hals strekken en punten scoren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 11:49

Nuv"]
[quote="Picasso"][quote="Nuv schreef:
Ik heb vaak een 9 voor halsstrekken, hij loopt dan wel zowat met z'n neus over de grond, vreemd dat ze hier zeggen dat dat niet goed is!

jij krijgt een 9 terwijl het halsstrekken eigenlijk niet correct getoond wordt!

hoe doe je dat? jury omgekocht? Haha! grapje!

een paard hoort niet met z'n neus over de grond te lopen tijdens het halsstrekken!

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:27

Ik zal eens kijken of ik een foto kan regelen...

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:52

Ik vind ook dat het halsstrekken ook in de hogere klasses gevraagd kan worden. Het is en blijft een oefening die toont of het paard de hand volgt.

De ene jury ziet het zo graag en de andere toch liever zo. Ik denk dat het aan de jury ligt. Niks ten nadele van de jury hoor. Maar je ziet wel hoeveel verschillende meningen hier gegeven worden. Als de juryleden ook allemaal anders over het halsstrekken denken, dan zul je veel verschillende punten krijgen voor hetzelfde onderdeel.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:39

he mik, ben het helemaal met je eens, zag je wel in beek toen he, bij de hoofdjury 1e en bij de andere juzry 17e ...dan klopt er toch iets niet he... groetjed

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:33

Kleintje schreef:
Nu ga ik ook een vraag stellen.
Voorwaarts neerwaart vs. halsstrekken.
Volgens mij wordt er in proeven halsstrekken gevraagd. Maar waarom lopen de meeste paarden tijdens die oefening voorwaarts neerwaarts en krijgen ze er toch een 7 voor?

Ik bedoel... hierboven wordt ergens het beeld geschetst dat het paard dan uit elkaar loopt. Toch zie ik dat niet op wedstrijden. Gewoon een paard wat goed blijft ondertreden, neusje naar voren en beneden schuift, actief blijft lopen en zo weer bij elkaar te rijden is.

Moet er dan niet voorwaarts neerwaarts in proevenboekjes staan i.p.v. halsstrekken???

Lekkere crosspost.
Had dit al gepost in [RT] voorwaarts neerwaarts

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 14:06

ga even kort typen waar de jury normaal moet op letten bij het halsstrekken: Haha!

1 volgt het paard de hand van de ruiter?
2 neus vooruit - krul eruit?
3 behoud van tempo?
4 regelmaat?
5 blijft de combinatie op 1 lijn?
6 hoe verloopt het terugnemen?

waarbij je 1 lijn moet kunnen trekken van knie naar mond van het paard.

vaststelling: als de jury daar op zou letten, zouden vele ruiters gebuisd zijn op halsstrekken! Boos!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:03

Ik haal meestel wel goede cijfers voor het halsstrekken, maar ik wist nooit echt precies hoever het nu moest gaan.
Ben blij dat bokt bestaat, nu weet ik dus waar ik op moet letten. Ik wil ook 9-ens halen Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 13:47

ja, jij weet waarop je moet letten, maarre weten onze jury's dat altijd wel zo perfect????

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:27

Ze behoren het wel te weten, kattebeest. Ze hebben tenslotte niet voor niets een opleiding gevolgd en regelmatig bijscholingen. Maar ja, iedereen heeft weer een eigen interpretatie.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:31

Fitzroy, wil jij nog even een reactie geven op mijn stukje, ergens hierboven...

Enne... gefeliciteerd met je verjaardag!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:35

Thx, Kleintje ik ben al een echt 'oud' mens aan het worden Knipoog.

Anyway, in mijn interpretatie vind ik Voorwaarts neerwaarts wel wat anders dan halsstrekken. Halsstrekken is de hals veel verder uitleggen dan vw nw rijden.
Vwnw scoort bij mij dan ook geen voldoende. Maar ja, dat is de pest met jureren he? Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:47

sorry, dubbelpost Bloos
Laatst bijgewerkt door Anne op 12-03-03 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:47

Ik denk ook het er aan ligt wat voor jury je hebt, Bij de ene jury krijg ik een 8 ( loopt dat met hoofd op de knieen ( niet in krul ) Bij de andere jury krijg ik voor precies hetzelfde halsstrekken een 5 met als comentaar: meer vwnw Verward

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:12

Ik zal me er als eigenwijze jury ook even mee bemoeien om het nog verwarrender te maken. Haha!
Halsstrekken is iets wat je naar mijn mening nooit van een foto kunt beoordelen, omdat het zoveel verder gaat dan alleen de hoofd/hals houding.
Wat gebeurt er tijdens het halsstrekken met de impuls, tact en regelmaat? Hoe volgt het paard de hand, vol vertouwen en geleidelijk, of terughoudend, of juist te veel weg trekken in 1 keer?
En wat gebeurt er in het lijf van betreffende paard/pony tijdens het halsstrekken? Wat gebeurt er met de achterhand?
Kortom, je zou dus voor 2x halsstrekken wat er op een foto misschien wel hetzelfde uitziet idd kunnen hebben dat je een 8 en een 5 scoort.
Als alle randvoorwaarden goed zijn, kan je zelfs bij een niet ideale hoofd/hals houding hoger scoren dan een paard wat een plaatje geeft volgens het boekje, maar bijv wat loperig wordt, of begint te dweilen doordat hij onvoldoende op eigen benen loopt.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 20:21

ben ik mee eens jasmijn! maarre, met fitzroy ben ik niet akkoord. niet alle jury's volgden een opleiding, doen aan bijscholingen. dat kan dus best zijn (is zo) dat zij niet weten waar ze op moeten letten bij het halsstrekken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:06

kattebeest schreef:
maarre, met fitzroy ben ik niet akkoord. niet alle jury's volgden een opleiding, doen aan bijscholingen.

Hoe denk je dan dat je jurylid wordt? Daar doe je een opleiding voor. En bijscholingen zijn verplicht, je moet 1 x per jaar naar bijscholing.
Je moet ook een protocol inleveren zodat de KNHS kan controleren of je geweest bent.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:06

Alle officiele jury's hebben een opleiding gevolgd en examen gedaan.
Verder is jaarlijkse bijscholing verplicht. Bij niet deelnemen staat een straf van (tijdelijke) schorsing.
Alleen op onderlinge wedstrijden, bijv manege's oid zou je een jury tegen kunnen komen die geen opleiding gedaan heeft.

[edit] we waren gelijk Fitz Haha! [/edit]

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 10:45

Jasmijn schreef:
Alle officiele jury's hebben een opleiding gevolgd en examen gedaan.
Verder is jaarlijkse bijscholing verplicht. Bij niet deelnemen staat een straf van (tijdelijke) schorsing.
Alleen op onderlinge wedstrijden, bijv manege's oid zou je een jury tegen kunnen komen die geen opleiding gedaan heeft.

[edit] we waren gelijk Fitz Haha! [/edit]

heb even je profiel gecheckt. zie dat je uit nederland komt, wist ik niet!
daarmee wil ik het volgende even verhelderen,

bij ons in belgie is het niet verplicht een opleiding te volgen, noch in de zomer, noch in de winter.

zelfs je bloedeigen zus of broer zou je kunnen jureren Boos!

Party!! daarmee is dit misverstand effe rechtgezet Party!!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:20

Belachelijk zeg!!!!
Ten eerste dat je zonder opleiding mag jureren natuurlijk. Kijk ik wil de opleiding obsoluut niet zalig verklaren hoor (oho, daar gaat mijn kans op de Z cursus Bloos Knipoog ), maar het feit dat je de opleiding moet doen, er elke week meestal een eind voor moet rijden en een flinke dot duiten neer moet leggen, zorgen toch wel voor een redelijke drempel. Je moet dus wel degelijk gemotiveerd zijn om eraan te beginnen.
Bovendien is het hier uit den boze om familie, leerlingen of andere combinaties waar je op bepaalde manieren mee te maken hebt te jureren. Ik zeg niet dat het niet gebeurd (helaas), maar een klacht als je het zou doen is zeker niet ondenkbaar, en bovendien is het voor mij een goede stok achter de deur om organiserende verenigingen te dwingen dit soort dingen recht te zetten, omdat ik absoluut niemand wil jureren waarbij ik niet objectief kan kijken.

Ik ben wel benieuwd hoe het dan bij jullie geregled is, want op nationaal en zeker internationaal niveau zullen jullie toch mee moeten met de rest??

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 11:49

wel,
de meesten jureren dus zonder opleiding (kan me dus wel best inbeelden dat die niet weten wat ze juist moeten beoordelen, bvb bij het halsstrekken)

en ja, familie, je eigen instructeur, eigen clubleden... mag je jureren, (gebeurt ook)

een opleiding is hier gratis.

in de winter zijn er redelijk wat jury's die een cursus gedaan hebben (of dat nu een maand geleden is of 10 jaar maakt niet uit, bijscholingen zijn niet verplicht)

in de zomer hebben ze gewoon te weinig juryleden, dus mag iedereen jureren. ( wie L rijdt jureert meestal de B) met alle gevolgen van dien. (giechelende meisjes die eigenlijk meer geïnteresseerd zijn in die knappe jongen die naast hen staat , dan in de combinatie,...)

meermaals denk ik: hoe konden die nu voor mij zijn? of indien ik minder reed, tja, die verdiende toch meer punten?

nationaal en internationaal weet ik niet hoe het geregeld is.
je mag pas nationaal rijden als je in L2 rijdt.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:29

Hmmm, gratis hoeft de opleiding van mij niet perse te zijn (al hoewel ik geen bezwaar zou hebben hoor Schijnheilig ) maar het lijkt me wel erg fijn als je eindelijk eens door kan stromen naar de volgende cursus.
Hier moet je 3 jaar in een klasse gejureerd hebben (en ook een minimaal aantal keer per jaar), voor je je voor de volgende cursus op kunt geven en aangezien er vanuit Noord Holland maar 2 per jaar door mogen, snap je dat het lang wachten is.
Bovendien is er al minstens 2, en volgens mij zelfs 3 jaar geen Z cursus geweest, dus dat schiet ook niet op.
Er zijn al geen juryleden te krijgen (ik zit al weer een paar keer 3x per week ingedeeld, omdat ze zo wanhopig zijn, en ik een watje ben wat geen nee kan zeggen Haha! ) en zo komt er dus ook geen aanvulling, dus wordt het steeds erger.
Ik wil Z cursus doen
Maar goed, wel erg off-topic geloof ik, ging het hier niet over halsstrekken Verward Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 15:33

heu ja, we zijn afgedwaald, geeft niet hoor.
bij ons kan je bvb in 2003 cursus doen tot L2, en dan in 2004 tot Z.

by the way: als het halsstrekken gejureerd wordt aan de hand van de zaken waarnaar gekeken moet worden, zouden er toch velen 'gebuisd' zijn, niet ??? ook het terugnemen verloopt dikwijls niet vlot!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:51

Jasmijn schreef:
Bovendien is het hier uit den boze om familie, leerlingen of andere combinaties waar je op bepaalde manieren mee te maken hebt te jureren. Ik zeg niet dat het niet gebeurd (helaas), maar een klacht als je het zou doen is zeker niet ondenkbaar, en bovendien is het voor mij een goede stok achter de deur om organiserende verenigingen te dwingen dit soort dingen recht te zetten, omdat ik absoluut niemand wil jureren waarbij ik niet objectief kan kijken.

ik hoorde laatst dat een jurylid/instructeur bij een wedstrijdsecretariaat had gemeld dat de regels veranderd waren en dat je nu wel eigen leerlingen mocht jureren Extreme duivel jaja, zo'n 7 leerlingen per wedstrijd en allemaal winstpunten en prijzen natuurlijk Boos! en niemand die hiertegen een klacht durft in te dienen, want de betreffende jury/instructeur komt regelmatig op die stal om lessen te geven Boos! tja, er zijn juryleden enne Jasmijn ik zit ook te wachten op de Z jurycursus, misschien mogen we wel samen

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:42

rhijnauwen schreef:
enne Jasmijn ik zit ook te wachten op de Z jurycursus, misschien mogen we wel samen

Lijkt me leuk!! En wat afstand betrefd zou het ook best eens kunnen dat we in dezelfde groep komen.
Maar ja, wanneer komt er weer eens een Z cursus????????????

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 14:21

kan je dat nergens op een site vinden?
ik weet natuurlijk niet hoe het er aan toe gaat in nederland?