probleem met rijden (bokken op benen) 3,5 jarige...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

Re: probleem met rijden (bokken op benen) 3,5 jarige...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:31

alle zeg, tis zo goed als opgelost. de eigenaar had iemand laten komen die hem effe gereden heeft en natuurlijk deed hij zoals bij mij bokken op alles en hij heeft hem 1x een goeie mep gegeven en het was gewoon gedaan daarna heeft hij het nog eens geprobeerd en extreem benen gegeven en heeft er nog 1x ene goeie gekregen en hij snapte direkt hoe het weer ineen zat.
daarna ben ik er terug op gegaan en als ik te braaf benen geef probeerd hij te stoppen maar als je beetje doorduw luisterd hij maar hij probeerd het...
en kop zo hoog zal waarschijnlijk haken zijn want dat had die man ook nog nooit gezien zo hoog en stom doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:01

Fijn dat je een oplossing hebt! Veel succes nog!

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:06

Ik heb dus precies hetzelfde!! Ik heb hem zelf niet ingerede maar weet dat hij heel strak is ingereden! Ik probeerde hem dus op eigen benen t elaten lopen en zo opeens was alles over! Ik kan er verder niks aan helpen.. En als ik boos word nou dan benk weg! Longeren is voor mij geen optie.. Heb een grote "open" buitenbak en ze naait hem er soms tussenuit en brengt mij zo uit evenwicht. . . . . Daarom rij ik haar of longeer ik haar nooit alleen :P

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:23

Ik heb mijn paard ook zelf ingereden (is nu 3/4 jaar onder het zadel). En ben ook te onconsequent geweest maar bovenal te onduidelijk en te bangig. Doordat ik niet de leiding pakte en haar uitlegde wat te doen, ging het van kwaad tot erger.
Ik ga ervan uit dat een paard in dit geval (nog nooit eerder bereden geweest en dus een blanco blaadje) het niet snapt en door mijn
gebrek aan leiding maar wat gaat doen.... Ik kreeg ook aan de ene kant het advies: "die heeft een goed pak slaag nodig". Op mijn stal waren ze het daar niet mee eens. Kwaad sla je erin. Zoals ook jonge kinderen, zijn jonge paarden een leeg vat. Wat je er in stopt, krijg je er zelf uit. Dat rechtvaardigt natuurlijk niet het slechte gedrag, maar was een logische verklaring.
Ik ben overtuigender gaan rijden. Met mijn houding, stem en beenhulpen probeer ik uit te stralen "nee, ik laat me niet meer pakken. Ik ga nu jou uitleggen wat de bedoeling is en je kunt dreigen wat je wil, maar ik ga door met mijn hulpen tot jij positief reageert". Ik probeer haar uit te leggen wat ik wil en wat ik vooral niet wil. Ik probeer met oefeningen haar aandacht bij mij te laten houden. Ik heb dit alles zonder hulpmiddel gedaan.... Ik heb geen spoor of zweep gebruikt. En nu, een maand nadat het escaleerde, droom ik er al van om te gaan starten.....Een terugval is te verwachten... Maar ik weet nu dat mijn paard WEL met mij wil werken en geen "rotbok"is die een pak slaag verdient omdat ze dominant is (wat ze uiteindelijk wel is.... ;) )

Als ik lees hoe jou paard is ingereden, kan ik me voorstellen dat je paard het niet helemaal begrijpt en bovenal nog niet goed weet wat er nu verlangd wordt van hem. Daarnaast heeft hij een ruiter zijn rug, die ook niet goed weet wat ze met de situatie aan moet... Hem een keer goed aanpakken kan in jou geval wel werken. Bij mij niet. Mijn merrie pikt het niet als ik haar straf terwijl de fout door mij ontstaan is. Iemand moet de rustigste en verstandigste zijn.
Ik zag ergens de tip, om een stapje terug te doen. Veel longeren en basiswerk. Dat lijkt mij een goede tip. Ook al lijkt je paard zo braaf in de omgang, jij hebt blijkbaar nog niet helemaal zijn respect en vertrouwen. Dat zie je terug met rijden. Ga daarna rustig onder begeleiding aan het rijden. Een ander er op zetten kan tijdelijk helpen, maar uiteindelijk ben jij degene die hem weer gaat rijden. En als jij niet geleerd hebt om met hem om te gaan, val je vanzelf weer teug ben ik bang...
Succes ermee! En ik hoop dat je wat aan de tips hebt!