Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ryanne_ schreef:TS schreef:
dit meisje, heb ik ook voorbij zien komen op bokt. flortje,
zij heeft haar paard hier duidelijk heel goed aan de hulpen
en zij rijd ook niet op dressuurniveau. zoals je ziet rijd ze op een erg mooie manier zonder hoofdstel enz.
hier kan je dus helemaaal niks mee vergelijken..
en wat ik eraan heb om hier te reageren. volgens mij vraag je er zelf om
Wendow schreef:Je bent pas 14Dat vinden sommigen misschien niet oud genoeg om dit te leren en je rijdt op een manege... Niks mis mee volgens mij, maar ik ben ook van mening dat je het best aan je lesgeefster vraagt, dan kunnen je lesgenootjes er misschien ook nog wat van opsteken en heb je de juiste correcties vanaf het begin. Zo leer je minder fouten
En nouja ze mag toch wel vragen hoe dat eigelijk moet? Zolang ze het niet zelf uit gaat proberen..
Ilja000 schreef:Wow... het lijkt wel of de hulpen voor de galopwissel een groot publiek geheim zijn die alleen voorbestemd zijn voor bepaalde mensen...
Jammer dat jullie je kennis niet willen delen. Ik zal zelf nooit van mijn leven ver genoeg komen om een verantwoorde galopwissel te kunnen maken (en ben slim genoeg om geen poging daartoe te ondernemen), maar zou het echt heel interessant vinden om te lezen welke oefeningen ter voorbereiding nodig zijn en hoe je tot zo'n wissel kunt komen. Uit belangstelling, uit nieuwsgierigheid, uit léérgierheid!
Dus ja... laat mensen dromen, de waarschuwing niet te proberen zonder goede voorbereiding en begeleiding is uiteraard meer dan terecht, maar deel je kennis!!!!

Wou haar even duidelijk maken dat dit misschien wel het probleem kon zijn voor anderen.

Ik zei ook "eerder" en typ dit niet voor mijn fun, maar omdat ik weet dat dit niet volledig zo is. Ik ga geen modje spelen, wees gerust
delfa schreef:jemig! wat een flauwe reacties (niet allemaal hoor)
maar ze mag toch gewoon iets graag willen weten zonder dat iedereen der overheen hoeft te komen met:
ja daar ben je te jong voor
of
vraag aan je instructeur
oid
nja goed..

jessj22 schreef:Citaat:Bekijk dr profiel eens... Dan snap je mijn sarcastisch bedoelde antwoord
haha ja ik ga niet op ieder's profiel kijken
maar nu ik gekeken heb:P
haha
Ik heb het een keer mogen proberen op een goed geschoold paard. Dat was ontzettend gaaf. Joceline schreef:Ilja000 schreef:Wow... het lijkt wel of de hulpen voor de galopwissel een groot publiek geheim zijn die alleen voorbestemd zijn voor bepaalde mensen...
Jammer dat jullie je kennis niet willen delen. Ik zal zelf nooit van mijn leven ver genoeg komen om een verantwoorde galopwissel te kunnen maken (en ben slim genoeg om geen poging daartoe te ondernemen), maar zou het echt heel interessant vinden om te lezen welke oefeningen ter voorbereiding nodig zijn en hoe je tot zo'n wissel kunt komen. Uit belangstelling, uit nieuwsgierigheid, uit léérgierheid!
Dus ja... laat mensen dromen, de waarschuwing niet te proberen zonder goede voorbereiding en begeleiding is uiteraard meer dan terecht, maar deel je kennis!!!!
Met het risico dat iemand het toch uitprobeert.. de oefeningen staan overal op sites uitgelegd en kun je ook krijgen van instructrices en intructeurs hoor. Maar het is nogmaals een Z oefening en niet voor niets. Er is nog veel meer anders te leren t/m de M2. Dus aan de stappen kan iedereen komen, maar het gaat niet om welke stappen je moet uitvoeren. Het gaat erom wat je in orde moeten hebben!! En dit doe je niet in 2 weken en zelfs niet in een jaar. Je rijdt je oefeningen t/m M2 en dan ben je Z startgerechtigd en dus ook gerechtigd voor dit soort oefeningen..je hebt dan het pakket in orde voor zo'n oefening. Het is niet een volte maken o.i.d. het is een ingewikkelde oefening. Er is nog zat te leren buiten deze oefening.
Frannik schreef:Je paard moet zowieso eerst ontzettend veel balans hebben in de galop, voordat hij vanuit jou een wissel kan springen. Sommige paarden doen het van nature, maar op de hulp gaat er een heel proces aan vooraf.
Hoe ik op dit moment een wissel rijd:
zorgen dat mijn paard aan elkaar en gesloten is, zodat ik iedere pas tel en onder controle heb.
MIjn paard zo recht mogelijk maken aan de voorkant.
Mijn nieuwe buitenbeen iets naar achter, mijn nieuwe buitenteugel een ophouden en mijn nieuwe binnenteugel ontspant. Dan spring mijn paard een keurige grote wissel.
Je kunt het je paard inderdaad aanleren door op de diagonaal terug te gaan naar de draf, en dan op de diagonaal meteen weer aanspringen.
Een voorbereiding op de vliegende wissel is de eenvoudige wissel, en die zit daarom niet voor niets in het Z1.
Ilja000 schreef:Mando schreef:Je heb wel wat boeken waar het heel duidelijk in uitgelegd wordt hoe een galop wissel werkt, ik denk dat dit met een beetje googlen en rondstruinen op internet ook wel te vinden is....
Lol, op internet rondstruinen... dacht ik hier op Bokt ook te doen... blijk ik even fout :p