Verkeersmak maken/vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:28

Ik wil je sowieso even 1 advies geven. Weet dat als je OP je paard zit heel wat meer overwicht hebt dan dat je er naast loopt! Gooi er een martingaal aan, ga met een groep 100% verkeersmakke paarden op een RUSTIGE (zondagochtend bv) rijden. Zorg dat jouw paard in het midden is, dus voor achter en naast hem verkeersmakke paarden, dat ie eigenlijk nergens heen kan (en weinig enge dingen ziet). Maak niet gelijk ritten van een uur, kwartier 20 minuten is lang zat om te beginnen. Zorg idd ook dat je zelf rustig bent, en niet bang dat hij zal schrikken.

Sommige paarden zijn echt niet verkeersmak te krijgen. Onze Jazz bv. dan moet je helaas je droom laten varen..

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:03

Wat je nog zou kunnen proberen is 't Balingehof. Daar kunnen ze heel goed met dit soort problemen overweg. Ik ben daar zelf met mijn paard een weekend geweest, ook vanwege mijn buitenrijangst en ongecontroleerde gedrag buiten van paardlief. Ik heb hier in twee dagen zoveel over mijn paard (en mezelf) geleerd en durf nu met paard (met 100% mak paard erbij) naar buiten en dit gaat altijd goed. Er is een knop bij mij omgegaan omdat ik nu op mezelf vertrouw dat ik weet hoe ik moet reageren, waardoor paard er weer op vertrouwt dat het goedkomt. Ze kan nog steeds wel schrikken, maar dit is voor mij volledig controleerbaar. http://www.balingehof.nl
Succes!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:22

Oefenen! tot in de treuren! Is gewoon een kwestie van wennen. kun je zelf ook oefenen rondom de stal. ga op je paard zitten of loop ernaast en laat iemand die je kent komen met de auto. langslopen als de auto stilstaat en daarna als hij rijdt. dit kun je met alle mogelijke vervoersmiddelen oefenen. Denk ook aan kinderwagens! die vinden ze ook eng!

ikke20

Re: Verkeersmak maken/vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:36

hoe ik het bij mijn paard heb gedaan.
haalde hem uit zn stal en ging met em op de oprijlaan staan. daar kwamen auto's/ vrachtwagens voorbij. vind hij het eng ga je zover mogelijk van de weg afstaan en zo steeds stapje dichterbij. leid hem af met wat brokjes als er een auto aankomt dit bouw je ook weer af.

zodra je bij de weg kan staan zonder dat hij schrikt. kijk je goed of er geen zwaar verkeer aankomt en laat je hem een paar passe de straat op lopen. gaat het goed beloon je hem en ga je terug de oprijlaan op en dit kan je zo helemaal uitbouwen.

ik heb dankzei dit een bijna 100%verkeersmak paard

wolf359

Re: Verkeersmak maken/vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:51

Hoe schrikt je paard in de bak? schiet die dan ook weg? heb de ervaring dat als paarden ook in de vertrouwde omgeving wegschieten, dat ze dan bijna niet verkeersmak zijn te krijgen. schriktraining kan helpen en een grote groep paarden ook, maar ja vind zo'n groep maar eens. Soms kun je idd beter zeggen van nou met deze wordt het niks nou dan maar niet. maar als je het echt wilt, zorg dan voor tenminste 2 brave paarden liever wat meer, zet hem er tussen, dus wel er op want dan kun je net wat meer doen dan als je er naast loopt, en er zelf ook op gaan zitten van, Niks is Eng, als je dat uitstraalt, dan heeft die dat gevoel zelf ook niet zo, en dan veel erg veel gewoon doen

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 06:20

wat ikke20 al zegt, ook ik ben met haar op de oprijlaan gaan staan, omdat er bij ons nogal veel tractors en vrachtwagen verkeer langs komt kan ze hier vanaf een veilige omgeving goed aan wennen.

Ik probeer altijd eerst een band op te bouwen, zodat ze weer op welke plek ze staan en niet te vergeten wat ze aan je hebben. Wanneer jou paard een auto ziet voelt het ook meteen naar hoe jij op die auto reageerd, alleen wanneer je zelf 100% relaxed bent heeft je paard dus wat aan je.
Misschien heb je het al verteld, maar al eens een andere ruiter geprobeerd?

Het paard van mijn vriendin trapte naar auto's wanneer ze erop zat, maar wanneer ik erop ging zitten was er niets aan de hand.
Je kunt het dus altijd proberen.

Ook heb ik een ander paard wat beleerd moest worden meegenomen. Hoofdstel in en een hengstenketting eraan. heb je net wat meer aan als alleen een hoofdstel. En gewoon gaan lopen.
Eerst alleen vlakbij stal en dan verder de weg op.
en wanneer je bang bent dat hij rennen gaat hulp mee vragen, allebei aan een kant gaan lopen. En nooit loslaten maar proberen haar te keren.

Succes in ieder geval!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:12

Doe het eens met zn 2en, 1 erop en 1 ernaast. Zorg dat als er iets aankomt dat 1 van julie het paard afleidt, en keer het paard in de richting vanhet voertuig. Als ze zo hard rijden ga dan gewoon midden op de weg stappen. En vraag ook eens of iemand op het erf zijn motor wil starten terwijl jij met de chaffeur staat te praten, niet op je paard letten. Ga nooit allebij aan 1 kant lopen, vaak krijg je hier juist ngeluykken door omdat het paard geen kant opkan zonder iemand te raken.