Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:17

Ik geloof ook niet dat een paard zomaar ineens in de staak gaat om niets en echt niet meer wil.... Vaak ligt er toch iets anders aan ten grondslag... Ik denk namelijk niet dat ze op een dag wakker worden en bedenken, vanaf nu ga ik de baas pesten. Waarschijnlijk is er iets gebeurt, hoef maar iets heel kleins te zijn. Ze kan het vertrouwen kwijt zijn, de communicatie kan even niet lopen tussen jullie of ze kan pijn hebben, het zadel kan niet goed meer liggen..... Ik zou ook eerst hulp zoeken.

Heel veel succes, want ik snap heel goed dat dit heel vervelend is en dat je het graag wil oplossen!!!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:24

Ik heb ook zo mijn twijfels of een pak slaag wel de juiste oplossing is en vooral of TS daar wel de juiste persoon voor is. Blijkbaar heeft zij de afgelopen tijd de zaken dusdanig op zijn beloop gelaten dat op een zeker moment het paard er verkeerde ideeen op na is gaan houden en daar niet in gecorrigeerd is als er geen medische reden voor is. Wat mij betreft is TS dan degene die een flink pak slaag moeten hebben en niet het paard. Het betreft een jong paard, het zou ook nog zo kunnen zijn dat het paard de veranderingen in het lichaam op dit moment niet kan verwerken en daar als reactie "stout" van wordt, dan moet een stapje terug worden gedaan en niet worden geslagen. Ik lees nergens in het verhaal wat de instructeur er van vindt en hoe hij/zij tegen deze oplossing aankijkt.

Lougino

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:33

Ik heb een merrie op stal staan met dezelfde vader als die van jou, ook zo'n eigenwijze dame maar ik kan je vertellen.. met de zweep er over heen lijkt me geen strak plan ga je denk ik geen vriendjes mee maken, aanpakken oke maar echt een pak slaag klinkt wel heeuull erg bruut!
Mocht je wel tot deze optie overgaan lijkt me een springzadel pakken wel een slimme zet, evenals een cap, bodyprotector enz....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:35

Ik zie in je profiel dat je pianolerares bent... sla je ook je piano kort-en-klein als die vals is? Of laat je de stemmer komen?
En niet-muzikale kindjes die verplicht op pianoles moeten - sla je die ook als ze het maar niet willen snappen?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:36

Ahaaaa ik heb de boosdoener gevonden!!!!!!

TS typt in 'n ander topic: Ik begin altijd hetzelfde: ruim losstappen aan lange teugel, waarbij ik wat figuren rijd. Dan aan lange teugel draven met contact.

DIT IS ZOOOO FOUT!!!!!!!!!!

Volgens mij weet jij niet echt wat een goede basis is bij een jong paard? Zoals je stapt, met lange teugel en neus aan de grond, moet je ook draven en galopperen!! Je paard moet namelijk in álle gangen los worden en NIET alleen in stap (zoals je heel vaak ziet :? ) Ik krijg vanaf toen ik mn paard kreeg, les van een man van toen 73. Dus die houdt wel van een ontspannen paard, en zijn we het eerst half jaar(!!!!!!!!!) alleen maar bezig geweest om die neus naar de grond te krijgen ;)

Succes met oefenen en houd ons op de hoogte ;)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:40

Pashon schreef:
vind het zeer onvriendelijk, respect verdien je en dat dwing je niet af zeker niet op zo'n manier!

waarschijnlijk werk je met haar zit haar tegen. misschien ligt het zadel niet goed of is je houding niet goed. doordat je verkeerd gaat zitten kan ze wel pijn krijgen wat ze niet heeft als je haar longeerd. vind het zoals je beschrijft wat je wil doen niet kunnen. maar iedereen heeft daar zijn eigen mening en opvattingen over.

wat betreft je vraag over het bokken.

zorg dat ze der hoofd hoog houd dus niet tussen der voorbenen plant dan ben je nog verder van huis, voor de rest proberen haar vooruit te krijgen in een "boksessie"

edit:

is het het paard uit je profiel? vergeet niet dat ze pas 4 is en dus nog heel veel moet leren!!

Als het idd dit paard is is ze 5 (12 juni 6) ;)

Verder als het dus idd dit paard is zou ik haar toch eerst nog een keer goed doorlichten voor je deze methode gaat toepassen.
Het is toch al langere tijd goed gegaan, tot ze nu omslaat???
Succes.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:43

JP, wat heeft de pianoles in hemelsnaam te maken met het verhaal van TS?!? :?

TS, als je kiest voor deze aanpak kan het voor je paards rug en de jouwe heel prettig zijn beugels aan een zadel te hangen die veren, zodat je niet teveel klappen maakt. ;)
Verder vind ik het verhaal ook vrij éénzijdig en mischien is het in dit geval beter ALS dit een reltopic is. :o

Jouw paard tolereert jou in ieder geval niet.
Paar vraagjes:
- Wat doet het naar andere ruiters?
- Hoe is het paard in mgang op de grond?
- Hoe lang heb je dit paard?
- Wat is jouw rij ervaring?
- Wat gooi je er voor voer in? Met verkeerd voer kan je knol compleet omslaan. Mijne erste merrie kon met instappen destijds loodrecht voereind komen en kreeg het dan op de heupen, uiteindelijk bleek ze erg gevoelig voor een bepaald bestanddeel in de voeding.
- Hoe is je paard buiten?
- Wat doet het als je het draaft met een wat langere teugel?
Of als je het stapt met kortere teugel?

Als jouw paard tot nu toe niet echt heeft geaccepteerd dat het werd aangepakt vrees ik dat je er onder klapt als je het harder aanpakt... :(:)

Desalniettemin, als je besluit vast staat: Doe een helm op ipv een cap, body protector, rijd je paard naar vóren en zorg dat er mensen zij die het dier naar voren kunnen drijven.

Sterkte. *D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:45

Citaat:
JP, wat heeft de piano in hemelsnaam te maken met het verhaal van TS?!?

't is nog vroeg, maar wat dacht je van even je hersens gebruiken? :+

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:46

Jeetje, wat een reacties allemaal zeg... Beest is niet van suiker, en juist door met zijden handschoentjes aan te pakken gaan ze dit gedrag vertonen. En ze zegt toch niet dat ze haar halfdood gaat slaan, als de merrie luisterd is het klaar.

Ts, net als Kiwiko zegt, zorg dat je iig iemand op de grond hebt staan met de longeerzweep en een goed zadel hebt waar je fijn in verlichte zit op kan zitten. Ik denk dat als je dat dan een paar dagen zo aanpakt dat het klaar is. Het is gewoon puberen op die leeftijd.

De ruin van mijn vriend heeft op die leeftijd het bokken uitgevonden. Die kan zo, in welke gang dan ook, uitslaan dat hij met zijn hoeven boven het hoofd van de instructie uit komt. Dus niet alleen kontje omhoog, maar echt uitslaan. Dit is een paar keer consequent aangepakt, en nu is het klaar.

Denk er ook aan dat je je stem goed kan gebruiken, als je op de grond een bepaalde kreet hebt voor als ze iets niet mag (bij mij is dat eeeh!!!) heeft ze echt wel dondersgoed door dat ze iets doet wat niet mag. Zorg er ook voor dat je de verlichte zit pas aanneemt als ze idd gaat bokken, en niet al van te voren. Want dan vraag je er eigelijk om door je zit te verlichten. Gewoon normaal aandraven en gaan, pas als ze niet reageerd, aanjagen van de grond en zelf even doorpakken en als ze bokt verlicht gaan zitten.

Ik snap best dat je dit vraagt, het is een veel voorkomend probleem. Ik snap alleen niet dat half bokt er weer overheen valt. Nee, de dominante in de groep is zo'n lievertje als die een ander aanpakt die niet luisterd? Want dat is dit eigelijk.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:50

Jannepauli schreef:
Citaat:
JP, wat heeft de piano in hemelsnaam te maken met het verhaal van TS?!?

't is nog vroeg, maar wat dacht je van even je hersens gebruiken? :+

Juist omdat ik dat deed vind ik je conlusie totaal offtopic, en nogal suggestief.Over hersens gebruiken gesproken. :+ :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:50

Werkelijk verbazingwekkend om te lezen dat 90% hier denkt te kunnen oordelen adh van wat ze lezen.
Niemand kent de TS persoonlijk, niemand kent het paard,niemand heeft de combinatie ooit zien rijden.....
De Ts heeft het paard op de meeste medische dingen laten checken; heeft te maken met een dominante merrie en grijpt imo niet te snel naar de zweep.
Dat er hier dan een aantal bokkers komen vertellen dat het zo niet moet en dat je respect niet af kunt dwingen en meer grondwerk moet doen, nouja zeg..... 8)7
Vertel mij maar eens hoe je dmv grondwerk het gewenste respect bij zo'n dier krijgt!
Er naast, op de grond, dat is een heel ander verhaal.
Jouw rol als leider verandert namelijk als je EROP zit! :Y)

TS ik wens je veel succes; kiwiko's tip is een goede!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:59

Ik weet zeker dat de meeste bokkers geen ervaring hebben met zo'n dominant beestje als de merrie van Pollux. Dus om haar helemaal af te maken is wat kortzichtig.

Ik weet niet of een goed pak slaag de oplossing is maar ik weet wel dat als Pollux dit als oplossing ziet voor haar merrie, op wie ze gek is, deze merrie het deze keer echt te bont maakt. Ze heeft al heel wat te stellen gehad met deze zeer heetgebaakerde dame. Pollux schrijft dat ze denkt dat ze het zelf moet oplossen en als een ander het zou doen de merrie bij haar hetzelfde gedrag weer gaat vertonen. Dat denk ik ook.

Pollux, ik weet dat deze aanpak je pijn gaat doen (vanuit je hart hopelijk niet vanaf de grond) maar hopelijk heb je wat aan de adviezen van Kiwiko en Detour.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:02

Sleeper schreef:
Ik weet zeker dat de meeste bokkers geen ervaring hebben met zo'n dominant beestje als de merrie van Pollux. Dus om haar helemaal af te maken is wat kortzichtig.

Ik weet niet of een goed pak slaag de oplossing is maar ik weet wel dat als Pollux dit als oplossing ziet voor haar merrie, op wie ze gek is, deze merrie het deze keer echt te bont maakt. Ze heeft al heel wat te stellen gehad met deze zeer heetgebaakerde dame. Pollux schrijft dat ze denkt dat ze het zelf moet oplossen en als een ander het zou doen de merrie bij haar hetzelfde gedrag weer gaat vertonen. Dat denk ik ook.

Pollux, ik weet dat deze aanpak je pijn gaat doen (vanuit je hart hopelijk niet vanaf de grond) maar hopelijk heb je wat aan de adviezen van Kiwiko en Detour.

Als het steeds is goedgegaan, en het komt daarna steeds in verzet, ligt de fout niet bij het paard. Probeer dit nu eens met respect voor het paard op te lossen en niet altijd met een harde hand -n- Het paard gaat echt niet voor eigen plezier bokken en achteruit lopen hoor. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:03

TS, sorry dat ik je verhaal in twijfel trok, ben echter ooit erg serieus op een reltopic in gegaan. Soms weet je niet wat je treft. ;)
Als het om een zeer dominante merrie gaat en een hierarchie probleem, dan ga ik wel mee met je in het feit dat ze- als ze niet wil luisteren- het maar eens moet voelen.
Maar wees idd voorbereid, hoor, kleed jezelf goed aan (zodat je zo safe mogelijk gekleed bent) en als dat paard maar naar voren wil, scheelt het al een slok op een borrel! *D

Als het echter averechts werkt, wat ga je dan doen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:04

Stravero schreef:
Sleeper schreef:

Als het steeds is goedgegaan, en het komt daarna steeds in verzet, ligt de fout niet bij het paard. Probeer dit nu eens met respect voor het paard op te lossen en niet altijd met een harde hand -n- Het paard gaat echt niet voor eigen plezier bokken en achteruit lopen hoor. ;)

Als je paard duidelijk weet waar het aan toe is, dan is dat imo een vorm van respect hoor.
Dit is veels te onduidelijk, het dier heeft kennelijk teveel ruimte kunnen veroveren. Of het nu de fout is van TS of niet- ze heeft nu deze keuze gemaakt.
Als het goed uitpakt is het geduvel misschien wel klaar. ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:05

@Stravero, hoe kun jij nou in godsnaam zo zeker weten dat het niet bij het paard ligt?
Wellicht is ze gigantisch aan het puberen?
En ja, er zijn wel degelijk paarden die voor hun eigen plezier achteruit gaan lopen en bokken; dat zijn namelijk dominante paarden die liever geen ruiter op hun rug willen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:08

heb je wel eens gedacht aan andere oorzaken ?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:10

@Stravero, als je in je eerder post het dichtgedrukte gedeelte had weggelaten was ik misschien wel op je in gegaan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:11

Wildgirl schreef:
@Stravero, hoe kun jij nou in godsnaam zo zeker weten dat het niet bij het paard ligt?
En ja, er zijn wel degelijk paarden die voor hun eigen plezier achteruit gaan lopen en bokken; dat zijn namelijk dominante paarden die liever geen ruiter op hun rug willen.

Dan had de ruiter het niet zo gigantisch uit de klauwen moeten laten lopen toen het nog prima wasop te lossen met een gewone schop.
Hoe weet jij zo zeker dat het aan het paard ligt? We hebebn igg al een waarschijnlijke rijtechnische oorzaak gevonden in een ander topic.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:11

als ik in haar profiel kijk zie ik een leuk braaf en netjes lopend paard, komt bij mij niet over als niet meewerkend, zeer dominant paard en zoals er staat ze is er erg blij mee. Dit gedrag is dus nieuw of sinds een tijdje, wat ik begrijp. Zonde van de band en het vertrouwen wat je aldie tijd hebt opgebouwd met je paard om er dan zo mee om te gaan en dan nog T.S. wil een bokkend en over haar zeik paard uit gaan zitten en vraagt ze hier om tips...
Waarom denken er toch zoveel ruiters dat ze zelf alles kunnen oplossen ? Behoorlijk arrogant, zoek hulp en leer daarvan !

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:12

Wildgirl schreef:

Pubertijd kun je ook met respect oplossen!!!!!!

Ik heb zelf ook in een dip gezeten, ik heb mijn haflinger toen hij 5 á 6 was, ook zelf moeten inrijden op 10-jarige leeftijd. Alleen was dat een ruin, en geloof me, ruinen kunnen net zo dominant zijn als merries. En ik heb ook met vallen en opstaan geleerd. ;) Ik heb na veel respect voor mijn dier het Z bereikt. En dat kan dus bij ieder paard, want de mijne was ook echt de makkelijkste niet en had graag een eigen willetje. ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:13

daniella74 schreef:
Dan had de ruiter het niet zo gigantisch uit de klauwen moeten laten lopen toen het nog prima wasop te lossen met een gewone schop.
Hoe weet jij zo zeker dat het aan het paard ligt? We hebebn igg al een waarschijnlijke rijtechnische oorzaak gevonden in een ander topic.

Hoe kom je hier nou bij? Ik vind dat jullie de ts niet echt normaal benaderen zo.

En in een ander topic, dat is best, wat is jullie oplossing? Hebben jullie dat met de ts besproken? Of is dat uit de lucht komen vallen?

Over met respect oplossen, het paard moet respect hebben voor de ts, andersom ook wel, maar eerst zo om.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:13

Arrogant is als mensen denken vanuit een moment opname, foto, te weten hoe een paard in elkaar zit of denken dat ze vanuit een post te kunnen weten hoe pollux rijdt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:14

Wildgirl schreef:

als er geen pijn of ongemak ligt bij het paard dan ligt het altijd bij de ruiter , dan ben jij namelijk niet geschikt voor je paard als die zo dominant of lastig is. zoek dan iets wat wel bij je past, we zijn tenslotte niet allemaal wereld ruiters.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:16

dus als het niet meer gaat zoals jij het wilt slaan we er maar op los! :( #)
ik zou eerst maar eens goed grond werk met haar gaan doen! en sorry maar met geduld kom je veel verder, je slaat het er eerder in als eruit!
de fout ligt toch vaak bij de ruiter, ga eerst eens zelf kijken wat JIJ kan veranderen, een paard doet dit niet om jou te pesten hoor! leer de paardentaal eerst maar eens!
ik vind het dus WEL zielig om je paard even lekker af te ranselen! ben blij dat ik dat niet hoef te zien!
|( wat een houden van is dit toch!
sorry maar zo denk ik erover, ik heb ect te doen met je paard!
er zijn veel vriendelijkere manieren om dit op te lossen, alleen kost dat tijd , energie , en zeer veel geduld, maar dat zal jij wel niet hebben! >;)
je kan ook op honkballen gaan , kan je lekker meppen!
groeten!
Laatst bijgewerkt door brennie75 op 23-02-09 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt