fries leren galloperen, hel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:16

Ik heb de rest van de reactie nog niet gelezen, sorry als ik dubbel plaats.

Wat ik heb geleerd is galopperen op zoveel mogelijk rechte stukken, dan maar aan een wat langer teugeltje zodat ze leert hoe het galopperen met iemand op haar rug is.
Begin met kleine stukjes en beloon uitbundig als ze het goed heeft gedaan. Vanaf daar kan je het rustig en langzaam opbouwen.
De fries die ik rijd vond het ook erg moeilijk, maar het gaat al steeds stukken en stukken beter. Blijf er consequent in.

Romyv

Re: fries leren galloperen, hel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:55

hoe oud is je friesje, is die helemaal recht, hoe draaft ze, loopt ze over der rug, hoe goed is ze aan je hulpen, hoe goed is der balans, hoe lenig is ze in der rug en lenderen? Dat zijn allemaal vragen die je eerst voor jezelf moet beantwoorden. PAs als der balans goed is, ze los over der lijf loopt en goed aan je hulpen is kan je de galop er op zetten.

Leer het eerst aan op je stemhulpen aan de lange lijnen, maar der op die manier sterk en in balans. als dat moeiteloos gaat, herhaal je het zelfde kunstje in de bak met jou erop. Wat wel eens wil helpen is te blijven lichtrijden of juist in verlichte zit te gaan zitten.. wanneer je gaat doorzitten spannen ze vaak in de bovenlijnw aardoor het moeilijker wordt of raken ze uit balans w3aardoor het onmogelijk wordt..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:04

Karenenditty schreef:
nieuw probleem, fries wil alleen naar links kijken en niet meer rechtdoor.... help, zucht....

http://www.rechtrichten.nl

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:04

had met mijn fries ook dat ze constans links keek en niet rechtdoor ging.. Met heel veel oefeningen en doen heb ik der uiteindelijk recht kunnen richten veel succes nog met je friesje!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:19

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:08

Jouw paard loopt nog niet voldoende in balans denk ik, en misschien dat jij het dier onbewust in de weg zit op het moment dat je wilt aangalloperen, is de stelling juist? met lange lijnen op de volte hielp ons wel eens met een Fries en als het dier dat deed zonder balast, was het na een paar keer een optie om het onder de man te doen. Echter heb je een goede ruiter nodig, zeker voor een jong paard en rammen met een zweep? Zot! Ze is lief, doet haar best maar is nog groen. Jij moet haar met je hulpen in de goede galop krijgen.
Ik zou als paard beetje zuur worden op deze manier..

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:53

detour schreef:
Jouw paard loopt nog niet voldoende in balans denk ik, en misschien dat jij het dier onbewust in de weg zit op het moment dat je wilt aangalloperen, is de stelling juist? met lange lijnen op de volte hielp ons wel eens met een Fries en als het dier dat deed zonder balast, was het na een paar keer een optie om het onder de man te doen. Echter heb je een goede ruiter nodig, zeker voor een jong paard en rammen met een zweep? Zot! Ze is lief, doet haar best maar is nog groen. Jij moet haar met je hulpen in de goede galop krijgen.
Ik zou als paard beetje zuur worden op deze manier..

ik doe het juist zonder zweep, en met heeeeeel veel belonen....
en gewoon stemhulpen net zoals als ik naast haar sta.... vandaag ging op lange stukken erg goed, met de bijbehoordende goedzo en beloning erbij.
zuur is ze niet, want door mijn manier nu is ze wel zo dat als ik auw zeg/roep ze gelijk een voet optilt(ja teen onder hoef door onhandig doen) en naar me kijkt en een aai wil.

ik geloof: paarden zijn niet vals geboren maar vals gemaakt...

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:17

Hoi,

dit probleem heb ik ook een keertje zien voorkomen bij een fries.
toen hebben die mensen aan de longeerlijn of gewoon los met een longeerzweep zeg maar een beetje achter haar aan gegaan, want ze sprong gewoon echt niet aan. ze raakte haar niet met de zweep hoor maar gewoon zeg maar tegen de grond aan slaan. zo steeds een beetje doorggegaan, en op een gegeven moment ging dat goed, en wou het onder het zadel ook steeds beter! ik hoop dat je er wat aan hebt ;)