tips voor erg stout paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Re: tips voor erg stout paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:09

Oh god Madiek jij ook al..

Ik heb dit een jaar geleden ook gehad met de mijne, opbouwen na een peesblessure, je mag niks met die beesten en ze zijn zo knettergek en stout als maar kan.

Bij Tem heb ik er voor veiligheid van haar en mij een slof omheen gehangen en in het begin gereden met korreltjes die haar rustiger maakte. Ging wel goed.
Probleem bij ons werd wel dat ik alleen maar bezig was met haar braaf te houden en dat de rijtechnische basis daardoor achteruit ging.
Hoelang moet je nog zo? Succes!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:23

eigenlijk ben ik al bezig met draven zou vandaag 3 min mogen, maar dat wacht ik nog even. dat de basis achteruit gaat maakt mij persoonlijk nu niet uit. Ze had al weinig. dus veel kunnen we niet verliezen :D Maar dat kunnen we daarna wel opbouwen :j

Die korreltjes lijken op anijs toch ?? Die kan ik ook via de DA krijgen. ga beide denk even proberen.. Paardje op stal krijgt ook die korrels, maar die rent net zo hard met als zonder geloof ik :D

Maar luna heb echt der dagen.. soms is ze zó braaf! En andere dag is het echt een varken :Y)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:28

Meggggyyy schreef:
Ik zou er het eerste kwartiertje een slof omheen hangen, flink goed erdoorheen rijden. En nu dat kwartiertje de slof eraf halen, en kijken of ze dan doorpakt. En anders de slof er nog gewoon wat langer op laten zitten, totdat ze weer heel wat energie kwijt is.

slof heb ik er soms zo ie zo om, omdat ze dan niet omhoog komt. ook al hangt ie slap. Maar doorrijden gaat neit hoor.. ze mag 10 min stappen en 2 min draven,word een beetje moe van mensen die niet kunnen lezen, sorry :o

Maar Anne, Ik heb wel goede ervaringen met Doeke.. en neit zo met die uit bergen O:) ook uit warmehuizen heb ik slechte ervaringen... Dus dat is denk ik ieder voor zich.. Luna komt zo ie zo het land straks niet op dus daar kan ze niet gek gaan doen. Als je der op het land zet, is ze met de eerste die het hel weer opendoet er weer uit. = Land vind ze echt geen moer aan.. :D

Ze komt straks in een paddok, eerste tijd met bescherming. Maar los op het land voor een half jaar is dus geen optie en daar begin ik ook niet aan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:46

Meggggyyy schreef:
Ik zou er het eerste kwartiertje een slof omheen hangen, flink goed erdoorheen rijden. En nu dat kwartiertje de slof eraf halen, en kijken of ze dan doorpakt. En anders de slof er nog gewoon wat langer op laten zitten, totdat ze weer heel wat energie kwijt is.

Ja, daar is die weer! De oplossing voor alles; de slofteugel. En dan flink in de krul trekken, als het paard er dan vandoor gaat en over de kop slaat is zowel ruiter en paard van alle ellende af :(
Ach, het dier heeft al een peesblessure, kunnen we hem voor de rest ook meteen kapot rijden.
8-)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:55

Wat een onzin zeg.

O sorry wacht, je bent zo'n klassiek geval. Vandaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:59

Rytm schreef:
Wat een onzin zeg.

Excuse me! Die opmerking getuigd wel van heel veel onkunde, onwetendheid en gewoon complete domheid; bord voor je kop 8-)

Maar goed als je in plaats van oplossingen bedenken, liever naar een slof grijpt zegt dat wel heel veel. Godzijdank "klassiek" ja, bestaat er nog iets anders dan, tenminste als je echt wil leren en kunnen paardrijden. Al het andere is gepruts in de ruimte.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:08

Spreek voor jezelf.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:16

Rytm schreef:
Spreek voor jezelf.

och, soms zijn er wel eens mensen die luisteren, maar die hebben meestal een IQ van boven de 90. Aan de rest is dit alles verspild, dus ook aan het gros van Bokkers, gelukkig weet ik dat er enkelen zijn die wel hersens hebben!! ;) :D :o }:0

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:23

ElCid schreef:
Rytm schreef:
Wat een onzin zeg.

Excuse me! Die opmerking getuigd wel van heel veel onkunde, onwetendheid en gewoon complete domheid; bord voor je kop 8-)

Maar goed als je in plaats van oplossingen bedenken, liever naar een slof grijpt zegt dat wel heel veel. Godzijdank "klassiek" ja, bestaat er nog iets anders dan, tenminste als je echt wil leren en kunnen paardrijden. Al het andere is gepruts in de ruimte.

Het leren rijden tot daar aan toe,het kan mij niet schelen als ze nooit leert rijden,maar ik denk meer arm paard.
Als jij vroeger vervelend was deden je ouders dan ook je hoofd vastbinden en op je kin trekken? Ik hoop het!!!
En ja ik ben ook een "klassiek geval" gelukkig!! Een slof heb ik niet en daar ben ik erg blij mee, wel vier hele fijne paarden die super te rijden zijn. Waarvan er een bij zo'n slof geval zoals jij vandaan komt en ik te horen kreeg dat ik die maar naar de slacht moest doen, mijn antwoord was toen dat ik niet wist dat je bij de slacht ook onkundige ruiters kon brengen,bleek het over mijn paard te gaan. Die heb ik een jaar op de wei gegooid en toen opnieuw ingereden,jawel klassiek. misschien een goed boek voor jou Dressuur onder Vuur van Gerd Heuschmann geschreven door een dierenarts. Dan kun je zien wat jouw ofzo geliefde slofteugel met je hopelijk net zo geliefde paard doet.

Maar dit is erg offtopic.

@missdonna Ik heb gelezen dat ze absoluut niet naar buiten mag, hoe groot is je stal? Kun je geen 3 x 3 m met stroomdraad in een veilige paddock afzetten? Dan ziet ze vanalles en is ze wat meer bezig dan binnen op stal, maar kan ze toch net zo min kwaad als dat ze in de stal kan. Daarnaast heb ik hetzelfde eens gehad met een paard(volbloed) die heb ik eerst aan de hand schema opgebouwd(ook gelijk goed voor je eigen conditie) en naarmate ze weer naar buiten mocht en meer mocht doen heb ik haar onder het zadel pas weer opgebouwd. De Korreltjes van de da deden voor mijn paard niks. Succes ermee

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:22

Dat jij een slof associeert met "hoofd vastbinden en op je kin trekken" zegt meer over jou dan over mij.
Bij een slof denk ik namelijk aan een loshangend hulpmiddel dat alleen inwerkt als een paard daadwerkelijk omhoog gaat of een gas- en bokscenario erop loslaat. Beetje jammer namelijk als je al zover bent in de opbouw na een blessure en je kan ze weer stilzetten omdat ze zich overbelast hebben.

Daarbij rijd ik mijn paard na die opbouwperiode nooit meer met slof en is ze ook super te rijden.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:26

Ik zou in overleg met de dierenarts wat kalmeringsmiddel geven. Het is nergens voor nodig om zelf half te verongelukken of om straks weer een nieuwe blessure te hebben. Bij mijn paard heb ik ook een middeltje gebruikt zodat ik redelijk normaal kon stappen, want na een tijdje verplichte stalrust ontplofte mijn brave beestje dus ook. Kleine paddock werkte bij mijn paard niet, toen was ze in de volste veronderstelling dat ze die 1 meter 60 (of wat het was... in elk geval hoog), wel vanuit stilstand kon springen. En in plaats dat het voor afleiding zorgde, werd ze helemaal knettergek van alles om haar heen en ging nog mallotiger rondspringen, wat dus niet goed is bij een peesblessure. Dat hebben we dus ook maar 1,3 keer geprobeerd en daarna niet meer! Maar er zijn ook paarden die wel prettiger staan in een kleine paddock/stukje wei.
Als de blessure weer over is zou ik in elk geval zorgen dat je paard weer lekker dagelijks naar buiten kan! (ik neem eigenlijk aan dat hij eerst ook gewoon lekker buiten kwam). Minder handig gedrag vertonen ze allemaal wel een keer, geen reden om ze binnen te houden. Hoe meer ze binnen staan, hoe gekker ze zijn als ze dan wel buiten komen.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:30

De mensen om me heen die ik zie hebben een slof enkel als extra trekhulp. Aan een doorhangende slof heb ik niets op tegen maar dan kun je hem net zo goed eraf laten. Het ging mij meer om hoe je het schreef, met andere woorden hup gooi er een slof omheen en rij haar er door heen. Er door heen rijden maakt net zo veel kapot als een ongecontroleerde bokpartij. Want er door heen rijden doe je toch altijd voorwaarts. en dit paard moet gecontroleerd rustig aan opgebouwd worden.

Maar het gaat hier niet om slof of geen slof de ts vraagt om tips niet om zal ik er wel of geen slof om gooien en wat denken jullie van een slof, dus lijkt mij einde discussie en het topic weer lekker on topic houden, toch?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:33

Hoo. IK heb niet geschreven dat ze haar pony erdoorheen moet rijden! Ik heb alleen gezegd dat een slof kan helpen op de kritieke momenten. En een doorhangende slof komt strak te hangen op zo'n kritiek moment dus komt niet overeen met eraf laten. Maar een doorhangende slof komt ook weer door te hangen op het moment dat paardlief er ook maar aan denkt om weer met beide voetjes op de grond te gaan staan!

Maargoed, wat mij betreft ook einde discussie.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:33

ik heb gister 1 streepje van die gel toegedient.. Ze is 1x licht omhoog gekomen. Denk zo'n 15 cm. Maar verder was ze braaf! Echt wat was ik blij!!

slof heb ik er idd wel eens om zoals maaik zegt, dat hij slap hangt. Wil ze stijgeren , dan gooien ze hn hoofd omhoog. En dan werkt de slof als stop voor het stijgeren zeg maar. MAar gister heb ik hem niet opgedaan. Vandaag nog een x proberen!

Ik ga ook zo ie zo dat spul van de DA even proberen denk ik.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:47

Stalrust en daarna beetje beweging is altijd drama. Levensgevaarlijk voor mens en dier, en de ellende van aangeleerd gedrag daarna. Vervolgens ben je geneigd om naar hulpmiddelen te grijpen (slof, kalmeringsmiddel etc). Ik begrijp het wel, maar het is geen oplossing. De oplossing is eigenlijk je paard weer gezond in haar kop te krijgen, want daarvan heb je nu last. Haar been geneest, maar in haar hoofd wordt ze ziek. Verplaats je eens in haar; ze voelt zich hartstikke goed, maar wordt opgesloten. En als ze er 'ns uit mag, dan mag ze nog niet ff sjeesen. Ze wil naar voren en jij belet dat. Dan kan ze nog maar 1 ding, de lucht in. Zij snapt niet dat jij haar niet pest, maar dat gekdoen slecht voor haar is.
Ik zou alles in het werk stellen om haar koppie weer gezond te krijgen. Zet haar idd buiten in een heel klein stukje, heeft ze wat te koekeloeren en een gezonde manier van beweging. Als de paddock te blubberig is, laat je er een vracht wit zand in gooien. Doe dat in overleg met de pensionhouder. Tuurlijk kost dat een paar cent, maar dat doet je DA ook en daar heb je ook niks aan. Ik hoop dat je nog eens wilt overwegen of er een andere oplossing is. Waar een wil is.......

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 06:39

mensen lezen. ze mag niet naar buiten. zo moeilijk is lezen toch niet.. Word hier een beetje moe van! ZE staat aan de bak met haar stal. Dus ze ziet de hele dag heel veel!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 07:00

Wat fijn dat ze goed op die gel reageerde !

Heb je het voer ook heel sober gemaakt?
Gezien je verteld dat ze te dik is, zou je voer best mogen beperken, vooral krachtvoer, met zo weinig arbeid hebben ze genoeg aan voordrooghooi en twee keer een handje brok.

Verder ben ik ook tegen slofgebruik, en waarom?
Omdat meer dan de helft van paardrijdend nederland er niet mee om weet te gaan.
Daarom vind ik dat waardeloos advies om te geven.
Heeft niets met de manier van rijden te maken, natural, classical , normal, je weet nooit aan wie je dat advies geeft, hoe weet je dat je met die 30 % hebt te maken die wel met de slof weet om te gaan?

Dus, geen advies geven om een slof te gebruiken.

Overigens moet gedoseerd buitenlopen wel kunnen hoor, ik heb meerdere malen een peesblessure opelost, en alle malen stonden de paarden gewoon fulltime in de wei.
Fulltime is dan wel beter omdat ze dan niet gek doen elke eerste 10 minuten dat ze buiten staan.
Maar dat is ieders eigen keuze. Ik vond het onmenselijk om die dieren op te sluiten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:06

Helemaal met je eens CrossMonster (slof, opsluiten en weide).

TS: ik kan goed lezen. Je paard mag niet rennen en gek doen, voor jou is dat synoniem aan niet naar buiten mogen. Maar da's niet hetzelfde. Zoek 'ns naar een ander hulpmiddel, en dan in het belang van je paard (niet alleen z'n been, maar juist z'n welzijn). Je zult versteld zijn van de mogelijkheden. Maar goed, als je liever kiest voor de slofteugel en een beetje sederen, dan houdt het wat mij betreft op.
Sterkte met je paard en ik hoop oprecht dat het goed komt.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:22

Ben het er ook mee eens dat je een paard niet zou moeten opsluiten of in elkaar trekken met de slof. En als ze energie teveel heeft zou je haar toch beter de hele dag buiten kunnen zetten waar ze gewoon rustig loopt te grazen dan dat ze door haar box gaat stommelen van onrust.

Bij ons gaan de paarden eigenlijk rennen in de wei als ze samen naar buiten gaan misschien kun je eerst de andere paarden buiten zetten en dan als die gekalmeerd zijn die van jou midden in de wei brengen en dan los laten?

Het is maar een idee, ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou gaat met andere paarden/buitenzetten etc.

Succes met alles!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:24

Als ik jou was zou ik 'm inderdaad van het krachtvoer afhalen en zorgen dat ie veel te doen heeft overdag. Dit kun je doen in de vorm van ruwvoer, en komt ie 1 x per dag uit de stal om te stappen/draven? Kun je dit niet opsplitsen in 2 keer(of nog beter 3)? En 'm misschien een keer vaker poetsen zodat ie zodoende misschien beetje afleiding heeft?
Ik ben geen fan van buiten stalgrootte afzetten, beetje mafkees kan goed bokken op 3 x 3 m.
Je zou sedalin kunnen proberen idd. De een reageert er goed op de ander minder.
Toen die van mij vorig jaar drie weken stalrust had en daarna drie weken aan de hand moest stappen heb ik 'm zo'n jolly bal gekocht en in de stal opgehangen aan een halstertouw, hij speelde daar ook veel mee. (beetje heen en weer slingeren en onderdoor lopen zodat de bal op zijn rug kwam te hangen, zag er grappig uit).
In elk geval heel veel succes!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:55

Zie hierboven nog maar eens die tekst die " ElCid " schreef, ik vrees ook dat je verkeerd bezig bent, je bent je paard niet aan het herstellen maar net het omgekeerde, een paard is geen auto die je even in de garage ( stal ) parkeerd.
En hem dan fris en monter en braaf te voorschijn kan toveren, nee paarden hebben beweging nodig en dan ook in gezelschap van andere soortgenoten, en dus niet alleen in een stal.
Wat zou jij ervan vinden om de ganse dag in de WC ( toiletruimte) opgesloten te zitten en je mag er af en toe eens uit om met je begeleider een leuk spelletje te gaan spelen, waarna je dan weer leuk kan gaan rusten in je WC met de deur op slot. Je wordt wel goed verzorgt want je krijgt je eten in die kleine ruimte echt wel 2 x per dag.

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:01

Madieke, Ik zou het gewoon laten en er niet verder op bokt over praten. Ze kennen Luna totaal niet en ze hebben er ook totaal geen idee van.. Op het land gooien? Geen goed idee. :P Los gooien geen goed idee :P

Opeten maar :P

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:04

aeolusnr1 schreef:
Zie hierboven nog maar eens die tekst die " ElCid " schreef, ik vrees ook dat je verkeerd bezig bent, je bent je paard niet aan het herstellen maar net het omgekeerde, een paard is geen auto die je even in de garage ( stal ) parkeerd.
En hem dan fris en monter en braaf te voorschijn kan toveren, nee paarden hebben beweging nodig en dan ook in gezelschap van andere soortgenoten, en dus niet alleen in een stal.
Wat zou jij ervan vinden om de ganse dag in de WC ( toiletruimte) opgesloten te zitten en je mag er af en toe eens uit om met je begeleider een leuk spelletje te gaan spelen, waarna je dan weer leuk kan gaan rusten in je WC met de deur op slot. Je wordt wel goed verzorgt want je krijgt je eten in die kleine ruimte echt wel 2 x per dag.

Hay,
Dit slaat helemaal nergens op. Jij zegt dat TS haar paard als een Auto ziet.
Dit is totaal niet het geval, het is voor TS gewoon heel moeilijk om een passende oplossing te vinden. Deze jonge frisse merrie is nogal eigenwijs, vervelend en een echte puber. Het ene paard heeft meer streken als de ander. Deze pony kan gewoon niet naar buiten. Als je niks nuttigs te zeggen heb. Doe het dan gewoon niet. TS voelt zich al klote genoeg. En dan heeft jouwe domme gepraat ook geen enkele zin. Ze vraagt om advies niet om gezeur van jou!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:17

neem vooral de tijd en hou geduld. En vraag hulp van een ervaren instructeur. succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:57

Rytm schreef:
Wat een onzin zeg.

Heb je ening idee wat een hulpteugel met het paarden lichaam doet en over wat er in zijn koppie gebeurt maar de zwijgen??
Ga dat eens flink bestuderen zou ik zeggen en reageer dan nog eens.

Waar denk je dat de rijkunst vandaan komt?
Niet vanaf de plaatselijke manege hoor :(:)