oefeningen of grondwerk gezocht voor een te grote galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:51

Mijn gedachte erbij: kasteel van een paard, zulke paarden kunnen vaak veel meer tijd nodig hebben dan een kort en klein paardje.
Wel een om heeeeel zuinig op te zijn.

Maar goed, deze foto zegt verder nog niets omdat het paard nog niet voorwaarts is en duidelijk zo groen als gras. :)

Dus ben toch benieuwd naar fotos of filmpjes van de galop nu. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:56

daffie:

Ik zou zelfs nog niet langzaam gaan draven in dit stadium, eerst voorwaarts, neerwaarts, lekker sjouwen en marcheren.
Als ie daar sterker van is geworden, dan worden die tempowisselingen wel erg belangrijk.

Ik zie té veel paarden die onder hun tempo gereden worden en daardoor niet leren hun lijf lekker te gebruiken.

Dat geldt ook voor de galop, Vero83: zoek liefst ergens een maatje dat hem in galop bij kan houden, zonder dat het een racepartij zonder controle wordt.

Je paard moet eerst leren lekker op eigen benen sprong te maken, dat hij daarbij in 3 galopsprongen het zandpad af is, geeft niets.

Eerst de balans dan komen tempocontrole enz. wel.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:07

daffie1986 schreef:
Ik ben het voor een groot gedeelte eens met randalinpony, wat in het eerste stukje staat. En oefeningen om de achterhand sterker te maken zijn b.v. heel langzaam draven dat ie bijna in stap valt, tegen bergen oprijden in het duin of bos) en laat hem idd op lange stukken galloperen een jong paard met die stokmaat heeft nog veel te veel moeite om te verzamelen.

Volgens mij is dat een draf foto. Je zou toch een galop foto maken?

Haha ja zeker is dat een draf foto, waar hij nu heel heel heel sterk in is is uit zijn eigen heel heel traag en evengoed taktmatig totaal in evenwicht zonder teugels blijven draven (met teugels aanleuning is moeilijker) in de bos laat ik hem soms ook gewoon vrij draven waar hij in in heeft zoals de foto enkel minder overdreven met de handen.

Ik wou hier laten zien aan de lesgeefster dat hij uit zijn eigen heel traag kan lopen en toch blijft lopen. Maar hij kan ook ineens zijn poep laten zakken en enorm schakelen naar de hoogte toe bv in de bos. qua draf is zijn achterhand echt goed enkel de galop niet,
ik heb hier een foto van maar die ziet echt niet uit omdat ik alle moeite doe om 3 passen te houden was ook ma 3de x dat ik hem reed.
Ik heb een filmpje van vorige week maar geen idee hoe ik dat erop zet.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:14

randalinpony schreef:
daffie:

Ik zou zelfs nog niet langzaam gaan draven in dit stadium, eerst voorwaarts, neerwaarts, lekker sjouwen en marcheren.
Als ie daar sterker van is geworden, dan worden die tempowisselingen wel erg belangrijk.

Ik zie té veel paarden die onder hun tempo gereden worden en daardoor niet leren hun lijf lekker te gebruiken.

Dat geldt ook voor de galop, Vero83: zoek liefst ergens een maatje dat hem in galop bij kan houden, zonder dat het een racepartij zonder controle wordt.

Je paard moet eerst leren lekker op eigen benen sprong te maken, dat hij daarbij in 3 galopsprongen het zandpad af is, geeft niets.

Eerst de balans dan komen tempocontrole enz. wel.

Neen daar ben ik helemaal mee eens, dat traag draven doet hij uit zijn eigen maar hij heeft pracht gangen en ik wil dat hij ze gebruikt door heel zijn lijf. Ik probeer hem volledig met het been voorruit te rijden liefst lekker los goed voorwaarts neerwaarts en gooien met die beentjes daarna weer een rondje korter bij mij en weer eentje zonder teugels dat hij leerd dat in alle omstandigheden hij mag lopen hoe hij kan en wilt. Pas op hij doet het hoor ik zet mijn poep erin en hij vertrekt lang niet zo leuk als in de bos maja wat wil je van zo een jonge.
Ja zijn maatje is thans een hete merrie die erg erg vlot is maar we hebben zondag er op gelet 2 passen van haar is 1 van hem in de bos. Maar natuurlijk ook omdat ik hem echt loslaat zodat hij het leuk vind effe vast tot hij erin zit en dan geleidelijk losser...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:20

Ik rijd nu ook een hele grote merrie die last heeft met de verzameling in galop. In draf gaat dat al super. Maar galop is erg lastig. Als ze haar normaal tempo mag galloperen is er geen probleem maar na een tijdje versnelt ze en valt ze helemaal uit elkaar. Dus ik gallopeer rustig aan en vang direct een klein beetje op. Paard is wel nageeflijk. Ik blijf niet te lange stukken galloperen want dat is gewoon nog te zwaar voor haar. Ik zoek de grens een beetje op. Als ik voel dat het wat veel wordt en dat ze uit elkaar gaat vallen maak ik een overgang naar draf, direct heel gecontrolleerd en dan naar stap. Zodat ze echt mooi op die achterhand terug komt. Tijdens het galopwerk zelf probeer ik veel schijnovergangen te rijden, natuurlijk zit daar nog niet veel verschil op want als je te veel vooruit gaat rijden is het nog moeilijker om je paard terug te krijgen. Dus dat doe ik heel beheerst en ik zorg gewoon dat ik het verschil voel, dat hoeft daarom nog niet zichtbaar te zijn.
De volte verkleinen en daarna terug vergroten kan ook nuttig zijn. Verklein de volte zo ver je kan, dus je paard moet goed blijven galloperen, en dan direct weer vergroten. Hou je been er wel steeds duidelijk aan zodat je niet alle contact kwijt raakt.
Ook kan het helpen om als je meer vooruit gallopeerd om dan lichtjes in verlichte zit te gaan zitten, niet helemaal maar gewoon klein beetje voorover zitten, en als je verzamelt ga je weer gewoon zitten zodat je paard ook leert om op je zit te verzamelen. Later kan je dan je paard zo goed als helemaal op je zit verzamelen, en dan moet het verschil tussen verlichte zit en je gewone zit ook helemaal niet meer zo groot zijn, dan wordt dat verschil onzichtbaar voor een buitenstaander. Enkel je paard voelt dat nog.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:23

maar je moet maar eens zien op die vorige foto heeft hij zijn kont helemaal ingetrokken naar onder.
PAS op dit was de eerste keer dat we les hadden en op een andere plaats en met een nieuwe ruiter na 2 maanden wei rust.
(moet ik er wel bij zeggen) Ik ga straks foto's maken van nu dat is ongeveer 4 weken later (groot verschil hoor)
want dit is een foto hoe hij echt gebouwd is.
Afbeelding
Afbeelding

De galop foto ( sorry voor mij houding) maar niet gemakkelijk... ik wou hem graag in galop houden
Afbeelding

en dit is zijn maatje (eveneens de eigenaar van de paarden)
Afbeelding

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:29

Izzy19 schreef:
Ik rijd nu ook een hele grote merrie die last heeft met de verzameling in galop. In draf gaat dat al super. Maar galop is erg lastig. Als ze haar normaal tempo mag galloperen is er geen probleem maar na een tijdje versnelt ze en valt ze helemaal uit elkaar. Dus ik gallopeer rustig aan en vang direct een klein beetje op. Paard is wel nageeflijk. Ik blijf niet te lange stukken galloperen want dat is gewoon nog te zwaar voor haar. Ik zoek de grens een beetje op. Als ik voel dat het wat veel wordt en dat ze uit elkaar gaat vallen maak ik een overgang naar draf, direct heel gecontrolleerd en dan naar stap. Zodat ze echt mooi op die achterhand terug komt. Tijdens het galopwerk zelf probeer ik veel schijnovergangen te rijden, natuurlijk zit daar nog niet veel verschil op want als je te veel vooruit gaat rijden is het nog moeilijker om je paard terug te krijgen. Dus dat doe ik heel beheerst en ik zorg gewoon dat ik het verschil voel, dat hoeft daarom nog niet zichtbaar te zijn.
De volte verkleinen en daarna terug vergroten kan ook nuttig zijn. Verklein de volte zo ver je kan, dus je paard moet goed blijven galloperen, en dan direct weer vergroten. Hou je been er wel steeds duidelijk aan zodat je niet alle contact kwijt raakt.
Ook kan het helpen om als je meer vooruit gallopeerd om dan lichtjes in verlichte zit te gaan zitten, niet helemaal maar gewoon klein beetje voorover zitten, en als je verzamelt ga je weer gewoon zitten zodat je paard ook leert om op je zit te verzamelen. Later kan je dan je paard zo goed als helemaal op je zit verzamelen, en dan moet het verschil tussen verlichte zit en je gewone zit ook helemaal niet meer zo groot zijn, dan wordt dat verschil onzichtbaar voor een buitenstaander. Enkel je paard voelt dat nog.

Hey ja maar dit paard is lang zo ver nog niet, mag je niet vergelijken hoor. Och nee dat kan hij allemaal nog niet, dus is teveel gevraagd in draf is hij sterker als de meeste gemiddelde paarden die een jaar in training zijn dat is echt zijn werkgang.
Maar galop is al leuk als ik de bak rond kom. Hij moet het ook leuk vinden dus ik mag hem niet teveel vragen, in galop voelt hij niks qua zit of terugnemen. een volte is helemaal al teveel gevraagd.

we gaan ooit op een grote wei van 2 ha en daar kan ik goed galopperen komt hij na een tijdje zelfs terug bij me maar dat is echt heel heel groot. en toch probeer ik een vierkant te maken maar daar voelt hij zich vrijer. Merkelijk gemakkelijker voor hem en mij. dus daar durf ik wel soms iets te vragen van hem als hij ontspannen is, want durft ook wel te vertrekken om lekker stukje te razen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:44

Die merrie train ik nog maar 5 maand :)

Als je paard achteraan zoveel last heeft tijdens die galop zou ik even verder werken aan draf en stap, daarin veel overgangen rijden en ook liefst zoveel mogelijk op je zit zodat je paard dit zo snel mogelijk leert, is later ook fijner voor jou. Met je teugels kan je het plaatje afmaken door voor begrenzing te zorgen. Als je je paard in het drafwerk sterker hebt gemaakt kan je telkens meer en meer de galop erbij nemen. In het begin zou ik het galopwerk tot het minimum beperken. Dus pas als hij helemaal ontspant in het drafwerk eens een rondje galloperen. Al is het maar gewoon de bak rond. Doet hij dat goed, belonen en weer verder drafwerk. Zo heb ik dat ook aangepakt en na 5 maand merk ik al een duidelijk verschil.

Het heeft geen zin om op deze moment door te bomen op de galop. Natuurlijk kan je op buitenrit wel eens lekker doorgalloperen, probeer gewoon daar ook steeds meer rustig terug te komen als je naar draf gaat. Direct ook je zit gebruiken. In het begin reageert hij daar misschien niet op maar na een tijdje zal hij dat ook gaan snappen. Gewoon heel consequent zijn.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:58

Izzy19 schreef:
Die merrie train ik nog maar 5 maand :)

Als je paard achteraan zoveel last heeft tijdens die galop zou ik even verder werken aan draf en stap, daarin veel overgangen rijden en ook liefst zoveel mogelijk op je zit zodat je paard dit zo snel mogelijk leert, is later ook fijner voor jou. Met je teugels kan je het plaatje afmaken door voor begrenzing te zorgen. Als je je paard in het drafwerk sterker hebt gemaakt kan je telkens meer en meer de galop erbij nemen. In het begin zou ik het galopwerk tot het minimum beperken. Dus pas als hij helemaal ontspant in het drafwerk eens een rondje galloperen. Al is het maar gewoon de bak rond. Doet hij dat goed, belonen en weer verder drafwerk. Zo heb ik dat ook aangepakt en na 5 maand merk ik al een duidelijk verschil.

Het heeft geen zin om op deze moment door te bomen op de galop. Natuurlijk kan je op buitenrit wel eens lekker doorgalloperen, probeer gewoon daar ook steeds meer rustig terug te komen als je naar draf gaat. Direct ook je zit gebruiken. In het begin reageert hij daar misschien niet op maar na een tijdje zal hij dat ook gaan snappen. Gewoon heel consequent zijn.

Neen dat is ook, ik train hem tenslotte ook nog maar 4 weken he :D
qua stap zit hij goed maar altijd te traag dus daar moet hij vlotter stappen maar hou ik hem in stap niet bij mij dan op het moment dat ik niet oplet haalt hij grapjes uit ineens wegspringen bokje omhoog vliegen als ik niet oplet he.
stilstaan is niet zijn beste kant, hij is nieuwsgierig en in begin zenuwachtig (enkel qua stilstaan) achteruit en opzij en weer achteruit
hier oefening ik wel op maar niet te veel anders word hij wat lastig en als je dan nog moet beginnen met rijden is dat wat minder he.
maar qua draf zijn we de beginselen voorbij, hij schakelt goed op vlak van zit, hij kan zich super ontspannen en voorwaarts neerwaarts lopen daar schakelen we ook een beetje. hij doet een pasje opzij. (meer wil en kan ik hem nog niet vragen)
Natuurlijk allemaal maar beginfase maar voor hem zeer goed. Enkel omdat we draf voorbij zijn komt nu galop en daar zitten we wat vast, ik heb steeds wat je zegt een rondje galop erbij genomen maar nu wil ik hem wat helpen sterker te worden erin.
Zeker niet door door en doro te galopperen. Zo iets leuks erbij doen miss met bijzetteugels en dubbele longe logeren ofzo? niet perse rijden.

Izzy19

Re: oefeningen of grondwerk gezocht voor een te grote galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:22

De paarden die ik rij worden door hun eigenaresse altijd met pessoa gelongeerd, en ik ondervind daar wel profijt van. Bijzetteugels zou ik zeker niet nemen, daardoor trek je ze vooraan wel in een krulletje maar hoeven ze achteraan niet mee. Dubbele longe heb ik geen ervaring mee. Het voordeel aan de pessoa is dat ze achteraan ook eronder moeten blijven en dus niet uit elkaar kunnen vallen.

Voor het rijden denk ik gewoon nog een beetje tijd geven. Ik weet niet of hij al netjes aangallopeerd of nog echt in galop moet vallen? Als hij netjes aangallopeerd zou ik zeggen, probeer veel overgangen te rijden, dus aangalloperen, enkele passen galop en weer naar draf, weer ontspanning, even naar stap zodat hij leert om goed terug te komen. Stilstaan is vaak moeilijk voor jonge paarden, gewone bijvoorbeeld op het einde tijdens het uitstappen er eens bijnemen, dan zijn ze al wat rustiger vaak en dan even halthouden en weer verder stappen. Dat komt vanzelf wel goed.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:33

Izzy19 schreef:
De paarden die ik rij worden door hun eigenaresse altijd met pessoa gelongeerd, en ik ondervind daar wel profijt van. Bijzetteugels zou ik zeker niet nemen, daardoor trek je ze vooraan wel in een krulletje maar hoeven ze achteraan niet mee. Dubbele longe heb ik geen ervaring mee. Het voordeel aan de pessoa is dat ze achteraan ook eronder moeten blijven en dus niet uit elkaar kunnen vallen.

Voor het rijden denk ik gewoon nog een beetje tijd geven. Ik weet niet of hij al netjes aangallopeerd of nog echt in galop moet vallen? Als hij netjes aangallopeerd zou ik zeggen, probeer veel overgangen te rijden, dus aangalloperen, enkele passen galop en weer naar draf, weer ontspanning, even naar stap zodat hij leert om goed terug te komen. Stilstaan is vaak moeilijk voor jonge paarden, gewone bijvoorbeeld op het einde tijdens het uitstappen er eens bijnemen, dan zijn ze al wat rustiger vaak en dan even halthouden en weer verder stappen. Dat komt vanzelf wel goed.

Hey ja zo een pessoa bedoelde ik, niet dat ik dat heb maar ik denk dat de dubbele longe zelfe effect heeft eentje loopt achter hun benen naar u hand. Neen bijzet is ook niks maar bedoelde zo pessoa ma kende dat eigenlijk niet hoor.
tja netjes aangalopperen durf ik niet te zeggen, 4 weken geleden kende hij geen hulpen nu wel maar als hij aanspring gooit hij de kop de lucht in en springt groot en vlak waardoor je eerst aanleen aanleuning mag hebben en daarna beetje sturen soms als hij direkt ontspant kun je de teugels vasthouden (op maat)

Oke al bedankt voor je uitleg, het is ongeveer wat ik nu doe enkel die pessoa moet ik eens bekijken. dat zou goed kunnen helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:01

Op de foto`s te zien vind het paard het allemaal erg spannend.
Ga lekker aan de gang met grond werk en hou het voorlopig bij stappen onder het zadel.
Je instructrice zou moeten zien dat dit paard nog niet toe is aan de galop of zelf de draf.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 12:21

midgie schreef:
Ga lekker aan de gang met grond werk en hou het voorlopig bij stappen onder het zadel.
Je instructrice zou moeten zien dat dit paard nog niet toe is aan de galop of zelf de draf.

ja maar je moet wel even erbij lezen dat het de 1ste maal is dat hij ergens anders gereden werd, eerste maal les en dat ik er voor de 3x op reed (andere ruiter na 2 maanden weiderust). Logisch dat het spannend is voor hij was toen ook erg onder de indruk.
ik zal strak foto's posten van vandaag dan zie je duidelijk verschil, moest je alleen maar stappen dan zou je er heel snel afliggen vrees ik...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:19

weet iemand hoe je hier in filmpje opzet?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:05

@Vero83: die laatste foto's zijn die toevallig uit alken of niet?

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 10:51

Hey, neen toch niet. Dat is in peer bij de lesgeefter angelique van kruiswijck

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:04

Vero83 schreef:
midgie schreef:

ja maar je moet wel even erbij lezen dat het de 1ste maal is dat hij ergens anders gereden werd, eerste maal les en dat ik er voor de 3x op reed (andere ruiter na 2 maanden weiderust). Logisch dat het spannend is voor hij was toen ook erg onder de indruk.
ik zal strak foto's posten van vandaag dan zie je duidelijk verschil, moest je alleen maar stappen dan zou je er heel snel afliggen vrees ik...

@midgie: Stappen is leuk maar vaak is het voor het paard prettiger om even lekker voorwaarts gereden te worden, zolang dat maar gecontroleerd blijft.
Dan kan de spanning veel beter afvloeien. Ontspanning door inspanning, leerden wij vroeger. ;)

Verder vind ik grondwerk dan weer zon vage kreet, wat zou jij precies voorstellen om dit paard te verbeteren? :)

Ik hoop dat je dit paard nu al veel meer in je hand kan laten zakken?
Mijn idee bij de fotos is dat je teveel meelift, bij een paard dat een paar mnd onder het zadel is, mag je veel meer gaan ondersteunen en veel meer je paard naar je hand zetten, zodat je hem ook werkelijk rond en laag kan gaan rijden - wat ik bij dit paard overigens ook niet te lang zou doen.

Juist niet bang zijn hem te rijden, zolang je zorgt dat hij op eigen benen gaat lopen, mag je hem best meer beinvloeden in zijn houding. Uitnodigen om te zakken in je hand en los te laten kan je al vanaf de eerste dag doen. :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:12

ja nu moet ik even zeggen dat ik ergens mis zat ik heb gisteren met de eigenaar gepraat en hij is dus al 1 jaar onder het zadel maar heeft nooit iets gedaan behalve wandelen. Geen dressuur ofzo alleen wandelen.

hey, ja geen idee grondwerk voor zijn achterhand in galop te bevorderen.

ja ik moet zeggen, hij loopt van zijn eigen vrij diep hij is zeer gevoelig op de handen dus heb ik niet veel vast.

Vandaag heb ik les en ga ik foto's maken en filmpje. Mijn paard is wel duidelijk scheef naar rechts toe. heb ik duidelijk gemerkt met wandelen gisteren hij droeg zijn hoofd altijd naar rechts met halsbuiging.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:17

ik heb ook het filmpje bekeken van vorige week en eigenlijk ziet het er totaal niet zo erg uit dan het voor mij wel voelt. was mij opgevallen.

Mijn paard loopt rechts heel goed met buiging enkel linkerhand zijn hoofd te fel naar binnen en plooit hij te erg dus rij ik die kant alleen met buitenteugel.

Gisteren hebben we op het veld galop gedaan en begin weer een ramp na 3 passen eruit maar kwam waarschijnlijk door de wandeling van zondag. Na 4x ging het beter.
Hij was vrij gevoelig op de teugels dus heb ik ze gewoon losgelaten met heel weinig spanning of contact en hij reageerd goed op de zit qua draaien op het veld (heb een hele grote 8 gereden en op de kruising overgang naar draf en andere hand)
wel zonder teugels puur op zit en daarbij had hij zijn hoofd laag en liep hij op zijn benen zonder veel vraag van mij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:55

oh het leek een beetje op de kleine bak van manege alius in alken.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:23

daffie1986 schreef:
oh het leek een beetje op de kleine bak van manege alius in alken.

kom je daar dan ooit? want je bent toch niet van deze buurt zie ik?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:13

Nou ik heb daar in de buurt 2 weken gewerkt(stoeterij scholteshof) gingen we 3 keer in de week daarheen voor dressuurles. Was altijd wel lachuh want ik verstond hem bijna niet en hij mij helemaal niet.