Iedere keer ervandoor gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

worteltjj

Re: Iedere keer ervandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:00

Het positief benadrukken werkt inderdaad erg goed!

Ik heb morgen weer les dus zal; het er nog een keer goed met mn instructrise overhebben

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:10

Ik volg dit ook eventjes, heb ook dat probleem met een bepaald paard, mijn instructrice zegt het zelfde wat die van jou zegt..
ben benieuwsd! :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:56

Phynix schreef:
Een teugel kiezen, stuk korter vastpakken en in een keer flink omtrekken. Vastpakken pakken of niet, op een flinke ruk reageren ze wel. En laat hem maar tegen de muur aankomen, het gaat om de schrik-reactie.

Dit heb ik al eens geprobeerd, maar had geen effect. Ze gooit haar hoofd gewoon de lucht in en zet het vast dus daar is geen beginnen aan.. Zal eens kijken of het werkt met het door laten rennen.. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:42

Phynix schreef:
Een teugel kiezen, stuk korter vastpakken en in een keer flink omtrekken. Vastpakken pakken of niet, op een flinke ruk reageren ze wel. En laat hem maar tegen de muur aankomen, het gaat om de schrik-reactie.

Dan moet je dus van te voren al je teugel korter pakken?
Lijkt me niet erg bevordelijk voor je rijstijl en vriendelijkheid (spanning)en zal je uiteindelijk verder van je doel brengen.

Imo moet je eerst weten waarom het paard dat doet.
Daar is niet altijd makkelijk achter te komen, maar je moet wel uitsluiten dat het geen uitvlucht voor de opgebouwde spanning is. Als dat het wel is en je gaat aan het 'rennen werken', dan werkt je aan het symptoom ipv het probleem.

Daarna moet je goed voelen wat er gebeurd voordat het paard gaat. In de meeste gevallen kun je het aan voelen. Paard zet een been/schouder of whatever buiten de massa en/of wordt hol of bol aan 1 kant . Als je dat gevonden heb is het een kwestie van die begrezen en ook zorgen dat je je been eraan blijft houden . Vaak steek je ze automatisch af, omdat je niet harder wilt. Je zal dan juist meer controle/aansturing missen.

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:34

De flinke ruk werkt idd niet, dan moet ik hem korter pakken en dan gaat ie alleen nog maar harder en is ie uiteindelijk nog niet om te krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:52

Mijn eerste reactie op dit soort verhalen is altijd: heeft ie nergens pijn/last van?
Past het zadel goed/geen last van spieren etc.

Als dit allemaal niet het geval is kun je verder gaan kijken.
Ik zie nérgens reacties op het feit dat jouw paard het rijden blijkbaar niet leuk vind!
Wil je dat je paard loopt omdat jij het vraagt, of omdat hij er zelf ook plezier aan beleeft?

Kijk eens wat je paard leuk vind om te doen (buiten rijden, springen, grondwerken etc.) en zorg dat je daartussen genoeg mee afwisselt. Als ik de hele week ga dressuren heeft mijn paard er ook snel genoeg van!

Paard doet het uit protest, zorg dat ie niks heeft om over te protesteren!
Ik rij graag samen met mijn paard, en niet erop!

AmAndA1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:58

Even kijken of alles nog wel goed zit nu hij misschien meer bespiering krijgt, past het zadel nog wel goed?

Als je stopt met rijden zodra hij zo raar heeft gedaan, of bijvoorbeeld niet meer durft aan te gallopperen dan kan het ook een trucje zijn om onder het werk uit te komen. En dan inderdaad, ff flink door laten lopen... jij wil hard, dan gáán we hard! En als je moe word, dan gaan we gewoon NOG een rondje.
En hoezo sjeest hij dan de bak uit? Kan je de bak niet afsluiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:05

Sassol schreef:
Mijn eerste reactie op dit soort verhalen is altijd: heeft ie nergens pijn/last van?
Past het zadel goed/geen last van spieren etc.

Als dit allemaal niet het geval is kun je verder gaan kijken.
Ik zie nérgens reacties op het feit dat jouw paard het rijden blijkbaar niet leuk vind!
Wil je dat je paard loopt omdat jij het vraagt, of omdat hij er zelf ook plezier aan beleeft?

Kijk eens wat je paard leuk vind om te doen (buiten rijden, springen, grondwerken etc.) en zorg dat je daartussen genoeg mee afwisselt. Als ik de hele week ga dressuren heeft mijn paard er ook snel genoeg van!

Paard doet het uit protest, zorg dat ie niks heeft om over te protesteren!
Ik rij graag samen met mijn paard, en niet erop!

Amen :)
Nog een andere tip: Ik snap dat je niet zomaar met hulpteugels aan de gang wil, ik ben er ook geen fan van. Maar soms hebben ze wel degelijk zin. Een (glijdende) martingaal doet in principe niks, als je paard gewoon loopt. Je kan hem zo instellen dat er niks gebeurd, behalve als je paard met zijn hoofd omhoog slaat, dan wordt hij tegen gehouden. Als je paard zo sterk is als hij zijn hoofd omhoog slaat dan kan je dat met eem martingaal misschien voorkomen.
Het is geen eindoplossing (zoals hierboven gegeven) maar je kan er wel tijdelijk wat mee doorbreken. Bovendien voorkom je dat jij straks met een bloedneus aan het rijden bent, en dat is ook wat waard ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:19

AmAndA1979 schreef:
Even kijken of alles nog wel goed zit nu hij misschien meer bespiering krijgt, past het zadel nog wel goed?

Als je stopt met rijden zodra hij zo raar heeft gedaan, of bijvoorbeeld niet meer durft aan te gallopperen dan kan het ook een trucje zijn om onder het werk uit te komen. En dan inderdaad, ff flink door laten lopen... jij wil hard, dan gáán we hard! En als je moe word, dan gaan we gewoon NOG een rondje.
En hoezo sjeest hij dan de bak uit? Kan je de bak niet afsluiten?

Bij sommige paarden werkt dit, bij een hoop anderen niet, net als het omtrekken of whatever.
Daarbij vind ik het rijtechnisch een flut-manier.(manieren)

Als hij het al af leert op deze manier, dan wordt je er rijtechnisch niet beter van.
Als je de signalen leert aanvoelen en daarop correct te reageren, kom je veel verder.

Sassol schreef:
Als ik de hele week ga dressuren heeft mijn paard er ook snel genoeg van!

Er zullen gerust paarden zijn die aangeven dat ze het niet leuk vinden.
Nu kan dat natuurlijk ook liggen aan de ruiter! Gelukig heb ik nog geen paard mee gemaakt die niet wou 'dressuren'.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-01-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:20

worteltjj schreef:
bedankt voor alle tips! ik denk dat een ander bit geen zin heeft want meneer heeft snel genoeg door hoe dat werkt, hem doorrijden als hij gaat rennen doe ik al maar dat heeft dus ook niet erg veel zin want hij doet het nu alweer 2 maanden.

Iemand nog een idee??

Ik wil je niet ontmoedigen, maar die van mij heeft dat ruim drie maanden volgehouden :(:) Het is al een stuk minder geworden maar trekt zo nu en dan nog wel eens een sprintje... Het verminderd heel geleidelijk aan na een paar maanden. Geduld...

Sluit je ook gewoon af als hij bv vijf minuten lekker loopt?

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 15:38

Bedankt voor alle tips, naar mijn idee heb ik voldoende afwisseling in het werk, we longeren 1x in de week 1x in de week mennen en 1x in de week lekker los rennen door de bak of vrij springen. Hij heeft ook nog 1 dag rust dus dan blijven er nog 3 dagen over om te dressuren. Ik wil het absoluut niet oplossen met hulpteugels zoals ik al eerder gezegt heb.

Vanmiddag weer les dus maar weer eens proberen.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:42

Ik had dit met mijn verzorgtinker, je hebt nergens macht meer over, maar wat ik altijd deed was als ie er vandoor vloog heel veel been zodat hij/zij alleen maar harder moet, en dat willen ze bijna altijd helemaal niet dus dan laten ze het bit meestal wel los, en dan kun je proberen op de volte te zetten....

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:44

Zie net pas at dat al zon 20 x is gezegd, sorry, maar zoals iemand als zij, eals hij/zij moe word, dan nog een rondje...

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:32

Ik denk dat ik erachter ben wat het probleem is! Omdat Kay nog zo jong is, is hij erg gevoelig voor teugel druk en merkt dit op als spanning. Ik heb gister weer les gehad en hij ging er weer vandoor, Toen zei mijn instructrise dat ik mijn binnenhand los moest gooien, toen ik dit deed ontspande hij meteen iets meer. Hij rende nog wel door maar er was een stukje ontspanning.

We hebben afgesproken dat ik de komende tijd met een los teugeltje ga rijden. Ik ben net terug van hem en het ging echt super!! hij let iets minder op omdat ik vrijwel geen teugel druk heb (alleen met buitenhand af en toe licht opvangen) maar met been en zit is hij aardig goed te rijden. Hij wou er vandoor schieten en mijn eerste reactie was natuurlijk terugnemen, dit niet gedaan maar los gegooid en meneer galoppeerde heerlijk rustig verder!

Het was dus echt weer mijn fout, wat 99% van de keer zo is.

Bedankt voor alle tips allemaal, maar ik denk dat het op deze manier opgelost is!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:50

ik ken dit probleem ook wel en moet juist als ik voel dat hij zich gaat spannen hem ligt in buigen naar binnen zodat hij dus niet vast kan zetten en ik hem zo de volte op kan sturen vaak ontspant hij daar al en in en kan ik hem daarna weer rechtstellen en doorrijden succes ermee

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:07

corientjuhh schreef:
je hebt ook bitten met een rond draaiend stukje in het midden
misschien een optie
ik heb nl gehoord dat dat goed werkt bij paarden die het bit vast pakken
en door het ronddraaiende stukje lukt dat niet omdat het blijft ronddraaien

Ja het wordt gezegd maar t heeft vaak weinig nut want je zegt t zelf al bewegend stukje zit in het midden als ze daar op zouden moeten reageren zou dat dus betekenen dat paard het bit dan vastpakt met zn tong!!
Ik moet idd ook goed voelen d.m.v. geregeld stelling naar binnen vragen kan ik voelen of ie nog steeds loslaat zodra die ietsjes stugger begint te worden stel ik hem meer naar binnen want paard heeft met zijn hoofd naar binnen eigenlijk geen kracht meer

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:12

doerakje schreef:
ik ken dit probleem ook wel en moet juist als ik voel dat hij zich gaat spannen hem ligt in buigen naar binnen zodat hij dus niet vast kan zetten en ik hem zo de volte op kan sturen vaak ontspant hij daar al en in en kan ik hem daarna weer rechtstellen en doorrijden succes ermee

Dit is dus de oplossing als paarden zich sterk maken en ervan door willen!

Denk eens aan een ijzeren pijp: zolang die recht blijft is ie hard en sterk, wanneer je deze echter buigt, een aantal keren, dan verdwijnt de spanning.

Buiging is dus het sleutelwoord. Daar begin je mee in het halthouden, buigen op 1 teugel, netjes zonder dat het paard het bit vast houdt, los in de kaak, beide zijden. En dan in stap, beetje buiging aan 1 teugel, niet overdreven, wel vragen om in de kaak los te laten. Pas als dit bevestigd is in de draf etc. Het kost even tijd maar je krijgt er veel voor terug.

Vergis je niet, voor de koets loopt een paard met een liverpool stang, oogkleppen en praktisch alleen rechtuit. Rechtuit met zijn hals scheef. Je rijdt waarschijnlijk een behoorlijk scheef paard dat de hulpen met een gewoon bit nog niet zo goed begrijpt en wellicht wat schrikkeriger is omdat de oogkleppen weg zijn.....

Het kost tijd en geduld, en zoals al is gezegd: laat rug/gebit eens nakijken?