Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rena100 schreef:Sinds een paar weken ben ik bezig met een paard te trainen van 14 jaar. Een meisje die ik ken vroeg of ik hem bij wilde rijden omdat zij niet zoveel tijd heeft. Toen ik de eerste keer mee ging naar Macho (zo heet het paard) zag al direct dat het paard erg scheef is. Ik heb toen ook op Macho gereden, maar dit was geen succes. Hij deed niets anders dan zijwaarts lopen en steigeren. Voorwaarts kreeg ik hem ook niet echt. Ben er toen maar afgestapt, want wilde hem eerst eens goed bekijken. Toen kwam ik er dus achter dat ie scheef is.
Ik zei tegen de eigenares dat een longeertraining wel veel recht kan zetten. Ik ben nu dus een paar weken bezig geweest met longeren aan de dubbele lijn, en tijdens het longeren loopt hij heel erg lekker los en heeft hij goed achterbeen gebruik. Ook is totaal niet hard in de mond tijdens longeren, dus hij heeft geen last van zijn tanden oid.
Ik was dus laatst aan het longeren (zo'n 20 min) en dacht, ik probeer er eens op te zitten. Op zich was hij best braaf, geen gesteiger of wat dan ook, alleen een paar schrikmomentjes.
Alleen zo gauw ik hem iets korter oppakte om hem meer naar beneden te rijden, merkte ik dat hij onzuiver ging lopen en erg protesteerde. Heel hard in zijn mond en zijn hoofd echt vér de lucht in.
Nu mijn vraag: wat zou dit kunnen zijn? Zelf denk ik aan pijn in zijn rug, niet in zijn mond want daar heeft hij met longeren ook geen last van. Het is natuurlijk niet mijn eigen paard, maar wat adviezen zouden wel goed van pas komen!
Ik wil liever niet met te veel hulpteugels rijden. Slofteugel bv. daar reed ik de eerste keer ook mee omdat de eigenares dat ook altijd doet/deed. Daar reageert hij dus niet goed op, want ik heb het idee dat ik hem dwing om in een erg vervelende houding te lopen.
Alle adviezen zijn welkom!