steigerende pony, gewoon niet leuk meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Re: steigerende pony, gewoon niet leuk meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:10

Ik denk dat een paard dat weet dat hij soms onder het werk uit komt door te steigeren/bokken dat hoe dan ook gaat uitproberen bij de volgende ruiter (of als je geen zweep bij je hebt).

Mij maakt het persoonlijk niet uit wat een paard denkt. Als hij zich maar gedraagt. Als hij zich netjes gedraagt en hij dénkt dat hij wint zijn we er toch?

Jewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:53

Een paard denkt niet in de zin van winnen of verliezen, een paard is een prooidier en dat zit gewoon niet in zijn natuur. Ik zou idd ook veel gaan grondwerken om zo een band van wederzijds respect te scheppen. Als je hem dan tegelijkertijd wat manieren leert (wat dus niet wil zeggen mep maar als hij stout is) dan hou je er echt veel meer aan over dan dat je nu maar aan hem begint te trekken. Laat het paard eens helemaal nakijken, masseren misschien. Voordat je alle fysieke problemen hebt uitgesloten kun je sowieso niet aan dit probleem werken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:36

Jewell schreef:
Een paard denkt niet in de zin van winnen of verliezen, een paard is een prooidier en dat zit gewoon niet in zijn natuur.

Nou dan ken jij mijn vorige paard niet hahaha. Natuurlijk denkt een paard wel in de zin van winnen of verliezen; het is aan de mens om duidelijk te maken dat je ook samen kunt winnen. Letterlijk of figuurlijk.

Hoe verklaar je de dominantie*strijd* tussen paarden onderling dan als het niet intermen van winnen of verliezen is?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:01

Ik denk dat er bedoelt wordt dat ze niet denken als wij. een paard denk 1 ding en dat is overleven en kan hij zijn ruiter als leider niet vertrouwen zal hij dus zelf de leiding moeten nemen en doet dan wat hij denkt dat goed is. Er is dus wel zekere dominantie nodig maar niet in de vorm van slaan en vechten maar 1 een betere leider zijn dan je paard. als jij naar de oren van je paard kijkt, zie je toch nooit die tijger in de bosjes zitten? Als jij naar 1 punt staart, vertel je je paar dat daar wat is. Als jou ademhaling hoog is en je harde ogen hebt zorg je voor spanning bij het paard. En ga zo maar door. Het is dus niet echt winnen maar meer overleven. En je hebt wel de vechtersbazen, maar de kudde kiest uiteindelijk de leider, en ik heb gezien dat ze liever voor een zwakker wijzer paard kiezen al voor een sterker paard dat geen veiligheid biedt.

Vraag aan de ts waarom zou het paard naar jou stijgeren. Pijn, angst, ongemak, etc? Misschien is het werk niet leuk, of geschikt en raakt hij afgeleidt en gaat wat anders doen en dit werkt misschien of heeft gewerkt bij een ander. Misschien pijn in de rug/benen en wil zich zo van jou ontdoen. Misschien kun je eens zoeken op erik laaracker of een van de mensen die hij heeft opgeleid. Die hebben vaak een breder aanbod als alleen het losmaken van je paard. Dan idd het gebit, bit, zadel, jou rijstyle (spelen/zagen/harken in de mond-->irritatie-->omhoog komen-->op donder krijgen-->ongelukkig en pijn...) of iets heel anders? Dit komt niet zomaar, het heeft een oorzaak, en dat kan idd ook een dominantie strijd zijn, maar vind het zelf meer overkomen als pijn of irritatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:38

Pony heeft sinds een paar weken een nieuw ruitertje en ineens out of the blue begint ie met steigeren. Klinkt mij toch behoorlijk als uitproberen. (Heb zelf ook zo'n draakje staan, met haar verzorgstertje doet ze alsof ze bang is voor de spiegels achterin en is er niet normaal langs te rijden, bij mijzelf verblikt of verbloost ze niet, allemaal aanstelleritus, als ze gek doen kunnen ze gewoon plagen ipv aan het werk).

TS vraag eens bij de eigenaren of de pony dat vaker heeft gedaan vroeger (misschien weet hij al dat hij er mee wegkomt van een vorig ruitertje ;) ) en voel aan of je pony steigert uit angstreactie (wat me hier ten zeerste zou verbazen, steeds op dezelfde plaats en pas na een paar weken rijden, maar het kan) of uit dominantie. Steigert ie uit dominantie dan trek je hem voor hij omhoog kan (fijn dat het op een vaste plek is :D ) een krulletje in (met zijn neus naar je laars), geef je in dat krulletje flink gas en zet je hem terug rechtuit, maar goed voorwaarts dus, de meeste paarden zijn niet handig genoeg om omhoog te komen in het voorwaarts. Ben je te laat en is ze omhoog en nog laag dan geef je hem zo'n opsodemieter dat ie er de volgende keer niet meer aan denkt om omhoog te komen. Als ze hoog gaan, niet op de kont slaan, dan heb je een te groot risico om om te slaan. Ik tik ook tussen de oren, maar dat kan hier niet door de Boktcensuur :+ Imo: beter pony wat geschrokken dan mens in een rolstoel of dood. Beest moet gewoon met vier voeten op de grond blijven, punt.

Is het een angststeigeraar: zelf ontspannen blijven, doen alsof er niks aan de hand is en proberen weer tot ontspanning te brengen in het rijden. Niet kalmeren bij het steigeren want dat is dan weer een beloning, maar doen alsof je gek bent. Het gaat er wel uit als het vertrouwen groeit. Maar zoals ik zei: het zou me ten zeerste verbazen als de pony zich na enkele weken ineens ontwikkeld tot angststeigeraar.

Bij het rijden goed instappen en uitstappen (minimaal een kwartier) om spierpijn te voorkomen, want dat is de enige andere reden die ik nog kan bedenken dat de pony ineens gaat steigeren. Maar dan nog: er zijn subtielere manieren om duidelijk te maken dat het niet goed gaat, dus kijk naar je pony en probeer te verstaan wat hij je vertelt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:59

ik denk dat lot paard zich bij jou veilig voelt en bij je verzorger niet. Je verzorger moet dan leren veiligheid te bieden ipv trekken en slaan

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:32

Niet straffen, waarschijnlijk probeert het paardje je iets te vertellen. Kijk wanneer het gebeurt wat er kan zijn. Ze zal het toch niet constant doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:25

lailapri schreef:
ik denk dat lot paard zich bij jou veilig voelt en bij je verzorger niet. Je verzorger moet dan leren veiligheid te bieden ipv trekken en slaan

Nee hoor, mijn pony weet dat ze van mij een schop onder haar mieter krijgt daar en we gewoon verder gaan met de training, en dat mijn verzorgster rijtechnisch net even wat minder handig is en dan dus even zeggenschap kwijt is ;) Ze kan de pony er langsrijden maar niet verder WERKEN. De pony is absoluut niet bang, doodnuchter en gaat overal braaf langs, maar ze is wel razend intelligent en weet precies wie ze voor zich heeft :))

Ponies zijn gewoon wat zelfdenkender dan paarden dus zul je eens zoveel leider moeten zijn om te voorkomen dat ze een totaal andere richting op gaan dan jij van plan was.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:43

Jij neemt dus de leiding en hebt al vaker laten zien dat iets niet eng is. Leiding nemen berijk je niet met lieve woordjes hoor en ik zeg ook niet dat ik het niet goed vind. Herken het ookwel van mijn pony's. Zolang ik in het midden sta les te geven is het goed, maar ben ik weg of staat er een ander die geen overwicht heeft is het feest. Een bokt ruiter er moetwillig af, ander gaat er alleen maar vandoor, 3e maakt zijn eigen regels en wil je er wat van zeggen als instructeur zijnde kun je een trap krijgen (je bent immers al veel te laat dus kan hij wel een spelletje met je spelen) etc. Maar ik heb daar nou nooit last van. Maar het is niet zo dat ik ze met rijden een rotschop geef of een pak op hun donder, maar wil best wel eens inwerken met mijn hulpen of een tik en als mijn hulpen genegeerd worden zal ik zeker even laten merken dat het zo niet werkt.

Ik heb zelf ook een pony waar ik in de fout mee ben gegaan dat ik dacht dat ze bang was, maar was gespeelt, wordt je boos is de hele angst weg (lees boos achterwaarts zetten) zo ook zodra je een halster wil aandoen, stijgeren en witte ogen zeg je dat ze moet stoppen kan je hem omdoen en loopt ze als een lammetje mee. Het is immers een manier die heeft gewerkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:12

Ja het kunnen duveltjes zijn! Daarom zeg ik ook dat TS goed moet aanvoelen wat eronder zit. Mijn grote paard is een angststeigeraar, zo een moet je echt geen opdonder geven, dan kun je er helemaal niks meer mee. Maar als ze wat brutaal zijn, kun je het beter in een keer goed oplossen dan zo'n pony verder laten spelen met je. Steigeren is gewoon bloedlink, zeker als ze het hoog doen. Zelf ben ik al meerdere keren onder een paard beland en echt beter wordt je gestel er ook niet van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:16

nee dat kan ik me voorstellen auw.
Heb het zelf een keer gezien bij mijn b pony hengst. rechtop en echt om de ruiter eraf te krijgen en terwijl die zo stond ook nog springen op de achterbenen. ik als degene die ernaast ston heb hem naar voren moeten slaan! Gelukkig is stijgeren 1 van zijn favo bezigheid in de wei, staat soms minuten lang achter elkaar te stijgeren dus er redelijk in getraint maar vond het toch niet leuk, hij heeft het ook gelijk nooit meer gedaan :P

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:30

de laatste keer dat ik ging rijden deed ze het niet, van te voren is ze door de stal eigenaar even bekeken, leek niks bijzonders. k denk dat het gewoon uitproberen is, er gaat nu een meisje van stal mij helpen.

bedankt allemaal!!! :D :o