Wanneer vinden jullie dat je les kan geven....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:25

PintoNatal schreef:
Dus ik vind als je het kunt moet je het doen

Dat is toch wel erg simpel geredeneerd!
Ik denk dat een goede lesgever in ieder geval zelf veel verschillende paarden moet hebben gereden en/of een opleiding moet hebben gehad. Probleem - in mijn ogen - is vaak dat lesgevers zelf te weinig ervaring hebben en dus maar een beperkt aantal problemen kunnen oplossen. Bijvoorbeeld:
Hoe weet je hoe je een 'hardloper' aan moet pakken terwijl je zelf alleen maar 'slome' paarden hebt gereden?
Hoe weet je hoe je een paard dat snel achter de teugel loopt aanpakt terwijl je zelf dat probleem nooit hebt ondervonden?
Hoe weet je wat een zenuwachtig paard nodig heeft, terwijl je zelf alleen maar brave of brutale paarden hebt gehad?
Hoe weet je welke problemen een stijf of arm bespierd paard heeft, terwijl je zelf alleen maar 'smeuige' of goed bespierde paarden hebt gereden?

Enzovoort, enzovoort. Ik zou nog wel een tijdje door kunnen gaan, maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:26

wat ben ik toch blij met mijn instructeur Haha! alleen vooruitgang Haha!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:16

Hmmm Ligt aan je rijervaring en aan je niveau ...
Maar aan de ene kant vind ik dit dan ook weer niet kloppen ...
Een vriendin van mij heeft les van een vrouw die heel goed met paarden om kan gaan, maar er nog nooit opgezeten heeft, en daarbij zie ik ook alleen maarv vooruitgang ...
Dus ik vind het een hele moeilijke vraag ...
Lesgeven tsjah ... begeleiden tsjah Ik zou het NIET weten eerlijk gezegt ...
Ik denk inderdaad als diegen daarom vraagt ...
Dat is denk ook mijn mening in elk egval een meniong die bij mij dichtste bij komt Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:29

mijn instructeur heeft ook nog nooit op okkie gezeten.of was dat niet voor mij bedoeld??

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:08

Ik vind het belangrijk dat degene die jij les geeft, weet wat je kunt. Dus dat ze weten, waar je wel dingen van weet, en waar niet. En verder denk ik dat het nooit kwaad kan om iemand aanwijzingen te geven. Zeker als die persoon er zelf om vraagt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:35

Ik vind als je kan lesgeven, als je zelf vrij hoog nivo rijd, en dat je van vele hulpen afweet.
Ik wil binnenkort ook les geven, maar dan alleen de basis: zoals: doorzitten, goede been lichtrijden enz.
daarna zullen ze een ander moeten zoeken Tong uitsteken

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:15

Nimmy"]
les geven, kan volgens mij al een beetje zodra je niveau hoger is dan de persoon die jij "les" geeft
[/quote]
[quote="parouscha schreef:
Ik vind als je kan lesgeven, als je zelf vrij hoog nivo rijd, en dat je van vele hulpen afweet.

Dat hoeft dus helemaal niet!! Je kan als B-ruiter best een M-ruiter lesgeven, juist omdat je dan met de basis bezig bent. Ook in de hogere klassen, begint alles met een goede houding en met een paard dat los en ontspannen is. Pas dan kan je met "moeilijke" oefeningen beginnen.

Ik heb de cursus basisinstructeur van de Orun gevolgd. Tijdens die cursus heb ik regelmatig een Z2 ruiter lesgegeven. Verbazend hoe je die nog kan helpen. Natuurlijk is het handiger om als Z-ruiter een instructie te hebben van iemand die ook op dat niveau (of hoger) rijd of gereden heeft.

Goed lesgeven hangt samen met de communicatieve vaardigheden en met het probleemoplossende vermogen van de instruteur/trice.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 10:07

Ja maar je moet ook de hulpen weten, als het paard niet het juiste doet wat jij vraagt, en dat kan moeilijk worden, als je zelf die oefeningen nog niet hebt gehad,