Buitenrijden opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rockferry

Re: Buitenrijden opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:39

kijk goed naar je paardje,die geeft echt wel aan als die het zat is of moe is,en dat zou je zelf ook moeten zien aan hem!

succes

gewoon lekker rijden,de spieren en conditie komen vanzelf!!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:04

Buitenrijden is niet verschrikkelijk belastend voor het paard hoor, in tegendeel. Ik heb met mijn paard toen hij nog een broekie was ook veel buiten gereden. Hierbij nam ik vaak drafjes en galopjes, maar ook steeds flinke stukken stappen tussendoor om hem niet uit te putten.
Ik kon toen gemakkelijk 4 uur met hem op pad gaan.
Een uurtje intensief rijden in de bak is véle malen vermoeiender dan 4 uurtjes rechtuit stappen en af en toe wat draven en galloperen. (Vraag maar na aan mijn viervoeter, die na een uurtje trainen zwaar puffend, zwetend en neergeslagen staat te staan, maar na een 4 uur lange rit nog steeds vrolijk loopt rond te stappen.)

Maar goed, dat betekent niet dat je per se 4 uur op pad moet gaan hoor. Maar wat ik hiermee wil aangeven is dat je als je genoeg afwisselt, prima een langere tijd kan buitenrijden met een jong paard.
Buitenrijden is namelijk niet heel veel anders dan het rondlopen in de weide ed. alleen dan met een ruiter op de rug. Intensief trainen in een rijbak is een heel ander verhaal en vraagt veel meer van een paard.

Dus ik zou zeggen bouw het gewoon op met je paard. Op die manier kun je steeds iets meer draven en galloperen. Maar blijf wel gewoon genoeg stappen tussendoor. :)

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:00

Ik rij met mijn 3jarige ook veel buiten.(wel in de bossen)Maar ik draaf aanzienelijk meer en langere stukken dan jij doet.
Ik blijf vaak wel 2 uur weg,wel met lange stukken stappen ertussendoor.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:11

Marlous,

Je mag gerust tot 50/50 gaan dus evenveel stappen als draven of galoperen.
Draven is minder lastig dan stappen dus kan gerust langere stukken draven, alleen draaf je beter in de berm en onverharde wegen dan op de asfalt. Stappen op de asfalt is goed voor versterken van pezen.
Je bouwt de afstand rustig op maar je mag gerust 2 uur weg zijn en als je ziet dat hij moe wordt dan stap gewoon wat meer dan draven.
Voor goede spierontwikkeling is de regel 1 dag rijden - 1 dag rusten ...
Dat van die hoeven ... ze zullen wel niet sneller groeien omdat ze sneller slijten, hoeven zijn net zoals uw nagels. Die groeien ook niet sneller als je ze elke dag terugknipt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:50

)jeffrey( schreef:
Fem_daf schreef:
Sorry.... maar als je gaat springen zonder over de rug te rijden, weet je zeker dat je je paard na een jaar met pensioen kunt doen...

Het is maar net hoe precies je het neemt.
Goed over de rug rijden vragen ze je pas in de M1 dressuur.

Nou dan mag je mij vertellen waarom ik daar dan in de B dressuur minpunten voor krijg!!!! En Fem-daf reageerst op jou met de opmerking dat je het over de rug rijden een beetje nodig hebt voor springen en dan reageer jij met een dressuuropmerking???? Even beter lezen en misschien ook maar iets minder gauw een reactie geven op dingen waar je niks van weet(zo kom je tenminste op mij over).

Ik kan er niet over oordelen want jij zegt dat je afentoe max. 10 meter draaft, maar wat is afentoe? En nog belangrijker hoeveel uur rij je met haar? Maar van een 4-jarige moet je toch wel kunnen verwachten dat ze minimaal 10 minuten achter elkaar zou kunnen draven en ook gewoon kan galopperen buiten.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:59

Af en toe 10 meter, in een ritje van een half uur. Ik heb nu 2 x een langere buitenrit gemaakt (anderhalf/2uur) . En ook meer gedraaft, en dat ging eigenlijk heel goed! Merk alleen dat haar hoefjes wat scheef afslijten.
Dat je dat van een 4-jarige moet kunnen verwachten ben ik niet met je eens. Dat ligt toch aan hoe ver ik met der ben enzo?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:06

Marlous,

Laat maar ijzers leggen op die hoeven, de paarden met hoeven sterk genoeg om bloot te lopen zijn dungezaaid. Persoonlijk geloof ik niet in het feit dat ze sterker worden door bloot te lopen. Wel dat sommige paarden hoeven hebben die hard genoeg zijn om bloot te lopen.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 19:08

arun schreef:
Marlous,

Laat maar ijzers leggen op die hoeven, de paarden met hoeven sterk genoeg om bloot te lopen zijn dungezaaid. Persoonlijk geloof ik niet in het feit dat ze sterker worden door bloot te lopen. Wel dat sommige paarden hoeven hebben die hard genoeg zijn om bloot te lopen.

Er moet heel wat gebeuren wil ik ijzers onder haar hoeven laten leggen.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:17

Ik denk dat ook dat je wel langere stukken kunt gaan draven, en kleine stukje galoperen.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:55

Ik rij 3 keer in de week buiten de bak.Mijn pony heeft harde hoeven maar ze zijn nu wel erg kort,vandaar toch maar 4kant op de ijzers gezet.Doe dit liever ook niet,vanwege portomonee en gevoel maar als het wel beter is omdat ze anders gevoelig worden?!

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:04

Nadeel van scheef slijtende hoeven is dat het ook tot afwijkingen in beenstanden en eerdere slijtage van gewrichten kan hebben. Voor het behoud van je pony is het mss beter om m wel op ijzers te zetten, vanuit mijn optiek. Maar ok...

Ik blijf ook nog steeds bij mijn standpunt dat hoeven niet sterker worden van op straat lopen zonder ijzers. Ze blijven mss 'gezonder' zonder ijzers (hoefmechanisme kan dan optimaal functioneren), maar t moet wel eerlijk blijven tegenover je pony. En een goede hoefsmid kan je pony zo op zn ijzers zetten dat de hoeven er niet ongezonder van worden.
Ben het daarom ook heel erg eens met de uitspraak van Arun...

PS: hoeveel moet er gebeuren voor jou pony op ijzers komt te staan?

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:00

Dit hele topic gaat niet over het wel of niet op ijzers zetten van m'n pony maar oke..

Ik blijf ook bij mijn standpunt.
Der gewrichtjes slijten echt niet in 8 weken. Ik denk dat mijn hoefsmid genoeg verstand ervan heeft om slijtage voor te zijn. Er zijn nog meer alternatieven tegenwoordig gelukkig.

Die ga ik eerst proberen voordat ik der op ijzers zet. Als het uberhaubt nodig is. Ik vind dat jullie een beetje snel oordelen. Jullie hebben niks van der hoeven gezien..

Maar wat mij betreft mag er een slotje op dit topic, aangezien m'n vraag beantwoord is. Bedankt voor de reacties!