Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) silvana schreef:En waarom geen martingaal? dat is vriendelijker als een slof kan je niet in de knoop raken met teugels.Ik zou als je niet met het gebruik van een slof bekent bent, er zo mee buiten gaan rijden.Zelf heb ik ook een tijdje op een heet paard met martingaal buiten gereden,op den duur kon ik hem thuis laten(de martingaal, niet het paard)
Rena100 schreef:De hackamore kan in mijn ogen wel een hele goede oplossing zijn. Wanneer je paard gewoon braaf is dan kan je teugels lekker los laten en heeft hij verder ook geen druk op zijn neus. Dus dat het heel erg scherp inwerkt is alleen wanneer je de teugels oppakt, maar voor de rest van de rit dus niet. Pak dan dus alleen de teugels iets strenger op tijdens de weg naar stal, waar hij zo druk doet. Ik zou het de eerste keer gewoon eens in de bak proberen met hackamore en kijken hoe hij reageert.
De hackamore kan je bijna bij elke ruitershop wel kopen, prijzen liggen rond 20 tot 30 euro. op http://www.bitloos.nl kan je kijken hoe je de hackamore moet plaatsen. Het is echter wel erg belangrijk dat de hackamore goed zit! anders kan het nadelige gevolgen hebben.
veel succes!
Utixo schreef:Wat ik even niet snap is dat je zegt dat je geen schaarbit wil, maar dat je al wel een stang hebt gebruikt. Heb je dan niet een ongebroken trensje gebruikt? Zo'n bitje is namelijk heel vriendelijk, juist doordat hij ongebroken is. Pas als er scharen aanzitten heet het een stang en word het een groffer bitje.
Ik rij 1 van mijn paarden buiten ook op hackamore, dit gaat een stuk fijner dan op zijn trens. Ik kan met lang teugeltje stappen, en als ik het nodig heb is een halve ophouding voldoende. Op een bit zit de ho er ook op, maar doet hij er flink wat langer over. En aangezien ik buiten mijn paarden niet de hele tijd aan het werk wil hebben, is dit een prima oplossing. In plaats van een hackamore is een stangetje ook een prima idee, mits verstandig gebruikt. Let bij beide op dat de kinketting strak genoeg zit! 2 Vingers ertussen, de scharen mogen een hoek van 45 graden maken als je hem osser hebt lijkt het liever, maar dat is het niet omdat hij dan doorslaat en druk achter de oren geeft. Bij een hefboombit heb ik ook nooit een neusriem om, ik vind dat het paard de mond moet kunnen openen bij dit soort bitten.

Utixo schreef:Hetzelfde als een stang
En een (ongebroken! anders is het een moordbit) pelhambitje? Dubbele teugel eraan, en rijden maar. Contact op de bovenste teugel, is het nodig onderste teugel erbij.
Ik merk met de hackamore wel dat paarden er divers op reageren. Ik heb er 1 die er erg goed op reageert, een ander dendert er zo doorheen.
mick75 schreef:Waarom niet gaan oefenen zonder meteen naar hulpmiddelen te grijpen? Laat er een ander paard voor lopen zodat ie er niet langs kan en probeer eens op je zit hem bij je te houden. Ga desnoods slingers maken over het pad, er is bijna altijd (smalle bospaadjes daargelaten) wel ruimte om in een beheerste slinger te maken. Zie het als een slangenvolte met oneindig veel bogen (zoveel als nodig, al zijn het er 100, wel stelling vragen erbij). Of vraag eens een schouder voor naar beide kanten, wijk eens een paar pasjes om de aandacht terug bij jou te krijgen, wees creatief en doe vooral niet wat ie verwacht. Hou hem bezig zodat ie op jou moet letten, en niet op het zo snel mogelijk naar huis. Dan heb je helemaal geen scherpe bitten of hulpteugels nodig, echt!
mick75 schreef:Tja, als aandacht vragen door oefeningen te doen niet werkt (slangenvoltes kan je ook op een fietspad van 1 meter breed met aan weerszijden sloten rijden, doe ik ook regelmatig. Dus dat daar geen ruimte voor is geloof ik niet eerlijk gezegd, tenzij jij je paard echt niet genoeg onder controle hebt om er zowiezo mee naar buiten te gaan). En voor schouder- voor heb je amper extra ruimte nodig en blijft je paard als het goed is wel rechtuit lopen. Alleen met stelling naar 1 kant. Dat vereist balans, dus hebben ze hun aandacht eerder bij de oefening dan bij het zo snel mogelijk naar huis willen.
Verder blijven wandelen, tot je weer wat vertrouwen hebt en dan in een flinke groep gaan. Jij ergens in het midden zodat ie geen kant op kan. Vraag eventueel mensen of ze je ook opzij zo goed als mogelijk kunnen insluiten.
Maar voorlopig zou ik het voor je eigen gevoel op wandelen houden. Neem eventueel een longeerlijn mee en ga hem op een veldje ergens even flink longeren. Maar in jouw geval zou ik er voorlopig niet op naar buiten gaan. Veel te link!
Denk niet dat er een snelle oplossing is voor dit probleem.
ccathalijne schreef:Heb een probleempje met mijn pony:
We gaan vaak naar het bos, alleen of met nog wat andere pony`s hij mag zich graag uitleven in het bos en vindt een stukje hard gallopperen en het springen over boomstammen dan ook geweldig. In het bos is het nooit echt een probleem om hem terug te nemen en bij me te houden. Alleen de terugweg, op de terugweg moeten we altijd een klein stukje over een (rustig) weggetje. Hij kan opeens er vandoor willen gaan op de terugweg en als ik hem dan probeer in te houden trippelt hij heen en weer over het weggetje. Het probleem is dat er aan beide kanten van het weggetje een diepe sloot zit en hij er echt in valt als ik hem niet even vooruit laat gaan. Dit resulteert er dus in dat ik er maar af moet springen omdat we anders in de sloot belanden ( zo steil dat hij echt al zn benen breekt als hij er in kukelt) of dat we in galop over weg stormen.
Nu heb ik eens geprobeerd om met een stang te gaan rijden omdat ik de uitweg echt niet meer zag, dit een erg gevaarlijk probleem vind en dacht dat het misschien wel op zou houden als hij er één keer echt niet vandoor kon. Nu heeft het niet echt geholpen en ik voel me zelf helemaal niet lekker met z`'n grof bit in de mond van mijn pony.
Nu vroeg ik me af of iemand een oplossing had in de vorm van een ander, eventueel bitloos (hackamore?), hoofdstel of bit. Ik heb zelf wel ervaring met bitloos rijden maar alleen in de vorm van een touwtje aan het halster dus niet met de verschillende mogelijkheden. Ik zoek wel een paardvriendelijke manier dus geen slof, hefboom bit oid.
Verder: pony is verder helemaal onder controle, dus daar beter op oefenen is geen optie omdat het alleen op de terugweg voorkomt, andere weg nemen is ook niet mogelijk en ik ben echt op zoek naar een oplossing............
Bedankt!!
manonutjuh schreef:Ik zou dan ook als eerste denken aan een pessoa bitje of een pelhalm. Met twee teugels rijden, en gewoon de bovendste gebruiken en de onderste erbij pakken als het nodig is. Ongebroken zijn ze het vriendelijks, maar pessoa bit bestaat ook dubbelgebroken!