voor het eerst met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:57

Ik gebruik sinds afgelopen les ook sporen. Omdat mijn verzorgpony erg raar reageerd op de zweep. Dan word het een rodeo en leverd de zweep nog niets op.
Afgelopen les dus sporen uitproberen, en ze reageerde super.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:00

Rij zelf sinds een tijdje ook met sporen en heb gemerkt dat mijn houding en hulpen veel rustiger zijn!

Sporen zijn er alleen voor om je paard vlijtiger op de hulp te krijgen en niet om naar voren te rijden.

Ik vind sporen echter helemaal geen ondingen, ze zijn voor mij echt een goed uitkomst voor het netter en kleiner rijden van de paarden

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:02

ik heb mijn oude bijrijdhafje met sporen gereden en dat ging super. ik heb lange benen en raakte haar echt niet als ik gewoon dreef (is dat goed??-dreef?) dat was echt puur voor de extra hulpen tijdens dressuur. bij bosritten gingen ze echt niet om.
bij mn eigen paard nu draag ik ze niet. hij is altijd met sporen gereden maar ik doe het lekker zonder!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:41

heej dankje voro de tips;) ik hebv het nog even met mijn instructrice over gehad en we hebben besloten dat ik nog langniet aan sporen toe ben dus ga gewoon verder met mijn kuiten;) het was gewoon een keer om te kijken maar het is niks;)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:24

@pridje: Super! ;)

Janiniie

Re: voor het eerst met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:37

Euwh.. Nou, ik reed de fries van men beste vriendin wél met sporen, gewoon omdat ze dan beter reageerde, ze was zo sloom als wat, en als ze na een half uurtjke met spore goed voorwaarts was, deed ik ze af..
En dat ging eigenlijk prima..

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:08

Ik vind dat je pas met sporen kan rijden als je
goed je benen stil houdt.

Waar ze voor dienen? Het verfijnen van je hulpen,
niet het vooruit schoppen van je paard.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:05

lynTjEeX schreef:
Ik vind dat je pas met sporen kan rijden als je
goed je benen stil houdt.

Waar ze voor dienen? Het verfijnen van je hulpen,
niet het vooruit schoppen van je paard.

Enkel mag je best een keer een flinke por geven met je spoor als je daar geen reactie op krijgt, dat zie ik liever dan dat iemand steeds zacht zit te hakken en waar dus amper reactie op komt. Verder dienen sporen voor het verfijnen van de hulpen ja en het paard moet ook zeker aan je been zijn.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:17

Maar Joceline als je je benen niet goed stil houd dan kan je beter geen sporen gebruiken toch?
Of denk jij daar anders over anders laten de meeste paarden ook wel er iets van merken als je je benen niet stil houdt tijdens het rijden met sporen.

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:54

Ik vind ook zeker dat je eerst je bene stil moet kunnen houden en je tenen naar binnen. Ik zie vaak genoeg dat mensen met die hakken erin blijven porren. dat helpt ook helemaal niet, aangezien je paard er dan aan went en het geen enkel nut meer heeft. In dat geval kan je het maar beter neit doen dus. Bovendien voelt een paard zelfs een vliegje op zn buik, dus moet je nagaan wat hij van een spoor vindt..... gebruik hem dus spaarzaam!!!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:14

merk zolang ik ze niet gebruik maar wel draag uiteraard geen verschil.
met spoor is de spoor snel bij de bui kvan het paard en krijg je zo snel een scherpe reactie,draag liever een spoortje dan dat ik mn paard helemaal vooruit moet gaan schoppen ( gelukkig is dat bij die van mij nie nodig)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:42

lynTjEeX schreef:
Maar Joceline als je je benen niet goed stil houd dan kan je beter geen sporen gebruiken toch?
Of denk jij daar anders over anders laten de meeste paarden ook wel er iets van merken als je je benen niet stil houdt tijdens het rijden met sporen.

Ja dat klopt, eerst is de rustige beenligging belangrijk..dat zoiezo anders zit je, zoals ik net verteld, ongemerkt steeds te hakken en te prikken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:46

Zarahk schreef:
Ik vind ook zeker dat je eerst je bene stil moet kunnen houden en je tenen naar binnen. Ik zie vaak genoeg dat mensen met die hakken erin blijven porren. dat helpt ook helemaal niet, aangezien je paard er dan aan went en het geen enkel nut meer heeft. In dat geval kan je het maar beter neit doen dus. Bovendien voelt een paard zelfs een vliegje op zn buik, dus moet je nagaan wat hij van een spoor vindt..... gebruik hem dus spaarzaam!!!

En toch zie ik vaak dat paarden lak hebben aan een spoor, liever een keer een flinke por dan hakken of dat ze omhangen voor niets. Verder gebruik je een spoor niet op de buik van een paard maar achter de singel, dat voelen ze wel maar is ook niet enorm gevoelig anders had ik niet afentoe bij mijn gevoelige merrie toch een por hoeven geven. Men moet eerlijk rijden, afentoe wakker schudden en ook laten merken dat je sporen om hebt is prima, maar niet hakken en prikken en kietelen. Mijn merrie is gevoelig maar zowel voor het been als voor de spoor moet er reactie zijn en ze kan het prima hebben, alleen geen geprik of doorgeduw..dan laat ze het wel merken. Na de por, benen netjes stil en doorgaan met de kuithulpen. Zo werk je spaarzaam, het paard blijft actief ook voor de spoor en wordt niet bot.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:56

Mijn paard had de neiging om me in het begin heel hard uit te lachen als ik hem been gaf, dus geen reactie. Hij was toen nog niet van mij dus ik moest met sporen rijden met de eigenaresse. En voila, meneer wilde opeens wel reageren op het been en ging harder dan stap :+ (zweep hielp overigens ook niet terwijl hij daar nu juist weer heel hard op reageert). Hij had dus gewoon lak aan mij :+

Nu rij ik met sporen ter verfijning. Nu neemt meneer me wel serieus, ook wel fijn. En ja, ik kan nu ook rijden zonder sporen :P
Laatst bijgewerkt door x_Elise op 24-02-09 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:18

Ik heb ook een tijdje met sporen gereden en dat beviel mij prima. Puur en alleen ter verfijning en af en toe om mijn paard even wakker te schudden. Hij reageert namelijk nogal gejaagd op de zweep en dan is het met een spoor toch prettiger rijden. Nu gebruik ik ze niet meer omdat ik niet meer zo fanatiek train. Paardje heeft nu helaas artrose, dus doe ik het rustig aan.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:15

Ik heb zelfs een keer gezien dat de buik helemaal openlag op die plaatsen waar je je sporen gebruikt alleen dat was geen oorzaak van je benen niet goed stil houden maar van nieuwe sporen die veel te scherp waren en dat de ruiter zelf dat niet wist dat ze zo scherp waren.Dus ik geef je als tip mee de eerste paar keer met sporen altijd met knopjes!

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:49

Ik ben van mening dat sporen écht niet nodig zijn! Leer het paard respect te hebben voor je beenhulpen. Leer het paard direct reageren als je been geeft, net zo goed als dat je het leert terug te komen op je zit/ophouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:50

SorayaDL schreef:
Één keer mee gereden, maar ik doe die ondingen niet meer om! Ik rijd niet op zo'n hoog niveau dat ik het nodig heb voor al die verschillende verfijningen in mijn hulpen, dus is het niet nodig. Paard hoort goed te reageren op mijn benen en zit en als dat niet zo is dan is dat iets wat ik ga trainen en desnoods met zweepje ter ondersteuning.
Het was mij toentertijd aangeraden door iemand van de stal waar ik toen bijreed en diegene reed lichte tour niveau (dus niet de eigenaresse). Dus ik nam dat advies aan, terwijl ik onbewust wel wist dat het zo niet hoort om zo een paard voorwaarts te krijgen. Dus één keer mee gereden, maar gelukkig nam mijn gezonde verstand het weer over. Uiteindelijk heeft het maar 1,5/2 weken geduurt met 2/3 keer rijden per week om het paard goed te laten reageren op been en zit en stem. Goed oefenen en consequent zijn waren de magische woorden, niet de sporen. En geloof me, dat paard was echt niet makkelijk, zeker ook door de omstandigheden eromheen, maar het was toch gelukt. Oehh, als ik aan die mensen terug denk -:(-

Ik had een echt lui paard, en het hielp wel af en toe als ze niet reageerde, om even haar attentie te wekken, zodat ze leerde wat sneller te reageren! Maarja na 2 weken had ik ze dan ook niet meer nodig, en had ik ze alleen om voor het geval dat.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:51

lynTjEeX schreef:
Ik heb zelfs een keer gezien dat de buik helemaal openlag op die plaatsen waar je je sporen gebruikt alleen dat was geen oorzaak van je benen niet goed stil houden maar van nieuwe sporen die veel te scherp waren en dat de ruiter zelf dat niet wist dat ze zo scherp waren.Dus ik geef je als tip mee de eerste paar keer met sporen altijd met knopjes!

hihi, daarna is het namelijk niet meer erg als je je paard openrijdt :P
grapje

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:56

Menino schreef:
lynTjEeX schreef:

hihi, daarna is het namelijk niet meer erg als je je paard openrijdt :P
grapje

Het is hoe je er mee omgaat, knopjessporen halen vaak weinig uit en worden daarom soms flink verkeerd/hard/gemeen gebruikt, dan zie ik liever wieltjessporen met botte hoeken (waarover wordt gedacht dat ze scherp zijn) die kunnen rollen en helemaal niet scherp zijn. Deze kunnen natuurlijk ook hard gebruikt worden maar gebeurd minder snel omdat men wel weet dat ze iets gevorderder zijn dan knopjes..het denkbeeld veranderd dan. Natuurlijk zijn er ook sporen met scherpe wieltjes of sporen met prikkels e.d. dat zijn zoiezo ondingen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:48

er is aangetoond dat wielsporen minder 'hard' of 'scherp' zijn dan stompe sporen .
dit zeg ik gewoon even omdat bijna iedereen denkt dat wieltjes harder' of scherper zijn dan gewone, en dit is gdus helemaal niet waar!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:09

Sporen dienen alleen bebruikt te worden als je je benen voldoende stil kan houden, zodat je niet constant met je sporen kietelt, prikt, hakt,...
Ik heb vroeger op mijn pony ook met sporen gereden omdat als ik hem goed aan de hulpen wou zetten en een zweep gebruikte om hem wakker te maken die verschrikkelijk springerig en schrikachtig werd. Dus dan maar sporen aan en dan hetzelfde principe, 1x licht kuit aanspannen, 1x sterkere hulp, indien geen reactie 1x hakken erin, moest ik meestal geen 2x doen.
Op m'n verzorgpaard had ik sporen om de zijwaartse hulpen te versterken, want anders ging die geen voet opzij.
Maar ik heb nooit m'n sporen gebruikt om m'n paard voorwaarts te rijden, alleen om ze "wakker" te zetten en/of de zijwaartse hulpen te versterken.
Een paard dat je constant vooruit moet drijven, kan je ook nooit deftig leren wijken, schouder binnen,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:12

Amina22 schreef:
er is aangetoond dat wielsporen minder 'hard' of 'scherp' zijn dan stompe sporen .
dit zeg ik gewoon even omdat bijna iedereen denkt dat wieltjes harder' of scherper zijn dan gewone, en dit is gdus helemaal niet waar!

Klopt :)

Maar je hebt ook van die kleine wieltjes met hele fijne tanden, als er dan vuil tussen het wieltje gaat zitten , gaat het vastkoeken... En dan werkt je spoor gewoon als een kartelmes zegmaar :) Dan rij je dus je paard open...

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:19

ik vind het soms toch wel tricky hoor met wieltjes heb nog nooit iemand gezien bij ons op stal met wieltjes vind het er zo angaanjagent uit zien:PIk rij lekker zonder sporen rijd ook lekker vind ik zelf

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:31

Ik vind rijden met sporen wel fijn, m,n houding word er ook iets beter van heb ik het idee. Maar TS, zoals jij ze gebruikt, gebruik je ze toch echt verkeerd. Dan vind ik het dus geen goed idee.