mijn paardje is niet meer leuk te rijden!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

Re: mijn paardje is niet meer leuk te rijden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 09:26

Hallo allemaal nog maal thnx voor de reacties.
maar even voor de duidelijkheid mn paardje is nu bijna 9 dus het is jaren goed gegaan!!

miss heb ik niet alles duidelijk vermeld ,maar ze is sinds 2 mndjes verhuist, en snap dat dat nog allemaal eng is!

Tis ineens een bak met allemaal heggen eromheen en normaal kon ze vrijuit kijken.

De andere bak is wat opener dus daar was ze ook iets makkelijker!!

Ik weet dat ze moet wennen, en ze heeft het eerst ook in de loncheerbak gehad, dat is nu zo goed als over.

Mijn kids hebben ook altijd priveles gehad, en de verzorgsters die ze heeft gehad reden ook privelessen met haar.

Ikzelf reed (als ik reed) meer buitenritjes en alles ging altijd perfect.

Dus weet dat t uit angst komt omdat alles nieuw en eng is, en daar heeft ze tijd nodig om aan te wennen.

En indd het weer maakt haar ook onrustiger!!

Maar ik weet wel wat haar angsten zijn , alleen mijn vraag is : WAT KAN IK HIERAAN DOEN???
Zodat ze weer wat minder angstig word met rijden.

voor de rest respecteer ik jullie meningen hoor ,maar wil graag tips hebben :D

slof ben ik zelf ook tegen daarom doe ik daar ook niet verder aan!!

Nou iig bedankt.. en miss zit de gouden tip ertussen hihi ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:59

Heb je haar wel eens los in de bak gedaan?
Doet ze het dan ook/staat ze alleen op dezelfde plek omdat alle andere plekken eng zijn?

Op mijn stal hebben we ook één bak, die voor de helft bosjes eromheen heeft, érrug eng! (lopen ook nog eens kippen af en toe!) Als ze losloopt loopt ze ook alleen maar op de plekken waar geen bosjes zijn.

Ga eens met haar grondwerken, uiteindelijk moet ze het vertrouwen in JOU krijgen om toch even mee te kijken. Jij als haar leider zijnde, vertrouwt ze, en als die zegt dat het niet eng is, nou, dan zal het allemaal wel meevallen (in paardenbeleving).

Als ze het met los grondwerken doet (dit kan even duren), kijk dan of ze netjes aan de hand mee wilt lopen, dan onder het longeren (stukje enger), en als dat allemaal goed gaat, ga je er pas weer op zitten.

Verdiep je ook eens in NH, en haal er eventueel een NH begeleider bij.
NH is heel erg geschikt voor dit soort dingen!!

Succes ermee!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:19

je kunt denk ik ook het beste eerst met haar gaan stappen in de bak. Als het eens rustig is..
geef haar de tijd om rustig te worden en blijf desnoods een uur stappen aan de hand. trekt ze zich
los, blijf dan rustig staan tot ze weer naar je toe komt (dan is ze al gekalmeerd) en stap dan nog
wat rond. Als dat goed gaat kun je dit ook doen met een zadel en hoofdstel om (zonder teugels! anders
kan ze, als ze gaat rennen daarin verstrikt raken) en misschien ook eens aan de longe..
laat haar gewoon rustig rennen tot ze rustig wordt en beloon haar dan met vriendelijke woorden.
Met de slofteugel forceer je het alleen maar en de keer erna is ze nog dwarser (deed mijn vorige pony ook)
Ik denk niet dat ze je voor de gek houdt want dan zou ze gaan bokken enz. ze moet gewoon haar rust vinden.
Ik heb eens een pony opgeleerd die ik ook altijd een half uurtje moest laten draven aan de longe, ik forceerde
niets, ze deed het uit zichzelf.. naar 20 minuten rustig ho-maar en rustig-meisje werd ze ook rustig en ging minder
schrikken.. daarna was ze perfect rijbaar voor de meisjes van de buren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:26

Misschien niet de opmerking die je verwacht, maar heb je haat zicht en gehoor al eens laten checken?
Als je pony (om wat voor reden dan ook) zo in paniek raakt kan dat komen doordat ze dingen niet goed hoort of ziet. Ze ziet "enge" dingen dan te laat, of schrikt omdat er plotseling iemand langskomt die ze niet hoorde of zag aankomen. Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk, maar het is het checken waard :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:32

Ik ga hierin volledig met Sassol mee, (haaij trouwens :wave:):
jouw paard is bang in de bak en moet haar vertrouwen daar weer terugwinnen. Het is heel onverstandig om dan tóch te gaan rijden, omdat je haar dan ook de verantwoordelijkheid geeft om iemand te dragen.
Verdiep je eens in grondwerk. Doe dit eerst buiten de bak, en ga als jullie het beiden vertrouwen met haar de bak in. Paard zal snuiven, hoog draven, hinniken en volledig met haar aandacht ergens anders zijn. Trek je er niets van aan, ga met een stoicijns hoofd spelletjes met haar spelen daar en sluit het pas af als ze enigszins ontspannen is.
Zo kun je later ook weer gaan rijden in die bak.

Mijn paard is nu ook even héél bang voor de nieuwe bak, maar gelukkig gaat het met spelen al heel goed, en blijft hij keurig met zijn aandacht bij mij! :D

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:21

Hi goldflower,

Ik zou goldie gewoon een keer goed na laten kijken. Aangezien ze bij ons ook niet goed liep. Misschien dat ze wel ergens pijn heeft!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:28

goldflower schreef:
Thnx allemaal, maar ze krijgt wel binnenkort een nieuw zadel..
Overigs heb ik haar zadel laten nakijken en oprekken.

Wat moet ik verstaan onder het oprekken van een zadel???

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 02:46

Vind dit een moeilijk topic want ik heb zelf ook zo'n probleem (mag het hier bij?)
Rijd ook op een paardje van 9 (nja inmiddels dus niet meer :n )
En die is dus gewoon gevaarlijk...
Ze heeft ooit zo hoog gestijgerd dat ze bijna (met ruiter) 8erover viel 8)7
Ik ben er nu 5x afgevallen en durf er niet meer op
Dit paard WIL gewoon niet werken
Hoe zorg ik dat ze het weer leuk vind??
Ben redelijk radeloos
Longeren gaat wel maar dat vind ze ook niet leuk
Springen vind ze ook leuk (maar dan val ik nog harder) #)
Buitenritten gaat niet want dan stijgeren en naar huis rennen.
Ben zelf dus ook niet zo'n held helaas..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 07:45

Is haar voer veranderd nu ze op deze nieuwe stal staat? Krijgt ze teveel granen/sportbrok. Vooral pony's kunnen heftig reageren op voerverandering.
Mijn haflinger rijdt Z dressuur en krijgt 2 x 1/4 onderhoudsbrok en doet het er prima op. Als ik haar 2 handen haver geef richting een wedstrijd, dan stijgt ze zowat op voor de koets.

Heel sober voeren, voorlopig alleen goed en ruim voldoende hooi, maakt een pony snel minder heftig.

En de aangeboden hulp van Kiwiko zou ik een goed idee vinden. Een vreemde ziet vaak sneller wat er aan de hand is.

Succes met je pony.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:56

Hai allemaal met haar zadel oprekken bedoelde ik dat dat door de zadelmaker is gebeurt.(passend gemaakt)
Maar ik vind zowiezo een wintec niet meer zo prettig dus ga ik een nieuw zadel nemen (uiteraard 1 die goed past he)

Over het voer, dat klopt ook ze heeft altijd kuil gehad maar dacht dat ze dat hier te heftig vond dus heb haar op hooi gezet daar doet ze het ook goed op..
Maar nu staat ze op een brok van de nieuwe stal , maar ga haar nu weer (vanaf vandaag) op haar ouwe voer zetten.. (wist eerst niet dat die mogelijkheid was op deze stal vandaar)

Dus we gaan kijken hoe ze het daarop doet!!

Daarbij komt dat ze indd nagekeken gaat worden , zowel haar lijf als haar gehoor en ogen.

En verder gaan we het langzaam aan opbouwen en hopen dat alles weer goed komt!!

@white women ben jij van Flappie ? hihi kon het nie zo gauw plaatsen :+

Voor de rest hou ik het topic in de gaten voor nog veel meer tips hihi ;)

Thnx allemaal.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:11

Maar dat oprekken, is dat het vullen van de kussens of het aan laten passen van de boom?

Hoe dan ook, dat dat gebeurd is, wil niet zeggen dat het goed is gebeurd.. het passend maken van een zadel is iets wat lang niet elke zadelmaker kan... ookal zeggen ze van wel.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:00

femmefatale1 schreef:
Maar dat oprekken, is dat het vullen van de kussens of het aan laten passen van de boom?

Hoe dan ook, dat dat gebeurd is, wil niet zeggen dat het goed is gebeurd.. het passend maken van een zadel is iets wat lang niet elke zadelmaker kan... ookal zeggen ze van wel.

Van Rijs was geweest en die zei dat hij wat schreef trok en heeft hem toen meegenomen om op te rekken , maar dat was niet de boom..
Maar ja meer weet ik niet van het zadel, ze had er verder geen last van,

maar wil toch een andere ..

Maar ze is nu ook strondvervelend naast me,, het zal ook echt door het weer komen..

En ben nu op haar oude voer over dus we zullen kijken of ze weer relaxer word ;)

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:26

Ja ik ben inderdaad van flappie, maar ik zou gold ff lekker na laten kijken. Het is echt een heel braaf paardje geweest, maar al ze nu pijn heeft gekregen kan ze moelijk gaan doen.
En verder regelmatig laten lopen (als ze goed is natuurlijk). Dat heb ik met Flap ervaren, gewoon genoeg bewegen.
Verder is regelmatig in de bak rijden ook iets wat je moet doen. Ik kon in het begin ook niet door de hele bak rijden bij ons op stal, maar je weet ook hoe ik de laatste tijd met flap rond reed. Ik heb zelf toen heel veel hulp gehad van het boek van Anna Mulder, misschien een tip voor jou.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:48

heey
jij staat op de stal waar mijn bijrijdpaard Vienna ook staat! :P
is ze ook zo angstig en vluchterig als je er naast loopt in de bak?
Vienna is namelijk ook altijd in het begin een beetje aan het klieren, en vindt de bosjes langs de kant (vooral met die vogels :P ) dan erg 'eng' en dan kan ze soms ook opeens 180* omdraaien :+ dit is gewoon echt geklier van haar want als ik even flink doorzet, loopt ze daarna super!
wat bij mij helpt is om eerst een paar rondjes ernaast te lopen zodat ze de hele bak even goed gezien heeft en zorgen dat je zeker van jezelf bent dus lekker doorlopen :D ook is ze in de achterste bak (die 20x60) een stuk rustiger.
en misschien kan je een keer gewoon achter een ander braaf paard aan rijden zodat ze wat meer vertrouwen krijgt?

elk paard is natuurlijk anders, maar misschien heb je er wat aan ;)
ik hoop dat jij en je dochter snel weer lekker kunnen rijden!

MarijeCasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:29

Ik zou zeker de hulp van KiWiKo aannemen :)

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:51

Begin met grondwerk, en vraag iemand om je te begeleiden. Wanneer het vertrouwen er is kun je verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:55

Voer. Goed idee, van die brok af en weer gewoon sober voeren. Denk dat dat heel veel uitmaakt

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:01

Het gaat er niet om dat het paard minder schrikkerig wordt, maar dat jullie samen het patroon kunnen doorbreken. Zoals ik het lees heeft de pony ongewenst gedrag ontwikkeld en ben je niet bij machte iets aan de situatie te veranderen.

Wat je zou kunnen doen is eerst aan de hand een schriktraining doen en daarna in het zadel. Je moet leren controle te houden, een noodrem in te bouwen en je pony leiding te geven. Alles om het vertrouwen weer terug te krijgen.

Het heeft geen zin de pony weg te brengen naar een correctie stal zonder dat je daarbij zelf ook wat trainingen volgt, want zoals ik het lees zijn jullie beiden geen helden en spiegelt de pony je feitelijk.

Er moet wel pijn en ongemak worden uitgesloten of opgelost voordat je aan het gedrag gaat sleutelen.

Over het algemeen is dit probleem makkelijk op te lossen, hoe gek dat ook klinkt.

Alle genoemde zaken die tot een oplossing kunnen leiden kan ik niet in tipvorm geven. Ik kan niet bepalen hoe je iets op schrift interpreteert en uitvoert en het risico dat je zonder begeleiding iets verknald lijkt me aanwezig.

Dus zoek hulp, goede hulp anders is de lol in je hobby straks weg.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:50

Hier kan ik ook wel wat mee, spiegelen is wellicht het geval. En patroon doorbreken is nodig. Ik ga me eens laten informeren.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:19

hoi allemaal, ik heb iemand gevonden die gaat eerst shisu ofzo iets :+ (therapy) doen.
Ze gaan haar ook goed masseren en blokkades weghalen , en als het nodig is laat ik haar scannen door de arts.

Het klopt indd dat het een spiegeling van mij is , ik ben erg onzeker en zij ook.

Moet zeggen laatste 2 dagen ben ik wat sterker omdat ik weet dat ik haar moet begeleiden, dus doe mijn best.

En dan even kijken hoe het gaat en gaat het allemaal goed dan pas ga ik haar proberen te rijden .. Uiteraard met een deskundige .

@Indyvanity.. klopt ze heeft dat ook zoals die van jou , en ik ga indd maar ff flink door de bak steeds lopen.

Eerst ging dat ook niet maar desnoods doe ik er een hengstenketting aan , of haar hoofdstel om.

En dan hopen dat ze beetje de bak minder eng gaat vinden , daarbij komt dat ze heel bang is voor andere paarden in de bak (alleen in de bak)

Maar goed ik hoop ook dat t gauw weer goed komt :)

En Whitewomen klopt indd dat Flap ook eerst angstig was op sommige stukken , en dan zag ik jou indd altijd eerst steeds ff boel laten verkennen. En ga denk ik ff bij de bieb kijken voor dat boek :)

Voor de rest iedereen weer ff bedankt ;)

groetjes Natascha