5 jarige doorrijden met slof ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:30

ik ben het geheel met Lotteke en Cereina eens.
EEn jong paard moet je niet met een slof rijden en in de krul trekken. Ook een elastiek of een martingaal veroorzaken hetzelfde. Proberen het een constante teugeldruk te houden is zeer belangrijk.
Zover ik weet is de reden dat jouw paard nog geen constante hoofdhalshouding heeft, dat hij zelf nog niet voldoende evenwicht heeft en bespiering om een bepaalde houding vast te houden.
Je moet hierin concequent zijn en elke keer weer naar deze houding wijzen. Geef je paardje een nog een beetje tijd.

poes

Re: 5 jarige doorrijden met slof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:21

vw-nw rijden hoeft nooit een reden zijn om te gaan renne, of zelfs maar de mogelijkheid ertoe te geven. Ook met langere teugelvoering kun je remmen, is een kwestie om hier zelf goed in te worden. Met slof ga je dit paard naar de borst toe corrigeren en dat is een foute uitgangspositie imo om hem te leren over de rug rustig te blijven lopen.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 03:03

Ben het met rianne h eens.
Het inrijden van een jong paard vergt tijd en geduld. Ze moeten eerst leren hun balans te vinden. Dan gaan ze vanzelf constanter lopen wat betreft hoofdhalshouding.
Ook zou ik veel buiten gaan rijden, dan kun je kilometers maken en gaat hij zich waarschijnlijk minder snel vervelen als wanneer je in de bak zou rijden

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:33

daphnejumper schreef:
ik ben het geheel met Lotteke en Cereina eens.
EEn jong paard moet je niet met een slof rijden en in de krul trekken. Ook een elastiek of een martingaal veroorzaken hetzelfde. Proberen het een constante teugeldruk te houden is zeer belangrijk.
Zover ik weet is de reden dat jouw paard nog geen constante hoofdhalshouding heeft, dat hij zelf nog niet voldoende evenwicht heeft en bespiering om een bepaalde houding vast te houden.
Je moet hierin concequent zijn en elke keer weer naar deze houding wijzen. Geef je paardje een nog een beetje tijd.

Oke, jullie hebben een punt,
Ik heb een rekbaar elastikje, gaf bij mij niet konstante druk, had een vrij lange,
gebruik hem ook niet meer, heb het zonder hulpmiddelen opgelost,
martingaal ; bij het rijden? now........., zou ik niet doen, hoogstens met een buitenrit als je een
pittige knol hebt, maar niet met een groen beestje

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:45

Ik heb vandaag en gister gereden met martigaal en dat ging super!
Ik vind het de perfecte oplossing moet ik zeggen, de eerste paar keer gooide hij het hoofd omhoog en werd hij dus direct gecorrigeerd door de martigaal. Vandaag probeerde hij het nogmaals, maar ik denk dat hij het begrepen heeft.

Zowel gister als vandaag heeft hij zich de rest van de tijd keurig netjes gedragen, en ging uiteindelijk zakken. Dus ben er erg blij mee.
Ik denk dat als het zo door gaat dat hij er volgende week wel weer af kan..

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:42

Ik ben zelf helemaal niet tegen de slof, mits hij maar goed gebruikt word.
Daarom ben ik bij een 5 jarig paard wel tegen helemaal doorrijden met slof.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:47

Zou ook zeker geen maand lang met een slof om gaan rijden bij een paardje die pas zo kort onder het zadel is..
Hoogstens af en toe een keertje, maar je rijdt je paard niet bepaald in een goede houding.
Je zegt dat je wil dat je paard meer over de rug gaat lopen, maar ik neem aan dat dat je ook wel wat meer tijd gaat kosten dan 1 maand?