'Opnieuw inrijden'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:48

Juangi schreef:
Idd, instructrice laten komen en ga naar een zadelmaker voor een goed passend zadel. Wat ik wel hartstikke goed van je vind is dat je zelf zegt; ik hem hem verkloot, het is mijn schuld. Dat zouden vele nooit zeggen. Succes het komt allemaal wel!

Tjah.
Ik ben er ook niet trots op :(:) .
Maargoed, het is niet zo dat ik dacht.
'Heee weet je wat ! Ik wil dat mijn paard 'mooi' loopt,
dus ik trek hem naar beneden en of ze haar rug verkloot boeit niet.'

Ik was gewoon onervaren, en mensen om mij heen hebben het blijkbaar ook niet opgemerkt.
Tuurlijk voel ik me banketstaaf tegenover mijn paard, heel erg zelfs.
Maar het enigste (of iig het minste) wat ik kan doen is het oplossen.

:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:51

anneliesdj schreef:
Als je een onbedorven paard hebt ja, TS rijd het paard al 5 jaar dus alles wat het paard doet(sterrenkijken, stressen) is gewoonte geworden, dat krijg je er in 10 minuten niet uit.

Ik zou er een goede instructeur bij zoeken en zeker niet zelf gaan klooien, veel succes iig!

Ik heb zelfs (meerdere)paarden gezien die na 15!!! jaar op een bepaalde manier gereden zijn, binnen 10 minuten correct liepen omdat er eindelijk iemand op ging zitten die de juiste hulpen gaf.

Dat veel ruiters geen ruitergevoel hebben is een ander ding en daar heb je gelijk dat het niet zo 1,2,3 op te lossen is. Maar met de juiste ruiter die gevoel heeft kan het wel.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:58

Mindfields schreef:
anneliesdj schreef:
Als je een onbedorven paard hebt ja, TS rijd het paard al 5 jaar dus alles wat het paard doet(sterrenkijken, stressen) is gewoonte geworden, dat krijg je er in 10 minuten niet uit.

Ik zou er een goede instructeur bij zoeken en zeker niet zelf gaan klooien, veel succes iig!

Ik heb zelfs (meerdere)paarden gezien die na 15!!! jaar op een bepaalde manier gereden zijn, binnen 10 minuten correct liepen omdat er eindelijk iemand op ging zitten die de juiste hulpen gaf.

Dat veel ruiters geen ruitergevoel hebben is een ander ding en daar heb je gelijk dat het niet zo 1,2,3 op te lossen is. Maar met de juiste ruiter die gevoel heeft kan het wel.

Maar het paard moet toch ook leren anders te lopen ?
Bepaalde spieren ontwikkelen ?
Als het paard de knopjes niet kent, niet weet hoe ze moet reageren, kan je er een GrandPrix ruiter opzetten, maar dan doet ze het nog niet.

Hoe jij het zegt zou je op een willekeurig huis- tuin- en keukenpaard zo een L2 wedstrijd kunnen starten.

of zie ik het zo verkeerd ?

anneliesdj

Re: 'Opnieuw inrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:39

Dat is precies wat ik ook bedoel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:48

Jo_vales schreef:
Maar het paard moet toch ook leren anders te lopen ?
Bepaalde spieren ontwikkelen ?
Als het paard de knopjes niet kent, niet weet hoe ze moet reageren, kan je er een GrandPrix ruiter opzetten, maar dan doet ze het nog niet.

Hoe jij het zegt zou je op een willekeurig huis- tuin- en keukenpaard zo een L2 wedstrijd kunnen starten.

of zie ik het zo verkeerd ?

Dat is echt totaal niet wat ik bedoel. Ik bedoel: ELK paard kent de "nageven' reflex. Nageven is de eerste stap op weg naar goed ruggebruik. Kan de ruiter goed voelen en geeft die de juiste hulpen, dan geeft het paard na en als de ruiter dan goed voelt en de juiste dingen doet laat het paard de hals zakken, opent zijn schoft, bolt zijn rug en voila we hebben een paard dat de ruiter kan dragen.

Als jullie ietsje beter hadden gelezen hadden jullie gezien dat ik zei dat je dan, rekening houdende met de spierpijn die het paard gaat krijgen, op die manier verder gaat en hem dus voorzichtig zo doortraint, het paard correct onder de ruiter gaat.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:52

moedig besluit zeg ;) het is niet makkelijk om een paard van 8 alles nog op nieuw te gaan leren.. :)

heel veel succes! ben benieuwd naar je vorderingen! :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:52

En als je een paard hebt wat altijd in zijn mond gerukt is? Of altijd pijn heeft gehad aan zijn rug? Ik vind dat je er iets te simpel over denkt maar goed, ieder zijn mening.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:59

anneliesdj schreef:
En als je een paard hebt wat altijd in zijn mond gerukt is? Of altijd pijn heeft gehad aan zijn rug? Ik vind dat je er iets te simpel over denkt maar goed, ieder zijn mening.

Dan nog geven ze allemaal binnen 10 minuten na als je het op de juiste manier doet. Hoeveel paarden denk jij dat ik opgeknapt heb die compleet verprutst waren? ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:01

Ik denk niet dat dat er wat mee te maken heeft maar zoals ik al zei; ieder zijn mening.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:04

Citaat:
het is niet makkelijk om een paard van 8 alles nog op nieuw te gaan leren

Je hoeft een paard niet alles te leren(of dit nou opnieuw is of niet). Elk paard kan voorwaarts, achterwaarts en bochtjes. Ook elk paard kan ontspannen en al die andere dingen die je van een paard zou willen. Je zult alleen moeten leren hoe je dit aan het paard dient te vragen. En je zult het respect en de volgzaamheid van het paard moeten verdienen. daarbij moet je zorgen dat het paard goed in zijn vel zit en zich dus prettig voelt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:05

anneliesdj schreef:
Ik denk niet dat dat er wat mee te maken heeft maar zoals ik al zei; ieder zijn mening.

Dat denk jij niet? Ik denk juist dat ik mijn mening op mijn ervaringen baseer. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:06

:) Laat maar, dit is nogal off-topic.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:13

Jo_vales schreef:
KiWiKo schreef:
we drukken de CNTR ALT DELETE in en programmeren de boel opnieuw.............

zo werkt het helaas niet......

Peerd is niet kapot gereden door slecht zadel, peerd is kapot gereden door onkunde ruiter!!!! dat voorop gesteld!!

het enige wat TS moet doen is er een goede instructeur bijhalen en voorlopig niet rijden ZONDER instructie...... dus gewoon 3 keer per week half uur priveles....... Misschien dat het dan nog wat word.

Wacht, hier gaat wat verkeerd :).
Je hebt PB ;)

Het is niet erg aardig verwoord door KiWiKo maar ben het wel een groot deel met haar eens.
Het zadel is ook van het grootste belang maar de meeste paarden kunnen of durven niet te ontspannen doordat de ruiter niet voelt wanneer het paard wil ontspannen en de ruiter dus het paard te veel onder druk rijdt.
Veel ruiters herkennen vaak wel de symptomen van scheefheid van hun paard (schrikken, rug wegdrukken, bokken, kreupel lopen, steigeren), maar weten het niet op te lossen.
Trouwens veel instructeurs weten het jammer genoeg ook niet op te lossen.
Gebruik in ieder geval geen hulpteugels (dus ook geen thiederman) je maakt het probleem alleen nog maar erger.
Ik zie in je profiel dat je een bloed paardje hebt, zit haar niet aan het hoofd want dat zal ze niet kunnen waarderen.
Ga opzoek naar een goede instructeur die ook werkt met het corrigeren van de natuurlijke scheefheid vh paard, ik krijg regelmatig onhandelbare paarden in training en ze gaan altijd weer ontspannen terug naar de eigenaar.
Succes

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 10:05

Malenka schreef:
Citaat:
het is niet makkelijk om een paard van 8 alles nog op nieuw te gaan leren

Je hoeft een paard niet alles te leren(of dit nou opnieuw is of niet). Elk paard kan voorwaarts, achterwaarts en bochtjes. Ook elk paard kan ontspannen en al die andere dingen die je van een paard zou willen. Je zult alleen moeten leren hoe je dit aan het paard dient te vragen. En je zult het respect en de volgzaamheid van het paard moeten verdienen. daarbij moet je zorgen dat het paard goed in zijn vel zit en zich dus prettig voelt.

Idd, zoiets heb ik ook.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:39

Het is wel belangrijk dat je een goede instructrice hebt! Ik moet ook opnieuw beginnen met mijn paardje. Die heb ik nu 1,5 maand en heeft eerst in pony rijlessen meegelopen en daarna alleen gebruikt voor buitenritten... Bij mij is het dus dat ze eigenlijk nog niks kan en geen ervaring heeft. Ben nu begonnen met lessen met haar maar het is nog best lastig om helemaal vanaf niks te beginnen!