Dit klinkt me echt heel raar in de oren, je spreekt de ene keer over dit of dat probleem , en dadelijk erna blijkt dat het toch net anders loopt.
Er is hier duidelijk sprake van een comunicatie die niet goed verloopt, het paard begrijpt de ruiter niet en andersom denk ik het ook niet.
Je paard blijkt niet echt nageeflijk te zijn, pakt zijn bit soms vast, rent soms ineens weg, bokt en steigert, en toch vraag je om info betreffende traver, renver, appuyementen, ....... waarom vraag je niet hoe je een paard een salto leert maken. Dit klinkt onozel ik weet het , maar een paard dat niet nageeflijk is en die soms bokt en soms ......... daar moet je niet mee beginnen die moeilijkere oefeningen te gaan doen.
Maak een eerlijke planning, wees eerlijk naar je paard toe, overvraag het niet, en begin bij het begin.
Basis grondwerk , en dan opbouwen. kom je dan uiteindelijk tot een gewillig meewerkend en nageeflijk paard dan pas kan je gaan oppakken , en gaan verzamelen, wijken voor het been, pas dan kan je beginnen met schouderbinnenwaarts en als dat goed lukt, dan pas het eigenlijk erbij horende traver, want das eigenlijk net hetzelfde maar dan met de achterhand.
Renver en apuyementen zijn in dit stadium van opleiding , gewoon voorlopig onbereikbare doelen, vergeet die voorlopig even.
Doe dit niet alleen, neem af en toe les , en oefen dan de week rond, maar niet zonder een planning, zomaar wat niet bij elkaar horende dingen uitproberen.