een paar voorbeeld oefeningen gezocht voor rechtrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:36

Rechtrichten is voor het paard eigenlijk onnatuurlijk omdat hij van nature een bepaalde scheefheid heeft.
Dit is nieuw en dus waarschijnlijk makkelijker voor je paard om te gaan leren zonder de belasting van een ruiter.
Ik zou voorlopig aan de gang gaan zonder erop te rijden totdat je merkt dat je paard beter wordt en dus rechter.

Ga niet te lang zelf lopen aan rommelen, je kunt er dan meer schade mee aanrichten dan goed doen als je niet goed weet hoe of wat, ben het wat dat betreft eens met Alicia2u.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:38

Alicia2u schreef:
Hou er rekeningen mee dat de meeste paarden een paar weken aan de hand moeten werken voordat ze een correcte volte kunnen stappen. Het gaat niet 123.

Klopt, helemaal mee eens, een paard rechter maken doe je niet binnen een week!
Alleen al de basis het voltewerk kan maar zo een paar weken in beslag nemen!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:46

ahh neen absoluut niet.
We zijn er al enige tijd meebezig in de lessen, en tijdens het wandelen. Ik doe steeds mijn best om hem zo recht mogelijk te houden ook in volle ontspanning.

Nu heeft hij het minder als we in de bak rijden of we in de bak gereden hebben. Hij heeft er meer last van als we gewandeld hebben omdat hij dan vrij loopt wel mooi bij mij maar toch veel ontspannender dan bakwerk met stelling enzo.
Omdat hij groot is en nog niet veel kent probeerd hij er onderdoor te geraken en wandelen we ook veel zodat hij zich niet gaat focussen op bepaalde zaken.

Alicia2u

Re: een paar voorbeeld oefeningen gezocht voor rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:10

Ik ben al 2 jaar bezig onder goede begeleiding om mijn paard recht te richten en ik heb nog steeds dagen dat mijn paard geen goede volte kan stappen. Rechtrichten is een continue process; je paard is niet op een dag recht en dan is het klaar, je hoeft nooit meer recht te richten!

Voordat de lentebuiging op de volte bevestigd is ben je echt een paar weken bezig, met élk groen paard (en jou paard is groen, als hij nog niet de travers, schouderbinnen, renvers en appuyementen kan). De basis van de dresuur, om élk paard gezond te houden is alles t/m het Z. Anders kan je paard je nooit op een gezonde manier dragen. Dat geldt dus óók voor recreatiepaarden.

Weken, maanden, jaren ben je er mee bezig. En dat zou oké moeten zijn, anders hoor je geen eigen paard te hebben. Met een eigen paard heb je de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van het paard op je genomen en daar hoort dus ook bij dat je je paard leert je op een goede manier te dragen (de uitzondering is dat je een paard hebt waarmee je niet rijdt of ment).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:37

Oefeningen voor het rechtrichten kan je het beste toch echt doelgericht doen en net wat Alicia2u zegt je blijft daar altijd mee bezig! Zoek iemand die je erbij kan helpen, die de cursus daarvoor heeft gevolgd en weet wat je moet doen om je paard weer recht te krijgen.
De link die ik je gegeven heb staan stuk voor stuk mensen op die hier heel serieus mee bezig zijn en je echt op de goede weg kunnen helpen.
Plus dat je later op alleen maar profijt gaat krijgen tijdens het rijden als je paard de oefeningen al aan de hand kent , dan gaat het tijdens het rijden ook veel makkelijker!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:46

ja jullie hebben helemaal gelijk hoor, ik doe mijn best om het paard zo gemakkelijk mogelijk te maken om laten een fijne dressuurproef te kunnen rijden (heel begin he)
juist voor de fun!

Ik rij zelf met gevoel en voel snel als een paard het leuk of helemaal niet leuk vind aan zijn houding tegen over mij of mijn vraag en zolang hij er lol in heeft en soms een spelletje uithaald vind ik alles oke. zolang hij het maar graag blijft doen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:41

een goede oefening om je paard op jou comando goed recht te richten:

pasje om/wijken rechtstellen na een paar passen en voor het andere been pasje om/wijken en weer recht stellen.
en veel binnenhoefslag;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:43

PB me anders even je mail adres, ik heb misschien wel een goed bestandje voor je. Gaat over recht richten (vastpakken van het paard aan één kant)

Ik heb dit namelijk ook gehad met een friese hengst van 3,5 jaar oud, na een tijdje rijden, zag je echt gewoon heel veel verbetering. Het ligt er natuurlijk aan hoe dwars je paard is, maar deze was echt een eitje.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:49

ik heb hem gisteren gelogeerd en ik heb om zijn beenstand gelet.
hij liep op de volte rechtsom met zijn buiten achterbeen juist op dezelfde afdruk als waar het voorbeen eindigde.
en aan de binnenkant liep hij met zijn binnenachterbeen juist 1 pas naast (naar buiten toe) de afdruk van het voorbeen.

Is dit goed of juist niet goed? want iemand was over de afdruk bezig...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:14

Nee dit is niet goed, het binnen achterbeen plaatst een rechtgericht paard tussen de afdrukken van beide voorbenen in onder de massa en er niet buiten.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:17

Hij probeert waarschijnlijk de draagkracht van zijn binnenachterbeen te verkorten en zet daarom zijn binnenbeen een pas naar binnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:42

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:44

oke zal mij eens proberen te verdiepen erin.