Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vero83 schreef:ja ik heb ook het gevoel dat hij er totaal niks van snapt, maar als je hem eenmaal aan de gang hebt dan valt het mee maar stop je met de hulpen stopt hij ook. dus constant sporen en zweep is helemaal niet fijn voor paard vind ik en voro mij ook geen lachertje.
In de galop laat hij ook aan mensen zien dat hij schrik heeft aan zijn ogen en het niet begrijpt, staart echt tussen de benen en draf er tussen ik denk dat ik max een halve ronde haal in galop en dan moet ik echt gek doen met benen en zweep om hem erin te houden en terugels bijna los.
Quir schreef:Ik heb niet alles geleerd, maar in mijn ogen is dit een heel braaf en bang paard.
Met inrijden achterover gegaan? DA geweest zeker niets aan de hand, anders nog fysiotherapeut voor de zekerheid of alle wervels goed zitten enz..
Als daar niets mee is. Paard gaat aan de longe goed, waarom dan niet gewoon longeren en dan er op gaan zitten. Ruiter dan niets doen en leer het paard het vertrouwen en zelfvertrouwen terug te krijgen in zichzelf en de ruiter..
Zo kan je heel langzaam aan de hulpen met behulp vandegene die longeert weer gaan aanleren en combineren. En doet het paard ook maar een heel klein beetje het juiste? Het beestje totaal de hemel inprijzen..
roosboom schreef:heeel veel kleine overgangen rijden, dat is het enige wat helpt.
Hij moet meteen op je been vooruit gaan, en anders geef je hem een harder been.
consequent zijn is het enige wat helpt!
Kendra schreef:Nou ja, k zou me ook niet direct overgeven aan alle naturals, fysiotherapeuten, ...Wel een keer goed naar je paard laten kijken, natuurlijk, altijd! Maar zoals je het vertelt lijkt je paard ook moe en een beetje ongelukkig. Wat doe je verder met 'em, komt ie er veel uit, heeft ie speelmaatjes?
Als je paard fysiek op orde is moet ie misschien even een tijdje door worden gereden door iemand die meer ervaring heeft met jonge paarden. Want hij is natuurlijk goed zadelmak, maar niet meer dan dat! Hij is al 5, dus misschien nog wat slungelig en daarom laat aangereden? Dan moet je ook nog niet te veel vragen, paar keer half uurtje dressuur, wat buitenrijden, misschien een keer longeren - dat is het echt wel. Ik weet nog dat ik mijn eerste jonge paard ook niet heb gespaard (door mijn eigen onkunde). Ik zat er gewoon te lang op omdat het niet ging zoals het moest gaan. En het paard werd alleen maar moeier van mijn gepruts....
Ik vond zadelmak maken peanuts vergeleken bij het eerste half jaar echt dingen leren aan je paard.

Cassidy schreef:Ik zou idd eerst willen weten of alles in de rug in orde is, (en dat het zadel goed past) voordat ik verder zou gaan.
En als kleine kanttekening: een van de meest gemaakte fouten bij het inrijden is, dat men dat koppie er te snel bij wil hebben. In het begin is het: los teugeltje en voorwaarts-neerwaarts, gas geven. Ga je te vlug naar dat plaatje kijken, moet dat koppie te snel in de krul, dan rij je je paard terug ipv vooruit, komt die rug niet los en gaat het van kwaad tot erger.
Lins_nys schreef:Hoi,
Neem eens een kijkje naar de horsenalities van parelli,
dat zal je al heel veel over ja paard verklaren,
ik durf er bijna voor wedden dat hij een left brain introvert is,
en dan zouden dingen als trailrides en dergelijke,
of incentives in de vorm van voedsel heel erg helpen bij hem,
neem zelf een kijkje, dan kan je het zelf lezen.
Lins
Lins_nys schreef:Als je naar http://www.pnh.at suft, naar de engelse site gaat en dan naar downloads, dan vindt je onder forms de horsenality chart of profile.

Zij is wel erg vooruit, heb geen problemen met haar ofzo, maar het is aan zulke paarden dikwijls moeilijk te zien wat ze dwars zit en/of ze pijn hebben. Ze lijken soms erg afwezig of, zoals bij mijn paard dikwijls het geval is, verveeld. Het lijken soms doetjes maar ze lijden dikwijls in stilte.