paard verkopen of houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: paard verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:03

Ik zou dan toch eens bellen naar die stal en heel gedetailleerd vragen wat ze ermee gedaan hebben, wat hun ervaringen waren, moeilijke en goede punten, wat zij als oplossing gebruikten, wat hun doel en de uiteindelijke vooruitgang was, etc. (best lijstje maken voor je belt).
Verder zou ik, moest je hem nog ooit een keer wegbrengen, veel actiever betrokken blijven hierbij, op deze manier heeft het weinig nut een trainingstal te betalen.

Ook les kan rustig aan...

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:04

Hallo,
IK heb mischien een tip
mijn vroegere pony haalde ook grapjes uit.
Eerst ongeren voor je gaat rijden,
En steeds draf naar stap heel veel overgangen.
En gewoon veel rijden
ik hoop dat het help veel succes
en al;s eht echt neit meer gaat verkopen,
Je moet geen ongelukken krijgen
groetjes

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:48

Citaat:
Belonen met voer is net hetzelfde als belonen met een aai, als je je echt zou inlezen in een paard weet je dat ook Alleen werkt het vaak net iets krachtiger waardoor het ook eventuele problemen weer uitvergroot. Ik werk zelf bij vd'en met voer bij een paard dat leeft voor eten en die komt nooit of te nimmer bedelen

Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens! ik lees mijzelf erg goed in een paard in.......een paard eet vaak van de 24 uur die een dag telt 18 uur, voor een paard is eten een van de belangrijkste onderdelen van zijn dag!
Maar goed, daar gaat het hier niet over en allees wat ik zeg is natuurlijk mijn mening, die ik vertel vanuit mijn eigen ervarig en van wat ik meemaak en zie.

Wat ik heel veel zie is aan jassen knabbelende paarden.....

Ik hoop dat alles inmiddels al iets beter gaat en ben er van overtuigd dat met heeel veeel geduld en stap voor stap werken het goed komt!!!! heeeeel veeeel succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:08

Paard knabbelt niet aan je jas omdat je met voer werkt, maar omdat je hem niet goed opvoedt :) Wérken met voer heeft ook niks te maken met eens een snoepje geven, je moet het, vanwege het sterkere effect (en ja een stukje wortel of 3 korreltjes biks heeft meer effect dan een pluk gras), heel exact timen en duidelijk maken waarvoor je beloont.

Paarden staan ook vaak te kroelen, dus een aai is ook 'alledaags' voor ze.

Kijk, van de drie paarden op die wei werk ik met eentje met voer en das de enige die maar al te goed weet dat bedelen niet werkt. Omdat ze weet wat de regels zijn als we met voer aan de slag gaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:18

Heb ik je profiel gekeken en als het om de schimmel gaat snap ik best waarom hij stout is en bokt!
Qua spieren ziet de rug er nl behoorlijk dramatisch uit hij heeft duidelijk pijn in zijn lijf!

Veel paarden lopen al spierproblemen op als ze jong zijn (bv door vallen in de wei, vastliggen in de stal hangen aan het halster etc.)
Chiropractie is prima maar de spierenproblemen worden daar niet mee opgelost
Laat die paard eens een paar keer masseren je zult echt meteen verschil merken :j

Vijfsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:36

Probeer alles zo veel mogelijk voorwaarts op te lossen en zeer zeker nog niet verzamelen.Zoek een goede instructrice die het paard eventueel wil berijden.
En rijd in eerste instantie ook in de bak alleen maar rechtuit dus geen voltes of krappe wendingen maar laat maar voorwaarts lopen paard geeft vanzelf aan wanneer klaar is voor nieuwe dingen.

succes er mee

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:39

unamie schreef:
Heb ik je profiel gekeken en als het om de schimmel gaat snap ik best waarom hij stout is en bokt!
Qua spieren ziet de rug er nl behoorlijk dramatisch uit hij heeft duidelijk pijn in zijn lijf!

Veel paarden lopen al spierproblemen op als ze jong zijn (bv door vallen in de wei, vastliggen in de stal hangen aan het halster etc.)
Chiropractie is prima maar de spierenproblemen worden daar niet mee opgelost
Laat die paard eens een paar keer masseren je zult echt meteen verschil merken :j

Bij die schimmel staat 2005? Lijkt me niet dat ze hem toen al reed ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:08

Het is inderdaad niet de schimmel uit mijn profiel.
moet nodig mijn profiel weer updaten.

het is het paard van de avater

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:19

Je avatar kan ik weinig mee
neemt niet weg dat ik er van overtuigd ben, dat dit paard een (spier) probleem heeft en/of last heeft van het zadel

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:24

unamie schreef:
:j

:n

Ts, ik denk dat je door moet zetten, het is een jong paard en dit soort dingen gebeuren niet altijd maar kun je echt verwachten. Dit probleem moet "opgelost" worden door een ervaren persoon en die jou daarnaast de begeleiding geeft die je nodig heb.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:29

Less schreef:
:n

Ts, ik denk dat je door moet zetten, het is een jong paard en dit soort dingen gebeuren niet altijd maar kun je echt verwachten. Dit probleem moet "opgelost" worden door een ervaren persoon en die jou daarnaast de begeleiding geeft die je nodig heb.

Doorzetten zonder te weten of het dier ergens last van heeft??
Ben gisteren nog bij een jong paard geweest met flinke problemen in de schouder en hals
ook daar zeiden ze doorzetten een aanpakken
paard had dus wel degelijk een flink probleem..
zo oneerlijk vind ik dat

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:30

Wat ik lees is dat je paard erg dominant is. Je zegt dat hij in de wei de baas is. Ik heb zelf ook een dominant paard. Deze moet je echt goed aanpakken. Niet in de zin van verzamelen, maar op zijn donder zitten als hij zit te kloten (voorwaarts rijden). Liever dan vaker een half uurtje, dan een uur dooremmeren. Dan ben je zelf tenminste ook nog fit en rij je jonge paard niet naar de maan. In de wei zetten zou ik nooit doen in dit geval. Doorzetten of verkopen is mijn devies. En ik spreek uit ervaring. Succes. ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:37

Een ervaren persoon, zoals ik schreef, kan naast de begeleiding, beter beoordelen of er inderdaad sprake kan zijn van een lichamelijke probleem. Mijn instructeur kijkt ook naar het hele paard en trekt direct aan de bel, wanneer hij iets denkt te zien.

Daarnaast gaat het buiten rijden prima, alleen in de bak niet. Klinkt heel normaal bij een jong paard. Buiten rijden is ook veel leuker. De reactie is daarom, vind ik nog niet zo vreemd voor een jong paard.
Ook las ik dat het een vrij dominant paard is, dit samen opgeteld...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:40

(ervanuitgaande dat je paard gezond is, zadel past etc)

Ik zou als ik jou was proberen om te gaan rijden met hem bij de stal waar hij ook heen is geweest voor correctie. Daar kwam hij steeds beter vandaan (als ik het goed begrijp). Je zou bijvoorbeeld een ruiter van daar de ene dag kunnen laten rijden en zelf de andere dag terwijl je les van hen krijgt. Zo leer je van hen hoe zij het aanpakken en wordt je misschien ook zelfverzekerder. Ik las dat je al meer paarden zadelmak hebt gemaakt, maar als je je bij dit paard onzeker voelt is begeleiding toch nodig.
Als je al heel lang aan het "aanmodderen" bent en je wordt écht bang dan zou ik toch overwegen te verkopen. Als jij bang bent kan je niet consequent rijden en daar heb zowel jij als je paard geen enkel nut van. Dit is natuurlijk wel de laatste optie, ik denk dat het met hulp wel te doorbreken moet zijn.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:21

Jammer dat je zo ver weg woont, had je graag geholpen.
Denk niet dat je paard het expres doet, hij is denk ik scheef en zolang de ruiter dit niet correct corrigeert (verticaal rechtrichten) zal je altijd dit blijven houden.
Heb op dit moment 1 trainingspaard staan die geen ruiters meer op haar rug duldde (bokken totdat de ruiter eraf lag).
Na 2 weken kon ik weer op haar rijden, en ze heeft tot nu toe nog nooit gebokt, het gaat iedere dag iets beter.

Dus verkopen? nee
Op het land zetten, zal niet veel helpen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:17

Kun je niet bij die stal waar hij is gereden, een paar keer per week gaan rijden onder hun begeleiding? Zij kennen hem nu en het zijn ervaren ruiters, misschien kan je hem na rijden en dan met tips wat kleine dingetjes oplossen. Het is altijd anders als iemand hem rijdt, jij moet het doen en een slim paard weet meteen of jij of een ander rijdt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:01

Jolentinus:

Via het knhs instructieweek topic kwam ik hier terecht.
Zie dat jij ook problemen hebt met je paardebeest.
Nou hier nog 1!!
Mijne is vreselijk dominant en als ze geen zin heeft heeft ze geen zin.
Medisch is ze 100%
Het begon sinds we weg zijn geweest voor het eerst... ze begon te klieren en loperig te worden en van die vreemde uitbarstingen soms.
We waren naar Lammert Haanstra, die had meteen door wat voor type paard ik had en vertelde me dat ze geen angst en vooral geen respect had tov mij.
Zaterdag ga ik met der naar Balingehof www.balingehof.nl hopelijk wordt ik daar wat wijzer van.

Mijn merrie loopt veel met de handrem erop en kan ineens een bok/steiger uitbarsting hebben en vervolgens staakt ze weer.
En momenten dat ze lekker loopt, maar aan de oortjes kun je zien wanneer ze boos wordt en geen zin heeft.

Succes/sterkte met jouw paardje.. ik weet wat het is :\

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:47

Het is mij niet helemaal duidelijk geworden. Je hebt het paard voor een 2e keer teruggestuurd naar de stal waar hij beleerd is. Hoe gedroeg hij zich daar dan? Bleef hij daar ook zo dwars en gevaarlijk, of gaaf hij zich daar wel over aan de ruiter?

Wat wil je zelf? Wil je dit paard houden, heel veel moeite doen en hopen dat jullie wel een team kunnen worden? Of zou je hem niet liever verkopen en een ander paard ervoor terugkopen, waar jij beter mee kan opschieten?
Persoonlijk kost een paard me net te veel om te zeggen; Agh, het geeft niet dat ik het niet naar me zin heb met paardrijden. Dus ik zou zeggen, zoek een andere baas voor hem op. Zo te merken botsen jullie behoorlijk en ik vraag me af of je er wijzer van wordt als je het blijft proberen. Er zijn mensen genoeg die misschien wel met dit paard overweg kunnen, waardoor het paard gelukkiger is en jij ook. Maar dit is een keuze die je geheel zelf moet maken.

Als je hem wilt houden, blijf maar lekker buiten rijden. Dat gaat goed lees ik. Bouw maar vertrouwen op over de weg. Daar kun je ook prima werken aan africhting; reactie op je been, stelling/buiging, overgangen. Wellicht dat wanneer je hem buiten goed kunt bewerken, dat hij zich in de bak ook weer laat bewerken.
Belangrijk is (en blijft) consequent zijn. Wat vandaag niet mag, mag morgen niet en mocht gisteren ook al niet. Maar dat neemt niet weg dat je heel boos tegen hem moet doen, of dat hij niets mag. Met rijden hetzelfde. Als jij een hulp geeft, geeft hij daar antwoord op, doet hij dat niet, geef je die hulp nog een keer en dan denk je niet; agh, doe eigenlijk maar niet ook.
Ik las over het verzamelen, laat hem voorlopig maar lekker in een arbeidstempo lopen, in 3 gangen. Verzamelen komt wel.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:51

Moeilijk hoor. Ik zou er zeker deskundige hulp bijhalen en de moed nog niet opgeven hoor!! Waarschijnlijk moet je hier even doorheen.
Wel is het natuurlijk zo dat als je angstig word voor je eigen paard en dat zo blijft, zelfs met hulp, het misschien verstandiger is om hem idd te verkopen. Misschien is de klik er gewoon niet zo.

Ik ben het volledig eens met Sjonniej.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:27

@ ans, zit veel hetzelfde in inderdaad.. ik zal je als ik tijd heb ff pben (zit nu op mijn werk)

@sjoniej en de rest.
Bij de stal waar hij heen is geweest heeft hij het nog veel raarder gedaan... hij heeft sowieso geprobeert de ruiter er hardhandig af te gooien.
Hij is bij mij nu niet zo, zoals hij bij die andere stal op het einde was... hij bokt niet.... maar wil ook nog niet echt werken.

ik heb dinsdag even gereden. achter iemand aan in de bak. dit ging goed (is duidelijk voor het paard wat de bedoeling is)
gister weer gereden. ging ook goed.. ik heb het gevoel of krijgt hij er weer plezier in. stond een hindernis in de bak.. vind hij super. maar helaas nog te jong om te springen dus heb de balkjes op de grond gedaan.

ik heb het gevoel of zit het probleem in zijn hoofd. als hij bezig is met dresuuren heeft hij geen zin en gaat hij grapjes bedenken. is hij met zjin hoofd ergens anders (bijvoorbeeld bij de hindernis, bij de voetbal, of op buitenrit) dan gaat het best goed.

oftewel een kwestie van geduld, er zullen nog veel dippen komen maar we gaan ervoor.
ik moet zelf consequent en fair zijn tegenover mijn paardje!!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:44

Ik vind persoonlijk de reacties van dit paard eigenlijk te extreem voor alleen 'geen zin hebben in dressuur'. Er is een verschil tussen ondeugend zijn en een ruiter er hardhandig af proberen te gooien. Ik denk dat er tijdens het dressuuren een groter probleem is ontstaan, in ieder geval, hij vond het een groot probleem. Misschien ben je te ver gegaan in de training, waardoor hij vaak spierpijn had, waardoor hij dat nu op deze wijze probeert te voorkomen. Misschien heeft hij sowieso last van zijn lijf als hij moet dressuuren, wat op zich natuurlijk best zwaar kan zijn voor het lijf. Misschien heb je hem te weinig afwisseling geboden in het werk, dat hij het dressuurwerk nu dodelijk saai vind.

Maar wat enorm fijn dat hij de laatste dagen weer beter loopt!! Houd het niveau echt op 0, ga lekker speels met hem rijden. Geen ingewikkelde dingen vragen, geen hals in de krul, geen achterhand eronder rijden. Gewoon lekker ontspannen proberen te rijden en de komende maanden alleen maar op deze manier blijven rijden. Veel naar buiten. Veel balkjes in de baan leggen als hij dat leuk vind. Balkjes draven kan immers geen kwaad, maar geeft wel veel afwisseling!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:45

Zo ik herken het verhaal helemaal!
Ik kreeg op mijn 11e een super 5 jarige E pony, met alle knopjes erop, helaas had hij al snel door dat hij de baas was over mij, en veegde de bak met me aan, ik viel er zeker 4 x per uur af, en op een gegeven moment had hij door dat hij van stoppen ipv wegschieten niet zo moe werd, dus ging hij stilstaan, als we dreven met het been, of een tik gaven, bokte hij echt enorm!!
Er is veel kapot gegaan dankzij hem, ook zoals bij jou een kantine ruit van de manege, een knie van een meisje en een been van een ander paard!
het was onverantwoord om hem te laten lopen met andere paarden, want hij had maar 1 doel; niet werken!

Iedere dag had ik les, ik huilde elke dag als ik er weer op moest, maar ik was er zelf van bewust; ooit komt het goed, ik laat mezelf niet kennen, deze pony wil ik houden, en kunnen rijden!

Op een gegeven moment was het zo erg, dat mensen hun kinderen thuis hielden van de les als ik binnen kwam met mijn pony, dan gingen ze naar huis.. mijn pony was gewoon de ramp van de manege.

Op een gegeven moment ging het beter, ik had het idee dat ik hem kon rijden, ik werd trots, en hij ging meewerken... het is gewoon het doorzetten geweest wat mij geholpen heeft.

Mijn pony is nu 20 jaar oud, we hebben hem 15 jaar, en geloof het of niet; maar hij probeerd me nog steeds wel eens uit! Nu moet ik er om lachen, want het is een oudje, met een grijs hoofd en zijn bokkesprongen zijn traag en sloom.. haha...

Ik denk dat ook jij gewoon moet doorzetten, als wij deze pony toen verkocht hadden, was hij nu frikandel geweest!
Nu mag hij genieten van zijn oude dag, en loopt hij af en toe nog eens een wedstrijdje!

Het blijft een deugniet, maar ik ben nog steeds blij dat we hem nog hebben staan..

Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:49

Mexxuna schreef:
Ik denk dat ook jij gewoon moet doorzetten, als wij deze pony toen verkocht hadden, was hij nu frikandel geweest!
Nu mag hij genieten van zijn oude dag, en loopt hij af en toe nog eens een wedstrijdje!

Of niet, omdat de volgende eigenaar hem meteen bij het eerste rondje duidelijk maakt dat hij de baas is in plaats van het paard.
Maar dat blijft altijd gissen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:54

Sjonniej schreef:
Mexxuna schreef:

Of niet, omdat de volgende eigenaar hem meteen bij het eerste rondje duidelijk maakt dat hij de baas is in plaats van het paard.
Maar dat blijft altijd gissen.

Tuurlijk hebben wij er toen ook proffesionals op gezet, maar ook dát helpte niet, hij werd alleen maar nog veel bozer!! Je zag hem echt vol woede worden, waardoor er echt niets meer mee te doen was.. het is een wonder dat de manege eigenaar toen niet gezegd heeft; je bent hier niet meer welkom. Ik denk dat het gescheeld heeft dat wij deze pony van die manege gekocht hadden.. en ons daarom die kansen gegeven heeft.
Zelfs als je er nu op gaat zitten met het idee; ik ga jou even rijden, en aanpakken, lig je binnen 3 minuten in het zand.
Het is echt een karakter paard, maar we hebben hem ook mede gehouden doordat hij een ontzettend lief paard op stal en in de omgang was.. hij was knuffelig, en heel blij met aandacht, tot dat je hem aan het werk zet(te)...
Dit is hem van de winter.. http://94.100.114.12/193950001-19400000 ... _tliM.jpeg

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:06

vur schreef:
Wat ik lees is dat je paard erg dominant is. Je zegt dat hij in de wei de baas is. Ik heb zelf ook een dominant paard. Deze moet je echt goed aanpakken. Niet in de zin van verzamelen, maar op zijn donder zitten als hij zit te stinkmodder (voorwaarts rijden). Liever dan vaker een half uurtje, dan een uur dooremmeren. Dan ben je zelf tenminste ook nog fit en rij je jonge paard niet naar de maan. In de wei zetten zou ik nooit doen in dit geval. Doorzetten of verkopen is mijn devies. En ik spreek uit ervaring. Succes. ;)

hier sluit ik me bij aan heb zelf ook zo'n paard gehad en helaas ben ik er bang voor geworden .
en moest hem verkopen want als je eenmaal angst hebt kan je het meestal schudden met zo'n paard

succes