een goed bit voor een paard wat te hevig is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Re: een goed bit voor een paard wat te hevig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:34

@ cherish: Een ongebroken bustrens is geen stang het woord zegt het al het is een trens.

Een zeemlerenlap kun je alleen om stangen en ongebroken trensen doen, wij gebruikten het altijd bij paarden die niet zo goed tegen ijzer konden maar een rubber bit welleens door zouden kunnen bijten. In de bak kun je je paard op de volte zetten of gewoon stelling naar binnen vragen. Als het hoofd van je paard namelijk naar binnen gesteld is heeft ze geen kracht meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:37

Daffie, een rubber bit doorbijten?? Een rubber bit heeft een metalen kern en is slechts bekleed met rubber :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:49

ja die heb je ook maar je hebt ook volledig ruberen bitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:01

Oh ik weet al wat je bedoeld, die dikke slappe dingen, iekkksssss.....
Zowiezo is rubber niet goed, het is veel stroever waardoor voor het paard een onaangename warmtewrijving in de mond optreedt.
Verder is een zeemleren lap ook een lapmiddel, het wordt immers keihard en droog als het bit NIET wordt gebruikt en mensen willen nog wel eens vergeten om het bit voor gebruik onder te dompelen of onder de kraan te houden.
In het geval van de TS is er maar 1 optie, paard door goed te rijden aan de hulpen zien te krijgen en dit los je niet op met een streng bit, arm dier!!!

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:47

en streng bit normaal gebruiken is ook een verschil als er hardhandig mee om gaan. of kun jij er alleen maar hardhandig mee om gaan omdat je het zielig vind. Als ik er een slap trensje in doe reageert die nog minder en moet ik veeeeeeeeel meer in zijn mond trekken om hem bij me te laten blijven

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:12

hoi, dat is wel een goede tip! ik zal dat direct proberen.

chuzzle schreef:
Een goed bit adviseren is moeilijk. het is echt heel afhankelijk van gevoeligheid, kaakvorm, ruiter en noem maar op. Als je buiten galoppeert, gaat ze dan meteen er tussen uit? Anders zou je ervoor kunnen kiezen om aan te galopperen, en voordat ze sterk wordt, terug in draf en dan wat dressuuroefeningen (overgange, buigen) totdat ze weer rustig en los is. Dan weer aangalopperen, niet te lang, weer terug naar de oefeningen. en het kan best zijn dat in het begin de galop maar twee of drie passen is. En dan langzaam opbouwen. En als je vanuit galop terug naar draf of stap bent gegaan, pas weer galop als stap en draf rustig zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:16

Een ongebroken bitje. Is niet scherp maar heeft gewoon een andere inwerking. het voelt gewoon heel anders voor het paard. Wij hebben ook zon paardje op stal. was echt niet te houden. Hebben ze er een ongebroken bit ingehangen en nu is ze gewoon terug te pakken als dat nodig is. Geen scherpe hoor. gewoon een vrij dikke

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:44

ja inderdaad. Soms is dat gewoon nodig. Als je het maar goed gebruikt.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:07

mij heeft het wel geholpen. paard is zich op mij gaan concentreren. Heeft wel even geduurd om hem na de eerste galop-terugpakken weer rustig te krijgen. als hij nu wilt versnellen, hoef ik maar rustig te gaan zitten, been er aan en hand lichtjes erbij en hij is weer bij de les.