Paard is zo enorm traag en wilt niet voorruit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

Re: Paard is zo enorm traag en wilt niet voorruit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 10:33

en hij blijft wel altijd lopen maar bijna stilstaant. en als er een kat wegspringt springt hij ook wel eens weg maar dat is max 3 meter dus echt freeze doet hij niet. dnek ik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:00

Ik heb niet alles geleerd, maar in mijn ogen is dit een heel braaf en bang paard.
Met inrijden achterover gegaan? DA geweest zeker niets aan de hand, anders nog fysiotherapeut voor de zekerheid of alle wervels goed zitten enz..

Als daar niets mee is. Paard gaat aan de longe goed, waarom dan niet gewoon longeren en dan er op gaan zitten. Ruiter dan niets doen en leer het paard het vertrouwen en zelfvertrouwen terug te krijgen in zichzelf en de ruiter..

Zo kan je heel langzaam aan de hulpen met behulp vandegene die longeert weer gaan aanleren en combineren. En doet het paard ook maar een heel klein beetje het juiste? Het beestje totaal de hemel inprijzen..

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:18

Ik ben het eens met Joolien en Quir.

Vero83 schreef:
ja ik heb ook het gevoel dat hij er totaal niks van snapt, maar als je hem eenmaal aan de gang hebt dan valt het mee maar stop je met de hulpen stopt hij ook. dus constant sporen en zweep is helemaal niet fijn voor paard vind ik en voro mij ook geen lachertje.
In de galop laat hij ook aan mensen zien dat hij schrik heeft aan zijn ogen en het niet begrijpt, staart echt tussen de benen en draf er tussen ik denk dat ik max een halve ronde haal in galop en dan moet ik echt gek doen met benen en zweep om hem erin te houden en terugels bijna los.

Als eerste, ga alsjeblieft niet op deze manier door! Met armen, benen, zweep in het rond zwaaien om hem te laten galopperen is absoluut niet de oplossing. Net als met zweep slaan/sporen prikken om het voorwaarts te duwen. Dit paard is zo te lezen niet bang, maar vreselijk onzeker, en zoals je zelf al zegt, denk ik ook, dat hij helemaal niet begrijpt wat er van hem verwacht wordt.

Als ik jou was zou ik nu echt even eerlijk zijn tegenover je paard en het rijden op een laag pitje gooien, hoe graag je ook verder wilt met rijden. Zo gaat het niet meer. Aan je verhaal te horen, is er met het inrijden iets absoluut niet goed gegaan. En je paard geeft je alsmaar tekens die dit bevestigen, en die moet je niet negeren! Hij is nog jong, net onder het zadel, hij hoort lekker vrolijk en vol energie te zijn.
Het belangrijkste lijkt mij dat je het vertrouwen weer gaat opbouwen. Jij geeft aan dat je veel afwisselt, door steeds ergens anders te gaan rijden enzo. Persoonlijk denk ik dat dat nog niet zoveel zin heeft, omdat het rijden thuis ook niet gaat. Ik zou als ik jou was even niet meer ergens anders gaan rijden, eerst zorgen dat het vertrouwen en wederzijds begrip in orde komt, want het lijkt me niet dat je paard er op deze manier plezier aan beleeft.

Ik zou als ik jou was beginnen met longeren (je gaf geloof ik aan dat je dat al deed). Beginnen met een paar simpele commando's en die duidelijk en rustig uitspreken en zodra hij het ook maar een klein beetje goed doet direct belonen!. Ik denk dat het voor je paard nu allemaal een wirwar is, en daarom niet meer reageert. Door hele simpele oefeningen te doen aan bv. de longe, wordt het voor je paard misschien weer duidelijk. Je geeft hem een commando, hij verwerkt dat, en hij reageert. Als je dit beloont, zal hij het vertrouwen heus wel terug krijgen! Zo ook bij het rijden, ik denk dat je met de simpelste dingen al tevreden mag zijn. Voorlopig zou ik ook het galopperen weglaten, tot het vertrouwen weer hersteld is.
Ik denk dat door eerlijk tegenover je paard te zijn, en te proberen hem te begrijpen, je het meeste voor hem kunt betekenen.
(Door nu een paar stappen terug te doen, zul je uiteindelijk echt verder komen dan door op deze manier door te gaan).

Heel veel succes ermee! ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:01

Quir schreef:
Ik heb niet alles geleerd, maar in mijn ogen is dit een heel braaf en bang paard.
Met inrijden achterover gegaan? DA geweest zeker niets aan de hand, anders nog fysiotherapeut voor de zekerheid of alle wervels goed zitten enz..

Als daar niets mee is. Paard gaat aan de longe goed, waarom dan niet gewoon longeren en dan er op gaan zitten. Ruiter dan niets doen en leer het paard het vertrouwen en zelfvertrouwen terug te krijgen in zichzelf en de ruiter..

Zo kan je heel langzaam aan de hulpen met behulp vandegene die longeert weer gaan aanleren en combineren. En doet het paard ook maar een heel klein beetje het juiste? Het beestje totaal de hemel inprijzen..

Zie nu dat mijn bericht een beetje onduidelijk is. :o
Had heel snel getypt, maar hoop dat het wel duidelijk is?

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of er een fysio (ooit) bij geweest is en of er met longeren (veel) verschil zit tussen zonder zadel en met zadel longeren... zoja, zit er dan een duidelijk verschil tussen longeren zonder zadel, met singel en met zadel?

Als het dier met een singel ook zo reageerd, kan het ook met singeldwang te maken hebben. :)
Dan heb je een paard wat als die ergens bang voor is dichtklapt inplaats van ontploft.. :)
(Makkelijker om te blijven zitten, veel en veel moeilijker om het op te lossen)

Edit: met singel bedoel ik een longeersingel :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:22

Zou het aan de afstamming ROLEX liggen?
Omdat bovenstaand meisje ook een rolex heeft gehad die niet wou lopen...

Weet iemand hier iets van?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:31

Is altijd zo lekker makkelijk...ja maar kijk eens naar zijn afstamming! Nee hoor, geen enkel paard, wat voor afstamming dan ook , gaat de mist in met inrijden, mits de juiste ruiter of amazone hem africht!! Dat het ene paard makkelijker is dan de ander is weer een ander verhaal.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 13:37

hey ja vandaag met de eigenaar gesproken, hij is dus achteruit gevallen met zadelmak maken. En was zeer agressief tegen de man erop, het paard is nooit geslagen. Maar die man erop moest eraf dat liet hij duidelijk merken hij deed alles maar ook alles zeer agresief om die man eraf te krijgen wat hem dan ook 4x gelukt is. daarna zou het paard het aanvaard hebben.

Nu hebben we iemand gebeld die doet aan natuurlijk beslaan en dergelijke ook fysio en pijn bestrijding en die man zei direkt aan de telefoon dat er waarschijnlijk iets vast zit bij hem alle symptonen duiden erop. Hij komt donderdag kijken.

We zijn vandaag 2u gaan wandelen en hij was zo fris en voorbeeldig hij liep zoals nog nooit constant uitgestrekt los door de rug met lang teugeltje en wou zelf galopperen constant in begin met hoofd hoog daarna soepel door de rug op een heel heel groot grasveld en hij wou zelf fijn lopen gene tik moeten geven eerder tegen houden maar zeker niet stout rustig galopje.

HEERLIJK! misschien komt alles nog goed

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:48

Fijn om te horen dat er iemand komt kijken!
Veel succes met je paardje!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:23

ja dank u, als de man geweest is zal ik zeker iets posten hoe het resultaat is.
Morgenavond hebben we weer les en ik ben echt benieuwd hoe hij gaat gaan omdat hij zaterdag echt super liep...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 08:38

dit paard is echt een doetje, de les gisteren was dus een half ramp. eerste 15 min goed daarna niks meer waarschijnlijk ook te zware bak binnen en te weinig conditie

wat ons opviel is dat hij soms zijn ogen volledig naar achter rolt maar volledig weg... Dit is niet normaal dnek ik. Ook na het rijden dat hij heel afwezig met schokken kijkt in zijn ogen en precies niks ziet rond hem voor te lachen hadden ze de deken op zijn hoofd gelegd en hij blijft gewoon staan zonder iets te zien tot dat we ze zelf eraf gehaald hebben.
En dat voor een paard van 5jaar dat 3 maanden zadelmak is...;

ma donderdag komt een osteopaat kijken naar hem... hopelijk vind hij iets zou toch goed zijn.
Hij krijgt nu vitamine E bij en sportbrokken.

roosboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:05

heeel veel kleine overgangen rijden, dat is het enige wat helpt.
Hij moet meteen op je been vooruit gaan, en anders geef je hem een harder been.

consequent zijn is het enige wat helpt!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:40

roosboom schreef:
heeel veel kleine overgangen rijden, dat is het enige wat helpt.
Hij moet meteen op je been vooruit gaan, en anders geef je hem een harder been.

consequent zijn is het enige wat helpt!

tja bij dit paard helpt dit niet! dat is het probleem.
overgangen is goed dat ben ik helemaal mee eens en op de been wakker worden
maar een harder been of een spoor in zijn ribben of een zweepklap zo hard als je kan helpt bij hem echt niet hij raakt niet onder de indruk zelfs niet als iemand langs hem ermee zwaait...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:07

Nou ja, k zou me ook niet direct overgeven aan alle naturals, fysiotherapeuten, ...Wel een keer goed naar je paard laten kijken, natuurlijk, altijd! Maar zoals je het vertelt lijkt je paard ook moe en een beetje ongelukkig. Wat doe je verder met 'em, komt ie er veel uit, heeft ie speelmaatjes? Ook omdat ie buiten wel vrolijker is, dat moet je toch aan het denken zetten?

Als je paard fysiek op orde is moet ie misschien even een tijdje door worden gereden door iemand die meer ervaring heeft met jonge paarden. Want hij is natuurlijk goed zadelmak, maar niet meer dan dat! Hij is al 5, dus misschien nog wat slungelig en daarom laat aangereden? Dan moet je ook nog niet te veel vragen, paar keer half uurtje dressuur, wat buitenrijden, misschien een keer longeren - dat is het echt wel. Ik weet nog dat ik mijn eerste jonge paard ook niet heb gespaard (door mijn eigen onkunde). Ik zat er gewoon te lang op omdat het niet ging zoals het moest gaan. En het paard werd alleen maar moeier van mijn gepruts....
Ik vond zadelmak maken peanuts vergeleken bij het eerste half jaar echt dingen leren aan je paard.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:12

Kendra schreef:
Nou ja, k zou me ook niet direct overgeven aan alle naturals, fysiotherapeuten, ...Wel een keer goed naar je paard laten kijken, natuurlijk, altijd! Maar zoals je het vertelt lijkt je paard ook moe en een beetje ongelukkig. Wat doe je verder met 'em, komt ie er veel uit, heeft ie speelmaatjes?

Als je paard fysiek op orde is moet ie misschien even een tijdje door worden gereden door iemand die meer ervaring heeft met jonge paarden. Want hij is natuurlijk goed zadelmak, maar niet meer dan dat! Hij is al 5, dus misschien nog wat slungelig en daarom laat aangereden? Dan moet je ook nog niet te veel vragen, paar keer half uurtje dressuur, wat buitenrijden, misschien een keer longeren - dat is het echt wel. Ik weet nog dat ik mijn eerste jonge paard ook niet heb gespaard (door mijn eigen onkunde). Ik zat er gewoon te lang op omdat het niet ging zoals het moest gaan. En het paard werd alleen maar moeier van mijn gepruts....
Ik vond zadelmak maken peanuts vergeleken bij het eerste half jaar echt dingen leren aan je paard.

ja ik heb er al veel mee zadelmak gemaakt en een jaar aangereden, maar ik denk dat met dit paardje echt iets mis is.
En niet te lang rijden is zeker niet de boodschap. Afwisseling doen we ook, belonen en tegen praten ook. Hij kent de stem hulpen.
En hij gaat ook al beter als in begin. Hij wilt ook voor mij werken dat voel ik wel maar ik denk dat iets in zijn rug mis is.
Maar goed na donderdag gaan we dat weten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:29

Ik zou idd eerst willen weten of alles in de rug in orde is, (en dat het zadel goed past) voordat ik verder zou gaan.

En als kleine kanttekening: een van de meest gemaakte fouten bij het inrijden is, dat men dat koppie er te snel bij wil hebben. In het begin is het: los teugeltje en voorwaarts-neerwaarts, gas geven. Ga je te vlug naar dat plaatje kijken, moet dat koppie te snel in de krul, dan rij je je paard terug ipv vooruit, komt die rug niet los en gaat het van kwaad tot erger.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:36

Cassidy schreef:
Ik zou idd eerst willen weten of alles in de rug in orde is, (en dat het zadel goed past) voordat ik verder zou gaan.

En als kleine kanttekening: een van de meest gemaakte fouten bij het inrijden is, dat men dat koppie er te snel bij wil hebben. In het begin is het: los teugeltje en voorwaarts-neerwaarts, gas geven. Ga je te vlug naar dat plaatje kijken, moet dat koppie te snel in de krul, dan rij je je paard terug ipv vooruit, komt die rug niet los en gaat het van kwaad tot erger.

hey neen dit is zeker niet het geval, bij deze.
Hier heeft eerst een springruiter opgereden die totaal geen moeite in dressuur stak kopje lekker hoog in de lucht. en toen moest zei ook al met zweep en sporen rijden. heeft geen dressuurgereden enkel gaan wandelen enzo.
Zij reed ook met martigaal omdat hij de kop hoog had.

Nu rij ik er 3 weken op en heb totaal geen martegaal nodig, in begin even doorvragen en dan lekker voorwaarts neerwaarts. in stap draf en galop laat ik hem lekker lang door de rug.
Ik moet zeggen dat hij van galop na draf even raar voelt in de rug en eerste passen draf kop omhoog en even moeilijk naar onder gaat (daarom denken we aan de rug of wervels)
ook kantelt hij zijn hoofd altijd op de linkerzijde (met neusje naar binnen)

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:45

Hoi,

Neem eens een kijkje naar de horsenalities van parelli,
dat zal je al heel veel over ja paard verklaren,
ik durf er bijna voor wedden dat hij een left brain introvert is,
en dan zouden dingen als trailrides en dergelijke,
of incentives in de vorm van voedsel heel erg helpen bij hem,
neem zelf een kijkje, dan kan je het zelf lezen.

Lins

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:55

Lins_nys schreef:
Hoi,

Neem eens een kijkje naar de horsenalities van parelli,
dat zal je al heel veel over ja paard verklaren,
ik durf er bijna voor wedden dat hij een left brain introvert is,
en dan zouden dingen als trailrides en dergelijke,
of incentives in de vorm van voedsel heel erg helpen bij hem,
neem zelf een kijkje, dan kan je het zelf lezen.

Lins

Heb je daar een site van? want als ik dat op google ingeef krijg ik vanalles...
Ik ga zeker eens kijken.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:59

Als je naar www.pnh.at suft, naar de engelse site gaat en dan naar downloads, dan vindt je onder forms de horsenality chart of profile.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:17

Lins_nys schreef:
Als je naar http://www.pnh.at suft, naar de engelse site gaat en dan naar downloads, dan vindt je onder forms de horsenality chart of profile.

ok bedankt ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:58

Mijn paard is een left brain introvert. :P Zij is wel erg vooruit, heb geen problemen met haar ofzo, maar het is aan zulke paarden dikwijls moeilijk te zien wat ze dwars zit en/of ze pijn hebben. Ze lijken soms erg afwezig of, zoals bij mijn paard dikwijls het geval is, verveeld. Het lijken soms doetjes maar ze lijden dikwijls in stilte.
Laat je paardje eens goed nakijken door een DA en osteopaat. En laat vooral je zadel ook eens nakijken!