Pessoa? Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:37

Hmm, ik raak juist verstrikt doordat het me niet lukt om de lengte van de longeerlijn aan te passen wanneer ik longeer (al die lussen :+ ), met lange lijnen heb je de lijnen steeds op dezelfde plek vast of kun je in ieder geval makkelijker de afstand tot je paard veranderen.

anneliesdj

Re: Pessoa? Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:45

Met een dubbele longe is in princiepe hetzelfde alleen blijf je dan op de volte. Met een dubbele longe kun je natuurlijk ook gewoon de hele bak door sturen en een dubbele longe is uit een stuk dus je hebt niet twee uiteinden. Maar je kunt natuurlijk ook een menteugel of whatever gebruiken.

Ik heb zelf goede ervaringen, mijn paard kan wijken, sb en changementen aan de dubbele longe en omdat je ernaast staat heb je goed zicht op wat ze eigelijk doet van achter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:49

Ik heb alleen maar twee longeerlijnen :+ Binnenkort verhuist paardje naar een plekje waar ze veel met dubbele longe werken, ik zal ze es vragen of ze mij daarbij kunnen helpen, wie weet is het wat voor ons :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:51

Moet je zeker doen :j vraag anders of zij het eens willen proberen met je paardje, kun jij mooi toekijken hoe hij reageert of het je wat lijkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:54

hestejente schreef:
Ik heb alleen maar twee longeerlijnen :+ Binnenkort verhuist paardje naar een plekje waar ze veel met dubbele longe werken, ik zal ze es vragen of ze mij daarbij kunnen helpen, wie weet is het wat voor ons :)

Hé wat lees ik, ga je daar weer weg??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:26

anneliesdj schreef:
Dus?

Als het paard een normaal contact neemt met de teugel zal de lijn op spanning staan, door de galopsprong krijgt hij dus steeds rukken in de mond en kan hij moeilijk dat contstante contact houden, tenzij hij zelf meeknikt met de beweging.
Of de lijn nu aan het bit vastzit of erdoor loopt veranderd daar wenig aan.

Als het aan de voorkant contact nemen betekent dat de band achter strakker gaat zitten dan zit er iets niet goed hoor, dan zit het allemaal toch echt te strak afgesteld. De achterband zit ook in het echt een stuk losser dan er op de plaatjes in dit topic wordt getoond. Maar goed TS weet inmiddels al genoeg dus ik laat het hierbij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 00:41

Ts gaat haar paard niet laten galopperen met de hulpteugel ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:44

fargo schreef:
Als het aan de voorkant contact nemen betekent dat de band achter strakker gaat zitten dan zit er iets niet goed hoor, dan zit het allemaal toch echt te strak afgesteld. De achterband zit ook in het echt een stuk losser dan er op de plaatjes in dit topic wordt getoond. Maar goed TS weet inmiddels al genoeg dus ik laat het hierbij.

Nee, ook als het goed of zelfs te los staat afgesteld gebeurt dat, het staat nu eenmaal allemaal met elkaar in verbinding dus krijg je dat. Als je de boel zo los gooit dat het achter zo los hangt dat je er geen last van hebt dan heb je voor ook teveel speling om een normale aanleuning te krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:03

We zijn het gewoon niet eens Annelies, dat geeft niet. Ik heb paarden gehad die heel veel moeite hadden met wat voor hulpmiddelen dan ook en die liepen als een zonnetje met de pessoa in alle gangen en zijn daar echt van op geknapt. Ik heb nu 3 jonge paarden die er ook onwijs goed mee door hun lijf lopen in alle gangen en er wringt niets en er trekt niets in hun mond. En ja ik longeer ook met dubbele lijnen als het zo uitkomt, maar juist de pessoa is supervriendelijk en leert paarden op een ontspannen manier naar beneden zakken. En dan is ie ruim ingesteld en toch werkt het. En hier wou ik het bij laten. :D 8-) :Y)

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:32

even over spierpijn nog.. omdat er vaak onduidelijkheid over is..

directe spierpijn/verzuring en kramp tijdens/na training:
als je hard traint verbranden je spieren voedingsstoffen.. hierbij komen afvalproducten vrij.. een van die afvalproducten is melkzuur.. melkzuur zorgt voor verkramping van de spieren.. dit is heel vervelend.. je voert dit af door een goede cooling down.. vergelijkbaar bijv.. met sporters die ineens kramp krijgen... kijk maar eens naar de tour de france.. voor ze een berg opgaan, voor de sprint schudden ze even goed met hun benen om de doorbloeding te optimaliseren en het melkzuurniveau zo ver mogelijk omlaag te krijgen voor de volgende inspanning. Melkzuur is niet erg. maar zet ze niet stil op stal.. want je kunt je er goed beroerd door voelen, gewoon rustig uitlopen..

directe spierpijn/verzuring is een teken dat je paard heel hard heeft moeten werken.. help hem ook bij het opknappen

-----------------------------------------------------
verlate spierpijn/stijf:
iedereen kent dat wel.. de 2e dag als je iets niet zo gewend bent.. bijvoorbeeld paardrijden.. dag 1 gaat het nog wel.. maar oh oh die tweede dag.. wat is dit nu?

Spieren opbouwen gebeurd als volgt:
bij zwaardere inspanning die je spieren niet gewend zijn.. ontstaan kleine scheurtjes in de spieren (niet erg).. en ja die zorgen voor pijn, spierpijn dus... Deze scheurtjes worden door je lichaam herstelt en er wordt nieuw extra spierweefsel aangemaakt om de belasting de volgende keer beter aan te kunnen. Dat heet dus trainen en bespiering kweken.. dat kan niet zonder lichte/matige spierpijn.. immers je lichaam moet de spier versterken.. en daar moet het aanleiding voor hebben.. anders blijf je onder de grens en is de huidige bespiering dus voldoende..

spierpijn, mits licht/matig.. is dus niet erg.. het is een onderdeel van sterker worden.. iedereen die net over zijn grenzen gaat zal spierpijn ervaren.. maar om te groeien moet je grenzen verleggen..

Alleen doe het met mate.. zware spierpijn is een belemmering omdat je paard langer nodig heeft om te herstellen..

verlate spierpijn is het teken dat je paard goed aan het werk is geweest.. je paard is spieren aan het kweken.. vergeet niet af en toe dat oh zo belangrijke rustdagje in te lassen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:42

fargo schreef:
We zijn het gewoon niet eens Annelies, dat geeft niet. Ik heb paarden gehad die heel veel moeite hadden met wat voor hulpmiddelen dan ook en die liepen als een zonnetje met de pessoa in alle gangen en zijn daar echt van op geknapt. Ik heb nu 3 jonge paarden die er ook onwijs goed mee door hun lijf lopen in alle gangen en er wringt niets en er trekt niets in hun mond. En ja ik longeer ook met dubbele lijnen als het zo uitkomt, maar juist de pessoa is supervriendelijk en leert paarden op een ontspannen manier naar beneden zakken. En dan is ie ruim ingesteld en toch werkt het. En hier wou ik het bij laten. :D 8-) :Y)

Ik gebruik hem ook weleens maar niet in galop, mijn paarden kunnen er wel mee galopperen maar ik zie dan een paard wat moeite heeft met de aanleuning en daardoor knikkebollend rond gaat. Dat wil ik mijn paard niet aandoen, ik wil juist een heel lichte en stille verbinding als ik er op zit, met zo'n pessoa zou ik dat weer teniet doen.
Maar in stap en draf is het een fijn hulpmiddel, als ik wil galopperen gebruik ik liever een dubbele longe ;)
Het geeft ook niet dat we het niet eens zijn, maar daarom mag er wel een discussie zijn toch?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:50

Tuurlijk! :+

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:56

ben het helemaal eens met fargo
ik gebruik de pessoa voor al mijn paarden en vind hem geweldifg .
doe hem niet te strak .
hij activeert de achterhand goed en al mijn klanten zijn er zeer tevreden over !
gewoon lekker mee aan de slag gaan . ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:11

Annelies en fargo, nu ophouden alstublieft :+

Heleen, bedankt! +:)+ Cooling down krijgt hij doordat ik na het vrijlopen meestal een vd-oefening inlas en hij daarna nog even in de paddock mag spelen, binnenkort mag hij weer 24/7 buiten voor de rest van z'n leven, als het aan mij ligt ;) Hij krijgt eens in de twee weken een rustdag, erg intensief werk ik niet met hem maar voor zijn doen is het best wel wat :+ Zo lang hij het leuk vindt en geen tekenen van stijfheid vertoont laat ik dat ook lekker zo ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:32

We maken toch helemaal geen ruzie :+ We zij het alleen niet met elkaar eens, das heel wat anders :P

Maar wat je ook wilt doen, zolang je je verstand gebruikt kan er niet zo veel mis gaan.
Hij krijgt ééns per twee weken een rustdag? Dan is het wel een harde werker zeg, pff.

Wat overigens ook goed is voor rug en bilspieren is trekken, dus voor de kar/sleep oid. Maar dat moet hij natuurlijk wel kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:40

Zo heel hard werkt hij niet, drie dagen in de week werkt hij een kwartiertje op de volte (vrijlopen) en de andere dagen (de ene week 3, de andere week 4) komt hij hooguit een uurtje onder het zadel, in stap en draf. Dat is althans de bedoeling, hij galoppeert graag :P Maar ik wil hem niet overvragen, daarom doe ik rustig aan met hem. Hij geeft zelf duidelijk aan dat hij graag wat wil doen :j

Dat werken in het tuig goed is voor de achterhand weet ik, hij is niet betuigd en dat gaat hij ook niet worden, ik vond het vreselijk om mijn laatste bijrijdpaard in het tuig te zien en ik wil dat gewoon niet hebben voor mijn paard. Vraag me niet waarom, ik wéét dat het goed is maar ik voel me er rot bij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:43

Ow? Waarom voel je je daar rot bij? Krijg je het idee dat het werk onder het zadel teniet gedaan wordt of denk je dat hij het gewoon niet leuk vind?

Ik bedoelde ook niet dat hij hard moet werken hoor, ik had al begrepen dat ie geen uren aan het werk is maar als ik het vergelijk met mijn eigen paarden; die hebben minstens één vrije dag, daarnaast doen ze één dag licht longeerwerk, de andere dagen worden ze wel minstens 3 kwartier stevig getraind.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:45

Ik denk dat hij het leuk zou vinden, alleen word ik er heel naar van, geen idee waarom en daar gaat deze discussie nu ook niet over ;)