Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Phynix schreef:Een teugel kiezen, stuk korter vastpakken en in een keer flink omtrekken. Vastpakken pakken of niet, op een flinke ruk reageren ze wel. En laat hem maar tegen de muur aankomen, het gaat om de schrik-reactie.
Phynix schreef:Een teugel kiezen, stuk korter vastpakken en in een keer flink omtrekken. Vastpakken pakken of niet, op een flinke ruk reageren ze wel. En laat hem maar tegen de muur aankomen, het gaat om de schrik-reactie.
Sassol schreef:Mijn eerste reactie op dit soort verhalen is altijd: heeft ie nergens pijn/last van?
Past het zadel goed/geen last van spieren etc.
Als dit allemaal niet het geval is kun je verder gaan kijken.
Ik zie nérgens reacties op het feit dat jouw paard het rijden blijkbaar niet leuk vind!
Wil je dat je paard loopt omdat jij het vraagt, of omdat hij er zelf ook plezier aan beleeft?
Kijk eens wat je paard leuk vind om te doen (buiten rijden, springen, grondwerken etc.) en zorg dat je daartussen genoeg mee afwisselt. Als ik de hele week ga dressuren heeft mijn paard er ook snel genoeg van!
Paard doet het uit protest, zorg dat ie niks heeft om over te protesteren!
Ik rij graag samen met mijn paard, en niet erop!

AmAndA1979 schreef:Even kijken of alles nog wel goed zit nu hij misschien meer bespiering krijgt, past het zadel nog wel goed?
Als je stopt met rijden zodra hij zo raar heeft gedaan, of bijvoorbeeld niet meer durft aan te gallopperen dan kan het ook een trucje zijn om onder het werk uit te komen. En dan inderdaad, ff flink door laten lopen... jij wil hard, dan gáán we hard! En als je moe word, dan gaan we gewoon NOG een rondje.
En hoezo sjeest hij dan de bak uit? Kan je de bak niet afsluiten?
Sassol schreef:Als ik de hele week ga dressuren heeft mijn paard er ook snel genoeg van!
worteltjj schreef:bedankt voor alle tips! ik denk dat een ander bit geen zin heeft want meneer heeft snel genoeg door hoe dat werkt, hem doorrijden als hij gaat rennen doe ik al maar dat heeft dus ook niet erg veel zin want hij doet het nu alweer 2 maanden.
Iemand nog een idee??
Het is al een stuk minder geworden maar trekt zo nu en dan nog wel eens een sprintje... Het verminderd heel geleidelijk aan na een paar maanden. Geduld...corientjuhh schreef:je hebt ook bitten met een rond draaiend stukje in het midden
misschien een optie
ik heb nl gehoord dat dat goed werkt bij paarden die het bit vast pakken
en door het ronddraaiende stukje lukt dat niet omdat het blijft ronddraaien
doerakje schreef:ik ken dit probleem ook wel en moet juist als ik voel dat hij zich gaat spannen hem ligt in buigen naar binnen zodat hij dus niet vast kan zetten en ik hem zo de volte op kan sturen vaak ontspant hij daar al en in en kan ik hem daarna weer rechtstellen en doorrijden succes ermee