niet meer kunnen stappen na galop buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:58

ga naar de veearts

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:36

brokjesss schreef:
ga naar de veearts

Waarom dat nou weer???

Hoeveel voer krijgt dit paard en wat doe je voor de rest met haar in de week?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:37

Ineke2 schreef:
brokjesss schreef:
ga naar de veearts

Waarom dat nou weer???

Ze krijgt iedere avond 8 volle scheppen mais en ´s ochtends een grote emmer wortelen. Verder heeft ze dan nog voor
de nacht flink wat hooi. Overdag staat ze gewoon in een paddock en krijgt daar meestal ook nog wortelen of hooi.
Als ik op zaterdag les heb gehad krijgt ze een schep brokken.

Omdat het niet mij eigen paard is en ik door de week bijna geen tijd heb. Heb ik met haar op zaterdag een intensive springles
en op zondag loopt ze haar rondje mee in een beginnerslesje. Meestal rijd ik haar die dag ook nog buiten of we doen wat in de bak.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:40

Riena-Romy schreef:
Ik zal eerst aan het werk gaan in de bak. En als je daar goed met haar overweg kan, moet je gewoon dezelfde hulpen geven.

Succes.

:wave:

In de bak heb ik haar goed onder controle en ze luisterd super en licht naar m´n hulpen. (dat mag ook wel voor een paard dat ZZ-licht heeft gelopen) Ik sprong dan meestal met haar en ze blijft goed te controleren. Het is gewoon puur dat ik haar niet in stap krijg buiten na een galop daar heb je lijkt mij geen beenhulpen voor nodig.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:52

Apacheshadow schreef:
Ineke2 schreef:

Waarom dat nou weer???

Ze krijgt iedere avond 8 volle scheppen mais en ´s ochtends een grote emmer wortelen. Verder heeft ze dan nog voor
de nacht flink wat hooi. Overdag staat ze gewoon in een paddock en krijgt daar meestal ook nog wortelen of hooi.
Als ik op zaterdag les heb gehad krijgt ze een schep brokken.

Omdat het niet mij eigen paard is en ik door de week bijna geen tijd heb. Heb ik met haar op zaterdag een intensive springles
en op zondag loopt ze haar rondje mee in een beginnerslesje. Meestal rijd ik haar die dag ook nog buiten of we doen wat in de bak.[/quote]

:wow: ik hoop echt dat jij geen standaardmaat voerscheppen bedoelt! en een grote emmer wortelen is er nog wat suiker bovenop...

hoe'n lange stukken galoperen jullie zoal? mss heeft ze wel gewoon veel energie en zijn de stukjes galop te kort zodat ze het telkens net leuk begint te vinden en dan al weer moet stoppen. Heb je ergens de mogelijkheid om haar eens echt uit te laten galoperen? een bepaalde route waar je een aantal mooie lange stukken kunt galoperen? gewoon eens lekker laten uitwaaien; niet te verzameld willen galoperen, maar haar er vooral laten van genieten.
mijn juffie is nl ook een hittepit, maar als ze wat flinke stukken heeft mogen doorgaloperen, dan is ze helemaal relaxed achteraf. Ze moet gewoon haar ei eerst kwijt op wandeling :7

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:14

:wow: ik hoop echt dat jij geen standaardmaat voerscheppen bedoelt! en een grote emmer wortelen is er nog wat suiker bovenop...

hoe'n lange stukken galoperen jullie zoal? mss heeft ze wel gewoon veel energie en zijn de stukjes galop te kort zodat ze het telkens net leuk begint te vinden en dan al weer moet stoppen. Heb je ergens de mogelijkheid om haar eens echt uit te laten galoperen? een bepaalde route waar je een aantal mooie lange stukken kunt galoperen? gewoon eens lekker laten uitwaaien; niet te verzameld willen galoperen, maar haar er vooral laten van genieten.
mijn juffie is nl ook een hittepit, maar als ze wat flinke stukken heeft mogen doorgaloperen, dan is ze helemaal relaxed achteraf. Ze moet gewoon haar ei eerst kwijt op wandeling :7[/quote]

We galoperen niet zo´n lange stukken omdat de ruiterpaden zo bar slecht zijn (lees stenen of modder en galdde bladeren) en de gewone boswegen hebben kiezels. We hebben een pad dat we meestal galopperen. en er is een wei(die een beetje in de buurt is) waar we ze soms laten uitrazen maar die is een beetje gevaarlijk als het geregend heeft. Er zijn wel paden die lang zijn. Maar dan ben je toch al 1 uur tot anderhalf uur aan het rijden en dan nog maar hopen dat het pad helemaal vrij is. Ik heb zaterdag wel een wat actievere rit gemaakt met nog iemand anders. en ik moet zeggen ze was wat rustiger na de galop dus messchien heb je gelijk
mja meestal willen er toch andere mee en die houden niet zo echt van veel draven enz. of het loopt uit de hand en ze hebben hun paarden niet meer onder controle

LaVieDivine

Re: niet meer kunnen stappen na galop buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:19

ik denk (maar dat ben ik maar natuurlijk) dat dat gewoon het enige is hoor. paard is door een stukje galop helemaal vrolijk geworden en dan moet ze al weer stappen.

1 a 1.5 uur is toch ok voor een wandeling? of kan ze dat conditioneel niet aan denk je? en als je iemand op het pad ziet ga je toch gewoon weer even naar draf?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:25

kynshiri schreef:
ik denk (maar dat ben ik maar natuurlijk) dat dat gewoon het enige is hoor. paard is door een stukje galop helemaal vrolijk geworden en dan moet ze al weer stappen.

1 a 1.5 uur is toch ok voor een wandeling? of kan ze dat conditioneel niet aan denk je? en als je iemand op het pad ziet ga je toch gewoon weer even naar draf?

conditioneel kan ze het tegenwoordig wel aan. Maar meestal is er gewoon de tijd niet voor. en op het lange pad kan soms wel groot verkeer komen(tractoren enz.) + dan nog voetgangers erbij dan moet je om de haverklap remmen is ook niet zo fijn. Ik zal vragen aan de eigenaar of wat minder voer messchien een optie is (ik ben bang van niet want ze is een beetje magertjes en begint nu eindelijk met dit eten een beetje bij te trekken.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:46

jamaar om te verdikken is dit geen goed voerbeleid vind ik... dan beter onbeperkt hooi of voordroog en normale hoeveelheden mais en wortelen met wat gewone mengeling/brok bv. eventueel kan je nog bietenpulp bij geven met wat lucerne onder, dan is je Ca-F balans ok.

wortelen en extra mais is normaal gezien iets wat je extra geeft, bovenop een goed basisransoen, maar niet als standaardvoer, want daarvoor is de verhouding niet goed