oprichtig niet aan kan..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:11

garny95 schreef:
barbara28 schreef:

het kan ook vanuit de schouder komen.
Ga het niet negeren, je gaf al aan dat hij vast zit aan een kant, ik denk dat hij spierpijn heeft en dat verklaart dan ook dat hij na 5 minuten zwaar protest als een tierelier gaat lopen ( alleen wil ik je er wel op wijzen dat dit je paard lichamelijk en geestelijk geen goed zal doen ) je rij er hem er eigenlijk doorheen.. en dat vind ik niet oke.
Gym op 2 kanten, waarbij de lastige kant meer aandacht moet krijgen en soepeler moet worden, aan de hand of aan de lange teugels is makkelijker dan dat je erop zit.
Je kan info vinden opwww.paardenbegrijpen.nl, rechtrichten.nl etc. succes !

Met rechtrichten ben ik al erg bezig. Verder heb ik nergens gezegd dat ik hem er maar gewoon doorheen rijd, dat is jouw interpretatie. Ik heb gezegd dat mijn instructrice er vorige maand heeft opgezeten, toen het teugelkreupel nog niet speelde. Hij gaf toen 5 minuten protest, daarna liep hij als een tierelier.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:13

Oscabo schreef:
het kan ook zijn dat jou paard een blokkade heeft in zijn schouder, en daar door de druk van de oprichtig niet aan kan..

Van een vorige eigenaar weet ik trouwens wel dat zijn schouder een zwak punt van hem is. Echter, de fysio/otheo is vorige week geweest, vraag me af of zij dat had kunnen opmerken?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:08

fijn dat het beter gaat! Dat zal de fysio zeker voelen, je kan ook rugspier oefeningen doen met je paard maar daar zal je fysio vast over beginnen.
Het is gewoon een kwestie van spier opbouwen en ze moet leren op haar eigen benen te lopen.
Hoeveel teugeldruk staat erop? heb je het gevoel dat het zwaar is in je armen?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:12

Rug had fysio nog nooit zo goed en beweegelijk gezien, die was vorige keren namelijk heel slecht, zat toen ook zo'n bobbel op zeg maar, zo'n wervel die wat uitstak, maar was nu helemaal goed :-) Inderdaad hebben we ook oefeningen voor de rug..

Ja, als ik de teugels wat langer heb (ik heb springteugels, wat langer is tussen tweede en derde leertje. kort is net voor tweede leertje) voel ik gewoon een fijn licht gevoel. Als ik ze kort heb, voelt het wel wat zwaar in mijn armen, zeker in links, omdat hij daar vast houd. Voor mijn gevoel, te veel druk, maar het is moeilijk te zeggen, omdat ik het niet in een bepaalde maat kan uitdukken. Maar ik heb het idee dat hij dan erg op mijn hand steunt en de druk dus te veel is..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:26

Zodra het zwaar aan voelt is het niet goed, dan leunt hij id op je armen en loopt hij uit balans en dus niet op zijn eigen benen. Misschien anders een andere instructeur proberen, of kijken wat je vriendin ervan vindt?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:29

zij begreep wel wat ik bedoelde maar is iets handiger, dus was er snel doorheen (beetje langer gereden, contrastelling en hij liep super zij ze). Zij vind ook dat hij wat kort in de pas wordt als je hem zo kort rijdt. Ik ga dus toch iets langer rijden en dan afwisselen, beetje lang, laag, beetje oppakken etc.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:30

Ah een vriendin van mij heeft ook een paard dat teugelmank loopt.
In eerste instantie doet zij het nooit als ze springt. Geen enkel probleem dan.
Tot over een paar maanden terug werd het bereden (lichte dressuur) door een 'vriendin' van haar en kreeg ze opeens teugelmank. Ze heeft er de dierenarts bij gehaald omdat het meisje echt zei dat ze kreupel liep.
Dierenarts kon niets vinden & zei dat dit teugelmank is. (Dit krijg je er uit als je ermee bezig bent)
Nu op deze moment wordt ze bereden door een dame die dressuurles volgt (hogere dressuur) en is het al veel gebeterd !

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:32

Ik heb dit topic opgezogt omdat ik eigenlijk met hetzelfde probleem zit. Fysio gehad, geen gebreken en zadel half jaar geleden helemaal laten opvullen en past goed (nagekeken door een goede zadelmaker.

Mijn paard loopt zo nu en dan teugelkreupel. Zo weken niet en dan zo weer een aantal keer achter ekaar. Meestal doet hij het wanneer hij echt aan het kloten is. Hij pubert nog een beetje en heeft er soms echt geen zin in.

Tip van mijn instructrice: Rond instellen en op een ruime volte zetten. Buitenteugel er gewoon aanhouden en mag iets hoger gezet worden (echt klein beetje meer)

Binnenteugel zonder druk rijden maar wel contact houden. Deze hand meer richting de buitenhand. (allemaal kleine subtiele bewegingen) Verder het paard op een goed tempo door laten lopen. Niet te langzaam maar ook zeker niet te snel. Vooral daarbij je binnenbeen eraan leggen wanneer hij weer een paar passen kreupelt. Dit werkt bij mijn paard wel goed.

Ik vind het wel heel vervelend dat hij het doet dus sta open voor meer tips. Het zijn vaak maar een paar passen en daarna hersteld hij zich weer. Heb echt het idee dat het aan mijn rijkunsten ligt en deels aan zijn manier om onder het werk uit te komen.

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:04

hai Barbara. wat jij omschrijft komt HEEL veel voor hoor. wij rijden hier vele jonge en ook wel oudere ongetrainde paarden per dag en vooral in de voltes komt het vrij veel voor. je moet natuurlijk wel zeker weten dat je paard lichamelijk in orde is, wij maken voor het beleren altijd rontgenfotos trouwens. Maar het is echt niet raar, het gaat vanzelf over en als het even te erg wordt laat je de oprichting een tikje 'zakken' en je zult zien dat het beter gaat. Vaak gebeurt het dan nog weleens eens op 1 hand en later ben je dat ook kwijt. Die paarden moeten vanachter nog wat sterker worden en dat komt vanzelf goed hoor! als je nog weer 'hoger' gaat rijden en verzameling vragen dan heb je ook weleens wat onregelmatige pasjes, komt door krachtiger worden vanzelf weer goed...! jouw paard moet wat meer gaan dragen door de hogere oprichting begrijp ik en dat kan ie nog even niet volhouden in een bocht. Heb geduld, komt GOED!!