Stang en Trens bit: Stel ik me aan of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:18

Ik begrijp dat je hier moeite mee hebt... Je zus doet 3 jaar bijna niets voor en met dit paard en nu ineens wil ze er een hele proef mee rijden... Jij hebt in die jaren iets moois opgebouwd en zo te lezen gaat je zus ander soorten hulpen geven aan het dier (met een hand en sabel rijden)... Daardoor kan jij misschien terug van 0 beginnen...

Ik vind jou zus eigenlijk eerder verwend overkomen dan jij... Al die jaren niet naar het dier om zien... En nu omdat ze een papiertje wil halen moet het paard en een sabel en een stang en trens pikken... Wie zegt dat jullie dier met een sabel in de hand te rijden valt?

Kan ze niet een paard gebruiken van het leger? Die zijn ten minste gewoon om op die manier gereden te worden...

Piej

Re: Stang en Trens bit: Stel ik me aan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 09:12

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

Ik merk dat genoeg mensen er hetzelfde over denken als ik en dat voelt goed in de manier dat ik niet "gek" ben. Heb haar niet meer gesproken, maar het wel voorzichtig thuis aangekaart.

Mijn vader reageerde met: "maar dat kan hij helemaal niet" en haar moeder reageerde: "geen reactie"...

Zij zijn dit weekend naar haar toe en ik had mijn vader gevraagd om voorzichtig eens te pijlen hoe of wat en of er geen paarden van het leger beschikbaar zijn.

Vooralsnog is het dus even afwachten, maar voel me er (ook dankzij jullie) wel in begrepen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:49

Leuk dat je zich een beetje gesteund voelt op bokt :-).

Ik duim in ieder geval voor jou en het paard dat je zus het met een paard van het leger kan doen...

Ik ben benieuwd.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 18:48

lindake schreef:

Ik duim in ieder geval voor jou en het paard dat je zus het met een paard van het leger kan doen...

Ik ben benieuwd.

Haha.... dankje.

Heb haar toevallig net aan de telefoon gehad en ze had het al van haar moeder gehoord. Ze schrok, want wist niks van stang en trens af en wilde hem dat ook niet aandoen. Dus eerst navragen en kijken voor een militair paard...

Denk dat dit gewoon met een sisser afloopt :D

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:18

stefje schreef:
Ik vind:
- jij bent goed genoeg om het paard de laatste 3 jaren onder je hoede te hebben en kijkt zij er weinig naar om -dat snap ik trouwens niet als het ook haar paard is-, plots is er wel een reden om iets met het paard te doen, nl. het ruiterbewijs, en dan kan het wel, oefenen met het paard, les nemen, tijd erin steken? Ik vind dat niet netjes naar jou, het klinkt in mijn oren wel erg gemakkelijk, net zoals het haar uitkomt;
- om nou alleen voor een papiertje een S&T erin te hangen, mag ik raden: als ze het papiertje heeft wordt het paard weer aan de kant geschoven? Dan mag het paard het hele S&T verhaal weer vergeten? En dan 'mag' jij hem weer 'overnemen'?

Ik vind jou trouwens helemaal niet verwend overkomen, je stelt je vraag nog erg netjes, maar je hebt wel een mening, en die vind ik redelijk.

Misschien vinden sommigen me hard, maar... ik vind het verhaal niet kloppen.

Hier was ik het eigenlijk helemaal mee eens, en ik vond jou ook echt netjes hoor! :) Mooi hoe je haar ook begreep enzo. :) Ik vrees ervoor dat ik dat zou gekunnen hebben. ;)

Ben dus wel blij voor jou als het op een sisser zou aflopen. :) Je zus zou volgens mij ook een veel grotere slaagkans hebben met een paard dat die kunstjes al kent. :) 'k Vind het ook wel goed van je zus dat ze je paard het dan toch niet wil "aandoen" om hem om te scholen. :)
Maar hopelijk kan ze dus daar ergens een paard gebruiken en slaagt ze voor haar proef he! :)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:37

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. :j
Ten eerste is het meer jouw beestje, jij steekt er de meeste tijd en aandacht in, en het is onverantwoord om zo'n beestje zomaar een S&T in te hangen 'omdat dat nou eenmaal moet' zonder zelf S&T ervaring te hebben.

Maar las in je laatste post dat het al enigzins opgelost is. :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:54

Piej schreef:
Uiteraard wil ik dat ze het MR gewoon haalt!

Ik wil gewoon niet kort door de bocht gaan... Snappie?

Ik moet zeggen dat je heel reëel reageert, je staat overal voor open. Complimenten!

Ik begrijp nu dat je je oprecht zorgen maakt dat het allemaal een onhaalbare kaart zal blijken te zijn, waarbij jullie paard de dupe wordt.

persoonlijk zou ik zeggen: bespreek het met haar zelf. laat merken dat je echt achter haar staat, maar dat je wel wat haken en ogen ziet, en vraag haar hoe zij dat denkt te gaan oplossen. Zij zal zelf ook inzien dat het zonder les en regelmatige training sowieso geen haalbare kaart zal zijn. Bespreek ook eens of er alternatieven zijn. Misschien kan zij in het noorden gaan lessen op een geschikt paard en daar examen mee doen? Misschien is dit het moment voor haar om haar pony in te ruilen voor een geschikt paard? Op die manier zou het misschien ook bespreekbaar zijn dat je erin bijdraagt en dat jullie gezamelijke paard helemaal van jou wordt?

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:09

Ik snap je redenatie wel, maar het ìs en blijft ook háár paard, ook al heeft ze er de laatste jaren bijna niet naar omgekeken (wat jou, als ik het zo lees, best goed uitkwam want daardoor had je 'em bijna helemaal voor jezelf?). Zij heeft er dus net zoveel recht op als jij en dat kan dus inhouden dat ze hem voor het MR 'opeist' en dat ze hem rijdt op een manier die niet bij jouw visie voor jullie paard past.

Nogmaals, ik snap het helemaal: jij hebt een visie over wat goed is voor 'jouw' paard en door je band met hem wil je hem niet iets 'aan laten doen' wat niet bij hem past.

En daarom denk ik dat het toch ècht het beste is om te proberen haar uit te kopen, zoals dit al eerder geopperd is. Je schoof dat idee nogal snel van tafel omdat jullie er beide geen cent voor hebben hoeven betalen, maar dat doet er helemaal niets toe.

Als het paard daadwerkelijk van jullie beiden is (en niet ook nog van jullie ouders) dan kun je haar (als zij er mee akkoord gaat) uitkopen. Het paard heeft namelijk nu gewoon een bepaalde waarde (die in geld uit te drukken is) en de helft daarvan is van je zus (voor dat bedrag kun je haar dus uitkopen). Als zij hiervoor open staat dan is het dus een redelijk eenvoudige keuze: je hoest het geld op om haar uit te kopen en je betaalt voortaan zelf voor de verzorging òf je zult 'jouw' paard moeten blijven delen en haar recht accepteren (natuurlijk kunnen jullie alles overleggen, maar je kunt haar niet dwingen).

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:17

Stel dat het nog op een of andere manier nodig is gebruik dan een babystangetje en doe daar je gewone trens onder. Vnl. voor je eigen gevoel want meestal gaat de overgang zonder heel veel problemen.

Complimenten voor je houding tov je stiefzusje!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:34

ik zou het denk ik ook niet echt leuk vinden, als je zus die het paard maar eens in de zoveel tijd ziet, en al bijna helemaal nooit berijd, ineens aankomt lopen met het idee dat ze maar op gedeeltelijk jou paard een examen wilt halen, en dan moet hij maar een stang en trens in z'n mond hebben. kan het niet op haar eigen pony? of moet het op een paard?
ik zou het er nog eens goed met je ouders over hebben, en met je zusje. en dan een besluit nemen!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:16

Piej schreef:
lindake schreef:

Ik ben benieuwd.

Haha.... dankje.

Heb haar toevallig net aan de telefoon gehad en ze had het al van haar moeder gehoord. Ze schrok, want wist niks van stang en trens af en wilde hem dat ook niet aandoen. Dus eerst navragen en kijken voor een militair paard...

Denk dat dit gewoon met een sisser afloopt :D

En en... Is het afgelopen met een sisser :D.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 09:02

Citaat:
En en... Is het afgelopen met een sisser :D.

Geen idee.... Stilte op de lijn.
Niet negatief bedoeld, maar ze is niet zo snel met dat soort dingen. Hoor ook met gemak een hele tijd niks van haar.
Ik zal jullie bij nieuws zeker op de hoogte houden.

Leuk dat je erheen vraagt :D Dankje...