Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
deniece schreef:brigitta1987 schreef:Waarschijnlijk ben je hierin terecht gekomen omdat je te graag aan de teugel wilde rijden. Hoe los je dat op: de nageeflijkheid even vergeten![]()
Ga terug naar de basis en let alleen op jezelf. Houd op allebei je teugels evenveel druk (alleen contact houden) en houd je handen even hoog en recht op. Dat je paard dan met de neus omhoog loopt is even niet zo boeiend.
Dit probeer ik ook wel eens, alleen heeft mijn haf heel erg de neiging gelijk dr rug enorm weg te drukken en zichzelf vast te zetten.. Gevolg; ze wordt ontzettend stijf en buigt helemaal niet meer in haar lijf..
brigitta1987 schreef:deniece schreef:@ Brigitta; ik ben het niet volledig met je eens. Nageeflijkheid komt vanuit je zit, been én hand. Je geeft wel degelijk teugelhulpen door, deze geef ik ná mijn been & zit hulpen. Of haar verder niets mankeerd weet ik niet. Het zadel ligt sowieso helemaal perfect, die is laatst nog helemaal na gekeken. Paarden die zonder teugeldruk/contact aan de teugel lopen, lopen imo achter de teugel.
quote]
Mee eens, maar in principe moet contact genoeg zijn voor nageeflijkheid. Er is verschil tussen geen contact en stevige hulpen geven. Als je kracht moet zetten dan ga je te ver.
Maar je paard hoort na te geven op een goede weerstandbiedende hand. Nou hoor je mij overigens niet zeggen dat ik een perfecte weerstandbiedende hand heb hoor
ik gebruik regelmatig wat meer druk, hoewel ze hier wel fijner op reageert dan wanneer ik dit niet doe. Dan loopt ze vrolijk onder me uit zo van; jij doet niets, ik ook niet baas!
Bonechi_ schreef:Mijn ene hand is wat strenger, maar dat was niet mijn grootste probleem. Ik hield mijn handen en schouders scheef, waardoor ik ook mijn paard niet goed recht kon houden.
Nu ga ik een tip geven waarbij bokt in eerste instantie zal gaan stuiteren:
Zet je handen vast op het zadel!
Als je nu denkt: welke gek verzint dat.... : Tineke Bartels.
Ik moest mijn handen plat, op mijn knokkels, naast elkaar, voorop het zadel zetten. Teugels gewoon redelijk op maat. En dan rijden. Voelt heel vreemd in het begin. Omdat je én bijna op je handen gaat zitten steeds, en bovenin dus wat inzakt, en omdat je paard er dus weinig van snapt.
Van dat paard moest ik me weinig aantrekken. Gewoon naar voren rijden. Binnen een half rondje werd hij helemaal recht en blij van mijn stille, contstante hand. Mijn teugels moesten net zo gaan functioneren als elastieken aan de longe zeg maar. En dat werkte. En het gekke was, hij was prima te sturen en in te buigen, terwijl ik daar normaal zo'n moeite mee had.
Van daaruit kun je steeds weer wat losser rijden, en als ik nu merk dat ik chaotisch wordt, dan zet ik mijn handen weer even terug.
Tip: ik zou het in eerste instantie wel even doen waar je instructrice bij is. Kan zij even goed kijken of je paard erop ontspant of niet...
aira2005 schreef:Bonechi_ schreef:Mijn ene hand is wat strenger, maar dat was niet mijn grootste probleem. Ik hield mijn handen en schouders scheef, waardoor ik ook mijn paard niet goed recht kon houden.
Nu ga ik een tip geven waarbij bokt in eerste instantie zal gaan stuiteren:
Zet je handen vast op het zadel!
Als je nu denkt: welke gek verzint dat.... : Tineke Bartels.
Ik moest mijn handen plat, op mijn knokkels, naast elkaar, voorop het zadel zetten. Teugels gewoon redelijk op maat. En dan rijden. Voelt heel vreemd in het begin. Omdat je én bijna op je handen gaat zitten steeds, en bovenin dus wat inzakt, en omdat je paard er dus weinig van snapt.
Van dat paard moest ik me weinig aantrekken. Gewoon naar voren rijden. Binnen een half rondje werd hij helemaal recht en blij van mijn stille, contstante hand. Mijn teugels moesten net zo gaan functioneren als elastieken aan de longe zeg maar. En dat werkte. En het gekke was, hij was prima te sturen en in te buigen, terwijl ik daar normaal zo'n moeite mee had.
Van daaruit kun je steeds weer wat losser rijden, en als ik nu merk dat ik chaotisch wordt, dan zet ik mijn handen weer even terug.
Tip: ik zou het in eerste instantie wel even doen waar je instructrice bij is. Kan zij even goed kijken of je paard erop ontspant of niet...
Die ga ik ook proberen dank je wel!
heb het in draf niet geprobeerd want in het midden was de bak bevroren dus moest haar wel op de hoefslag houden, en ze viel erg naar binnen weer vandaag..