Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
kazary schreef:En jij hebt geen problemen met hem als je aan de hand gaat wandelen?Want dit klinkt mij in de oren als dat hij bij die man wist dat hij niet de baas was, maar bij jou weet dat hij de leider is en zich niets anders laat vertellen.Ik zou zeggen ga terug naar die man die hem zadelmak heeft gemaakt, laat hem weer een paar keer rijden en daarna jij onder begeleiding daar.
En moet hij hengst blijven?
detour schreef:Vero83 schreef:ik heb nu helemaal hetzelfde probleem, met een 3,5 jarige hengst van 1.70 (5 weken zadelmak) maar bij de man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft liep hij op de zweep (licht tikken goed vooruit).
Maar nu dat ik erop rij gaat het helemaal niet meer, hij kan geen benen of zweepje meer verdragen dan stopt hij bruusk slaat met zijn hoofd, en drijgt te bokken in zijn laatste drafpassen voel je zijn rug al bol gaan en oren in zijn nek leggen voor hij de rem hij de rem op zet.
Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...
ik ben ten einde raad...
Oei. Da's wel een klassiek fenomeen bij net ingereden paarden met wat sterkere karakters.![]()
Op een gegeven moment zijnz e zover dat ze weten wat gaat komen, het overdonderen is ahw voorbij. Ze kennen (figuurlijk) het klappen van de zweep.![]()
Jouw dier lijkt zich nu dominant te manifesteren en dit kan levensgevraalijk worden want hij is niet zo gecorrigeerd dat hij het wel láát!
Zoek als de duvel een ruiter met bravoure, handigheid en ervaring en laat hij het met dit dier oplossen.
Catsratie lijkt me bij deze ook geen overbodige luxe, misschien gaat de felheid en dominantie er dan wat af. Sterkte
Vero83 schreef:ik heb nu helemaal hetzelfde probleem, met een 3,5 jarige hengst van 1.70 (5 weken zadelmak) maar bij de man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft liep hij op de zweep (licht tikken goed vooruit).
Maar nu dat ik erop rij gaat het helemaal niet meer, hij kan geen benen of zweepje meer verdragen dan stopt hij bruusk slaat met zijn hoofd, en drijgt te bokken in zijn laatste drafpassen voel je zijn rug al bol gaan en oren in zijn nek leggen voor hij de rem hij de rem op zet.
Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...
ik ben ten einde raad...
midgie schreef:Pak b.v een zweepje en bind daar een stukje plastic aan en zwiep ermee naast hem in de lucht ,NIET/NOOIT SLAAN er zijn zoveel andere oplossingen dan het doorslaan met de zweep,
Jij als ruiter doet iets fout en het paard geeft daar zijn antwoord op, dus het paard doet wat jij vraagt, door te meppen met de zweep vraag jij het paard tot stilstaan,dus wie is er dan fout??
Zoek eens iemand die jou echt kan helpen en niet zomaar aannemen dat slaan met de zweep de oplossing is.
Rij eens een tijdje zonder zweep en wees eens vindingrijk op een leuke manier, maak het voor je paard ook leuk om vooruit te willen en niet dat hij tegen je in komt, wat een natuurlijke reactie is voor het dier.
midgie schreef:Ja ten eerste een andere in structrice nemen die niet staat te schreeuwen doorslaan, want dat is geen les geven.
Logisch dat het paard stil gaat staan voor de zweep , hij geeft zich totaal over en er word maar door geslagen, waarom staakt het dier , zoek dat eerst eens uit??
Als het protest is is dat jou fout, je hoort een paard op gevoel te rijden en niet met dwang, ooit van samenwerken gehoord??
De zweep en sporen zijn nooit de oplossing.
Ga eerst eens grondwerk doen en zo het knopje tempo erop te zetten.
Pak b.v een zweepje en bind daar een stukje plastic aan en zwiep ermee naast hem in de lucht ,NIET/NOOIT SLAAN er zijn zoveel andere oplossingen dan het doorslaan met de zweep,
Jij als ruiter doet iets fout en het paard geeft daar zijn antwoord op, dus het paard doet wat jij vraagt, door te meppen met de zweep vraag jij het paard tot stilstaan,dus wie is er dan fout??
Zoek eens iemand die jou echt kan helpen en niet zomaar aannemen dat slaan met de zweep de oplossing is.
Rij eens een tijdje zonder zweep en wees eens vindingrijk op een leuke manier, maak het voor je paard ook leuk om vooruit te willen en niet dat hij tegen je in komt, wat een natuurlijke reactie is voor het dier.
Biebabeloeba schreef:euhm...zoek een andere instructeur die je niet beveelt om op haar te slaan..
Vero83 schreef:Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
ik ben ten einde raad...
Vero83 schreef:alle zeg, tis zo goed als opgelost. de eigenaar had iemand laten komen die hem effe gereden heeft en natuurlijk deed hij zoals bij mij bokken op alles en hij heeft hem 1x een goeie mep gegeven en het was gewoon gedaan daarna heeft hij het nog eens geprobeerd en extreem benen gegeven en heeft er nog 1x ene goeie gekregen en hij snapte direkt hoe het weer ineen zat.
daarna ben ik er terug op gegaan en als ik te braaf benen geef probeerd hij te stoppen maar als je beetje doorduw luisterd hij maar hij probeerd het...
en kop zo hoog zal waarschijnlijk haken zijn want dat had die man ook nog nooit gezien zo hoog en stom doen.