stijgeren !? HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:04

SamSter schreef:
De eigenaar van onze stal zei vorige keer dat je ipv een ei het beste een "waterbalon" kan vullen met water en een beetje vissengrind als je die op het juiste moment tussen zn oren laat klappen leert die dr misschien van, K zou het niet meteen zo proberen !

Zou ik niet proberen, dan verpest je het alleen maar nog meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:17

Ja, dit soort grappen is niet aan te raden. Je gaat je dan concentreren op het probleem, wat het uitvergroot. Je gaat dan ook als het ware zitten wachten tot het gebeurt en dat is altijd dom.
Je moet je paard RIJDEN, en niet de ongelukkige passagier uithangen.
Voorwaarts is de eerste hulp bij alle problemen!
Vrijheid geven van voren, stem, been, zit, en eventueel tik als dat niet genoeg is om hem voorwaarts te houden. Nadeel bij tikken is dat je daarvoor de teugels in een hand moet nemen, niet iedereen durft dat in hachelijke momenten.

Riena-Romy

Re: stijgeren !? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:16

Als hij dat doet moet je been geven en op jou laten letten, maar ik denk toch ook dat je paard ergens last van heeft.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:15

komt er nog een reactie van TS zelf?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:16

Venthe schreef:
komt er nog een reactie van TS zelf?

nee denkt het niet , want ze weet dat ze fout zit dat ze niemand naar haar paard laat kijken

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:37

Ga je paard eens aan de longe laten galopperen. Kijken of hij dat wel zonder problemen doet.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:46

Nou nou, moet de TS gelijk weer als een soort van crimineel aangesproken worden? Denk het niet. Denk niet dat ze op advies ingaat als je helemaal wordt afgekraakt. Zo jaag je mensen alleen maar weg. Onwetendheid is jammer, maar fouten zijn er om van te leren, ze vraag advies en dat is al wat.
Punt is, dat er naar het probleem gekeken wordt en hoe dat op te lossen is, terwijl er naar de oorzaak gezocht moet worden. Paarden steigeren niet 'zomaar' om 'jou te pesten', want zo zitten ze niet in elkaar. Denk dat je meer plezier van je paard hebt (en hij van jou) als je voor jullie op zoek gaat naar een de oorzaak en de oplossing daarvan. Aan de TS nu de taak om naar de oorzaak op zoek te gaan. Er worden genoeg tips gegeven. Mocht ze dat echt gaan doen, wens ik haar veel succes. Ik hoor graag hoe het gaat.

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:17

da, tandarts, osteopaat, zadelmaker erbij; zodra alle gezondheidsproblemen uitgesloten zijn dan een nieuw topic openen zodat iedereen je goede tips kan geven

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:18

Smartiej schreef:
Nou nou, moet de TS gelijk weer als een soort van crimineel aangesproken worden?

nou nou, dat zal dan ook wel weer meevallen he?!

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:51

Als je je paard voorwaarts houd, kan ie niet stijgeren. En als hij het toch doet, kan je hem een (niet zo'n harde) klap tussen z'n oren geven, dan denkt ie dat hij z'n hoofd stoot en komt ie weer naar beneden. Succes ermee!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:59

En dan bleek te fout te liggen bij een te terug werkende ruiterhand en ga je het paard een klap tussen de oren geven. Dat soort advies ga je toch niet geven???

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:30

wat ik ook al in je andere topic plaatste:

idd erg triest om te zeggen dat een fysio onzin is
wie weet mankeert hij al heel lang wat aan zijn lijf/spieren, maar doet het hem nu zo'n pijn dat hij nu pas rare dingen gaat doen......

ik zou als de gekke een fysio laten kijken, als het niks lichamelijks is, kost het je 1 keer geld en weet je zeker dat hij gezond is qua spieren/blokkades (en helaas heeft vrijwel ieder paard die tegenwoordig door de foute manier van rijden van de meesten)

als de fysio zegt dat er niks is zou ik je zadel nakijken

en als het geen van beide is zou ik eens naar je eigen rijstijl kijken (maar dan komt er waarschijnlijk ook wel wat bij de fysio naar voren...)

een paard doet iets NOOIT expres of om onder het werk uit te komen of wat dan ook.... er is altijd een andere oorzaak en als hij het nooit heeft gedaan is het waarschijnlijk niet iets uit het verleden, dus dat kan je dan al wegstrepen

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:52

Eerst even laten controleren of je paard écht niets mankeerd. Als dit niet zo is; flink aanpakken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:04

Flink aanpakken in de zin van vooraarts houden okee, flink aanpakken in de zin van meppen is geen optie. Het is niet eerlijk om een paard dat aangeeft dat er wat niet goed gaat, daarvoor te straffen.

Als een paard gewoon kan draven onder de man is het niet waarschijnlijk dat hij in galop ineens pijn heeft, hij gebruikt daarvoor geen andere spieren.
Dit gaat ook op voor het zadel. Dat zit ook niet ineens anders.
Wat in de meeste gevallen wel veranderd, is de zit van de ruiter, die kan ineens minder mee gaan, of zelfs bonken, de ruiter kan gaan knellen, de handen kunnen omhoog schieten, paard kan in de mond gezeten worden als hij het hoofd naar voren brengt bij het aangalopperen, noem maar op.
Het aangalopperen gaat niet bij iedereen even soepeltjes en niet elk paard is even vergevingsgezind wat dat betreft.
Sommigen '"zeggen" er wat van door protest als steigeren.
De kans is behoorlijk groot dat het steigeren, met name omdat het na een paar passen galop komt, voorkomt uit een van die dingen, of een combinatie daarvan. In elk geval is het waarschijnlijker dat het in de ruiter zit dan in het lijf van het paard.
Bokken en staken is veel eerder een uiting van lichamelijke problemen dan steigeren.
Steigeren is meestal een verzet tegen de handen van de ruiter. Er wordt dan voorwaarts gevraagd en niet toegestaan (op wat voor een manier dan ook), het paard moet dan haast wel omhoog.
Daarom denk ik dat een filmpje wel onthullend zal zijn. TS kan, als ze zich laat filmen, zelf misschien ook wel ontdekken wat er mis gaat vooraf.
Ik ben vooral benieuwd of idt paard het ook bij anderen doet. Want als dat niet zo is, weet je helemaal zeker dat het niet lichamelijk is.

Het is jammer dat er zo vreemd gereageerd is hier en daar, ik denk dat TS daardoor niet meer gaat reageren.

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:02

en wat zei ik ! het is gewoon uitproberen! heb er een dierenarts bij gehad en een fysio en er is niks aan de hand! maar zoals jullie weten is een samber al lastig en amor zit erachter is nog lastiger! duzz..!! tjah .. had k gelijk !

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:03

en bedankt lusitana! aan jou heb ik zeker wat gehad.. veel liefs melany

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:56

Dimra schreef:
ik heb ook een probleempje! weet niet meer hoe ik het anders moet doen! heb les in Bathmen maar 1 voor 1 weten ze het niet meer..

ik heb een engels volbloed.. van Samber.. pittig beest! als ik aan wil galloperen dan maakt ie eerst 2 hele grote en brede galop sprongen en daarna zakt die door zijn achterbenen heen en begint ie te stijgeren! ik vind het onzin om een fysio of wat dan ook erbij te halen want dit heeft ie nog nooit gedaan het is gewoon een soort van uit proberen! hoe kan ik hem hier van af krijgen??

ik heb geen zin in commentaar ik vraag alleen tips!;)

Groetjes melany

wij kunnen toch niet weten dat je dat al hebt gedaan als dat er niet eens staat?! Dúh niet iedereen kan gedachte lezen }:0

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:52

Equitta steigerde ook vaak !
dan was ze lekker aan het draven/galopperen of wat dan ook , stopte ze en begon te steigeren.
We hebben de tandarts erbij gehaald een paar weekjes geleden, bleek dat ze 2 wolfstanden had op een niet zo aangename plaats, hebben ze die getrokken.
& sindsdien heeft ze niet meer gesteigerd !

Kzou je paard toch even laten onderzoeken alsk jou was ..

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 09:45

hier mag een slotje op :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:52

dat zal best ja, maar dat heb jij niet voor het zeggen ;) Fijn dat de fysio je helemaal gelijk geeft :x

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:53

Wat een reltopic

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:34

Smartiej schreef:
Nou nou, moet de TS gelijk weer als een soort van crimineel aangesproken worden? Denk het niet. Denk niet dat ze op advies ingaat als je helemaal wordt afgekraakt. Zo jaag je mensen alleen maar weg. Onwetendheid is jammer, maar fouten zijn er om van te leren, ze vraag advies en dat is al wat.
Punt is, dat er naar het probleem gekeken wordt en hoe dat op te lossen is, terwijl er naar de oorzaak gezocht moet worden. Paarden steigeren niet 'zomaar' om 'jou te pesten', want zo zitten ze niet in elkaar. Denk dat je meer plezier van je paard hebt (en hij van jou) als je voor jullie op zoek gaat naar een de oorzaak en de oplossing daarvan. Aan de TS nu de taak om naar de oorzaak op zoek te gaan. Er worden genoeg tips gegeven. Mocht ze dat echt gaan doen, wens ik haar veel succes. Ik hoor graag hoe het gaat.

amen. _/-\o_ iets om over na te denken. :j +:)+

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:12

Lusitana schreef:
amondi schreef:
100% engelse volbloed maar de vader is de brave Samber????
Onze eigenste beste KWPN Samber???

Sorrie, maar is dit bericht wel gemaakt door iemand die in het laatste jaar zit van de opleiding paarden? Ik weet heel weinig van bloed en afstamming, maar Samber is KWPN en geen engelse volbloed, dat weet ik dan weer wel.
Hij vererft voornamelijk hele beste en bovenal goedmoedige paarden, dus als jouw Samber zich gedraagt als een lastige stoute puber( profiel) dan zou ik hem zeker eens laten nakijken op school!

Steigeren, bokken met aanspringen duidt in mijn boek op pijn of onzekerheid, dus eerst de pijn uitsluiten!

In de eerste plaats staat er nergens dat het 100% Engels Volbloed is, dat maak jij er van, en in de tweede plaats is Samber half Engels volbloed (vader is Engels Volbloed Pericles). Als de moeder een Volbloed is, krijg je dus een driekwart Volbloed. Dit vele Volbloed bloed kan nu best eens zorgen voor iets meer pit. Tenslotte is niet alleen de hengst verantwoordelijk voor hoe een veulen wordt. Daarbij zit trouwens ook nog menselijke inbreng. Ik vind het een beetje vreemd om uitsluitend naar vaderpaarden te kijken.
Verder daat er nergens dat het paard verder niet braaf is, het heeft alleen een probleem van steigeren na het aangalopperen. Bokken verzin je er even zelf bij.

Ik heb geen idee waarom zo aanvallend gereageerd wordt.
Er lezen meer mensen mee die wellicht iets hebben aan tips, maar niks hebben aan aanvallen op de TS...
Dat verpest alleen maar een topic.
Het minste wat je kunt doen als je post in een topic op praktijkproblemen rijkunstig, is met een advies te komen.
Het onderwerp is steigeren na aangalopperen.

Je zet hier maar fijn een slotje op! ben het zo zat! je ken hier niet fatsoenlijk iets neer zetten of er word gelijk aanvallend op gereageerd! ik weet ook heus wel hoe je moet rijden!! ben niet zo'n meisje wat denkt da ze kan rijde:s hij had geen pijn! en heb hem gwoon een paar keer zelf gelongeerd en nu is het over!!! dus had ik gelijk!

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:15

wat een paasei hier!!! Jullie rellen maar lekker verder! kheb het probleem zelf al opgelost! zonder ook maar hulp van 1 van jullie te hebben gebruikt!!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:26

TS : de toon van je berichten helpt niet echt om mensen fatsoenlijk reactie tegenover jou terug te geven.

Jij zegt een samber is lastig, andere zeggen dat samber juist bekend staat dat hij goed karakter doorfokt.

Longeren is daarbij wel als tip aangegeven, zelfs meerdere keren gevraagd of hij het daarbij ook deed?
Vind het zelfs altijd heel storend dat mensen het paard de schuld geven, terwijl het juist heel vaak de ruiter is die wat doet waarop het paard reageert. Waarschijnlijk bij jou ook het geval aangezien hij het met longeren niet doet.

Als laatste punt geef je eerst aan dat je geen dierenarts, fysio ed erbij wilt halen omdat je dat onzin vind daar jij vind dat er niks aan de hand is omdat hij het nooit heeft gedaan. Ineens daarna reageer je dat er al dierenarts en fysio nagekeken heeft.

Iedereen wil je alleen maar helpen, sommige op een iets minder vriendelijke manier dan de andere, maar dat zal ook voor een groot deel komen door de toon waarop jij het topic bent begonnen.