Afleren te ver afzetten voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:55

Het was eigenlijk al een beetje gezegt door anderen hier.
Vertrek vanuit de rust, en daar ligt eigenlijk het grootste probleem bij jou, je zegt het trouwens zelf al , vijf meter ervoor fokt hij zichzelf op en begint te trekken, als je er niet toe geraakt hem onder controle te houden , dan kan je nooit goed afzetten, zet de hindernissen desnoods belachelijk laag en oefen daar op tot ze niet meer versneld als je die aanrijd, zorg ervoor dat ze gewoon eenzelfde snelheid kan aanhouden, stap draf en nadien pas gallop. Zelfs oefenen met stoppen en kleine voltes te rijden net voor de hindernis.
Pas als dit echt probleemloos lukt echt een echt sprongetje opstellen en daar dan net op dezelfde manier naar toe werken.
En dit ligt echt in jouw handen das jouw verantwoordelijkheid, het paard maakt hier geen fout , maar het is de ruiter die de vraag gewoon verkeerd stelt , of op het verkeerde moment de vraag gesteld.

saariewaarie schreef:
Als ik mijn hindernis aanrij, en ik kom zo'n vijf meter voor de hindernis, dan voel ik direct dat ze naar de hindernis 'trekt'.
Moest ik niets doen, ze zou dan al springen. Ik probeer ze dan wat meer 'in het voetje te rijden', zodat ze dichter bij de hindernis afzet.
Het is ook een hele krachtige merrie en haar mond was beetje lap leer toen we ze kochten, nu wel al beter...
Ze springt wel heel graag en daarom zou ik ze willen goedkrijgen om er dan eventueel eens een parcoursje mee te rijden(niet te hoog, wegens gebrek aan enorm springtalent:P).

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:09

angelaatjuh schreef:
Hoe ver van de sprong ga je eigelijk in verlichte zit?

Ik ga niet in verlichte zit voor de sprong, wel boven de sprong :)

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:50

Ik denk dat de voltes rijden het beste werkt. Stoppen zou ik niet doen aangezien ik dan vrees dat je het 'weigeren' in de hand werkt... Ook de "onverwachte" sprongetjes die je vlak naast de middenlijn zet lijkt mij doenbaar, al moet je daarbij goed opletten dat je zélf weet waar je heen rijdt... Niet op het laatste moment beslissen voor jezelf, want dan word je onduidelijk en valt een pak vertrouwen weg. Ik heb dit nog meegemaakt op de manege, de ruiter wist het zelf nog niet goed en uiteindelijk weigerde het paard en zat de ruiter ernaast :D Ten sterkste af te raden... Zag er pijnlijk uit :D Bovendien heeft het paard de hele les naast de hindernis gelopen vanaf dat moment _O- Een heel laag kruisje heeft dit toch goedgemaakt, gelukkig :D

Jessie!

Re: Afleren te ver afzetten voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:24

Er voor weg draaien lijkt mij niet de oplossing, daar mee laat je het paard niet begrijpen dat hij te ver afgaat. Je kan het best veel lijntjes springen. Of bijv. 4 galopbalkjes en dan een oxer, als je dan op de eerste balk goed zit kun je zo doorrijden en leren paard en ruiter het juite gevoel te krijgen.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:21

Neen, dat dient niet voor de te verre afzet, maar voor het "naar de sprong trekken". Saartje haar paard neemt zelf het heft in handen een aantal meter voor de sprong, gaat er naartoe stormen als het ware en zet dan op de koop toe te ver af. Die voltes rijden dient dus om dat af te leren. Voor het te ver afzetten heb je gelijk, goede oefening die lijntjes of in-uitjes +:)+

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:23

bedankt voor de tips mensjs, als er nog meer zijn shoot...
Maar kan wel al een en ander testen e nu

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:05

Laat ons de evolutie weten! :) Veel succes alvast. Ik zal dan wel eens komen "keuren" of Nina het goed doet :D ;)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:29

Dit probleem ligt niet bij het paard zelf, maar bij de ruiter.

Je moet zelf aangeven wanneer jij over de hindernis wil gaan! En niet aan het paard overlaten.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:41

ciaraa, ik weet heus wel dat ik zelf moet aangeven wanneer af te zetten, maar niet alle paarden zijn even makkelijk e...
en aan zulke commentaren heb ik niet veel e, gewoon zeggen dat het aan de ruiter ligt...
Ik kan moeilijk ze al van vijf meter voor de sprong beginnen aangeven dat ik over de sprong wil, dan is ze al aan het stormen. En haar afhouden, ja dan zet ze vn te ver af, vn véél te ver.
Laten we zeggen dat mijn merrie al niet van de elegantste is ook, en ze dus niet al te veel talent heeft ook, maar ik vind het belangrijk dat al mijn paarden een basisparcours kunnen lopen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:45

en bovendien is dat onzin. Als ik mijn paard altijd moet vertellen wanneer hij moet afzetten, krijgen we toch echt een probleem als ik me eens vergis. We hebben een mooie taakverdeling, ik zorg voor tempo en richting, mijn paard springt over de hindernis.