paard blijft ontzettend heet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: paard blijft ontzettend heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:54

Staat ze overdag wel buiten? Zodat ze haar energie kwijt kan?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:55

Diep rond kan een paard toch helemaal niet dat nog niet warm en ontspannen is? Tenminste daar hoef ik bij mijn paard (in de winter) echt de eerste 20 minuten mee aan te komen. Hij moet dan toch eerst nog helemaal warm worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:57

Okey, nog een aanvulling :=

Ik ben nog absoluut niet bezig om mijn paard rond te rijden! Als ze dit zelf aanbiedt, prima, maar dat komt vanzelf wel!

Nagevelijkheid is een gevolg van correct rijden, en niet andersom ;)

Als ik oefeningen met haar stap, lijkt ze wel nog heter te worden, zodra ik een volte op stap draaft ze weer weg!

Ze heeft ook nogal een verleden, en ze is gewoon erg geconcentreerd op mij en wat ik doe. Ze reageert op alles!
Het lijkt wel alsof ze gewoon ontzettend bang is dat ze het verkeerd doet, of op haar donder krijgt...

Echt heel erg onzeker dus...

Het is dus ook niet echt 1 ding wat meespeelt, maar meerdere dingen :+

kazary schreef:
Staat ze overdag wel buiten? Zodat ze haar energie kwijt kan?

Ze staat 24/7 buiten... maar daar staat ze alleen maar te vreten :=

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:59

haha, dat schiet ook niet op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:00

Nee niet echt :=

Het liefst zou ik haar bij leeftijdsgenootjes zetten, lekker spelen en ravotten, maar volgens mij doet zij dat gewoon niet :=

Er staat een pony bij, alleen ik zie ze (bijna) nooit samen eens lekker rondscheuren ofzo!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:37

Mindfields schreef:
Loopt ze door je hand heen, dan 1 keer een harde, korte ruk aan de buitenteugel en METEEN WEER LOSLATEN als ze daarop terugkomt en uitvoerig belonen met een hoge stem.

Ook al mislukt het honderdduizend keer, hou je geduld en hou vol.

Dit lijkt me nou niet bevordelijk voor het vertrouwen in de hand... Moet je doen bij degene die ik rij, breek je zo je neus.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:19

patsur schreef:
Mindfields schreef:
Loopt ze door je hand heen, dan 1 keer een harde, korte ruk aan de buitenteugel en METEEN WEER LOSLATEN als ze daarop terugkomt en uitvoerig belonen met een hoge stem.

Ook al mislukt het honderdduizend keer, hou je geduld en hou vol.

Dit lijkt me nou niet bevordelijk voor het vertrouwen in de hand... Moet je doen bij degene die ik rij, breek je zo je neus.

Jouw paard is ook niet het paard van ts dat continue door de hand heen blijft denderen. Zo'n gevoelige mond zal die dus wel niet hebben gok ik zomaar ;)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:24

Maar om dan een ruk te geven aan de teugel?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:55

patsur schreef:
Maar om dan een ruk te geven aan de teugel?

Wat denk je dat beter is voor het paard: een contuinue druk op twee teugels, zodat ie een uru lang op je hand hangt en steeds 100 kilo in zn mond heeft.
Of dat hij leert dat hij zijn eigen hoofd draagt zpdat hij niet zoveel druk in zn mond heeft.

Dat steeds blijven hangen helpt niets, het paard leert er niets van, je wordt er zelf moe van en bereikt er niets mee.

Als je hem op het goede moment 1 keer kort zegt, NEE zo is het niet goed, en zoals je al kunt lezen in mijn eerdere bericht: METEEN LOSLATEN ZODRA HIJ REAGEERT en dan meteen uitvoerig beloont, leert hij er van.

Maar dan doe je dat wel zonder emotie en zonder boos worden en zonder blijven rukken, gewoon 1 keer kort NEE zeggen.

Vindt ik eerlijker dan continue aan de mond van je paard hangen en het probleem alleen maar verergeren.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:36

Dat lijkt mij niets, om een harde ruk in zijn mond te geven. Hij is nu gewoon fris en blij en als je em een harde ruk geeft, wordt hij misschien wel bang voor de hand. Het is in ieder geval geen uitnodiging voor hem om rustiger te gaan stappen. Zowieso moet je niets met geweld oplossen, dus al helemaal niet in zijn mond gaan hangen.

Probeer het gewoon met je zit en benen. Vraag gewoon lichte stelling aan beide kanten en rij veel figuren. Je moet gewoon veel aandacht vragen en lekker rustig gaan zitten. Desnoods zing je een rustig liedje, wordt je zelf ook lekker relaxed van.

Ik zou in ieder geval niets met de teugels doen. Worden ze alleen maar onrustig van en dat is al helemaal niet de bedoeling toch?

Heel veel succes ermee! Het komt vanzelf goed! Misschien ook niet al te veel aandacht aan geven?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:38

lezen jullie wel?

Ik zeg toch niet je moet gewoon zomaar een ruk in zn b*k geven?

Op het moment dat hij door je hulpen heen stuitert en door je hand heen dendert, dan 1 keer kort.

Maarja als jullie het niet goed willen lezen kan ik er ook niets aan doen.

Of liever een paard hebben wat continu een uur lang in je hand hangt. Voor het paard ook gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:59

Nog even iets uit de wereld helpen :=

Ze denderd absoluut niet door mijn hand heen, maar is juist heel gevoelig in mijn hand!
Ik wil daar dus juist niet te hard in zijn, omdat ze daarvan nog meer in de stress schiet!

Dus: rennen + ophouding (of terugnemen of wat dan ook) = nog meer rennen!

Dus dat van die ruk in haar mond ga ik ook zeker niet doen, want dat verergerd het alleen maar!

De rest van je tips, Noor, ga ik zeker mee aan de gang!

heb vandaag niet gereden, want de schrik zat er nog te erg in!
Dus morgen gaan we weer aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:00

petradek schreef:
Dat lijkt mij niets, om een harde ruk in zijn mond te geven. Hij is nu gewoon fris en blij en als je em een harde ruk geeft, wordt hij misschien wel bang voor de hand. Het is in ieder geval geen uitnodiging voor hem om rustiger te gaan stappen. Zowieso moet je niets met geweld oplossen, dus al helemaal niet in zijn mond gaan hangen.

Probeer het gewoon met je zit en benen. Vraag gewoon lichte stelling aan beide kanten en rij veel figuren. Je moet gewoon veel aandacht vragen en lekker rustig gaan zitten. Desnoods zing je een rustig liedje, wordt je zelf ook lekker relaxed van.

Ik zou in ieder geval niets met de teugels doen. Worden ze alleen maar onrustig van en dat is al helemaal niet de bedoeling toch?

Heel veel succes ermee! Het komt vanzelf goed! Misschien ook niet al te veel aandacht aan geven?

Bedankt!

Al jou tips heb ik al geprobeerd, maar van het meer buigen en stelling enzo, wordt ze nog onrustiger! Vandaar ook mijn vermoeden dat het een balansprobleem is in combinatie met onzekerheid/angst!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:01

Mindfields schreef:
lezen jullie wel?

Ik zeg toch niet je moet gewoon zomaar een ruk in zn b*k geven?

Op het moment dat hij door je hulpen heen stuitert en door je hand heen dendert, dan 1 keer kort.

Maarja als jullie het niet goed willen lezen kan ik er ook niets aan doen.

Of liever een paard hebben wat continu een uur lang in je hand hangt. Voor het paard ook gezellig.

Ik heb geleerd het op te lossen met je been. Er is mij nooit verteld dat ik in de mond mag zitten, slechts een ophouding..

Er staat toch een korte ruk en dan weer los? Dat is wat ik gelezen heb.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:20

Het is belangrijk dat je discipline hebt. Nee = nee en niet toch nog doorlopen.

Ik rijd ook veel jonge paarden en deze willen met opstappen ook wel eens niet stilstaan. Juist op dat moment streng zijn en zo gauw ik erop zit, laat ik ze ook vaak nog even stilstaan zodat ze op mijn hulpen weglopen en niet uit zichzelf.

Dit is precies hetzelfde met rijden. Lopen op de hulpen en niet uit zichzelf. Dus als jouw paard weg wil lopen zonder dat jij dat wilt, gewoon stoppen(of iig langzamer, maar aangezien dit niet zo goed lukt, gewoon veel halthouden en overgangen rijden). Overgangen rijden is sowieso erg goed voor jonge paarden. Bijvoorbeeld slangevoltes rijden en dan op AC-lijn halt houden, of langzamere gang pakken. Van stap naar halthouden en van draf naar stap.

Consequent zijn in wat je doet. Telkens als je paard te hard gaat, gewoon stoppen. Even stilstaan en dan weer weg lopen OP JOUW HULPEN!!

Als je maar volhoudt en consequent bent, dan leren ze heel snel. Dat een paard niet meteen 10 min. wil stappen vind ik nooit zo erg. Draven worden de sneller warm van, als het paard maar wel op jouw hulpen draaft.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:21

Ik heb precies zo'n paard staan. Mijn tip: rijdt dit paard juist wel (uiteraard op correcte wijze) rond. Ten eerste heb je dan meer controle, ten tweede geeft haar dit juist duidelijkheid en dus zekerheid, ten derde bouwt ze spieren op zodat ze jou beter kan dragen en haar balans probleem verdwijnt.

Blijkbaar geef jij het paard onvoldoende begeleiding en begrijpt ze niet wat je wilt. Daar wordt ze onzeker van en dus gaat ze dit soort gedrag vertonen. Gewoon rijden en vooral heel duidelijk zijn. Doe maar net alsof het een paard is wat alle oefeningen al beheerst. Weet zeker dat het zal helpen.

Overigens ben ik het compleet met Mindfields eens. Je mag het niet laten gebeuren dat ze door je heen dendert. Als je daarom eens wat harder op moet treden dan moet je dat zeker doen. En wie zeg dat je niet op kunt treden met een vriendelijke hand? ;)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:02

Die van mij heeft momenteel ook in de winterperiode,vooral als ik het bos inga,niet rustig willen stappen,overal van wegspringen,en het liefste in galop weggaan..maar geef hem ook 1ste snede kuil bij,wat ik al verminderd heb,ga hierna als ik dit pak op heb weer over naar 2de snede..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:37

Ik lees hier de tip om consequent te zijn en haar toch te laten halthouden en stappen. Dat moet je bij die van mij dus ECHT niet proberen hoor! Haar in het begin verplichten om toch halt te houden en rustig te stappen, resulteert altijd in getrippel, steigeren, hoofdschudden en ENORM heet worden. Dan wordt ze simpel weg gevaarlijk! Terwijl als je ze gewoon direct begint te rijden, zoals Foxy zegt, ontspant ze. Ze loopt dan in het begin wel te veel voorwaarts en tempo ligt te hoog, maar ze wordt niet gevaarlijk. Je hebt inderdaad helemaal geen controle meer als je ze laat trager lopen. Vooruit is veel belangrijker. Oefeningen zoals stap en halthouden gaan zonder problemen later in de les, dus ik ga echt niet vechten met haar in het begin om een oefening die ze later perfect kan. Anders krijgt ze alleen maar meer spanning en volgens mij gaat ze op die manier ook altijd maar meer verzet tonen op de oefening.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:43

Ik denk dat daar het verschil zit tussen een heet paard en een drammerig paard.
Een hete kun je beter aan het werk zetten. Niet teveel stappen in het begin. Fijn op de volte en achtjes. Niet teveel hand, gaan ze alleen maar heter van worden, ook geen strenge ophouding. dan krijg je opgekrulde paarden zonder vertrouwen in de hand. Die soort type paarden is meestal van zichzelf niet trekkend aan het bit. Halthouden is dan zeker vragen om paarden die hun energie wel naar boven brengen in plaats van naar voren.
Een drammer is weer een ander typje, die zou ik ook wel eens wat grover op de rem durven zetten. Grover bedoel ik niet dat je blijft trekken, maar de vlugge maar wel strenge ophouding die mindfields omschrijft. Dit zijn vaak niet de rillerige paardje, maar de wat koelere die zo hun zin wel even door willen drukken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:47

In het bos zal dit moeilijker worden..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:48

Hoe bedoel je dat?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:57

de oefeningen doen die hiewr omschreven staan,hoe krijg je een paard wat fris is in de kop rustig in stap,het schrikken zal blijven met dit weer bij me paard.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:00

Als ze echt fris zijn kun je vaak beter even rustig draven. Wel jou tempo, maar je kunt wel moeten en willen stappen, maar als je dan een paard krijgt wat alleen maar omhoog komt ben je verder van huis. Paarden die schrikken moet je op de ruiter laten focussen. Veel overgangen en schijnovergangen maken, dat kan ook in het bos.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:06

kazary schreef:
Als ze echt fris zijn kun je vaak beter even rustig draven. Wel jou tempo, maar je kunt wel moeten en willen stappen, maar als je dan een paard krijgt wat alleen maar omhoog komt ben je verder van huis. Paarden die schrikken moet je op de ruiter laten focussen. Veel overgangen en schijnovergangen maken, dat kan ook in het bos.

ja klopt,maar het blijft lastig met een fris paard het bos ingaan :Y) ,het rijdt niet relaxed,dat die om elke haverklap opzei springt,en de kop hoog in de lucht heeft. :+ .

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:17

Als ik jou was zou ik even een stapje terug doen, weer even terug naar het longeren zodat ze aan de longe haar balans kan vinden en sterker kan worden zonder dat jij daarbij in de weg zit. Liefst aan een dubbele longe zodat je ook aan je aanleuning kan werken. Dit geeft je ook de kans weer even de stemcomando's op te frissen, zorg daarbij dat je heel concequent bent stap = stap en niets anders ook in je overgangen vooruit en terug heel concequent zijn niet nog 2 rondes door laten lopen en hier veel op oefenen half rondje stap half rondje draf en weer terug naar de stap. Zeker als je zelf wat gespannen bent moet je niet op een gespannen jong paard gaan zitten.
Als je weer wat meer vertrouwen hebt in elkaar kan je altijd weer binnen een maand of week (afhankelijk van hoe snel of langzaam ze vooruit gaat) of wat opstappen (al dan niet aan de longe).