Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Crista schreef:Wat ik was vergeten te zeggen, bij het longeren, mét bit, is ze een stuk rustiger in de aanleuning...
Citaat:we hebben een poosje bitloos gereden maar dat ging ook neit echt, ze ging rechtmatig rechtdoor wanneer wij de bocht om wilden en andersom...

Crista schreef:Ik wil niet horen dat een ander bit de oplossing is maar zou ook graag tips van jullie krijgen hoe deze pony te laten wennen aan iets meer druk in de mond... ik hoef echt geen kilo's gewicht in mijn handen, maar iets meer contact zou wel fijn zijn.
Crista schreef:dus superwoman, volgens jou kán het dus niet aan het bit liggen..... dat vind ik ook erg kort door de bocht...
Tuurlijk zal ik (en mijn bijrijdster) niet alles perfect doen maar ik vind niet dat je dit daar allemaal op af kunt rekenen...

kazary schreef:En meestal ligt het ook aan de ruiter. Ook als bij mij een paard niet goed loopt ligt het aan mij.
Is geen schande, is niet erg, maar probeer daar in de meeste gevallen wel de oplossing te zoeken.
En heel vaak is het probleem de hand van de ruiter. En dat is dan niet typisch bokt, maar typisch paardrijden en wat erbij hoort.
Crista schreef:Blue9 schreef:happy mouth bitje?
Zijn die niet alleen om te zorgen dat het paard het bit makkelijker aanneemt??
En zijn dat die bitten met rubber? Staat mij opzich wel aan wat ik me dan alleen afvraag is of er dan niet "te veel" in haar mondje komt, rubber is toch vaak erg dik, maar ga er zeker eens naar kijken!

Crista schreef:nog even voor de duidelijkheid, de foto's dat ik op niarda zit zijn totaal niet vergelijkbaar...
Op roza rijdt ik (als ik rijdt...) zonder contact en dan is de aanleuning stil, met naar beneden rijden ben ik totaal niet bezig (even als mijn bijrijdster) wat ze komt uit zichzelf al naar beneden...
waarom dan de brede en sterk naar beneden gedrukte handen?Waarom zie je dan op elke foto dat er flink wat druk op die teugels staat?
Wat mij alleen stoor is dat er dus écht boogjes in mijn teugels hangen (ook bij bijrijdster) wanneer ze rustig is met haar hoofd, wanneer er contact word gemaakt, door haarzelf of door ons gaat het schudden en kauwen beginnen...
ik denk dat jullie omdat je nu redelijk zwaar contact hebt het al snel vindt aanvoelen als boogjes. Maak er eens foto's van als je zo rijdt
Zadel ligt idd niet ideaal er wordt al gespaard voor een nieuwe, Fysio komt er regelmatig bij (lees 1x per 9 weken ongeveer) en ook deze zegt dat het niet ideaal is maar geen schade geeft...
wat komt een fysio zo vaak doen?
Zadel schuift naar voren doordat de pony regelmatig een boktje geeft en ze een beetje peervormig is, dan krijg je dat helaas.....
een goed passend zadel blijft dan gewoon liggen, zo wat zijn met springen enzo
ontspanning is er dus wel, als de teugels maar in boogjes hangen... en lijkt mi niet dat dat nou werkelijk de bedoeling is...
vanuit ontspanning kun je pas verder, dus ga dan maar een tijdje rijden met wat jullie boogjes vinden.Ga daar maar eens oefenen op voltes en overgangen. Hou dat minstens een maand vol, dan wil niets anders meer