paard actiever aan je been krijgen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:05

Lielle schreef:
Maar ik heb nog steeds geen concreet antwoord op hoe je dat dan gaat doen, Ik snap heel goed wat het verschil is tussen die twee (hoe wil je anders voorwaarts zijn in het halthouden :) ) maar voorlopig roep je alleen maar wat kreten zonder daadwerkelijk met tips te komen.

Ja denk dat je eerst moet beginnen met grondwerk, veelop stem doen en ook veel aan het rechtrichten bezig gaan dus basis, neem aan dat als je les krijgt je in structrice je huiswerk geeft waar je aan kan gaan werken, ik zou zeggen eerst eens zorgen dat je paard de achterhand goed gaat gebruiken en daar vandaan kun je meer aan het tempo werken, wat doet hij aan de dubbelen lijnen? Hoe is jou zit , zijn allemaal dingen die moeilijk over de pc gezien kunnen worden, je paard is niet aan het been,snapt hij het wel, waarschijnlijk niet anders zou hij wel reageren, een paard moet je ook een hoger tempo kunnen laten lopen zonder been , dus puur op je zit, hoe zit jij op zijn rug, misschien werk jij hem tegen met je zit, is moeilijk te zeggen als we je niet zien rijden, zoek de fout in de eerste instantie bij je eigen rijtechniek en wees geduldig in je hulpen en leg het het paard desnoods 100 x uit, als je eenmaal een goeie basis hebt kun je daar altijd op terug vallen,maar nogmaals je instructrice zou dat je ook kunnen vertellen, die ziet jou rijden.
Laatst bijgewerkt door midgie op 21-01-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Re: paard actiever aan je been krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:09

Heel veel overgangen, schijnovergangen etc. Je paard moet direct reageren op jouw kuithulp. Doet hij dit niet gelijk, kun je hem en wat harder schopje met je been geven. Reageert hij dan nóg niet, idd een wat hardere schop, maar daarna gelijk dezelfde overgang weer herhalen met een kleine kuithulp. Doet hij het dan wel goed, dan belonen. Steeds herhalen, veel stap-draf, draf-stap. Draf-galop, galop-draf kan ook wel, maar van stap-draf, draf-stap vind ik persoonlijk fijner. Als hij dan goed aan je been is, gaan de overgangen naar en van galop ook makkelijker.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:29

Midgie, sorry, je blijft kreten roepen maar je komt met niets concreets. Heb je er zelf ervaring mee?

Malenka, ritmisch drijven doe ik nooit, op geen enkel paard. Altijd een stil been (althans, dat probeer ik ;) ) tot ik iets anders wil.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:15

Nooit blijven drijven, dan word dat geklop van de benen een gewoonte gevoel. Wil je dan dat er ergens een reactie op komt moet je harder inkomen dan het drijven wat je al steeds doet. Dan is het einde zoek. Een paard is geen fiets, die kan heel goed leren zelf te blijven lopen zonder dat je steeds hoeft te trappen (drijven).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:33

Lielle schreef:
Midgie, sorry, je blijft kreten roepen maar je komt met niets concreets. Heb je er zelf ervaring mee?

Malenka, ritmisch drijven doe ik nooit, op geen enkel paard. Altijd een stil been (althans, dat probeer ik ;) ) tot ik iets anders wil.

Sorry, maar weet niet waar je op zit te wachten ?
Is grondwerk en rechtrichten geen concreet antwoord??
Wat wil je horen?
IK heb er zeker ervaring mee, maar ja dat is makkelijk te zeggen over de pc, maar dat geld voor een hoop mensen hier op bokt ;)
Ik geef tips wat ze kan doen om haar paard beter te rijden en wat de TS daar mee doet moet ze zelf weten , aan haar de keus een schop in de buik, wat mij niet fijn lijkt als ik een paard zou zijn of meppen met de zweep waar ik ook niet voor zou kiezen, ik ga voor een andere manier en dat is techniek en vooral de fout bij mezelf zoeken, zouden meer ruiters moeten doen :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:45

Ik lees hier in dit topic dat je met kleine opdrachten moet beginnen, en als dat niet de gewenste resultaten geeft, groter moet gaan werken.
Ik heb het andersom geleerd, begin groot, daarna kleiner. Maar als je op groot al geen reactie krijgt, moet je een versterkende stap in petto hebben. Dus duidelijke beenhulp, geen reactie, zweep.

Probeer wel de duidelijke beenhulp op te bouwen. Span je bovenbeen aan, daarna je kuit, daarna gebruik je spoor, geen reactie - tik met de zweep. De volgende keer hoef je misschien geen tik met de zweep meer te geven. Maar als je die tik nalaat, neemt hij de volgende keer misschien de spoor niet meer serieus, of de kuit, of het feit dat je je bovenbeenspier aanspant. Dus wees duidelijk en konsekwent.

Wat ook helpt is volgende oefening. Ga na het instappen draven, heel langzaam, maar niet meer dan 4 passen draf. Ga diep zitten, uitademen, kantel je bekken, gebruik de stemhulp, geen reactie op stemhulp, gebruik de teugel. Ga maximaal 4 passen stappen, vervolgens span je bovenbeenspier aan, daarna je kuit en duw het paard naar voren, geen reactie? Spoor, geen reactie? Zweep. Maximaal 4 passen draf, weer terug naar stap, max 4 passen stap, ga weer 4 passen draven. Wissel af met af en toe halthouden, paar pasjes achterwaarts. Krijg je hele wakkere paarden van.

Probeer ervoor te waken dat je je paard met iedere stap die hij loopt ook nog gaat ondersteunen. In de western doen we aan signaalrijden, we geven een opdracht en die moet het paard uitvoeren totdat het tegencommando komt. Je moet "Lui"gaan rijden als het ware. Been stil, in het ideale geval geen contact met het paardelichaam op de momenten dat je geen aanwijzing geeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:48

Midgie, nee, dat is niet concreet. Lees het verschil eens tussen jouw antwoord en dat van Cassidy, dat is concreet. En daaruit zie je dat iemand ervaring heedt, en dat lees ik niet in jouw reacties.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:03

Lielle schreef:
Midgie, nee, dat is niet concreet. Lees het verschil eens tussen jouw antwoord en dat van Cassidy, dat is concreet. En daaruit zie je dat iemand ervaring heedt, en dat lees ik niet in jouw reacties.

Ach ja als jij kan bepalen op deze manier wie er ervaring heeft of niet is dat knap, hoe weten wij welke ervaring jij hebt.
Ik zei je al ik doe het net even iets anders en zoek de fout bij mezelf en niet bij het paard, als je goed leest geef ik wel degelijk concreet antwoord, maar is niet wat jij wil lezen denk ik,wat is er niet duidelijk als ik zeg dat je grondwerk rechtrichten enz enz moet gaan doen, wat valt daar niet aan te begrijpen??
Als ik zeg een mep met de zweep is dat voor jou misschien duidelijker, maar dat zul je mij nooit horen zeggen of nooit zien doen, schoppen en steeds harder ook niet, hoe traag mijn paard ook is,waar ik wel degelijk ervaring mee heb, belangrijk is tijd, en dat is denk ik ook weer een duidelijk antwoord, geef het de tijd, leer je paard wat je bedoel en dat kan ook anders dan met de sporen of zweep, maar dat heb ik in eerdere berichten ook al gezegt, waar jij denk ik overheen gelezen hebt anders had je al wel gesnapt wat ik bedoel, hopen dat de TS er wel over na gaat denken ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:12

dan zal ik het nog anders vragen, want het valt kennelijk niet mee. Stel dat je deze combinatie in de les hebt. Welke oefeningen (en of dat nu aan de hand is, of onder het zadel doet er niet toe) zou je gaan toepassen om dit probleem te verbeteren.

En dan zal ik ook nog even duidelijk uitleggen waarom ik grondwerk en rechtrichten geen concreet antwoord vind. Als ik een dergelijk antwoord had gegeven, zou ik gekomen zijn met "veel overgangen rijden". Maar dat is een middel, waarop ga je dan lette in die overgangen? Hoe pas je ze toe, wat is belangrijk, wat moet je als ruiter wel, en juist niet doen. En dat heeft helemaal niets met zweep of sporen te maken, dat zijn hulpmiddelen.

Je komt met mooie kreten, en die zijn helemaal waar "geef je paard de tijd, leer je paard wat je bedoelt" maar je vertelt nergens hoe je dat doet.

Wb mijn en/of jouw ervaring, ik maak een inschatting op basis van hoe concreet mensen met tips kunnen komen voor specifieke problemen, en dat is heel makkelijk te zien. lees hier maar eens doorheen, cassidy is heel duidelijk, kazary idem. En dat heb ik bij jou nog niet kunnen vinden. Misschien heb je die wel en kun je het vanachter een PC niet overbrengen, dat kan heel goed, maar voorlopig ben ik niet erg overtuigd. Volgende vraag is of dat belangrijk is, wat mij betreft iig niet.

En als laatste, volgens mij heb ik iig nergens gezegd dat zweep of sporen de oplossing zijn, want die zijn het niet. Je krijgt een paard actiever aan je been door heel duidelijk en consequent te zijn in je hulpgeving, en dat is dus primair een verandering in de manier waarop je als ruiter bezig bent. En daarvoor kun je aantal oefeningen gebruiken die je daar meer bewust van maken.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:13

Ik denk dat er al veel goeie tips gegeven zijn in dit topic (en in vele andere ;) ). Ik denk dat de benaderingswijzen van Midgie en bijvoorbeeld Cassidy erg van elkaar verschillend. Voor ons is dit niet een moment om de verschillende wijzen te beoordelen. Aan de TS is het de keus op welke manier zij het prettigst rijdt. Dit verschilt vaak per persoon. In het topic staan nuttige tips waar de TS vast wel mee verder kan.
Voor meer info zie ook:
[RT-P] Fijn voorwaarts tijdens losrijden, proefje op de handrem..
[RT-P] Paard blokkeerd alleen in de wedstrijd
[RT-P] Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:36

Ik snap Lielle wel. Wij proberen stap voor stap uit te leggen wat iemand moet doen. Of dat de oplossing is zien we achter de pc niet, maar bij veel paarden is dat wel iets wat werkt.
Midgie zegt rechtrichten. Maar zonder enige uitleg, stap voor stap hoe. Wij kunnen ook zeggen, gewoon consequent je hulp geven. Maar daar kom je geen steek verder mee, want de schrijver van de vraag kan daar niets mee uit gaan proberen. Wat Midgie zegt hoeft niet fout te zijn, maar iemand met een vraag kan daar niet mee aan de slag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:40

midgie schreef:
Ik zei je al ik doe het net even iets anders en zoek de fout bij mezelf en niet bij het paard

Waar hoor je mij zeggen dat het de fout is van het paard? Het is de ruiter die zoveel ruis veroorzaakt dat de aanwijzingen die hij geeft niet meer doorkomen. Een voortdurend drijvend been zal door een paard op een gegeven moment ook geignoreerd worden, net zoals wij een horloge niet meer voelen, of de druk van de kleding op onze huid.

En waarom zou ik een paard de tijd geven om een aanwijzing die ik hem geef, alsnog uit te voeren als hij hem voor die tijd al die tijd heeft kunnen ignoreren? Ik wil meteen reactie, niet een halve minuut later. Als jij een aanwijzing geeft en hem een minuut de tijd geeft om erover na te denken, komt de reactie de volgende keer een half uur later, en de keer daarop misschien wel helemaal niet.
De reactie moet meteen komen. In het ideale geval binnen een fractie van een seconde. En ja, dat moet je uit kunnen zitten. Maar als je dat kunt, als je de bewegingen van een paard in die fractie van een seconde kunt voorspellen, als je met niet voorspelbare bewegingen mee kunt gaan, dan pas kunnen paard en ruiter echt een eenheid worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:12

@Cassidy Had ik het over jou dan?
Ik had het geloof ik over mijzelf .
Als je paard niet geleerd heeft wat er moet volgen op een hulp van de ruiter zul je dat eerst moet leren , als hij het snapt , dan kan de hulp groter ,maar veel ruiters slaan het eerste stuk gewoon over en daar gaat het al fout. Dus dan moet je echt de fout bij jezelf zoeken lijkt me en niet zomaar van iedereen aannemen dat de volgende oplossing de zweep of een schop geven is, als je zover moet komen is er in de basis al flink veel fout gegaan denk ik zelf dan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:24

Lielle schreef:
dan zal ik het nog anders vragen, want het valt kennelijk niet mee. Stel dat je deze combinatie in de les hebt. Welke oefeningen (en of dat nu aan de hand is, of onder het zadel doet er niet toe) zou je gaan toepassen om dit probleem te verbeteren.

En dan zal ik ook nog even duidelijk uitleggen waarom ik grondwerk en rechtrichten geen concreet antwoord vind. Als ik een dergelijk antwoord had gegeven, zou ik gekomen zijn met "veel overgangen rijden". Maar dat is een middel, waarop ga je dan lette in die overgangen? Hoe pas je ze toe, wat is belangrijk, wat moet je als ruiter wel, en juist niet doen. En dat heeft helemaal niets met zweep of sporen te maken, dat zijn hulpmiddelen.

Je komt met mooie kreten, en die zijn helemaal waar "geef je paard de tijd, leer je paard wat je bedoelt" maar je vertelt nergens hoe je dat doet.

Wb mijn en/of jouw ervaring, ik maak een inschatting op basis van hoe concreet mensen met tips kunnen komen voor specifieke problemen, en dat is heel makkelijk te zien. lees hier maar eens doorheen, cassidy is heel duidelijk, kazary idem. En dat heb ik bij jou nog niet kunnen vinden. Misschien heb je die wel en kun je het vanachter een PC niet overbrengen, dat kan heel goed, maar voorlopig ben ik niet erg overtuigd. Volgende vraag is of dat belangrijk is, wat mij betreft iig niet.

En als laatste, volgens mij heb ik iig nergens gezegd dat zweep of sporen de oplossing zijn, want die zijn het niet. Je krijgt een paard actiever aan je been door heel duidelijk en consequent te zijn in je hulpgeving, en dat is dus primair een verandering in de manier waarop je als ruiter bezig bent. En daarvoor kun je aantal oefeningen gebruiken die je daar meer bewust van maken.

Dit heeft geen zin, je wilt gewoon niet begrijpen wat ik zeg, wat is er moeilijk te begrijpen aan los en grondwerk, lichaamtaal enz enz
En je kan toch niet vanaf de computer iemand les geven , maar wel de tip om even terug naar de basis te gaan en kijken wat daar fout is gegaan, als je al zo ver ben dat je in stap, draf en galop zit moet je toch ergens een steek hebben laten vallen als je het tempo niet onder controle kan krijgen , dus terug naar het begin en leer je paard vanaf de grond even opnieuw wat je ook al weer bedoelde en hoe het werkte, misschien is er iets in de hulp van de ruiter verandert wat het paard op dat moment gewoon niet begrijpt, maar dat zijn dingen die je voor jezelf kan controleren toch.
Is makkelijk om dan idd te zeggen je moet harder met dit of dat zijn, maar je kan beter bedenken wat is er fout gegaan als het paard het eerste wel deed en dus even de oorzaak zoeken en soms duurt dat even langer dan het geduld van de ruiter.
Neem aan dat de TS ook les heeft , als haar instructrice haar hier niet bij kan helpen, zal ze een ander moeten zoeken.

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:30

ik zou gewoon erg veel blijven schakelen en veel afwisseling in de training houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:38

midgie schreef:
@Cassidy Had ik het over jou dan?
Ik had het geloof ik over mijzelf .
Als je paard niet geleerd heeft wat er moet volgen op een hulp van de ruiter zul je dat eerst moet leren , als hij het snapt , dan kan de hulp groter ,maar veel ruiters slaan het eerste stuk gewoon over en daar gaat het al fout. Dus dan moet je echt de fout bij jezelf zoeken lijkt me en niet zomaar van iedereen aannemen dat de volgende oplossing de zweep of een schop geven is, als je zover moet komen is er in de basis al flink veel fout gegaan denk ik zelf dan.

Mag ik vragen hoeveel paarden jij hebt ingereden? Ik heb geleerd dat je groot begint en naar klein gaat. Je begint bij een jong paard zonder spoor, en werkt later met spoor om de hulp te verfijnen, de hulp kleiner te maken. En ja, bij een jong paard moet je af en toe duidelijk zijn. En bij een paard dat je moet corrigeren werkt het net zo. Want veel paarden hebben wel de basis goed meegekregen maar die zijn afgestompt. Door de ruiters die niet konsekwent waren, met beenhulpen kwamen die niet opgevolgd hoefden te worden. Daarmee weer terug gaan naar de basis zoals grondwerk is niet nodig.

Wat je wel moet doen is een hulp gaandeweg opbouwen. A horse knows what happens, before what happens happens. Wat jij ook roept, eerst zachtjes vragen daarna sterker vragen en uiteindelijk zweep erbij, maar dat moet in een keer gebeuren. Niet 1 keer een kleine aanwijzing geven, en als er geen reactie komt de hulp een tweede keer herhalen maar dan met zweep erbij.
Het moet 1 aanwijzing worden. Span de spieren in je kont, span je bovenbeenspieren, span daarna de kuitspieren, gebruik daarna je spoor, gebruik daarna je zweep.
Omdat een paard weet wat er komen gaat, zal hij de volgende keer bij het spoorgebruik al reageren omdat hij weet dat daarna de zweep komt. En de keer daarop al op kuitdruk, omdat hij weet dat daarna spoor, en daarna zweep komt.
Maar niet eerst een beenhulp geven, en bij geen reactie de beenhulp versterkt herhalen. Zo creeer je ruis, zo stomp je je paard af, en ben je beslist niet konsekwent naar je paard toe.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-01-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:42

Midgie, ik begrijp je prima, jij begrijpt mij niet. Maar laat maar gaan, ik verspil hier geen energie verder aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:39

Ik heb het allemaal gelezen ! en er vandaag mee aan de slag gegaan ! hij was (vanzich zelf vandaag best voorwaards) En aan het einde van het uurtje stond hij best fijn aan mijn been :) Dit heb ik voor elkaar gekregen door zoals in het topic genoemt stond niet meer elke pas te drijven en met een kleine hulp te beginnen en daarna iets harder (enz.) Ook heb ik steeds 4 passen gestapt en daarna weer 4 passen gedraaft ! Hij was verder best gespannen vandaag maar dat zal er wel mee te maken hebben gehad dat het donker was buiten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:48

heb niet het hele topic gelezen, dus excuses als het dubbelop is :D

ik doe het zo:

been ligt altijd aan het paard, maar drijft niet. ik drijf pas als ik iets wil (je zal toch eens moe worden :P ) als ik dan geen reactie krijg geef ik een groffe hulp, laat een aantal passen gaan, neem netjes terug en probeer het opnieuw op de kleine subtiele hulp. als ik weer geen reactie krijg krijgt ze weer een schop, laten gaan, netjes terugnemen, rust zoeken en op de kleine hulp weer opnieuw proberen.
bij de juiste reactie belonen en dan wat anders gaan doen.

selma_rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:56

ben het volledig met cassidy eens, en vooral veel overgangen en schijnovergangen rijden!

creart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:21

Wat ik eigenlijk een beetje mis in alle reakties is wat je met je handen doet?
Ik heb al 14 jaar een 'slome' en pas het laatste jaar is hij echt aan het been...
Johan Hamminga heeft mij uitgelegd dat wij voorwaardse drang opwekken (en hoe maar niet echt uit)
maar wat doen we vervolgens? Ophouding want hij moet wel rond blijven en nageefelijk.
Of als er een overreaktie komt houden we hem gelijk weer tegen.
Waarmee je al je werk weer te niet doet.
Ik heb de eerste weken niet meer gekeken naar nageefelijk wegrijden... maar wilde alleen
reaktie, desnoods met koppie in de lucht.
En daarna kwam het nageefelijke vanzelf weer...

Heb je hier iets aan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:26

niets doen met je hand, eerst die reactie op je been voor elkaar krijgen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:08

Klopt met de hand doe je niets. Ruimte geven dat hij naar voren kan, anders ben je aan het rijden met de handrem erop. Pas als een paard voorwaarts denkt kun je gaan denken aan het "krulletje". Wat dan vanzelf gaat komen omdat het paard van achter naar voren gereden wordt. Ben je met de voorkant bezig en is je paard niet genoeg aan het been rij je hem echt in de krul, van voor naar achteren rijden zonder dat het paard naar voren denkt, maar ook niet naar voren kan.
Maar het stapje "krulletje" komt altijd pas na het aan het been zijn, dat is na ontspanning de belangrijkste stap. Zonder werkende motor kun je niets.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:32

Creart,

Ik heb het inderdaad niet heel duidelijk omschreven. Maar het staat er wel 'verborgen' in.

Citaat:
Maak je paard wakker door wendingen, eventueel een stemhulp als 'let op' te gebruiken en vraag voor extra contact, werk naar een lichte verzameling en wek zo energie op bij je paard. Je zult voelen dat het paard wakker wordt. Geef iets vrij naar voren en gebruik een korte beenhulp. Eigenlijk elk paard (ook het meest lui) reageerd hier op als je maar consequent bezig blijft.
In he begin zijn je overgangen plotseling en zien ze er niet uit. Maar dat komt wel als je met lichte druk op je benen gaat werken in plaats van los - kort vast - los. In het begin ook vooral de voorwaartse drag in de overgang gebruike door het paard vlot in die gang te latenlopen. danvalt hij maar eventjes wat op de voorhand. Die verfijning komt vanzelf wel. Je wilt eerst reactie op dat been en dat krijg je tenminste.

Ik hoop dat het er op deze manier uit te halen is?
Ik zeg dus; houd contact voor zodat je de overgang kunt voor bereiden. Wek dus inderdaad energie op en vang die voor op met de 'handrem'. Zodra je echter voelt dat het paard drang krijgt om naar voren te gaan haal jij rustig de handrem er af, geef je extra ruimte naar voren en geef je een extra impuls naar voren (been). In het begin zijn de overgangen slordig en heb je grote kans dat het paard op de voorhand valt, maar dit zal steeds minder worden naarmate het paard naar steeds kleinere hulpen luisterd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:42

Hmmm ik heb ook een tip nodig ...
Want wat maakt nu zoveel indruk op je paard dat hij echt naar voren "vliegt" bij een grotere hulp. Bij mijn paard maakt b.v. een zweep totaal geen indruk..... Maar wat dan wel ?
Hij reageert wel op een hele kleine kuithulp door aan te draven. Maar hoe laat ik hem dan vervolgens voorwaarts draven ? Welke grote hulp helpt daarbij ( als zweep dus geen indruk maakt ) ?
Sporen wil ik daarvoor niet gebruiken ( zijn mijns inziens niet om een paard voorwaarts te rijden maar voor verfijning van je hulpen ).