Mensen ervaring met hete merrie &blokkeren/steigeren/bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammie18

Re: Mensen ervaring met hete merrie &blokkeren/steigeren/bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:52

Zoals sommige hebben gezegd terug naar de basis. Meer basis werk, veel overgangen en tempowissellingen, hals oprichten en weer lager in kunnen stellen, rechtrichten, iets schoudervoor, dat soort dingen en hij moet de hele tijd ontspannen zijn en vooral op jou letten.
En als jij al met tegenzin erop gaat, met het idee daar gaan we weer, weer dat gekloot. Dan weet je zeker dat het niets wordt, dan doet hij het zeker. Als jij gestresst bent voor een wedstrijd is je paard het ook. Als ik bij een hindernis denk ik hoop het goed gaat of ik hoop dat hij hem springt dan heb ik gegarandeerd of een hele foute sprong of een stop, dat soort dingen roep je op jezelf af. Het paard voelt het, omdat je anders op bijvoorbeeld die hindernis afrijd, meer been of te afwachtend. Als jij gestresst op je paard zit zal hij zeker dit soort fratsen uit gaan halen.
Een ander laten rijden is waarschijnlijk geen goede optie, misschien als deze persoon je vervolgens helpt met zijn bevindingen. Maar het probleem zit in de combinatie.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:00

Let_be schreef:
femmefatale1 schreef:
Even off topic..
Ik heb juist hele slechte ervaringen met Jeffrey als instucteur. Niet met hem persoonlijk, maar wel met een paard van een vroegere lesklant van hem.. paard zat zó in de knoop, ik kon het op gaan lossen.. Maar goed, ieder zijn ding.

Verder geef ik je advies, bied ik zelfs mijn hulp aan, maar aan jou de keuze of je het doet.. jij hebt immers een probleem met je paard, niet ik.

Sukses ermee dan maar..

Dit lijkt een persoonlijke vete te worden en ik ga daar zeker niet in mee. Ik weet ook voor mezelf dat er ook dingen zijn die niet correct zijn aan jouw zijde, waardoor ik niet het gevoel hebt dat jij mij kan helpen. Ik zeg zeker niet beter te zijn, maar er zijn verschillende meningen en ik vermoedt dat ik met iemand die wat meer ervaring heeft meer zal bereiken.

Als je Jeffrey Heystek bedoeld heb ik ook hele slechte ervaringen mee, die trekt zijn paard nagevelijk.
Mijn paard (ook en hittepetit Steigeren, weg rennen etc) heb ik volkomen rustig door te recht te richten (vertikale balans herstellen) door Antoine de Bodt.
Ben het wel met de berichten van femmefatale1 eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:03

Jeffrey is ook niet echt mijn meneer :)

ik heb hem veel goeds zien doen, maar ik heb hem ook echt wel dieren af zien breken......

jeffrey is een goed instructeur als je paard hem aankan :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:07

Zonder dat dit aanvallend is bedoeld Let_Be, ik denk dat jij mijn post nog eens moet lezen. Ik heb het namelijk over onze ervaring met onze merrie. In heel mijn post heb ik het niet over jouw paard. Ik heb over wat wij gedaan hebben en wat voor ons werkte. Mijn merrie staat overigens nog wat hoger in het bloed (70%) dan de jouwe.
Bij haar kwamen de problemen door te veel druk, stress en spanningen. Hierdoor ging zij staken, omhoog, onregelmatig lopen. Zij is door onze laatste "semi prof" vakkundig in puin gereden (vast in schouder rug en hals) in nog geen 4 maanden tijd. Deze ruiter reed met veel druk in hand en been (reed veel op een teugel) waar zij totaal niet mee om kon gaan.
Wij zijn terug naar de basis gegaan, veel overgangen, tempowisselingen enz met haar gedaan. Zij werd paniekerig als we probeerde haar te laten ontspannen, nu ruim een half jaar verder durft ze te ontspannen en los te laten.
Ik heb jammer genoeg geen pas klare oplossing voor je, maar wens je veel succes met het proberen een oplossing te vinden voor je paard.

Wonder_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:20

Ik heb precies hetzelfde met mijn Welsh pony. Ik heb ook een merrie, ze is 7 jaar (bijna 8) Ik rij ook M1. Sinds een tijdje zit ze als een gek te bokken op wedstrijden, naar voren rijden heeft geen zin, dan gaat ze alleen nog maar meer bokken. Het begint met wat bokjes en het word steeds erger vervolgens gaat ze ook nog een beetje stijgeren. Die bokken zijn niet laag maar echt hoog, ze doet daarbij haar hooft tussen haar knieën en daarna gaat ze weer omhoog (een beetje stijgeren).

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:24

Helaas heb ik weinig tijd uitgebreid te reageren, maar wilde even laten weten hoe het vandaag is gegaan.
Inrijden; heerlijk, meteen op twee teugels en constant...
1e proef: kwam binnen, pakte teugels op en 'bam' omhoog... rest van de proef voorwaarts gereden (door teveel met haar in mn kop nog x fout gereden, dom dom).
2e proef: één/twee keer écht stout en verder 'druk'.

Had één winstpunt en de andere bijna, maar had dit compleet niet verwacht. Op mijn coupons wederom 6 - 7 - 3 - 7 - 6 - 4 - 5 - etc.

Mn instructeur heeft zaterdag tijdens les het 'vermoeden' uitgesproken dat bustrens wellicht wat zou verlichten. Ze loopt namelijk rechtuit op twee teugels en constant, maar zodra ik iets vraag gaat ze wat klapperen/onrust. Rij nu met een enkel gebroken watertrens (wellicht de ringen teveel speling/beweging). Heb overigens toen ze net bij mij kwam altijd op een hele dikke bustrens gereden, maar op den duur had ik het gevoel dat ik 'teveel' moest aangeven (met de oefeningen). Ga dit komende weken proberen.

Ter indicatie van 'mijn rijden'; Op een bijna 4jr. merrie (zelf beleerd) heb ik afgelopen 6 B-proeven 4 maal boven de 200 punten gereden. O.a. vandaag 209 en 212 (+ 2x 1 prijs).

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:10

Ik heb geen nuttige tips voor je, tenminste, tips die nog niet genoemd zijn. Ik vind het alleen heel opvallend dat je zo gefocust bent op die wedstrijden. Net als in je laatste post;'Ter indicatie van 'mijn rijden'; Op een bijna 4jr. merrie (zelf beleerd) heb ik afgelopen 6 B-proeven 4 maal boven de 200 punten gereden. O.a. vandaag 209 en 212 (+ 2x 1 prijs).' Dit geeft helemaal geen indicatie van 'jou rijden', want wedstrijdniveau zegt mij niet veel. Dat jij B rijdt, met een 4 jarige, zelf beleerde merrie, oké! Maar hoe moet bokt jou met die informatie helpen jou probleem met je eigen paard op te lossen? Misschien werkt 'jou rijden' wél op die 4 jarige, maar zul je voor je eigen paard een andere manier moeten ontwikkelen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 14:57

Het is geen focus op wedstrijden, het gaat voornamelijk over de wedstrijden aangezien het daar vaak mis gaat.
Onderwerp of focus is heel verschil. Tevens de uitslag van de andere wedstrijd is ook maar een 'indicatie', tuurlijk kan je daarmee niet alles weten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:11

Dan ga je toch niet meer op wedstrijd en zoek je iets waar dit paard gelukkiger van wordt (misschien western of endurance of weet ik het).
Ze kan gewoon niet tegen dat gepluk en gecontroleer aan haar wat bij dressuur nogal de norm is.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:36

lautje76 schreef:
Dan ga je toch niet meer op wedstrijd en zoek je iets waar dit paard gelukkiger van wordt (misschien western of endurance of weet ik het).
Ze kan gewoon niet tegen dat gepluk en gecontroleer aan haar wat bij dressuur nogal de norm is.

Dit is zeker ook bij mij opgekomen, maar waarom dan wel zulke goede momenten en de leergierigheid van moeilijke oefeningen? En tijdens het losrijden heb ik heerlijk gereden, geen enkele keer 'gekte'.

Ik merk dat er gewoon verschillende visies zijn van grondwerk tot dus helemaal kappen met wedstrijden. Dit komt, denk ik, doordat het allemaal maar via internet is. Denk dat het beter voor mij is om meer te zoeken in de richting van begeleiding, zoals iemand die de ervaring heeft met grondwerk te vragen om langs te komen.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:40

wel eens geprobeerd om wel naar de wedstrijd toe te gaan alleen om los te rijden,tuttelen en verder niets, ook de echte toppers nemen hun paarden vaak mee om weer met de wedstrijdstress om te leren gaan. leuk en leerzaam om te zien trouwens.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:54

tug schreef:
wel eens geprobeerd om wel naar de wedstrijd toe te gaan alleen om los te rijden,tuttelen en verder niets, ook de echte toppers nemen hun paarden vaak mee om weer met de wedstrijdstress om te leren gaan. leuk en leerzaam om te zien trouwens.

Volgende wk. zaterdag heb ik georganiseerd dat ik in de voor haar 'meest' beruchte/enge locatie gewoon kan rijden in de bak, zonder dat er een proef aan te pas komt. Dat ze dus zonder 'negatief' gevoel de bak verlaat...
Ben heel benieuwd hoe ze daar is zonder alle poespas.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:39

Let_be schreef:
Dit is zeker ook bij mij opgekomen, maar waarom dan wel zulke goede momenten en de leergierigheid van moeilijke oefeningen? En tijdens het losrijden heb ik heerlijk gereden, geen enkele keer 'gekte'.

Hoeveel spanning breng jij ondertussen mee in een proef met dit paard?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:37

Waratje schreef:
Let_be schreef:

Hoeveel spanning breng jij ondertussen mee in een proef met dit paard?

Dat is zeker een goede vraag!
Wel wat meer dan 'normale spanning', mede door onzekerheid van mij. Moet zeggen dat dit wel per wedstrijd verschilt. Probeer er steeds meer in te gaan van; kan mij het schelen! Kon me nogal wat aantrekken van 'omstanders' die heerlijk kunnen oordelen en roddelen. Afgelopen keer dus ook 2e proef naast me neer kunnen leggen. Toen keertje op dr kop gegeven na blokkeren en stukken erna ging het al beter. Ga van de week met bustrensje rijden, ben daar ook benieuwd naar.