Paard gooit hoofd onwijs hoog in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brekebuul

Re: Paard gooit hoofd onwijs hoog in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:47

Hij drukt zijn rug dan weg zodat jij geen overmacht meer hebt. Probeer hem wanneer hij dat doet terug te rijden, dus als je draaft terug naar stap. Doet ie het dan weer ga dan stil staan. Is hij weer ontspannen, stap dan weer weg enz. Doe dit net zolang tot hij wacht op jou en pas gaat als jij dat van hem vraagt. Het zal even duren, maar als je hem eenmaal zover hebt heb je er geen kind meer aan

ArianeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:10

brekebuul schreef:
Hij drukt zijn rug dan weg zodat jij geen overmacht meer hebt. Probeer hem wanneer hij dat doet terug te rijden, dus als je draaft terug naar stap. Doet ie het dan weer ga dan stil staan. Is hij weer ontspannen, stap dan weer weg enz. Doe dit net zolang tot hij wacht op jou en pas gaat als jij dat van hem vraagt. Het zal even duren, maar als je hem eenmaal zover hebt heb je er geen kind meer aan

Ik herken dit, ik heb dit zelf zo gedaan met mijn paard, het kost veel tijd maar het werkt echt!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:33

Oke dankje. Ik ga morgen misschien even rijden (als de bak te doen is en donderdag misschien nog) Daarna ga ik een week op vakantie en rijd iemand anders hem Hij leert wel snel dat scheelt.. Hoop het dus de komende 2 dagen even te kunnen proberen jullie tips.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:47

Ik ben benieuwd of hij daar wel goed op de achterbenen loopt.....
Het is een veelvoorkomend probleem bij paarden/pony's die "getrikt" hebben leren lopen ......werd hij op snelheid gereden
(zg.pittige pony) en voor kort ? Liep hij achter de teugel als je opstapte ?
Het vervelende is dat ze voor heel kort gehouden worden vanaf het begin en ze zelf uit moeten zoeken hoe ze dan verder moeten lopen.....
omdat de hals niet balanseren kan ,krijgen ze achter ook géén balans en worden niet sterker in het dragen.....[/quote]

Wat bedoel je met 'getrikt'?
en werd hij op snelheid gereden? is dit goed of slecht? ik heb hier ook juist een onderwerp geplaats over een 5j die echt niet wilt lopen.
Miss kun je mij ook even raad geven?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:22

Ik denk dat ze bedoel in een houdinkje (in de krul) ipv echt door de rug/hals gereden.
En het is niet goed om op snelheid te rijden. Mijne moet ook juist rustiger lopen, dan moet hij beter z'n balans vinden en beter hun achterhand gebruiken dan dat je ze heel snel laat lopen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:21

Ver83 Met getrikt , bedoel ik dat het plaatje super lijkt als de persoon erop rijdt, dus naar het plaatje gereden, maar in werkelijkheid nog niet eens de basis beginselen heeft....dan rijdt je er niet zo mee weg.....oftewel kun je er niks mee......
dus nog niet eens recht loopt en dus nog niet klaar voor een bevestigde stap,draf en galop.....
Daarom moet Pivanti hier weer mee beginnen......terug naar de basis !!!
Achter in balans brengen en voor ontspanning krijgen en weer lengte terug zien te krijgen in de hals.....zodra dit bevestigd is kan het paard over
de rug gaan lopen.....wordt het soepeler, wendbaarder .....en hoeft hij zijn hoofd niet de lucht in te gooien om balans terug te krijgen......

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:04

Pivanti schreef:
Ik denk dat ze bedoel in een houdinkje (in de krul) ipv echt door de rug/hals gereden.
En het is niet goed om op snelheid te rijden. Mijne moet ook juist rustiger lopen, dan moet hij beter z'n balans vinden en beter hun achterhand gebruiken dan dat je ze heel snel laat lopen.

Hey hoop dat je al een beetje succes hebt gehad. Belangrijk is inderdaad ook dat jij diegene bent die het tempo bepaalt. Wil hij hard dan rijd je hem terug, blijft hij bij je dan rijd je hem weer enkele passen vooruit. (dit ff off topic)

Zat nog eens te denken, wellicht kun je ook even naar zijn tanden laten kijken. Als hij haken op zijn kiezen heeft dan kan ook dit nog een achterliggende oorzaak zijn van het wegtrekken na een aantal voltes. Het kan in ieder geval nooit geen kwaad!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:11

dank je voor je reactie. Ik heb daarna niet meer gereden, en het zal ook niet zo een twee drie verholpen zijn, omdat hij een betere balans moet ontwikkelen, z'n achterhand sterker maken en beter rechtgericht moet gaan lopen. Maar dit kost tijd. Hij is twee lang niet op een goede manier gereden.

Tanden heb ik een paar weken geleden nog na laten kijken en zijn toen haken weggevijld
Ik bepaal ook zeker het tempo hoor. Hij moet namelijk juist rustig lopen. Moet er zelf om blijven denken dat ik hem dan ook regelmatig weer vooruit rijd om hem alert te houden.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:15

Misschien kun je kijken of het zadel wel perfect op hem ligt.
als dat wel zo is, kun je misschien met martingaal gaan rijden inderdaad.
Of zijn gebit een keertje nakijken?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:26

Dank je Tallie voor je reactie.
Ga nu eerst bezig met hem goed recht te richten en meer op de achterhand te krijgen (dat moet hij gewoon goed leren, hij is niet op die manier gereden voor die van mij was) en houd er tijdelijk gewoon de martingaal aan..

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:43

Misschien heb je iets te harde hand.
Sommige paarden reageren daar ook op door dan lekker dat hoofd om hoog te gooie.

Zie het bij me eigen paard. Als daar iemand op gaat met een harde hand is er geen beginnen meer aan. Vandaar dat er niemand meer op mag ;)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:56

Ja maar het is niet constant ofzo... Gewoon zomaar opeens... ben gewoon aan het rijden en gaat verder prima, loopt lekker.. en opeens gooit hij dan z'n hoofd in de lucht.
Buiten is het omdat hij druk is, en harder wil dan ik het mee eens ben ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:53

Hoi stalgenoot :D
Ik zou bij dit probleem buiten (tijdelijk) wel een martingaal gebruiken. Puur voor de veiligheid plus dat het voor zijn rug ook niet goed is als hij zo met zijn neus in de lucht loopt. Je hebt dan net even wat meer te zeggen. En ik neem aan dat je niet met losse teugels rijdt als hij met zijn neus in de lucht loopt.

In de bak zou ik de martingaal inderdaad niet gebruiken, maar het met tips zoals hier gegeven proberen aan te pakken.

Wat de instructie betreft, persoonlijk vind ik dat zij ook teveel aan de voorkant werkt en niet aan de achterkant. Als ik zag dat bij mijn 2 lesgenoten (je weet wel wie) de blaren in de handen stonden omdat het paard met het hoofd naar beneden moest lopen met veel druk terwijl er geen activiteit in de achterhand was en dit opgeslost zou moeten worden met een spoortje bevestigt dat mijn beeld. Helaas! Mijn paard is net als de jouwe veel voorwaartser en dan valt dat niet zo op. Wel dat mijn paard in 3 lessen ineens tegen de hand begon te komen wat voor die tijd nooit zo was. Ik ben dus weer op zoek naar andere instructie.

Verder heb je natuurlijk een paardje dat voor zijn rasstandaard erg groot is en nog smal dus dat ook zeker vanuit balansproblemen dit doet. Gewoon om onder jouw inwerking/controle uit te komen.

Succes!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:50

Zo ik heb ook je topic gevonden, en had natuurlijk al gepbt met je..
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Djilan, aangezien ik dus ook weet hoe de lessen daar zijn, en ik na twee keer al genezen was ;) ieder zijn ding denk ik hoor, en absoluut goede tips, maar ik denk eerder voor paarden die al meer op weg zijn en voor het hogere werk.

Ik denk dat je ook eens de osteo moet laten kijken, kan nooit kwaad, en misschien andere instructrice zoeken?
Iemand die daadwerkelijk met de problemen aan de slag gaat, en niet het plaatje?

Hoe dan ook succes!