moeilijk opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:00

@zwartpaard: Ik denk dat je hem geen rondje moet laten lopen, maar achteruit moet laten gaan. Meestal vinden ze dat lastiger en geef je ze ook niet zo hun zin. Want als hij gaat lopen en je laat hem een rondje lopen doe je precies wat hij wilt.

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:13

ok.
Dat had ik nog niet bedacht. Bedankt.

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:39

ik kan nu niet echt exact zeggen dat mijn ding hetzelfde is, maar met mijn jongste (bijna 3) heb ik gewoon de volgende manier toegepast. Heb er nog niet op gezeten maar wel in de stijgbeugels "gehangen".

Ik zou gewoon gewicht in de stijgbeugel blijven houden. Op den duur zal ze wel stil blijven staan.
Mijn merrie heeft heeeeeel veel meters achteruit gelopen. Toen had ze ineens door dat als ze bleef staan, dat het uiteindelijk wel mee viel. De beloning achteraf heeft uiteraard ook geholpen :)

KiMmK

Re: moeilijk opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:49

Zoals al eerder is gezegd, Herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Net zolang tot dat hij stilstaat en dan eens flink belonen. Van belonen leren ze vaak meer dan van het straffen. Bij het opstappen al helemaal, door het geven van een tik schrik je ze alleen maar af en worden ze alleen maar nerveuser.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:32

opstappen en als je dan zit eerst stil laten staan voor je vertrek
ik zal niet op en af op en af stappen is niet zo fijnv oor het paard gewoon teugels op maat ( niet te strak) en rustig praten of zet hem in een hoek en dan opstappen en braaf braaf prijs hem dan de hemel maar in

geduld geduld geduld

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:14

RRteam schreef:
opstappen en als je dan zit eerst stil laten staan voor je vertrek
ik zal niet op en af op en af stappen is niet zo fijnv oor het paard gewoon teugels op maat ( niet te strak) en rustig praten of zet hem in een hoek en dan opstappen en braaf braaf prijs hem dan de hemel maar in

geduld geduld geduld

In een hoek zetten lijkt mij juist de manier om het niet te doen. Meestal is het in een hoek zetten een hulpmiddel maar het neemt het probleem niet weg. Als je hem dus weer in het midden zet krijg je dus weer hetzelfde probleem (spreekt nu uit eigen ervaring).
Met geduld en hem prijzen ben ik het helemaal mee eens! Teugels idd niet te strak. Het lijkt mij juist wel goed het te herhalen. Zo leert het paard geduld te hebben en als hij netjes blijft staan als je opstapt goed belonen en dan wegrijden. Consequent blijven herhalen niet stilstaan is er weer af en weer opnieuw net zolang tot dat hij het juiste doet en dan extra belonen en wegrijden ;)

Edit: Opstappen met een krukje of een verhoging (zijkant van de bak misschien) is ook erg fijn voor het paard. Zoals al eerder is gezegd een jong paard kan nog moeilijkheden krijgen met balans en dat kan dus een reden zijn voor het wegstappen. Ook is het voor de rug van een paard beter.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:03

heb dit ook een paar keer gehad met mijn paard, gewoon een paar keer op- en afstappen achter elkaar en telkens consequent zorgen dat hij/zij stilstaat, dan moet het vanzelf wel lukken

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:19

gebruik een bakrand of een poort en dan heel vlug opstappen en dan als je erop zit laat je hem eerst even stil staan, of vraag iemand om je te helpen met op stappen.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:45

Mijn haflinger vindt het ook moeilijk om stil te blijven staan met opstappen.
Ik gebruik ook bijna altijd een opstapje, want dat maakt het voor hem gewoon wat prettiger.
Hij staat nu redelijk stil alleen wil gelijk weg als ik zit, maar ook dat gaat steeds beter door gewoon elke keer rustig te blijven en oefening baart kunst ;) .

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:20

Het is wel goed om te horen dat ik niet de enige ben bij wie het paard gelijk weg wil lopen als je zit.

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:55

probeer het eerst eens met iemand die der vasthoud. Met veel oefenen en heel streng blijven moet het goed komen

Summmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:30

summer is een jong paardje.. ik zal aan de slag gaan met jullie tips

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 06:01

@Naomi_Azzet
Als mijn verzorgpaard met opstappen ook maar een stap vooruit ging, heb ik hem consequent achteruit laten lopen i.p.v. een rondje en dat heeft supergoed gewerkt. Daarna bleef hij steeds bij de tweede poging gewoon staan. Nu kunnen we hem helaas al twee weken niet meer berijden i.v.m problemen aan rug en een voorbeen.

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 06:03

Met onze eigen pony probeer ik ook om het opstappen in orde te krijgen, maar dat wil nog niet lukken. Waarschijnlijk omdat ik er maar een of twee keer per week op rijd. Ik zal met de anderen die haar berijden overleggen dat ze er ook goed op letten, want bij het verzorgpaard was het echt een fluitje van een cent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:11

Hmm.. duidelijk 20 mensen 20 verschillende methoden.. Die met iemand erbij zal best kunnen maar dan moet je natuurlijk wel de luxe hebben om ook echt altijd iemand in de buurt te hebben in de begin periode (en die kan bij stijfkoppige paarden nog best lang duren), ik ben altijd erg voorstander van een uurtje opstaples, dus zoals een aantal al noemden, begin op te stappen zodra paard een stap verzet afstijgen en iets 'vervelends' doen, ofwel een paar passen achteruit of paard rondjes laten lopen. Dan weer stil zetten en nogmaals proberen (en blijf vooral rustig en raak niet geirriteerd!). Mag gerust een flinke tijd (uur) duren, als je je erop instelt dat je opstaples hebt en toch niet gaat rijden is het echt niet zo vervelend en je hebt er veel profijt van (en bovendien duurt het zo geen weken maar hooguit een paar dagen telkens een uur opstaples). Hoe dan ook veel succes! Doorbreken van aangeleerd fout gedrag is zo lastig! Oh ja, als er meerdere mensen op rijden, goed overleggen dat iedereen het altijd en op dezelfde manier aanpakt dat is zo ontzettend belangrijk!

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:46

@zwartpaard. Fijn dat het zo goed geholpen heeft, maar jammer dat je niet meer kan rijden voorlopig. Hopelijk dat ie het daarna nog weet.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:50

heb de beste tip al gehoord ik heb het zelfde probleem tot vervelends aan toe.
HALT IS HALT klaar erg consequent hiermee zijn dan lukt het wel.
ik stap niet eerder op voor zei stil staat.
ik oefen dit buiten de bak daar is ze iets relaxter.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:38

scheef naast je paard staan en niet met je tenen in de buik van het paard drukken

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:45

Zorg inderdaad dan je bij het opstappen niet in de buik drukt, en ook niet te hard in het zadel land. Misschien heeft je pony hier wel pijnlijke ervaringen mee en wil hij zo snel mogelijk lopen zodat 'ie misschien dat gewicht wat opééns op z'n rug 'boinkt' minder voelt. Zorg dat je bij het opstappen ook de teugels niet te los hebt, je moet wel contact hebben met de mond.

Sowieso; consequent blijven! Halt = inderdaad halt, en niet voorwaarts, rechts, links, of achterwaarts. Je kan ook, als je pony het uiteindelijk snapt, voortaan als je zit niet meteen wegrijden, maar eerst 5/10 seconden stilstaan.

x

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:40

Veel oefenen. Oppassen dat je het paard met opstappen niet met de punt van de voet in de buik schopt.

Iemand paard laten vasthouden is uiteraard super. Anders opstappen in de hoek met teugels correct opgenomen.

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:13

Hai, wat veel tips heb je al. De mijne zag ik er niet bij dus hier nog maar eentje die ik altijd gebruik voor net zadelmakke paarden waar ik me vaak alleen mee moet redden...Zet het paard in de hoek van de bak met zijn hoofd naar de wand. Neem stelling naar RECHTS, dan draait 'ie naar je TOE ipv van je af, en geef 'm dan een koekje --> stap rustig op. Werkt bij ons altijd en na verloop van tijd is er geen koekje meer nodig. Als je zit moet íe wel wachten tot JIJ zegt dat ie mag gaan. Kind kan de was doen. ;-) groeten en succes!

bernadette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:59

goede druk op de teugels houden en goed consequent zijn :Y)
ik stap altijd op een krukje of een waterbak en als ze begint met lopen of draaien zet ik haar ernaarst en doe het opnieuw steeds een beetje meer en dan zet ik haar er weer naarst en stap snel op kruk en snel opstappen. soms blijft ze staan *D
maar soms loopt ze weg en dan zit ik al met voet in beugel en zet me goed af en kom er altijd goed op :o :o

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:17

als je een bak tot je beschikking hebt kun je hem gewoon in de hoek zetten. dan zijn ze zo goed als opgesloten voor hun gevoel. Hielp bij mijn pony altijd erg goed...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:04

Jonge paarden werden zo beleerd waar mijn paard stond. Ook in de hoek met de kont naar de hoek. De mijne ging er als een speer vandoor, zodra ik mijn been over het zadel wilde gooien. Daar hing ik dan, in hongaarse post. Heel knap van die het kunnen, want ik heb het niet onder de knie gekregen. :o Ben een paar keer heel lelijk gevallen zo. Bij mij was vasthouden toen nog de enige oplossing. Alleen durfde ik domweg niet meer. Na 2x een winter hulp zo (dan was het het ergst), doen we het sinds anderhalf jaar samen zelf. Maar daar hebben heel wat uurtjes op en afstijgen in gezeten! En Sam weet dat ie een brokje krijgt als ik zit en pas als ie dat gekregen heeft gaat ie lopen in mijn tempo. Ik moet echter niet de teugels op druk zetten bij het opstijgen, want dan is Sam gegarandeerd weg... Ook opstijgen moet een ontspannen oefening zijn in ons geval.

Desperado van Frankiej vond het vreselijk vervelend dat de baas concequent wacht tot ie echt helemaal stilstaat en zo heeft hij vrij snel geleerd dat wachten het meeste opschiet. Dus die manier werkt ook heel erg goed.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:49

Je kunt in een hoek opstijgen, daar loopt ie niet makkelijk weg.

je kan ook elke keer als hij/zij wegloopt er weer af gaan en het nog eens doen. De pony vidn dat natuurlijk vervelend en zal begrijpen dat ie stil moet staan. Als hij dan stil staat moet je goed belonen en dan ook echt lekker positief gaan rijden, zodat hij een goede herinnering heeft aan het stilstaan!

succes