Gelpat op een springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Gelpat op een springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:32

Ik heb ook een gelpad, enkel voor het springen om de zelfde reden als boven genoemd. Mijn zadelmaker zei dat hij dit geen onverstandig besluit vond alhoewel het zadel zonder ook geen problemen zou mogen opleveren.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:48

Waarom een gelpad! Ik vind dat niet nodig hoor, als je gewoon een passend zadel hebt met eventueel een bontje.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:53

Ik heb stage gelopen op een springstal en heb zelf nog een tijdje een pony getraind waar ik mee zou gaan crossen maar de menig over een gelpad met springen is dat de gelpad de klappen op moet vangen(ik leg t niet helemaal goed uit maar weet even neit t andere woord ervoor) en op die manier dus minder last van de rug krijgt, maar als dit de echte reden is denk ik dat dat toch wel een ruiter probleem is omdat ze zelf te lui zijn om rustig te gaan zitten maar het is absoluut niet verplicht ze rijden idd met bontjes(want het oog wil ook wat) er zijn ook een soort foam-onderleggers in de handel maar je verliest zoiezo contact en je maakt infeite de boom nauwer

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:27

het is bewezen dat een gelpad of bontje geen effect heeft.
dus geen drukverdeling
wat een gelpad erg doet is bv zich straktrekken over de rug.

dus het is geen wet, tis meer dat mensen er iets onder willen hebben, zelf leg ik er ook een bontje onder, gewoon omdat t leuk is.

wil je wel iets voor drukverdeling, zou ik eens kijken voor een wow pad, dit is met flairsysteem. dat houd in dat in de pad 4 kamertjes zitten waarin lucht zit, dit kun je per kamertje zelf afstemmen hoeveel. bv voor of achter zadel te verhogen.
en lucht verdeeld wel druk.

@daffie, gelpad vangt helemaal niks op.... helaas want vele mensen zweren bij een gelpad.

Edit: ik lees nu pas dat hier al over t flairsysteem gesproken wordt, sorry.
maar het heeft vele voordelen, ken meerdere mensen die een wow zadel hebben aangeschaf en ik zie de paarden veranderen.
bij mij is vorige week een man van wow geweest en brengt dit weekend een demo zadel zodat ik die kan proberen.
voor diegene die een zadel te duur vinden is een pad mss een oplossing.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:47

nee dat zeg ik ook dat de meeste dat geloven maar als dat de echte functie zou zijn zou t eigenlijk een oplossing voor rijtechnisch probleem zijn heb namelijk nog nooit springruiter zich zien laten neerploffen in zadel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:57

Een geldpad is voornamelijk van psycholigsch effect voor de ruiter, het heeft alleen zin bij een slecht passend zadel.

Als je zadel goed past kan een gelpad zelfs de pasvorm slechter maken en de juist ligging om zeep helpen.

Dat je veel ruiters ziet rijden met een gelpad is voornamelijk 'omdat iedereen het doet' en anderzijds omdat ze toch het zekere voor het onzekere willen nemen, 'baat het niet dan schaad het niet'.
Daarnaast hebben de grotere ruiters vaak 10-15 paarden te rijden en maar 2 of 3 zadels, die zullen dus niet altijd onder alle 10 paarden passen dus gaat er een pad onder.

Maar goed, wat het ook is, onder een goed passend zadel hoeven geen pad's, ook geen flairsysteem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:00

sammie18 schreef:
Alles wat je tussen een goed passend zadel legt en de paardenrug is in mijn optiek slecht, een shabrakje hoort er wel tussen. Ieder zadel met gewone wolvulling heeft na een sprong van een paard over een hindernis geloof ik 4 tot 6 galopsprongen nodig om zich aan te passen/ te herstellen. Omdat er tijdens de sprong en de landing veel druk komt op de voorzijde van het zadel. Als je dit wil voorkomen dan moet je een zadel met een flairsysteem nemen, deze passen zich tijdens de eerste galopsprong na de hindernis meteen aan. Dit is een tijdje geleden uit een onderzoek gekomen. Mijn zadelmaker heeft dit zitten vertellen.

Jouw zadelmaker wil veel te graag wat verkopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:07

Pipo schreef:
sammie18 schreef:
Alles wat je tussen een goed passend zadel legt en de paardenrug is in mijn optiek slecht, een shabrakje hoort er wel tussen. Ieder zadel met gewone wolvulling heeft na een sprong van een paard over een hindernis geloof ik 4 tot 6 galopsprongen nodig om zich aan te passen/ te herstellen. Omdat er tijdens de sprong en de landing veel druk komt op de voorzijde van het zadel. Als je dit wil voorkomen dan moet je een zadel met een flairsysteem nemen, deze passen zich tijdens de eerste galopsprong na de hindernis meteen aan. Dit is een tijdje geleden uit een onderzoek gekomen. Mijn zadelmaker heeft dit zitten vertellen.

Jouw zadelmaker wil veel te graag wat verkopen.

Of hij is gewend aan prut-vullingen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 06:24

Ik heb zelf een zadel met luchtkussen(Wintec caire 500) en had hiervoor standaard zadel een jc Saphyr dressuur. Mijn paard liep met vorrige standaard met een strakke en pijnlijke rug en met dit zadel voel ik gewoon zijn rug weer bewegen en heeft hij geen rugpijn meer

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:56

Lijkt mij dat wanneer het zadel niet passend is, je daar een oplossing voor zoekt maar verder lijkt het gebruik van een gelpad voor mij persoonlijk overbodig.

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:31

Er staat in de bit nu ook een artikel over zadelonderleggers, zoals bontjes en gelpads. Daar staat oa in dat gelpads de druk op 1 plek wel voorkomen maar dat wordt weer verspreid over een andere plek. Dus dat kan zelfs nadelig zijn. En bontjes kunnen wel minder druk veroorzaken, maar ook niet veel. er stond ook : veel zadelpads voelen als een dikke sok in een te krappe schoen.
ik hoop dat je er wat aan hebt *D

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:23

Beter geen gelpad of wat dan ook (behalve dekje/shabrak) dan wel. Een goed passend zadel heeft niks nodig eronder en in plaats van een slecht passend zadel zo passend te maken is het beter een goed passend zadel te kopen.
Wat er in dat artikel van BIT bedoelt werd is als een schoen te krap is trekken wij ook geen dikke sok aan om het passend te maken en dat is wat de meeste mensen doen met een gelpad.
Ze gebruiken het want iedereen doet het, het staat mooi. Een ander zadel wordt als te veel geld gezien maar een verziekte rug kost uiteindelijk meer. En sommige hebben een goed passend zadel en maken het dan door het gebruiken van een gelpad er een slecht passend zadel van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 03:43

_sannee_ schreef:
Er staat in de bit nu ook een artikel over zadelonderleggers, zoals bontjes en gelpads. Daar staat oa in dat gelpads de druk op 1 plek wel voorkomen maar dat wordt weer verspreid over een andere plek. Dus dat kan zelfs nadelig zijn. En bontjes kunnen wel minder druk veroorzaken, maar ook niet veel. er stond ook : veel zadelpads voelen als een dikke sok in een te krappe schoen.
ik hoop dat je er wat aan hebt *D

Dat is dus precies wat iedereen zelf wel kan verzinnen als je even nadenkt. Ja toch?

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:24

Hmm, Gebruik al 2 jaar een gelpad, en sindsien heeft ze nooit meer last van de rug.
Ik weet niet of het helpt, maar ze loopt er wel fijner mee en vooral met haar rug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:23

Dan heb jij wss een zadel wat niet helemaal past.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:24

ik gebruik geen gelpad.
geen idee waarom eigenlijk. :P

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:54

Kan goed, handig dat ik m er dan onder heb

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:55

Ik rijd ook met een gelpad. (Spring niet)

Maar dat is eigenlijk automatisch zo gekomen, omdat het paard altijd met gelpad is gereden heb ik dat zo overgenomen. Nu ik dit zo lees denk ik ook, wat is het nut er eigenlijk van?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:19

Mellanii schreef:
Kan goed, handig dat ik m er dan onder heb

>;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:03

Ik zou echt juist geen gelpad onder een springzadel leggen. Bij het springen komt er toch wat meer druk op je zadel te staan dan als je dressuur rijdt en dan kan bij iedere landing die pad lekker om de schoft trekken.