Aan de teugel, benieuwd naar jullie mening (foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:34

Wat een gezeur allemaal zeg!
Die pony is gewoon iets overbouwd, en daardoor lijkt het alsof de rug wordt weggedrukt. Feit is wel dat hij wat lager en dieper moet lopen om echt los te komen, maar het begin is er, en als hij zo loopt met enkel aanleuning, is het moment daar om wat meer te vragen, door te "kneden".
Een slof teugel kan voor zowel ruiter als paard erg veel uitkomst bieden. Daar mee is het voor het paard duidelijk waar hij precies moet lopen, en voor de ruiter is het duidelijk wat voor gevoel het geeft als hij daar loopt, en dan weet je waar je naar toe moet werken. MITS GOED GEBRUIKT.
Gewoon lukker blijven oefenen hoor, niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:44

[quote]Wat een gezeur allemaal zeg!
Die pony is gewoon iets overbouwd, en daardoor lijkt het alsof de rug wordt weggedrukt. Feit is wel dat hij wat lager en dieper moet lopen om echt los te komen, maar het begin is er, en als hij zo loopt met enkel aanleuning, is het moment daar om wat meer te vragen, door te "kneden".[/quote]

Los spoelen van het bit bedoel je? Daar krijg je nooit nageeflijkheid en aanleuning van. Daarbij is het paard overbouwd, maar dat is de reden dat hij moeilijker door zijn rug loopt, maar feit blijft dat ie zonder rug loopt
Daarbij praat jij over aanleuning terwijl het dier niet nageeft, aanleuning kan je alleen krijgen nadat je nageeflijkheid hebt in nek en kaakgewricht.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:01

Ik vind het gewoon erg jammer dat mensen allen maar kunnen zeuren over aan de teugel lopen. iedereen weet het beter, en gebruikt andere termen voor wat eigenlijk bijna het zelfde is. Deze pony is gewoon hard aan het leren, en ze doet haar best. Het enige wat je leest is DEZE PONY LOOPT NIET AAN DE TEUGEL
Zolang je pony naar beneden loopt kun je aanleuning hebben, en met de aanleuning werk je verder.

Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:22

Het paard is het niet aan het leren, maar de amazone is het het aan het leren. Laat dat even duidelijk zijn!

Verder deze pony kan veel meer buigen en in mijn ogen loopt dit dier gewoon niet aan de teugel. Ook vind ik je houding niet goed; wat betreft handen en benen, die gedraaid zijn.

Ik zal misschien nu veel commentaar over me heen krijgen, maar zo zie ik het en dat is mijn mening!
Laatst bijgewerkt door Larissa op 04-03-03 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:27

sherwood schreef:
Ik vind het gewoon erg jammer dat mensen allen maar kunnen zeuren over aan de teugel lopen. iedereen weet het beter, en gebruikt andere termen voor wat eigenlijk bijna het zelfde is. Deze pony is gewoon hard aan het leren, en ze doet haar best. Het enige wat je leest is DEZE PONY LOOPT NIET AAN DE TEUGEL
Zolang je pony naar beneden loopt kun je aanleuning hebben, en met de aanleuning werk je verder.

De vraag van het topic is: Loopt deze pony aan de teugel, dus daar geven wij antwoord op.

Vreemd dat de meeste jonge dieren met een keer erop zitten direct nageeflijk lopen, heeft te maken met balans en een fijne ruiterhand, geeft ie zo na!

Verder zou ik met toch wat meer verdiepen in de technische kant van het paardrijden,want dan weet je ook dat je aanleuning pas kunt rijden na nageeflijkheid.

Leunen kan iedereen, doe je zelf namelijk.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:48

om te beginnen leuk diertje!
maar nu mijn mening, ik heb het gevoel dat je paardje teveel op de voorhand loopt, ze neemt haar achterhand volgens mij niet helemaal mee en om te beginnen met haar nageefelijk te krijgen kun je haar naar mijn mening eerst beter wat dieper rijden, voorwaarts neerwaarts en dan langzaam omhoog werken, maar wel zodanig dat haar achterhand actief blijft. je kan dit doen met ophoudingen (niet te grof!!) en je benen er goed bij houden, zorg er wel voor dat ze niet onder je uit gaat lopen. begin ook pas met nageefelijk maken als jullie er allbei klaar voor zijn. zodat ze het wel allemaal kan verwerken. maak haar soepel door bijvoorbeeld heel veel wendingen en overgangen te maken. zowel links als rechtsom,zodat ze op 2 kanten gelijk loopt. ik hoop dat je er wat aan hebt. bij mij werkt het. ik begin elke dag weer met voorwaarts neerwaarts rijden en ik eindig ermee en hij gaat super!!

groetjes

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:52

promptertje schreef:
Wat voor soort paard is het? Zit er draverbloed in? Jammer van dat springzadel, het drukt op de schouder van je paard en belemmert hem met lopen. Toch zijn het leuke foto's, en wanneer je wat kan doen aan het meer ontspannen laten lopen zal het er nog veel mooier uitzien. Veel succes verder!

Een goed passend springzadel is niets mis mee hoor, belemmert echt niet. Dat is pure onzin. Ik rij ook dressuur met een springzadel, heb er maar 1.

Verder over de pony. Die loopt niet aan de teugel, maar geforceerd in de krug met weggedrukte rug. Je moet proberen je handen meer te ontspannen, en dus ook je hele arm. Dit is lastig, maar open je handen maar eens en voel wat de pony doet. Wel been houden.
Liever wat lager en wat minder geforceerd dan hoog en geforceerd.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:03

sherwood schreef:

Tja, gek he, als het gevraagt wordt? Ik kan wel zeggen dat het wel zo is, maar dan lieg ik en daar is zij niet mee geholpen. Ze krijgt fijne tips en er is nog niemand (volgens mij) die haar een vervelend antwoord geeft.

Daarbij vind ik jou redenatie erg kort door de bocht, er komt wel iets meer bij kijken, dan alleen: Zolang je pony naar beneden loopt Verward kun je aanleuning hebben........
Daar is een ruiter voor nodig om dat te bewerkstelligen. Dus bij dat puntje naar beneden lopen, ga je al de mist in.
Dat doet ie niet zomaar. Als de ruiter het tegen werkt, dan zal je pony bar weinig gaan ontspannen. Dat zou namelijk een hoop discussies en training schelen, nietwaar???

Daarbij: Er hebben een behoorlijk aantal mensen gereageerd die behoorlijk thuis zijn in dit soort dingen. Weliswaar met verschillende trainingsmethodes en ideeen, maar allemaal vakbekwaam en weten waar ze het over hebben. Dus dat ze denken dat ze weten waar ze het over hebben, dat kan wel kloppen. Clown

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:04

Ben zelf Z2 amazone op een volledig zelf afgericht paard, een clydesdale.
Jammer dat iedereen meteen zo negatief reageert, maar schijnbaar hebben ze anky gekloont
veel plezier nog met kibbelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:09

sherwood schreef:
Jammer dat iedereen meteen zo negatief reageert, maar schijnbaar hebben ze anky gekloont

Het gaat helemaal niet om het kibbelen, het gaat erom dat het gevraagd word, en daar word antwoord op gegeven!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:18

NANZA schreef:
aangezien dit een manege-pony is en je hem maar 1 keer in de week rijd zal dit dier nooit lekker ontspannen kunnen gaan lopen, daar gaat tijd inzitten en moet je aanwerken, en met 1 keer in de week lukt dat denk ik zeker niet. Ik neem aan omdat dit een manege-pony is er ook nog veel andere mensen op zullen rijden (ook mensen die waarschijnlijk absoluut niet kunnen rijden) waardoor het voor de pony nog moeilijker wordt om te ontspannen, aangezien iedereen maar wat op zijn rug loopt te butsen en in zijn mond loopt te trekken! nou wens je in iedergeval suc-6 met het verder ontwikkelen van de ONTSPANNING!

een manegepony is ook eenvoudig aan de teugel te krijgen, maar vaak met te weinig ontspanning. ik heb het een pienter hackneytje kunnen leren van de manege, en met ontspanning en achterbeen erbij enzo, terwijl zij ook vaak verkeerd bereden is, maar bij de meeste pony's lukt het idd niet. deze pony moet 'gewoon' wat meer losgelaten worden en dan is het voor een manegepaard al lekker goed. eraan werken kan je niet echt nee (met eenmaal in de week). dat lukt zelden.
maar dat hoeft niet, ze hoeven niet perfect te lopen. aan de teugel lijkt inderdaad indrukwekkend, als je dat met een manegepony presteert tussen die andere ruiters bij wie de pony's met hun neus in de wolken hangen, maar het moet juist blijven. het is veel indrukwekkender als je hem nar beneden kan rijden Lachen

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:48

sherwood schreef:

Al was je Granprix weet ik veel wat.
Voor een ruiter op jou niveau mag je wel wat beters verwachten dan het antwoord wat jij geeft.
Zo zie je maar, niveau zegt niet altijd alles, eerder de ervaring. Lips are sealed

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:52

Even 2 vraagjes: hoe heet de pony en hoe oud is hij/zij???

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:47

sherwood schreef:
Een slof teugel kan voor zowel ruiter als paard erg veel uitkomst bieden. Daar mee is het voor het paard duidelijk waar hij precies moet lopen, en voor de ruiter is het duidelijk wat voor gevoel het geeft als hij daar loopt, en dan weet je waar je naar toe moet werken. MITS GOED GEBRUIKT.

Een slofteugel adviseren aan een jong meisje die de beginselen van het aan de teugel rijdt probeert te leren op een manegepony?????????
Als je naar de foto kijkt zie je duidelijk dat ze haar handen vastzet, wat denk je dat dit voor effect zal hebben met een slof?

Verder vind ik dit absoluut geen topic waarin gezeurd wordt. Het meisje wordt niet afgekraakt maar krijgt bruikbare tips, precies waar ze om gevraagd heeft en waar dit forum ook voor bedoeld is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 17:05

HEy mensen, bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval. Ik zal zeker wat met jullie tips doen, en kijken of het zaterdag beter gaat. En Anoukie, Ik ben zelf 16 en de pony heet Dundee....

Grtss...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:17

Percy"]
[quote="sherwood schreef:

Een slofteugel adviseren aan een jong meisje die de beginselen van het aan de teugel rijdt probeert te leren op een manegepony?????????
Als je naar de foto kijkt zie je duidelijk dat ze haar handen vastzet, wat denk je dat dit voor effect zal hebben met een slof?

Verder vind ik dit absoluut geen topic waarin gezeurd wordt. Het meisje wordt niet afgekraakt maar krijgt bruikbare tips, precies waar ze om gevraagd heeft en waar dit forum ook voor bedoeld is.
[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens.
Ik vind juist dat iedereen heel erg goed zijn best doet om Shiloh goede tips te geven.
Ze wil het graag leren en neemt het ook aan wat er gezegt wordt.

Shiloh succes zaterdag en denk eraan he..... los die handen Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:07

ik sluit me he-le-maal bij pipo aan. ik kan nog toevoegen dat ik het paard meer ruggebruik zou stimuleren door hem te longeren en laag bij zou zetten (gogue, of touwtje langs de onderkant vd singel), terwijl je het paard goed voorwaarts houdt. als je eenmaal zover bent, hou tijdens het rijden het paard actief, en handen laag en vooral niet trekken, maar juist geven.
verder zit niemand te zeuren, hier wordt alleen advies gegeven, precies waarom werd gevraagd.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:13

sherwood schreef:
Een slof teugel kan voor zowel ruiter als paard erg veel uitkomst bieden.
correctie: een slof teugel kan voor een beginnende ruiter erg veel uitkomst bieden, die snel klaar wilt zijn, geen enkele rijkunstige basis dus.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:56

Tigger"]
[quote="Natasha schreef:
Met dat handen hoog houden zoals vele hier zeggen ben ik het niet altijd eens.

Handig als je je mening ook even onderbouwt.....
[/quote]

jah inderdaad, dan snapt iedereen het beter.

Ikvind zelf ook dat je, je handen best wel ( een aardig eindje! ) hoger mag houden! ze liggen op je zadel en daar mogen ze niet leunen. Het is natuurlijk bij elk paar anders, maar de meeste paarden lopen een stuk meer ontspannen op een hoge hand ( niet al te hoog.. ) Verder heeft iedereen het al gezegt, maar aan de teugel loopt hij in elk geval niet! z'n hoofd maakt wel een bochtje, maar diep is niet, en ontspannen ziet het er ook niet echt uit ( kan ik mis hebben.. moeilijk te booroordelen met een foto )

en het woord ' aan de teugel ' vind ik ook fout, aan de teugel hoort geen doel te zijn, zo van; laat ik mijn paard eens aan de teugel gaan rijden, maar aan de teugel is een resultaat van een voorwaarts ontspannen paard! dan komt het ' aan de teugel' vanzelf

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:34

Met alle respect, maar het gaat hier om een manege pony waar ze 1 x per week op rijdt,... toch??? Oh enne Shiloh, ik wilde eigenlijk graag weten hoe oud de pony is, niet jij Knipoog.

Ja, Dundee loopt niet voorwaarts neerwaarts en ja, als ze meer zou gaan oprichten moeten de handen hoger (niet bij het vwnw rijden, erg knap als dat je lukt) en ja bijna iedereen hier zegt iets met een kern van waarheid, toch? Feit is en blijft volgens mij dat je een manege pony niet zomaar kunt gaan longeren met gogue om er meer ontspanning op te krijgen of de juiste aanleuning. Wie weet mag dat wel niet van de eigenaar, of heeft Shiloh er zelf geen tijd voor? Ze wil graag een rondje stappen "aan de teugel" en nee, als je het zo vraagt en bekijkt, loopt de pony inderdaad niet aan de teugel. Maar jeetje, wat een reacties weer zeg Knipoog.

Wat ik denk dat Shiloh het beste kan doen als ze graag goed (aan de teugel) wil leren rijden, is goede priveles nemen x keer per week en bij voorkeur op een eigen pony. Maar goed, dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Succes Shiloh!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 14:06

Oh hehe Lips are sealed Ik weet niet hoe oud Dundee is, ik denk ongeveer rond de 12 of 13 of zo, misschien wel jonger, ik denk dat het rond de 10 zal liggen. Privee les zal er wel niet inzitten denk ik. Op de manege kan je alleen in groepen les krijgen. Ik ben al een tijd op zoek naar een verzorgpony, maar dat wil niet echt lukken...

Ik zou wel een andere instructeur kunnen vragen, maar dan zou dat op een manege pony worden, waardoor ik en 10 euro voor het huren van de pony moet betalen, en ook nog eens die instructeur moeten betalen... Dat word een beetje te duur...

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:46

Ingrid, ik denk dat Dunday ongeveer 8 jaar is want Van Capari, Dunday en Shalan zou Shalan weg gaan want die zou het oudste zijn. En die is 11. Capari is 3 en Dunday dacht ik 8. Iig jonger als 11.

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:11

Je zit toch op les? Dan zou ik je instructrice/teur vragen of je het goed doet, en heo je je paardje na geeflijker kan laten lopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 20:30

Tijdens de buitenrit hiervoor, was ik met oscar aan het praten.. (oscar is dus mijn instructeur) Want ik had een paar vragen...

Over het algemeen als ik Dundee dus wel op de goede manier aan de teugel heb lopen, loopt ze met de neus achter de loodlijn. Mijn eerste vraag was dus of dat nu echt super belangrijk was. Hij zei dus wel dat het eigenlijk zo hoort, maar als Dundee gewoon goed voorwaarts was, en de hand goed volgde er niks aan de hand was...

Toen vroeg ik hoe ik dat nou goed kan controleren of ze de hand volgt. Hij zei mij dat ik iets meer teugel moest geven, waarbij Dundee netjes met zijn hoofd omlaag kwam, en contact bleef zoeken in de mond. Hierop zeo hij dus dat ik het goed deed. Toen ik de foto's zelf zag, vond ik het er ook niet goed uitzien. Op het moment dat deze foto's dus ook gemaakt werden, was ze ook niet goed voorwaarts, en gebruikte ze haar achterhand inderdaad niet. Ze had absoluur geen zin meer, maar ik wilde toch graag een foto... Ik weet dus eigenlijk niet zeker hoe het nu dus zit..

Ik zal dus zaterdag er extra goed op letten, dat Dundee dus op de goede manier nageeft, maar wat ik dus ook denk dat dundee op de foto niet aan de hand was, ik weet zeker als ik meer teugel zou geven, op het moment dat de foto werd gemaakt, zou ze dus niet naar beneden gaan, of juist omdat ze vrijer wil stappen, teugels een beetje uit mijn handen trekken, wat dus ook weer neit de bedoelign is..

Hoe dan ook, mijn instructeur zegt dat ik het goed doe, Maar ik zal zowiezo zaterdag nog eens wat beter opletten....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 20:37

germie"]
Dit is lastig, maar open je handen maar eens en voel wat de pony doet. Wel been houden.
[/quote]

Ok, dit snap ik nog wel, maar wat voor effect zou ik dan moeten krijgen? Je verteld me namelijk dat ik mijn handen moet openen, maar wat daar dan uit moet volgen is mij niet echt duidelijk...

[quote="Larissa schreef:
Ook vind ik je houding niet goed; wat betreft handen en benen, die gedraaid zijn.

Wat bedoel je precies met handen en benen die gedraait zijn??