bokken als het haar niet zint...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: bokken als het haar niet zint...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:53

Ja, dat is waar, maar je weet verder ook niet wat de conditie van het paard is? Wie weet kan het paard het makkelijk aan.
Goed losrijden is dan idd wel van belang, dus dan bouw je het tempo langzaam op?

Maar het was maar een idee, mischien werkt het voor de ts helemaal niet.

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:15

Njah het beestje is 24 en met die hele beschrijving erbij denk ik dat ze gewoon bejaard is en een dieselmotor heeft die op moet warmen :D Het paard waar ik altijd op rij is ook op leeftijd en die is in het begin echt ooooontzettend stijf. Haar conditie zelf is gewoon goed maar ze moet gewoon opwarmen. Ik laat haar dus goed over haar rug lopen, voorwaarts neerwaarts, overgangen van stap naar draf en veel ruime wendingen rijden. Pas als ze lekker constant loopt en mn hand blijft volgen in de overgangen maak ik het wat moeilijker door haar meer op het achterbeen te zetten met verruimen en terugnemen. Als iemand anders er een keer opzit en ze gaan te snel van start dan gaat ze ook bokken en in staking.
Ik persoonlijk denk dat het onder andere een kwestie is van goed opwarmen.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:06

ik warm haar wel een kwartier aan de hand op en een half uur rijdend. toen pas begon ze te sputteren...

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:30

hmmz, dan zal ik toch inderdaad goed naar het zadel laten kijken en iemand erbij halen die naar z'n rug kan kijken.

Doet ze het ook met longeren?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:54

zadel is nagekeken door aarie boer en bij visdonk in roosendaal hebben ze haar nagekeken. ik heb vandaag weer oefeningen ingezet maar ze komt nu zonder bok op mijn been naar beneden en was blij en voorwaarts. nu nog meer ontspanning op de voltes. kan t maken hebben met hengstigheid?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:50

Dit klinkt me echt heel raar in de oren, je spreekt de ene keer over dit of dat probleem , en dadelijk erna blijkt dat het toch net anders loopt.
Er is hier duidelijk sprake van een comunicatie die niet goed verloopt, het paard begrijpt de ruiter niet en andersom denk ik het ook niet.
Je paard blijkt niet echt nageeflijk te zijn, pakt zijn bit soms vast, rent soms ineens weg, bokt en steigert, en toch vraag je om info betreffende traver, renver, appuyementen, ....... waarom vraag je niet hoe je een paard een salto leert maken. Dit klinkt onozel ik weet het , maar een paard dat niet nageeflijk is en die soms bokt en soms ......... daar moet je niet mee beginnen die moeilijkere oefeningen te gaan doen.

Maak een eerlijke planning, wees eerlijk naar je paard toe, overvraag het niet, en begin bij het begin.
Basis grondwerk , en dan opbouwen. kom je dan uiteindelijk tot een gewillig meewerkend en nageeflijk paard dan pas kan je gaan oppakken , en gaan verzamelen, wijken voor het been, pas dan kan je beginnen met schouderbinnenwaarts en als dat goed lukt, dan pas het eigenlijk erbij horende traver, want das eigenlijk net hetzelfde maar dan met de achterhand.

Renver en apuyementen zijn in dit stadium van opleiding , gewoon voorlopig onbereikbare doelen, vergeet die voorlopig even.

Doe dit niet alleen, neem af en toe les , en oefen dan de week rond, maar niet zonder een planning, zomaar wat niet bij elkaar horende dingen uitproberen.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 11:45

les heb ik idd, en het probleem komt niet voor op buitenrit waar ik wel af en toe meer vraag als normaal. dan word er fris op gereageerd. maar stofzuigertip en los van teugels is al heel goed gelukt. bij elkaar drijven/rijden leverd nog spanning op omdat ze dan niet kan hangen? ik geef dan ook los, hangen is wat ik niet meer wil.