Pony onrustig met hoofd, ander bit? maar welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:54

Dat wilde ik ook net zeggen. Stelling en buiging vraag je niet met je hand. buiging doet een paard om je binnenbeen. En dat je nog nooit een paard bent tegen gekomen die niet zo heftig reageerde dat kan. Dat wil niet zeggen dat deze geen last heeft van je hand. Mensen zeggen ook niet dat je zit te trekken als een idioot, maar dat het toch net wat teveel is. Een paard geeft een signaal, hier een heel duidelijke. Aan de ruiter om zich daarop aan te passen.

Crista

Re: Pony onrustig met hoofd, ander bit? maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:03

dus dan moet ik maar voor altijd met boogjes in mijn teugels blijven rijden... nee sorry, dat vind ik geen optie....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:08

Je zegt zelf voor mijn gevoel met waslijnen. Het zijn dus geen waslijnen maar alleen minder zwaar contact dan dat je gewend bent op andere paarden. Is het zo erg om je daar aan aan te passen? En zelfs beter te gaan rijden daardoor. Want geen 1 paard hoort gereden te worden met gewicht/ druk of hoe je het noemen wilt. Alleen een licht contact. En denk aan licht aan grammen. Dat veel paarden vaak wel met meer druk gereden worden wil niet zeggen dat het goed is.
Jammer hoor, dat je alles meteen wegwuift als het richting ruiter gaat en alleen maar wilt horen dat een ander bit de oplossing is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:16

Crista schreef:
Wat ik was vergeten te zeggen, bij het longeren, mét bit, is ze een stuk rustiger in de aanleuning...

Citaat:
we hebben een poosje bitloos gereden maar dat ging ook neit echt, ze ging rechtmatig rechtdoor wanneer wij de bocht om wilden en andersom...

Wat wil je horen?
Het ligt niet aan de ruiter?

Andere instructie kan je misschien helpen, aangezien je hier niet mee vooruit gaat.

Waar ik ook nog aan denk is de rug en of zadel....zonder ruiter gaat het een stuk beter namelijk.
Ben je trouwens ook niet te groot, aangezien er een pony van 1.35 in je profiel staat en jij wil dat je bijrijder wedstrijden gaat rijden of gaat het niet om die pony?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:17

Ik heb net even naar je berichten gekeken. Jammer dat je meteen boos bent op het advies wat gegeven wordt. Zo kom je nooit verder.

En ik zag foto's staan van jou op Niarda.
Leuk diertje. Maar op elke foto heb je echt te veel druk. Er zijn genoeg paarden die daar op verzet komen.

De foto van je pony, waar je verzorgster erop rijd, maak daar de martingaal is 4 gaten langer van.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:19

nee ik wijf zeke rin tmeteen alles weg maar he tkan ik mijn ogen neit alleen zijn dat ik dus maar met minder druk moet rijden, heb helaas geen foto dat ik er zelf op zit maar zal een vergelijkbare foto zoeken op internet... waarop je kunt zien met welke teugel aanleuning ze rustig is, bij meer aanleuning wordt ze onrustig in haar hoofd....

http://bppage.free.fr/content/harnachem ... gels02.jpg (deze foto gaat het om de hulpteugel, voor mij is dit alleen een voorbeeld om aan te geven hoe mijn teugels hangen wanneer ze rustig is in de aanleuning)

Ik wil niet horen dat een ander bit de oplossing is maar zou ook graag tips van jullie krijgen hoe deze pony te laten wennen aan iets meer druk in de mond... ik hoef echt geen kilo's gewicht in mijn handen, maar iets meer contact zou wel fijn zijn.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:21

Het gaat niet om Niarda maar om Roza, zelf zit er 1x per 2 weken op om even wat meer rijtechtnische problemen op te lossen, mijn bijrijdstertje is hier soms net niet handig genoeg voor...
Ook zij loopt tegen dit probleem van de aanleuning op....

En ik ben niet meteen boos vind het alleen altijd zo typisch bokt dat er meteen wordt geroepen dat het aan de ruiter ligt en de ruiter dus blijkbaar niet kan rijden... Het kan nooit een geval zijn van toch verkeerd bit of bijvoorbeeld een "dwarse" pony... Dat vind ik altijd wel jammer...
Over mijn rijstijl op Niarda hoef ik geen commentaar, ik weet dat daar veel aan schort en ik weet ook hoe dit komt e.d....Op Roza (en ander paarden) heb ik trouwens een hele ander rijstijl...
Laatst bijgewerkt door Crista op 23-01-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:23

Ik weet hoe moeilijk Roza is, en wat voor jeugd ze heeft gehad..
ik zit er soms ook wel eens op en het is echt niet de makkelijkste..

Volgens mij wilt Crista tips voor Roza en niet voor Niarda.
we proberen het nu een week zonder martingaal/borsttuig. en dat gaat volgens mij goed!

Het ligt hier niet aan de ruiter maar grotendeels ook aan de pony..
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 23-01-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:25

Zonder het borsttuig is ze wel iets rustiger maar het is nog steeds niet ideaal (borsttuig is er ooit wel met een rede om gegaan maar nu niet meer nodig)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:26

Probeer eens wat te experimenteren.

1 ligt het bit op de goede hoogte in de mond?

2. een watertrensje is niet heel erg stabiel in de mond en het zou kunnen dat dit paard liever een stabieler bit heeft. Een D-trens ligt stabieler; een kneveltrens ook.
Of je kan eens een lage (Hannoveraanse) neusriem proberen.

3. het zou kunnen dat het bit te dik is waardoor het paard te weinig plek in de mond heeft (bijv. als hij een dikke tong en/of lippen heeft. Je zou eens kunnen proberen hoe een dunner trensje voelt. Tenslotte is een trens zo scherp als de hand van de ruiter!

4.Misschien vindt hij het materiaal onaangenaam. Probeer eens een happy mouth ofzo. N.b. rubber werkt alleen prettig als het paard goed schuimt; anders brandt het enorm in de mond omdat het zo stroef is. (vergelijk met je knieén op de vloer van een gymnastiekzaal)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:28

Crista schreef:
Ik wil niet horen dat een ander bit de oplossing is maar zou ook graag tips van jullie krijgen hoe deze pony te laten wennen aan iets meer druk in de mond... ik hoef echt geen kilo's gewicht in mijn handen, maar iets meer contact zou wel fijn zijn.

Als medisch alles is uitgesloten, dan ligt het aan je rijtechniek.
WEES BLIJ dat deze pony dat aan geeft!

Als jij of je bijrijder meerdere keren dubbele signalen heb(ben) gegeven zal de pony niet snel het vertrouwen weer terug krijgen. Je heb dus dubbel werk!
Een goede instructeur is wat jou kan helpen, niet een computerscherm.

De pony de schuld geven = gewoon niet slim, want als ruiter moet je er voor zorgen dat de pony wíl werken... Als deze dat niet wil, dan moet de ruiter/leider nog beter zijn best doen.
Het beste resultaat krijg je met een goede combinatie, niet als 1 van de 2 niet wil.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:34

dus superwoman, volgens jou kán het dus niet aan het bit liggen..... dat vind ik ook erg kort door de bocht...

Tuurlijk zal ik (en mijn bijrijdster) niet alles perfect doen maar ik vind niet dat je dit daar allemaal op af kunt rekenen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:05

Crista schreef:
dus superwoman, volgens jou kán het dus niet aan het bit liggen..... dat vind ik ook erg kort door de bocht...

Tuurlijk zal ik (en mijn bijrijdster) niet alles perfect doen maar ik vind niet dat je dit daar allemaal op af kunt rekenen...

Tuurlijk kan het wel aan het bit liggen. Echter omdat het paard tijdens het longeren met hetzelfde bit veel rustiger is, vind ik die kans klein.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:23

Ook al ging het niet om de pony die ik aangaf, daar heb je ook teveel druk.
Dat een andere pony daarop reageert met "dat doet pijn en dat wil ik niet" is niet vreemd.
Bij Roza is het al duidelijk dat de martingaal veel te kort zit.
Goed dat jullie nu zonder rijden. Het zadel ligt voor in haar nek.
Maar ook op die foto's een ruiter met de handen breed en omlaag gedrukt om het paard naar beneden te krijgen.
Dat is niet de manier. Uitleg hoe wel staat al genoeg gegeven.

En meestal ligt het ook aan de ruiter. Ook als bij mij een paard niet goed loopt ligt het aan mij.
Is geen schande, is niet erg, maar probeer daar in de meeste gevallen wel de oplossing te zoeken.
En heel vaak is het probleem de hand van de ruiter. En dat is dan niet typisch bokt, maar typisch paardrijden en wat erbij hoort.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:04

kazary schreef:
En meestal ligt het ook aan de ruiter. Ook als bij mij een paard niet goed loopt ligt het aan mij.
Is geen schande, is niet erg, maar probeer daar in de meeste gevallen wel de oplossing te zoeken.
En heel vaak is het probleem de hand van de ruiter. En dat is dan niet typisch bokt, maar typisch paardrijden en wat erbij hoort.

idd!
Daarbij helpen de hulpteugels die tot nu toe gebruikt zijn ook niet (genoeg)

Veel en goede begeleiding, daar heb je veel meer aan.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:02

Crista schreef:
Blue9 schreef:
happy mouth bitje?

Zijn die niet alleen om te zorgen dat het paard het bit makkelijker aanneemt??

En zijn dat die bitten met rubber? Staat mij opzich wel aan wat ik me dan alleen afvraag is of er dan niet "te veel" in haar mondje komt, rubber is toch vaak erg dik, maar ga er zeker eens naar kijken!

Ja maar als hij het beter aan neemt zal er ook minder verzet zijn neem ik aan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:10

Je geeft aan dat je naar meer contact wilt. Een goede ruiter wilt juist naar een steeds lichtere aanleuning, waarbij het paard de aanleuning geeft, maar met een echt minimaal gewicht. Hoe lichter de aanleuning, hoe fijner hij wordt.... maar dan moet je wel eerst met je zit en je benen naar die aanleuning toe rijden. Hiervoor moet JIJ heel vaak nageven. Dus zodra het paard enigzins aanleuning geeft, dan beloon je dat door je hand mee te geven. Daarvoor hoef je niet met waslijnen te rijden, met enkel met een contact teugel die altijd met de mond van het paard meegaat. Dat contact wil je zo licht mogelijk hebben.

En natuurlijk is het ene paard lekkerder te rijden met de ene optoming/bit als de andere. Hierin mag je best gaan zoeken. Ga in ieder geval altijd op zoek naar iets wat zachter is voor het paard, en niet naar iets wat meer inwerkt. Een dunner bit zou fijn kunnen zijn voor je paard, maar alleen als je echt zeker weet dat je met een minimaal contact kunt rijden. Ook andere zijkanten (bitringen) van het bit zouden verschil kunnen maken, net als het materiaal. Dit is echter echt uitproberen en eventueel samen met een DA naar het gebit kijken om te zien wat bij je paard zou passen.
Laatst bijgewerkt door Angela op 23-01-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:11

Heeft je paard niet ergens last van een blokade?
Omdat je aangeeft als je bitloos rijd je paard soms rechtdoor gaat terwijl jij graag de bocht om wilt.
Als jou paard nu bijvoorbeeld een blokade in zijn rug zou hebben, kan hij jou zithulp moeilijk voelen/ begrijpen.

Ik spreek uit ervaring, wil je wel meer vertellen via Pb als je dat wil.
Laatst bijgewerkt door _Susan_ op 23-01-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:13

Heb even op je profiel gekeken naar de foto's.

Kan het niet gewoon aan haar rug liggen? (iemand anders heeft ook al zoiets geschreven). Het zadel lijkt niet zo heel goed te liggen, ver naar voren en achterover hellend waardoor er dus extra druk op haar lendenen kan komen. Bij een merrie al helemaal vervelend ivm baarmoeder etc. Kijk even ietsje verder dan alleen haar mond, het kan iets totaal anders zijn.

Een goede paardenmasseur/ fysio een optie? En dan niet één keer, maar meerdere keren ook tijdens het rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:23

Ik zat ook nog even te kijken naar de foto's in je profiel. Wat ik zie is dat je in ieder geval je armen erg gespannen hebt. De lijn van je elleboog zou via de lijn van je onderarmen in 1 lijn door moeten gaan naar de bit van het paard. Op de foto's druk jij je armen naar beneden. Hierdoor komt er geen fijne druk op het bit te staan. Probeer in 1 lijn te rijden, ook als het hoofd van je paard heel hoog is. Naar beneden drukken heeft geen zin. Je moet het midden van je paard (dus de buik en rug) omhoog rijden, door alleen de voorkant naar beneden te halen, bereik je geen ontspanning en dus ook geen fijne aanleuning.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:45

nog even voor de duidelijkheid, de foto's dat ik op niarda zit zijn totaal niet vergelijkbaar...

Op roza rijdt ik (als ik rijdt...) zonder contact en dan is de aanleuning stil, met naar beneden rijden ben ik totaal niet bezig (even als mijn bijrijdster) wat ze komt uit zichzelf al naar beneden...

Wat mij alleen stoor is dat er dus écht boogjes in mijn teugels hangen (ook bij bijrijdster) wanneer ze rustig is met haar hoofd, wanneer er contact word gemaakt, door haarzelf of door ons gaat het schudden en kauwen beginnen...

Zadel ligt idd niet ideaal er wordt al gespaard voor een nieuwe, Fysio komt er regelmatig bij (lees 1x per 9 weken ongeveer) en ook deze zegt dat het niet ideaal is maar geen schade geeft...

Zadel schuift naar voren doordat de pony regelmatig een boktje geeft en ze een beetje peervormig is, dan krijg je dat helaas.....

ontspanning is er dus wel, als de teugels maar in boogjes hangen... en lijkt mi niet dat dat nou werkelijk de bedoeling is...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:58

zovaak de fysio!! jeetje, dan is er wel iets mis of met het paard of met jullie manier van rijden..

volgens mij als je een bepaalde manier van rijden hebt dan verschilt dat niet veel per paard. Daarnaast las ik ook ergens dat de pony aan de longeerlijn met bit niet schudt... dan ligt het dus niet aan het bit, maar aan de manier van rijden logischerwijs......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:41

Ik heb hetzelfde probleem gehad.. Nu ik een K&K bit heb gekocht gaat het een stuk beter :j

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:43

Mijn paard was ook ontzettend onrustig met zijn hoofd. Sinds ik hem met een rubberen bit rij is het een heel stuk beter. Eerst een rubberen D-trens (enkel gebroken) en nu een vrij ingewikkeld bit (hackamore en bit in 1), met een ongebroken rubber bit, deze is wel iets flexibel.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:18

Crista schreef:
nog even voor de duidelijkheid, de foto's dat ik op niarda zit zijn totaal niet vergelijkbaar...

Op roza rijdt ik (als ik rijdt...) zonder contact en dan is de aanleuning stil, met naar beneden rijden ben ik totaal niet bezig (even als mijn bijrijdster) wat ze komt uit zichzelf al naar beneden...

waarom dan de brede en sterk naar beneden gedrukte handen?Waarom zie je dan op elke foto dat er flink wat druk op die teugels staat?

Wat mij alleen stoor is dat er dus écht boogjes in mijn teugels hangen (ook bij bijrijdster) wanneer ze rustig is met haar hoofd, wanneer er contact word gemaakt, door haarzelf of door ons gaat het schudden en kauwen beginnen...
ik denk dat jullie omdat je nu redelijk zwaar contact hebt het al snel vindt aanvoelen als boogjes. Maak er eens foto's van als je zo rijdt

Zadel ligt idd niet ideaal er wordt al gespaard voor een nieuwe, Fysio komt er regelmatig bij (lees 1x per 9 weken ongeveer) en ook deze zegt dat het niet ideaal is maar geen schade geeft...
wat komt een fysio zo vaak doen?

Zadel schuift naar voren doordat de pony regelmatig een boktje geeft en ze een beetje peervormig is, dan krijg je dat helaas.....
een goed passend zadel blijft dan gewoon liggen, zo wat zijn met springen enzo

ontspanning is er dus wel, als de teugels maar in boogjes hangen... en lijkt mi niet dat dat nou werkelijk de bedoeling is...
vanuit ontspanning kun je pas verder, dus ga dan maar een tijdje rijden met wat jullie boogjes vinden.Ga daar maar eens oefenen op voltes en overgangen. Hou dat minstens een maand vol, dan wil niets anders meer