Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:02

aerdenhout1 schreef:
Ik heb begrepen uit vorige topics dat je paard net 5 jaar oud is. Heb je hem zelf beleerd? Zo ja...heb je met de training wel rustpauze's ingevoerd? Dit probleem komt vaak voor bij jonge paarden die zijn "overtraint" Mijn advies is, zet hem eens een paar maandjes op rust en dan natuurlijk zoveel mogenlijk buiten met vriendjes. Begin dan weer helemaal opnieuw met africhten.

Leg dat...ritme geven door middel van je teugels eens uit?? Die begrijp ik niet n.l

Hier ben ik ook wel benieuwd naar... Het is voor jonge paarden erg belangrijk om een rust periode te hebben tijdens het beleren! Beter een maand te land stil laten staan dan een maand te lang door gaan...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:04

Als het zo'n dominante merrie is verklaart dat dus alles. Ze is de baas en zal dus gewoon anders aangepakt moeten worden. Een echt Alpha merrie kan veel baziger zijn dan een hengst en dus ook veel moeilijker te rijden. Daar moet je flink wat voor in je mars hebben en heel duidelijk en principieel en zo nu en dan even flink optreden.
Dat zal dus beteken dat je een keertje flink zal moeten doorpakken. Doe je grondwerk met haar? Juist op die manier kan je jouw leiderschap versterken, maar dan moet je wel goed weten hoe. Zoek maar eens op de "7 games"van Pat Parelli, hele goeie oefeiningen om je paard de baas te worden op een hele subtiele manier.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:10

Heb je natural horsemanship geprobeerd parelli? Ben daar sinds kort mee begonnen om vertrouwen te winnen van me verzorgpaard. Je begint op de grond en verdient door middel van 'spelletjes' hun vertrouwen en je begint met leiden van je paard de rangorde bepalen. Misshicen verveelt je paard zich snel en op deze manier kan je dingen uitvinden die je allebei leuk vind ook op de grond.. Ik heb geleerd dat als ze weigeren of dingen eng vinde ze niet voldoende vertrouwe hebbe in de leider en dat ben jij..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:00

W_W schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik heb begrepen uit vorige topics dat je paard net 5 jaar oud is. Heb je hem zelf beleerd? Zo ja...heb je met de training wel rustpauze's ingevoerd? Dit probleem komt vaak voor bij jonge paarden die zijn "overtraint" Mijn advies is, zet hem eens een paar maandjes op rust en dan natuurlijk zoveel mogenlijk buiten met vriendjes. Begin dan weer helemaal opnieuw met africhten.

Leg dat...ritme geven door middel van je teugels eens uit?? Die begrijp ik niet n.l

Hier ben ik ook wel benieuwd naar... Het is voor jonge paarden erg belangrijk om een rust periode te hebben tijdens het beleren! Beter een maand te land stil laten staan dan een maand te lang door gaan...

Ik ook. Geef mijn pony (inmiddels bijna 8, heb hem sinds hij 4 was) regelmatig een paar weken of langer vrij. Als ik hem dan weer oppak lijkt hij het eerder geleerde beter uit te kunnen voeren en bovendien heeft hij er dan altijd reuze veel zin in. :)

aerdenhout1

Re: Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:33

En TS...je bent al 2 jaar bezig paard was pas 3 toen je begon, heeft je paard wel eens een rustperiode gekregen of heb je hem die 2 jaar doorgetraint?
Dan blijkt ook dat je paard lichamelijk heel erg is veranderd in die 2 jaar omdat je zelf zegt dat je al zoveel zadels hebt gehad omdat ze niet meer goed lagen. Een flinke groeispurt kan, net als bij mensen, pijnlijk zijn. Zou dus ook een en ander kunnen verklaren.

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:46

jouw verhaal doet me denken aan een paard van een kennis van me

ook ontzettend lui en sloom zelfs; ze was ermee naar de da geweest maar ze konden niks vinden; gezond dus
nou dus niet
het paard lag van de ene op de andere dag door op de wei
ze hebben het paard toen laten onderzoeken en het bleek een slecht werkend hart te hebben waardoor het paard dus ook zo ontzettend lui was
Misschien is bovenstaande een optie om toch nog eens een da (eventueel een andere da) in te schakelen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:53

Ik denk aan een fysiotherapeut/osteopaat, speelt ze in de wei wel? of bv met haar spelen in de bak lekker rennen en gek doen?
Anders denk ik dat ze toch ergens pijn heeft.. Met name omdat ze soms gaat steigeren & niet opgezadeld wil worden denk ik hieraan..

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:39

Om de dominantie aan te pakken, zou je grondoefeningen kunnen doen zoals Klaus Hempfling die beschrijft of Linda Tellington Jones. Als je die met overtuiging uitvoert, werken ze echt. Als het paard jou op de grond aanvaardt als dominant, zal het ook beter gaan als je er op zit.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:47

Ik zou eerst het hart en het bloed na laten kijken voor je je paard begint aan te pakken, Je paard kan lekkende hartklep hebben, misschien wel bloedarmoede of misschien een traag werkende alvleesklier!!!
Jou merrie is dominant en dat weet je, dit houdt tevens in dat je paard geen respect voor je heeft en je recht in je gezicht uitlacht. Als deze waardes goed zijn onderzocht en ze mankeert niks, kun je beginnen om haar flink aan te pakken. Begin eens met een kwartiertje te rijden, houd het leuk voor je paard en niet steeds maar een uur vooruit schoppen en praten. Respect verdienen begint al met het paard aan de hand op z'n plek te zetten. B.v. Als je aan het wandelen bent bepaal jij het tempo en niet zei, ook bepaal je de plek waar ze loopt(hoofd naast jou schouder, volledig achter jou, schouder naast jou schouder). En zet haar tijdens het wandelen eens in zn achteruit, je paard niet aankijken maar gewoon achteruit naar haar toe lopen, dreig dus infeite dat ze moet maken dat ze aan de kant komt. Als dit niet lukt en je nu al 2 jaar bezig bent zou ik r naar africhtingsstal brengen. Sucses ermee.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:55

Wat voor afstamming heeft je paard?
Verklaart soms ook iets..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:38

Ja het kan wat verklaren, maar zijn vader of moeder komt echt niet langs om te zeggen dat dat neit mag. Dat zul je zelf moeten oplossen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:17

Ik ken dit paard erg goed en heb haar ook destijds bijgereden, maar omdat het paard gewoon zo dominant was, kon ik er persoonlijk niets mee...het paard had geen respect voor mij, maar voor de TS zeker wel! Zoals het paard zich bij haar gedroeg was juist erg goed! ook met het wandelen(je moet 5 min lopen naar de bak) liep ze altijd heel braaf achter haar en lette goed op haar, dus als zij stopte dan stopte het paard ook...daarom is het ook zo'n raadsel waarom het paard dit doet...verder is Zuhra een gelderse merrie van Bazuin

dat wat jullie zeggen over het hart...dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn..ook omdat het paard niet fijn vind als ze bezweet is omdat ze dan waarschijnlijk ook een hogere hartslag heeft...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:39

TS: ik las in je onderschrift dat je ezels hebt. Nu trap ik waarschijnlijk een open deur in, maar is je paard misschien kortademig?

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:51

ja dat zou wel eens kunne wijzen op longwormen, waardoor hij weinig energie heeft.
Maar ik zou ook een echo laten maken van zijn haar rug.

Sinds kort doen ze dit bij ons op de kliniek, omdat heel vaak blijkt dat als de wervels er toch redelijk tot goed uitzien er met een echo toch vaak een beschadiging van de rugbanden tevoorschijn komt. Dit geeft vaak stakend gedrag bij paarden omdat deze banden aanspannen op het moment dat ze vanuit de achterhand iets moeten doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:04

Heeft het paard plezier in het werken?
Ik heb zelf ook een merrie die niet vooruit te branden was, was op een fouten manier, is een hele dominante tante en staakt als ik te veel vroeg,
Nu ben ik al een aantal jaar met grond en hand werk bezig volgende de Bent Branderup methode en ze krijg er steeds meer plezier in, ze zal nooit een snelheids duivel worden, maar ze loopt mooi voorwaarts, vaak wil je hoger in tempo, maar focus je eens op het voorwaartse , du shet achterbeen gebruik, als die beter word en sterker zal het paard ook meer actie gaan krijgen.
5 jaar is erg jong om dit allemaal al te willen, zeker bij een paard wat traag is, maak het leuk, ga er eens naast trainen .
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Vooral niet je geduld verliezen, want hoe harder jij b.v aantikt en hoe bozer je word, hoe trager je paard zal gaan lopen, je moet terug naar de basis en vooral plezier in het samenwerken houden met je paard.
Je hebt nu eenmaal een paard wat wat trager en slomer is, pas ej dan ook aan naar hem toe,
Hoe is hij op een buitenritje, zal waarschijnlijk wel wat beter gaan, ga dan eens lekker in het bos op een stukje technisch trainen, maakt het leuk spannend en afwisselend en vooral alle dingen die hij goed doet belonen, zorg dat de aandacht voor jou word, train eens een keer met een zakje vol brokjes om de aandacht te vragen, dat kan heel goed zonder bedelaar te krijgen.
Sucses, en hou de moed er in en voorla train met een glimlach en accepteer je paard hoe hij is, doet hij tenslotte ook bij jou.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:57

ze heeft voldoende rustpauzes gehad na het inrijden heeft ze een half jaar rust gehad en toen is rena100 met haar aan het werk gegaan samen met mij. Renate heeft bijna ene jaar met haar gewerkt maar ze werd op het laatst heel moeilijk bij haar. Ik kon haar toen zelf wel rijden. Daarna heeft ze door een blessure nog een keer 2 maanden rust gehad en in de zomer heeft ze nog eens 2 maanden rust gehad.

Zuhra heeft op de grond en met het grondwerken voldoende respect voor mij dat doe ik ook vrij vaak. Ze heeft wel moeite met persoonlijke ruimte en dan niet zo zeer bij mij maar meer bij andere mensen. Naar mij toe is het op de grond een vrolijk en lief paard waar ik bijna alles mee kan doen en ze speelt ook graag spelletjes met me. (parelli etc.).

Op de dierenkliniek hadden ze ook al respect voor hoe ze met mij omging. De dierenarts kon haar hoefen niet optillen omdat hij onzeker was over haar gedrag terwijl ik het zelf wel zonder problemen kan. Er was daar ook een hoefsmid en die was niet bang van haar dus die kon zonder problemen de voeten oppakken.

Ik denk niet dat 5 jaar te jong is om dit te willen het enige wat ik van haar wil is dat ze netjes aandraaft en blijft draven en met een paar maanden ook weer goed wil galloperen. Ze heeft dit wel gedaan in het verleden maar ze zit nu echt in een puberperiode ofzo.

Als ik op haar rug zit heb ik veel minder gezag over haar dan wanneer ik er naast loop en daar maakt ze misbruik van ik weet dat dit de dominantie van haar is ik weet alleen niet hoe ik dit op moet lossen. Ze zal mij er niet afgooien dus een flinke tik geef ik haar echt wel het probleem is dat ze er helemaal niet op reageert. Dit is een gedrag wat haar op het moment succes brengt ook met het trailerladen dan gaat ze gewoon op de grond zitten. Verder doet ze dit eigenlijk nooit het is een heel fijn handpaard en ik kan er alles mee.

Bij de dierenarts is ook het hart gecontroleerd en hij heeft een conditieproef gedaan dit was allemaal prima in orde. De conclusie van de dierenarts was dat het een prima gezond paard was maar dat ze dominant is. Ze is een echt alphamerrie en dat is in de groep waar ze staat ook heel duidelijk. Naar andere mensen heeft ze weinig respect behalve naar mij, mijn instructrice en de stalhoudster.

offtopic: Hoi renate hoe gaat het met je nieuwe paard, macho heette die toch ?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:03

Haha, ooooh dear, heb jij er eentje te pakken zeg ;-)

Nee, eerlijk gezegd zou ik niet goed weten hoe je dat aan zou moeten pakken. Ik ben wel heel benieuwd of je straks een oplossing vindt! Zo te horen is alles uitgesloten en heb je er verder alles aan gedaan en zou ze dit toch makkelijk aan moeten kunnen. Dus, geen tips van deze kant... Succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:16

@Anne marie longworm is al 20 jaar geen probleem meer bij ezels. In de jaren 60 en 70 waren de ontwormingsmiddelen die toen op de markt waren niet goed voor de ezels tegenwoordig is dat niet meer zo en is er daar geen problemen meer mee.

Er wordt bij de paarden regelmatig een mestonderzoek gedaan om wormen uit te sluiten.

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:35

ZOu het misschien kunnen zijn dat je paard niet zozeer last heeft van haar rug, maar misschien juist van de darmen etc? Ik heb met mijn paard op een gegeven moment ook wat moeilijkheden gekregen, gepikeerd reageren bij het aansingelen, ik mocht niet bij haar oren in de buurt komen, en ze reageerde amper meer als ik been gaf, en zij bleek heel erg last te hebben van de darmen etc. Door de last van haar darmen ging ze een beetje verkrampt lopen, waardoor het leek op rugpijn. Ik had haar ook altijd op muesli staan maar hier bleek ze heel slecht tegen te kunnen (zelfs van een handje muesli had ze al last). Ik heb haar nu op onbeperkt hooi staan met als toevoeging 2 keer een schepje lijnzaadbrokjes en een mineralen koek, en nu gaat het prima! Dit is mij trouwens aangeraden door een osteopaat. Nu ik haar op andere voeding heb is het een heel ander paard, ze was ook best dominant en dat is helemaal veranderd, ze is vrolijker en met rijden gaat het nu heel goed.
Misshcien is dit iets wat je eens zou kunnen laten uitzoeken bijvoorbeeld door een osteopaat?

Succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:18

Waarschijnlijk zal je haar dan toch gewoon met ijzeren discipline moeten gaan rijden. Dus niets toelaten, als jij met haar werkt is dat het enige waar ze zich mee bezig moet houden.
Ik vergelijk het dan maar even met onze hengsten, die willen ook wel eens proberen om onder het werk uit te komen en, vooral het jongste dier, gaat dan stil staan, wil naar links als ik naar rechte wil, etc, de oudere hengst kan heel lui zijn, mijn man moet hem echt flink wakker schudden zo nu en dan.
Dus heel consequent zijn en blijven en hard werken en zlef zorgen dat je niet afgeleid wordt door andere dingen.
Dat is soms best moeilijk, omdat je altijd de volle 100% moet geven bij dit soort dieren maar uiteindelijk is dat de enige manier.
Als ze echt niet wil luisteren zal je soms dus even boos moeten worden.
Succes ermee.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:14

Weer wat bijgeleerd! Verder kan ik je helaas niet helpen. Succes met je paardje, het zal vast goedkomen. Als ze nu 5 is heb je daar nog zo'n 20 jaar de tijd voor, toch? ;)

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:33

waaromga je niet proberen om tijdens de les met sporen te rijden?Ik neem aan dat je intructrice je hiermee kan helpen?En als je paard met rijden zo dominant is kan je het iig toch proberen? Hopelijk ben jij hiermee uiteindelijk de dominantste..niet dat je er eens flink in moet porren maar ik zou het zeker uitproberen.
Daarnaast ken ik dit verhaal van mijn vorige paard, die was niet zo dominant maar erg lui vanzichzelf.Ging liggen voor de koets, in de binnenbak erg lui,tijdens buitenseizoen veel voorwaartser..en met buitenritten gewoon erg fanatiek! Ze kreeg granenmix van de welkoop wat wel wat hielp.
Verder geen reactie op zwepen etc..vond ze juist wel fijn leek het!
Ze was al wel 16, maar buiten kon het opeens wel!en toen ze 4 was en nog voor de koets liep ging ze liggen totdat ze weer zin had :D
Wordt nu recreatief gereden en gaat super.En ik ben meer wedstrijdgericht en heb een ander paard,mooi voorwaarts paard dus zijn we beiden tevreden:)
Succes ermee!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:51

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:54

kissmeB: Sporen zijn er niet voor een paard voorwaarts te "schoppen". Ik vind het verstandig van de ts dat ze hier niet aan begint.

@Ts: denk dat je het meest hebt aan een goed instructeur die precies kan zien wat er mis gaat. En dan een periode wat meer les nemen om zo min mogelijk fouten te maken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:58

Sporen zijn bedoeld voor verfijning van je hulpen, niet om je paard mee vooruit te prikken. Dat is voor de ts ook geen oplossing, zelfs als haar merrie in het begin wel op sporen reageert zal ze ook daar op afstompen.

TS, hoe is je paard op buitenrit? Veel paarden blijven fris en werklustig door afwisseling. Op de manege hebben we er eentje staan die niet vooruit te branden is, maar op buitenrit is er één stuk waar de paarden af en toe 'los' mogen - even zo hard als ze willen - en niet alleen rent meneer dan de longen uit z'n lijf, de dagen daarna is hij in de bak ook beter te rijden.

Ik zou je aanraden om het voor je paard onaantrekkelijk te maken om niet te luisteren. Je geeft aan dat een zweep geen indruk maakt, maar er zijn meer manieren om 'stilstaan' heel vervelend te maken. Rondjes laten draaien is al genoemd, of wiebelen (zodra je merrie weigert ga je zo erg in je zadel wiebelen dat ze uit balans raakt en wel moet bewegen, anders valt ze om). Natuurlijk ook meteen belonen als ze wel weer luistert, maar zorg ervoor dat niet luisteren lastiger en vervelender is dan wel luisteren.
Met een verzorgpony heb ik het omgekeerde gehad, ze schoot af en toe weg in galop en was dan niet meer terug te krijgen (niet uit angst, die pony was voor de duvel nog niet bang). De hele medische mallemolen door maar kerngezond. Vanaf dat moment zorgen we ervoor dat zodra ze wegschoot ze moest galoperen - minstens vijf minuten langer dan dat ze zelf van plan was, en de eerste keren net zolang tot ze bijna buiten adem was. Na een week had ze het door en ze heeft het nooit meer gedaan (ok, ze trok een nieuwe trukendoos open, maar daarbij had je minder kans om gelanceerd te worden :D ).
Succes!