shetlander hengst inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 08:24

150863 schreef:
shet van 16 nog in rijden,,
zou die poony lekker gaan verzorgen en leuke dingen mee doen, bijf vhd of iets dergelijks

dat baasje zei dathij 16 is, maarwe hebben naar zijn tanden gekeken, en hij lijkt ong. 6 jaar ofzo

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:32

Als ik eerlijk moet zijn, vind ik het allemaal maar een beetje onhandig en onervaren klinken. Weet niet of dit wel zo fijn gaat worden voor beide pony's :n

Denk dat je ze beter lekker kan knuffelen, poetsen, vrijheidsdressuur, longeren, wandelen etc. en het rijden dan overslaan.

Veel plezier met de pony's! :)

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 08:34

Joscaa schreef:
Als ik eerlijk moet zijn, vind ik het allemaal maar een beetje onhandig en onervaren klinken. Weet niet of dit wel zo fijn gaat worden voor beide pony's :n

Denk dat je ze beter lekker kan knuffelen, poetsen, vrijheidsdressuur, longeren, wandelen etc. en het rijden dan overslaan.

Veel plezier met de pony's! :)

oke, maar we rijdne nog wel af en toe.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:39

^^ _-:(

Joscaa

Re: shetlander hengst inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:48

Als je van je pony houd, gaat het niet alleen om rijden.

Weet je hoe veel schade je je pony aan kan brengen nu?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:58

maaikelhorse schreef:
Calanddra schreef:
Hoe zwaar zijn jullie precies? En hoe hoog schat je de pony's, mini, middel of groot? En hoe oud zijn jullie?

Enne, als je wilt rijden zoek dan een grotere pony ;) jullie zijn zo (mocht het al passen) uit deze pony's gegroeit.

Karlijntjee: het gaat hier om shets he? Daar ben je al heel snel te groot en te zwaar voor.

@maaikelhorse: waarom wel? Dus als de pony er later last van gaat krijgen, maar jij wilt perse rijden, dan ga je dus maar rijden????

ik ben 33 kg.
ze zijn middel tot groot volgensmij
ik ben 12 en heb al eerder een shetlander ingereden, maar dat was een merrie.
we lette goed op dat we niet te lang rijden enz. als ze er last van gaan krijgen stop ik er gelijk mee.

ALS JIJ 150 BENT EN 33 KG!! mag je wel heel snel wat aankomen joh!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:44

maaikelhorse schreef:
150863 schreef:
zou die poony lekker gaan verzorgen en leuke dingen mee doen, bijf vhd of iets dergelijks

dat baasje zei dathij 16 is, maarwe hebben naar zijn tanden gekeken, en hij lijkt ong. 6 jaar ofzo

och, 6 of 16, maakt niet uit joh...

Als hij niet wil lopen dan gebruik je toch gewoon een paar spoortjes?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:46

neem een goede instructrice de je kan helpen, geloof me, zo makkelijk is het niet om een paard in te rijden.
Ik ben nu 1,5 maand bezig om het longeren er op een goede manier in te krijgen bij mijn pony, en dan heb ik er nog nooit opgezeten oid.

Vergeet niet dat je dat jonkie niet vaker dan 3 keer per week een halfuurtje doet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:47

maaikelhorse schreef:
150863 schreef:

En je denkt niet dat een eigenaar het wel weet? Hoe oud zijn eigen pony is?

En weet de eigenaar eigenlijk dat jullie ze in willen rijden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:51

Vjestagirl schreef:
En weet de eigenaar eigenlijk dat jullie ze in willen rijden?

Nee joh da's juist een verrassing voor hem! :Y)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:19

maaikelhorse schreef:
150863 schreef:

Woon je bij mij in de buurt? Ik zoek namelijk nog een goede tandarts. Vind het knap dat jij met je 12 jaar al kan zien hoe oud een paard is.

Meis, laat die pony's met rust en ga alsjeblieft op zoek naar gewone rijpony's. En laat vooral inrijden over aan mensen die het kunnen.
Rijden is echt niet alles :n

@Beantsje, heb je haar andere topic al gezien over spoortjes?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:27

IndianLady schreef:
@Beantsje, heb je haar andere topic al gezien over spoortjes?

Tuurlijk
Beter goed gejat dan slecht bedacht...toch? O:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:30

_O-

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:37

IndianLady schreef:
Meis, laat die pony's met rust en ga alsjeblieft op zoek naar gewone rijpony's.

Nou, liever niet...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:56

hoezo wil je een pony van 16 nog inrijden?
je hebt ook al een topic over sporen dus wat is je doel?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:23

Meisje ga alsjeblieft niet die pony's inrijden, met of zonder sporen.. (!) gewoon echt niet doen!
Aan de reacties gezien hier in dit topic, en in je andere -inrijden met sporen-topic is het toch wel duidelijk? Mensen proberen je niet alleen maar te kleineren o.i.d. Wat jij wil met je twee shetjes is echt geen goed idee. Ik hoop trouwens dat je van je rare en domme idee, om een shetje in te rijden met sporen, afgeweken bent..!! Hier gingen zelfs mijn haren van overeind staan! :=

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:33

laat die shet van 16 nou in ieder geval maar met rust, die is al bijna aan zijn pensioen toe, geen wonder dat hij niet vooruit wil :') en ik zou al helemaal niet met spoortjes gaan rijden als ik jou was.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:38

ik snap eigenlijk niet waarom je nog topics opent iedereen adviseerd niet in te rijden en je doet het toch
als je toch niet wil luisteren schrijf dan aub geen topics meer

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:23

ik zou zeggen ga maar lekker inrijden dan hebben wij ook nog wat te doen als je over een week of 3 een topic opent met help mijn shetlander is aggresief en gooit me er af.

Inrijden is iets wat je met verstand moet doen. De eerste keer zul je dat met profesionele hulp moeten doen als je het niet kan betalen kijk dan of je mee kan helpen op africhtingsstallen. Als je daar een aantal keren onder begeleiding een paard hebt mogen inrijden dan zal ik het zelf met een eigen paard gaan proberen.

Inrijden doe je zonder sporen of zweep want het voorwaarts gaan zit er als het goed is nog niet op. Als ik tegen jou zeg pindakaas en ik schop je in je ribben dan weet je ook niet wat je moet doen toch ? Dan wordt ik boos ik roep heel hard pindakaas en steek mijn sporen tussen je ribben jij wordt dan nog verwarder misschien ren je dan wel weg. Of je blijft staan nou wordt ik heel boos ik roep pindakaas, schop je met de sporen in de ribben en ram je met een zweep op de kont wat zou jij dan doen ? Op deze manier komt het nu over voor de pony's. Ik denk niet dat je ze op deze manier iets nuttigs leert alleen maar dat het heel heel eng is om mensen op je rug te hebben. Misschien begrijp je het wel na 100 keer maar je zal rijden dan nooit leuk gaan vinden. Werken is dan niet iets waar je plezier in hebt omdat je het nooit leuk is aangeleerd.

Ga alsjeblieft hulp zoeken en laat het inrijden voorlopig over aan proffesionals. Tuurlijk is het leuk om met een shet door het weiland te crossen, leuk vor jou maar of het voor de shet nog zo leuk is weet ik niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:44

maaikelhorse schreef:
150863 schreef:

ERUG knap dat jij met je 12 jaar al kan zien aan de tanden van de pony hoe oud hij is! Daar hebben zelf de doorgewinterde paarden mensen moeite mee!
Wil je nu met alle geweld toch de pony zelf af gaan richten, zoek dan hulp!
Anders ben ik bang dat we binnen nu en hele korte tijd weer een topic hebben van...mijn shet bijt, mijn shet wil niet meer, mijn shet bokt enz. enz.
12 jaar is wel erg jong om al zoveel ervaring te hebben dat je zelfstandig een pony kan gaan inrijden.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:47

STOP HIERMEE dit is niet normaal ik heb een shet als gezelschapspony en voor de vhd. ik gebruik hem voor lesjes maar dat is niks voor een onervaren iemand.

stop hiermee anders heb je geen verzorgpony's meer

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:51

Rij hem maar lekker in met scherpe sporen dan loopt hij de sterren van de hemel.. :j

Nee zonder grappen, je kan ook heel veel andere leuke dingen met je shet doen.. VD bijvoorbeeld, hij is zo te horen al wat ouder dus dan kan je lekker wandelen met hem spelletjes doen etc. dan heeft hij er ook nog at plezier van in zn oude jaartjes :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:52

Shetlanders zijn erg sterk, je verteld dat je niet te groot bent en zeker al niet te zwaar. OK, je bent dan misschien een beetje
te groot voor je Shetjes, maar daar gaan ze echt niet dood aan, zulke sterke beesies, vooral de hengsten natuurlijk!

Toch ben ik het wel met de andere eens als het gaat om het inrijden. Je klinkt nogal onervaren en ookal zijn de Shetlanders
misschien klein en lief, het blijven pony's die je met goed beleid moet inrijden, AL HELEMAAL NIET MET SPOREN! Hopelijk vind
je het niet 'stoer' om hiermee te rijden, totaal overbodig en onnutig bij een onbeleerde Shet die alles nog moet leren ;)

De Shet van 16 is inderdaad al vrij 'oud'. Daarmee bedoel ik niet dat je dat dier in een weiland moet ploffen en niets mee moet
doen! Aandacht is vast heerlijk voor hem, lekker wandelen, vrijheidsdressuur, rennen in de wei of wat dan ook, is natuurlijk ook
hartstikke leuk! Rijden is echt niet alles. Met je Shet van drie vind ik dat je beter iemand erbij kan halen die hier gewoon verstand
van heeft. Dat hoeft echt niet 'een gediplomeerde instructeur/instructrice te zijn. Er zijn genoeg mensen die hun eigen shetjes
inrijden. Dat hoeft nog niet te zeggen dat ze geen verstand hiervan hebben. Toch wil ik je, waarschijnlijk met nog meer bokkers hier,
aanraden wel hulp erbij te halen. Zo'n jonkie is tevens nog in de groei en om dan meteen zulke plannen te hebben, (met sporen!?)
begint niet echt lekker..

Rijden op een shet kan gemakkelijk! Het moet gewoon goed passen.

succes! ;)

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:58

Hoi,
Ik ben het in pricipe eens met al het voorgaande commentaar bedenk goed dat een shetlander er sterk uit ziet maar niet veel gewicht kan dragen.
Als de pony niet wil lopen kan dat dus ook te maken hebben met het feit dat het gewoon te zwaar is voor hem.
Hebben jullie hem bijv. al gelongeerd en wil die dan wel gewoon lopen. En is het af en toe dat die stil gaat staan of regelmatig.
Word in ieder geval niet boos dat heeft toch geen zin want het beestje kan er niks aan doen want die snap het nog niet.
Verder wil ik jullie meegeven dat het belangrijk is om na te denken of het wel verstandig is dat jullie doen vooral hengstjes (hoe klein ze ook zijn) kunnen ook gevaarlijk zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:46

O maar hij is geen 16 hoor, dat heeft de eigenaar niet goed begrepen. TS heeft hem in zijn mond gekeken en zelf gezien dat hij nog maar 6 is.