reactie op zweep is stilstaan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Re: reactie op zweep is stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:54

Inderdaad, als er lichamelijk niks aan de hand is, toch eens keihard aanpakken.... Anders wordt het echt gevaarlijk. En vaak is het dan maar één keer nodig als je het goed doet.
Het is niet leuk, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden...Gaat zeker ook op bij de omgang met paarden. Paarden onderling zijn ook niet echt zachtzinnig als er een op z'n plek gezet wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:04

Heel gemeen gezegd, maar dit heb je zelf in de hand gewerkt. Als de initiele reactie op een tik alleen is dat ze haar hoofd omhoog doet of twee stappen harder zet, heb je in het begin niet hard genoeg bijgetikt. Spoor wil je niet aan, wat blijft er dan over om een versterking te geven op je beenhulp?

Ik zou proberen met spoor te gaan rijden, en ipv de zweep een wipwop touw mee te nemen, of met een mecate te gaan rijden. Probeer je paard op stem vooruit te krijgen, als dat niet helpt geef je been, als dat niet helpt sla je jezelf met het touw of de mecate, en als dat niet helpt sla je je paard.
Het geluid van het touw/mecate op je jas kan het paard al doen schrikken en vooruit gaan laten gaan. A horse knows what happens before what happens happens. Je paard weet uiteindelijk precies wat er komen gaat.

Wat ook helpt (maar daar moet je dan wel alleen voor zijn) is dat de instructie aan de grond je paard voorwaarts houdt met een zweepje en daaraan een opgeblazen plastic zak. De impuls om vooruit te gaan moet gewoon bereikt worden.
En het makkelijkste is om dit in een ronde longeerkraal te doen, zodat hij geen hoek heeft waar hij zich vast kan zetten.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:17

kazary schreef:
En jij hebt geen problemen met hem als je aan de hand gaat wandelen?Want dit klinkt mij in de oren als dat hij bij die man wist dat hij niet de baas was, maar bij jou weet dat hij de leider is en zich niets anders laat vertellen.Ik zou zeggen ga terug naar die man die hem zadelmak heeft gemaakt, laat hem weer een paar keer rijden en daarna jij onder begeleiding daar.
En moet hij hengst blijven?

ja hij is super lief, echt een puppy loopt overal achter u aan komt knuffelen bijt totaal niet. Nog niet veel interesse in andere paarden; dus ja dan mag die nog hengst blijven he,
maar ja ik heb jaar geleden enkel gebroken met een jonge en heb nu wat schrik als die gek beginnen te doen en die voelt dat denk ik. stap ik af op het einde is dat echt een lieverd.
Enkel met logeren durft die bij mij alleen ook wel te lappen om in een keer zijn kop om te gooien en ervandoor te gaan. bij iemand anders neit.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:33

detour schreef:
Vero83 schreef:
ik heb nu helemaal hetzelfde probleem, met een 3,5 jarige hengst van 1.70 (5 weken zadelmak) maar bij de man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft liep hij op de zweep (licht tikken goed vooruit).
Maar nu dat ik erop rij gaat het helemaal niet meer, hij kan geen benen of zweepje meer verdragen dan stopt hij bruusk slaat met zijn hoofd, en drijgt te bokken in zijn laatste drafpassen voel je zijn rug al bol gaan en oren in zijn nek leggen voor hij de rem hij de rem op zet.

Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...

ik ben ten einde raad...

Oei. Da's wel een klassiek fenomeen bij net ingereden paarden met wat sterkere karakters. :o
Op een gegeven moment zijnz e zover dat ze weten wat gaat komen, het overdonderen is ahw voorbij. Ze kennen (figuurlijk) het klappen van de zweep. ;)

Jouw dier lijkt zich nu dominant te manifesteren en dit kan levensgevraalijk worden want hij is niet zo gecorrigeerd dat hij het wel láát!
Zoek als de duvel een ruiter met bravoure, handigheid en ervaring en laat hij het met dit dier oplossen.
Catsratie lijkt me bij deze ook geen overbodige luxe, misschien gaat de felheid en dominantie er dan wat af. Sterkte :(:)

ja die ruiter die ermee gereden heeft daar zag je niks bij hem, wat mij opviel is dat hij altijd de kop optrok vanaf paard na onder ging waarschijnlijk voor te bokken te verwijden, maar qua omgang is het echt een puppy. bijt niet volgt heel lief laat je hem los lopen in de bak bokt hij 40x en komt dan na u toe ook al heb je de zweep vast en komt die lief doen.
Maar wat mij ook opviel is dat we hem bij die man gingen halen en ergens anders in een manege gingen rijden waar 10 hindernissen stonden met vanalles onder een nieuwe bak enzo en die kijkt echt nergens na alsof hij er al 10 jaar komt. heb ik nog nooit gezien bij een jonge, echt van niks onder de indruk wat er ook gebeurd rond hem.
daarom willen ze hem hengst houden hij loopt langs een ander paard alsof het niks is door de gangen kijkt hij na niks

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:40

Biebabeloeba schreef:
euhm...zoek een andere instructeur die je niet beveelt om op haar te slaan..

Inderdaad. Dit zou ik ook doen :)

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:26

Vero83 schreef:
ik heb nu helemaal hetzelfde probleem, met een 3,5 jarige hengst van 1.70 (5 weken zadelmak) maar bij de man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft liep hij op de zweep (licht tikken goed vooruit).
Maar nu dat ik erop rij gaat het helemaal niet meer, hij kan geen benen of zweepje meer verdragen dan stopt hij bruusk slaat met zijn hoofd, en drijgt te bokken in zijn laatste drafpassen voel je zijn rug al bol gaan en oren in zijn nek leggen voor hij de rem hij de rem op zet.

Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...

ik ben ten einde raad...

Als hij zijn rug zo bol maakt en jij dat aan voelt komen moet je zijn kop omhoog houden.
Een paard met een bolle rug kan geweldig bokken, maar zodra jij zijn kop omhoog houdt,
kan hij niet meer bokken omdat zijn rug dan hol wordt.
(uit ervaring)
Als jij hem dan gelijk een voorwaartse hulp geeft, komt het allemaal goed.
Bokken en steigeren zijn 2 begrippen en oplossingen.
Sowiezo moet je zorgen dat hij voorwaarts blijft lopen.
bij steigeren zorg je dat je voorwaarts gaat, anders kun je het toch niet oplossen.
Als je per ongeluk achterover blijft zitten terwijl je paard steigert, loop je het risico dat
hij achterover valt en op jou beland.
Ik heb dit een keer meegemaakt, meisje is gelijk opgehaald door ambulance en naar het
ziekenhuis gebracht. Kon lange tijd niet rijden...

Maar als je het al voelt aankomen, ben je al heel goed op weg.
Dat kunnen er niet veel.
En als je al begint te voelen dat hij langzamer gaat en zich klaarmaakt, zorg je dat hij gelijk in driedubbele turbogalop zit (natuurlijk niet letterlijk, maar zorg wel dat je
zijn tempo van jou maakt en alleen terug gaat als jij dat wilt.

succes nog en stuur je een pb als het gelukt is?
ben wel echt heel benieuwd.

PatriciAap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:07

Mijn pony deed het ook.
Je moet echt boos worden als je niet doorslaat zegmaar.
heeft zij gewonnen dan heeft ze zoiets van oke dit pikt ze dan blijf ik lekker staan.
Je hoeft ook niet 100 tikken te geven 1 harde en je stem gebruiken helpt ook.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:33

alle zeg, tis zo goed als opgelost. de eigenaar had iemand laten komen die hem effe gereden heeft en natuurlijk deed hij zoals bij mij bokken op alles en hij heeft hem 1x een goeie mep gegeven en het was gewoon gedaan daarna heeft hij het nog eens geprobeerd en extreem benen gegeven en heeft er nog 1x ene goeie gekregen en hij snapte direkt hoe het weer ineen zat.
daarna ben ik er terug op gegaan en als ik te braaf benen geef probeerd hij te stoppen maar als je beetje doorduw luisterd hij maar hij probeerd het...
en kop zo hoog zal waarschijnlijk haken zijn want dat had die man ook nog nooit gezien zo hoog en stom doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:03

Ik heb nu al veel oplossingen gelezen van domweg door blijven slaan tot een plasticje aan het zweepje. Ik ga morgen weer rijden en dan ga ik eens met een plasticje aan het zweepje proberen. Met sporen rijden doe ik liever niet vooral niet omdat ik niet goed weet hoe ik ze moet gebruiken en ik dan bang ben om haar te verpesten.
Met inrijden was mevrouw al zo lui en heb ik dan ook flink met mijn benen moeten werken. Daar ligt ook een deel van het probleem. Ik moet zeggen dat ze met het overgangen rijden op een lichte beenhulp reageert maar het lijkt wel of ze niet begrijpt dan een beenhulp ook betekent dat je harder moet draven. De overgang naar galop rij ik op stem en met een lichte beenhulp alleen op been galopeert ze nog niet aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:06

De bedoeling is niet dat jij die zweep vasthebt met het plasticje eraan als je in het zadel zit. Dat moet de instuctie doen terwijl hij op de grond staat. En aangezien het niet ondenkbaar is dat andere paarden er van gaan schrikken, zou ik er voor zorgen dat ik, zittend op het paard, alleen met de instructie aan de gang ga.

Soms vraag ik me serieus af waarom ik nog advies geef, als de helft toch niet gelezen wordt (of als het al gelezen wordt, men niet begrijpt wat er staat). Soms is het handig om er je eigen draai aan te geven, en soms niet. IN DIT GEVAL NIET!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:49

midgie schreef:
Pak b.v een zweepje en bind daar een stukje plastic aan en zwiep ermee naast hem in de lucht ,NIET/NOOIT SLAAN er zijn zoveel andere oplossingen dan het doorslaan met de zweep,
Jij als ruiter doet iets fout en het paard geeft daar zijn antwoord op, dus het paard doet wat jij vraagt, door te meppen met de zweep vraag jij het paard tot stilstaan,dus wie is er dan fout??
Zoek eens iemand die jou echt kan helpen en niet zomaar aannemen dat slaan met de zweep de oplossing is.
Rij eens een tijdje zonder zweep en wees eens vindingrijk op een leuke manier, maak het voor je paard ook leuk om vooruit te willen en niet dat hij tegen je in komt, wat een natuurlijke reactie is voor het dier.

Hier stond dat je zelf met het zweepje moest rijden. Aangezien ik een bomvast paard heb wil ik het eens op deze manier proberen. Ik heb de reacties goed door gelezen. Rammelen met zakjes en opjagen met een longeerzweep reageert ze helemaal niet op als de instructeur dat doet.
Ik ga natuurlijk niet met een plastic zak op mijn paard op mijn paard slaan zeker niet, maar ik vindt een zweepje dat een beetje geluid maakt als ik hem beweegt juist een goed idee om eens te proberen.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:20

midgie schreef:
Ja ten eerste een andere in structrice nemen die niet staat te schreeuwen doorslaan, want dat is geen les geven.
Logisch dat het paard stil gaat staan voor de zweep , hij geeft zich totaal over en er word maar door geslagen, waarom staakt het dier , zoek dat eerst eens uit??
Als het protest is is dat jou fout, je hoort een paard op gevoel te rijden en niet met dwang, ooit van samenwerken gehoord??
De zweep en sporen zijn nooit de oplossing.
Ga eerst eens grondwerk doen en zo het knopje tempo erop te zetten.
Pak b.v een zweepje en bind daar een stukje plastic aan en zwiep ermee naast hem in de lucht ,NIET/NOOIT SLAAN er zijn zoveel andere oplossingen dan het doorslaan met de zweep,
Jij als ruiter doet iets fout en het paard geeft daar zijn antwoord op, dus het paard doet wat jij vraagt, door te meppen met de zweep vraag jij het paard tot stilstaan,dus wie is er dan fout??
Zoek eens iemand die jou echt kan helpen en niet zomaar aannemen dat slaan met de zweep de oplossing is.
Rij eens een tijdje zonder zweep en wees eens vindingrijk op een leuke manier, maak het voor je paard ook leuk om vooruit te willen en niet dat hij tegen je in komt, wat een natuurlijke reactie is voor het dier.

@ TS, deze zin heb je denk ik niet gelezen, hier staat dat je een zweepje moet pakken met plastic eraan bij grondwerk, dus niet ermee rijden. Ermee rijden lijkt mij eerlijk gezegd niet zo veilig, ik denk dat je een grote kans hebt dat je paard op de vlucht slaat, aangezien hij niet goed kan zien wat daar nou kraakt. En er is wel een verschil tussen voorwaarts lopen en op de vlucht slaan :P
Verder heb ik niet echt advies eigenlijk, maar wilde dit even rechtzetten :o
Veel succes, hoe je het ook aanpakt!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:38

Biebabeloeba schreef:
euhm...zoek een andere instructeur die je niet beveelt om op haar te slaan..

Oww hoe zou jij het dan oplossen?. Ik zie wel je reactie maar geen oplossing.

Aan TS:
Beetje jammer dat je niet met sporen wil rijden. Ik vind het continue getik met een zweep geen goed effect hebben op de lange termijn.
Je komt voor mij over dat je alles vriendelijke wil vragen aan je paard en of ze het wil doen.
Wat ze nu doet heb je haar idd zelf aangeleerd.
Ik zou sporen omdoen en ermee leren rijden op een goede manier of eens een keer met een zweep een goede tik geven dan maar een bok of wat anders er moet reactie uitkomen. DAN pas kan je aan je voorwaarts rijden beginnen.
Paard heeft GEEN respect voor je met rijden dat moet je eerst voor elkaar hebben.

Zie ook hier weer de nodige opmerkingen over grondwerk. Erg leuk maar veel paarden hebben juist onder het zal geen voorwaarts knop ze zijn gewend onder het zadel niet te hoeven luisteren naar je BEEN. Met grondwerk laat je je paard op allerlei manieren luisteren maar BEEN kan dan niet?. Een paard aan het BEEN krijgen kan alleen onder het zadel.

Waarom mag een lui en verwend paard tegenwoordig geen goed flinke tik meer krijgen????

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:17

Ja, ik denk toch ook dat je beter met spoortjes kan rijden, ook al zijn het 10mm spoortjes met een rubber uiteinde...
Als je hem maar goed aan je hulpen krijgt en dat de basis er in zit.
En als je met spoortjes rijdt, gaat dat waarschijnlijk sneller. Trouwens, als je hem niet vooruit krijgt,
dan ga je toch gewoon een andere manier van rijden proberen?
Blijkbaar werkt de huidige methode niet en als je die aanhoudt, zal die ook niet gauw verbeteren.

Over de spoortjes, vraag aan een hulp in een winkel wat de allerkleinste spoortjes zijn en begin met oefenen als je les hebt.
Je moet ook leren niet te schoppen, zodat je controle krijgt over je benen (niet dat ik zeker weet dat jij schopt, hoor).
Je kan pas contrle krijgen over je benen als je paard luistert naar de hulpen, en dan komen de spoortjes in beeld.
Jij leert dan van je paard, die eveneens leert van jou...
Beetje lastig allemaal in een keer, maar het is een beetje de circle of life, maar dan anders...
En als je paard volledig onder controle is, kun je makelijk zonder spoortjes rijden, zonder dat je paard vervelend gaat doen.
Dat is dan controle, het altijd kunnen beheersen van je paard, onder welke omstandigheid dan ook.
En als je dan op een hoog niveau bent, zijn de spoortjes er alleen nog maar voor het onzichtbaar maken van de hulpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:33

Zoals ik jouw paard hoor heeft ie gewoon last van z'n rug, een paard wat last van z'n rug heeft loopt niet lekker en zeker niet als er iemand op zit!
Steeds verschillende zadels die dus blijkbaar ook niet helemaal goed zitten maakt het natuurlijk niet echt prettiger.
waarschijnlijk geeft het paard gewoon aan dat ze niet lekker loopt, op het moment dat jij dan (in de ogen van het paard) afstraft en de zweep gebruikt komt het paard in opstand! (zou ik ook doen).
Ik weet niet of het dit is maar je zou eens iemand naar de rug kunnen laten kijken of hier misschien het probleem ligt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:43

Dat kan het ook zijn, maar als een paard lui en niet aan je been is,
hoeft het niet gelijk zoiets te zijn, maar het is mogelijk.
ikzelf zou eerst eens proberen hem wel goed aan de hulpen te krijgen voor ik zulke grote dingen onderneem...

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:11

Ik sluit me hellemaal aan bij Midgie
Ik zou als 1e een andere lesgever zoeken die niet aan de bakrand staat de schreeuwen.
Jullie moeten het ook allebei leuk blijven vinden dus veel afwiseling.
probeer met je stem en je benen te werken- eerst 3 keer aansporen-dan een klein tike achter je kuit.

veel succes er mee ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:17

Nee, niet drie keer aansporen. EEN keer aansporen, geen reactie, meteen tik, en een tik waar je paard op reageert. Daar leert een paard van.

Wat je wel kunt doen is je fases goed doorlopen, dus steeds een stapje verder gaan in je aanwijzing, tot hij reactie geeft. Daarom heb ik ook eerder in dit topic aangegeven dat je eerst met je stem, dan met je been moet inkomen, en mocht je daar geen reactie op krijgen, jezelf met een mecate slaan, en uiteindelijk het paard. Maar niet drie keer aansporen en de vierde keer pas die tik als hij niet reageert. Dat snapt een paard niet.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:24

Vero83 schreef:

ik ben ten einde raad...

zoals ik dit lees is dit paard puur tegen het been, en is het idd duidelijk misgegaan met inrijden.

Je moet altijd zorgen dat je paard goed voorwaarts is (als het paard sneller loopt heeft hij minder de kans om te bokken dan wanneer hij langzaam loopt)
Je moet proberen zodra je erop zit goed drijven met de kuiten, reageert hij dan weer met stilstaan of bokken pak je je teugels goed vast (iets korter ook) hou je je teugels ook goed op druk en dan geef je hem een tik en tegelijkertijd een schop, dan kun je denk ik 2 dingen voor jou hebben ;
- of hij bokt op zijn plek
- of hij zal naar voren schieten en waarschijnlijk bokken

bij het eerste trek je een keer (niet te hard) de teugels omhoog (niet je handen omhoog) en dan geef je hem een tik achter je been, wel een goeie.. en dan blijven herhalen, gewoon ervoor zorgen dat hij niet zn kop tussen zn benen kan doen. En flink met je kuiten naar voren blijven drijven. Je moet je handen natuurlijk wel iets toestaan dat hij wel naar voren kan!..

Bij het tweede, als hij dan zo naar voren gaat dan blijf je drijven drijven drijven, naar voren!!! dan maar een flinke middendraf of densoods in galop, hij moet leren dat de uitweg naar voren is (geen rengalop) en niet terug!..

Dit gaat natuurlijk niet lukken in een week, het kan goed maanden duren voordat je paard weer goed op het been reageerd, desnoods geef je steeds als je been geeft hem een tikje achter je been als je denkt dat hij nog iets beter voor je been in.

Het enige wat ik nog wil zeggen, wat ik al heb gezegd maar zó belangrijk is ; Naar voren rijden, hij is pas 3,5 dus heeft nog een hoop te leren, en het voorwaartse is waar hij mee had moeten beginnen, en wel op het been en niet op de zweep.

Ik vind het wel erg jammer dat een 3,5 jarig paard al zo reageerd, maar als je volgende keer een jong beestje koopt, laat hem dan door iemand inrijden die er ervaring mee heeft ;) !!

verder heel veel succes!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:18

Helemaal met cassidy eens. Met 3 keer sporen en dan pas een tik krijg je paarden die er helemaal niets meer van snappen.Dat geeft geen duidelijkheid.Dan krijg je juist paarden die narrig worden.
Je geeft een keer kuit, samen met stem. Werkt dat niet geef je kuit,direct gevolgd door een tik als er geen reactie komt. Komt er dan nog geen reactie geef je kuit met echt een flinke tik. Zorg wel dat je van voren je paard niet vast hebt,maar dat hij naar voren kan. Gaat hij naar voren uiteraard goed belonen. Dit soort dingen hoef je geen honderd keer te doen als je duidelijk bent.Maar je moet reactie krijgen, niet goedschiks,dan maar een paar keer kwaadschiks, dat ze duidelijk gaan snappen wat je bedoeld.En dan is er geen 1 paard die blijft kiezen voor telkens een harde tik. Elk paard gaat kiezen voor de zachte kuit met daarop een beloning.
Blijf ook op jezelf letten. Er komt bijvoorbeeld een stalgenoot binnen en daar stap je gezellig mee op, let niet meer op jezelf en je zit weer te drijven zonder reactie te krijgen. Ook dan breng je verwarring.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:19

... ik had ook zo'n paardje .. zal daar zo meer oververtellen

in de regel werkt naar voren jagen , laat m maar eens lekker
door die bak vliegen of als je een grotere ruimte hebt is dat wel prettiger werken
werkt voor 99% vd paarden
jaag m maar goed in de galop , kunnen ze niet bokken staken steigeren liggen draaien etc
en na een tijdje als ze niet meer willen galoperen
uit zich zelf terug willen , nog 3 rondjes erbij
en daarna overgangen gaan rijden

okee mijn paardje
als je been bij gaf kon die (ook rustig in een galopje of draf) even met zijn achterbeen jouw voet aantikken
echt zoveel preekgebedjes gehouden (ga niet op je plaat , ga niet op je plaat.. nick blijf hangen , tikkie TIK bij en blijven zitten .. ) van staken tot kompleet uit zijn plaat ,alles behalve sneller naar voren

menig zeer ervaren ruiters/trainers en dan hebben we het niet over truus uit een gat onder de molen
maar kerels die al 10/20/30 jaar dagelijks paarden trainen , hengsten volbloeden polopaarden
en andere hetere spring kikkers vanaf zadel mak tot de baan op (wedstrijd / naar andere eigenaar als braaf paard..)
en ook vanaf het begin deze ZEER ERVAREN instructeurs etc er opgehad
die m er wel even door heen zouden rijden / rammen / trappen

er is er 1 geweest die m uitgezeten heeft :Y)
deze man koopt paarden over de gehele wereld in en rijd ze in en door
voor de top en verkoopt ze weer wereld wijd
.. hele polocrosse veld door en eromheen heeft die van dichtbij gezien :D
maar niet normaal vlot naar voren , toen paard erachterkwam dat bokkken staken huppellen draaien naar achteren , tussen 2 paarden of wat dan ook in gaan staan (vluchten dus !)
allemaal niet werkte ging die maar liggen , en nee ook met een zweep zeker niet overeind
met lieve woorden , kom maar jongen of gewoon pakken en zeggen kom sprong die gelijk overeind en liep mee , op agressie in welke vorm dan ook , dus juist echt niet ..

zelf loste ik het probleem op met rust houden , lose teugel\
en zijn eigen weg vinden ..
ik vond namelijk dat het een balance probleem was

daar niet begrijpen , samen met veel te slim en slechte balance
bij angst niet vluchten maar blokeren , aan de andere kant koele kikker zelfve
dingen waarvan je verwacht dat die het eng vind zijn niet eng , andere juist wel
trage groei (veel mensen schatten m vanaf het begin zeker jaar jonger , ook da's .. het is dat we het heel zeker weten dat zijn leeftijd klopt want zelfs het wissellen ging trager / later..)

ook in een longeercirkel niet goed voorwaarts te krijgen
heb me 1 keer laten gaan ,me laten verleiden .. en mensen zullen me echt wel voor dieren mishandelaar uitgemaakt hebben, de strepen stonden er uiteindelijk op maar slaan werkte echt averechts ..
maar op die kleine cirkel niet in galop te houden , paar passen galop en weer terug vallen bokken maar vooral staken

heb na de laatste keer , toen een vreemde m eindelijk uitgezeten had
en hij dus WEER , zoals bji iedere keer , een nieuw truukje er bij had geleerd
dat er niemand meer op ging , het dan maar langer duurde maar
dat ik eens niet naar anderen ging luisteren maar beter naar mijn paard
nu ben ik al niet van de snelle , dus zadel erop en in paar weken krul etc
maar okee , ik moest het dus ook voor mijn begrippen NOG langzamer oppakken
mijn paard riep toch duidelijk genoeg dat de balance een probleem was
en ook dat het m emotioneel allemaal teveel werd
teveel nieuwe dingen in een te korte tijd

heb m eerst een halfjaar rust gegeven , in dat half jaar ook nog groeispurt gehad
en daarna weer langzaam begonnen
losse teugel op eigen benen ..en mijn tijd genomen

nu 1/2 jaartje later ik stap op en gaat direct tillen met buik
geeft uit zich zelf na , lekker vlot voor het been op zijn eigen benen en niet in mijn handen
of vooruit steppend etc , heeft er ook weer echt zin in , en zelfs beginners rijden m nu zo in stap en draf
galop , langzaam of snel , de bak rond , we zijn nu bezig met stapje opzij etc , rechter galop gaat goed linker nog een beetje balance probleem , de grotere figuren geen probleem kleine wel
dus moeten we die kant eerst sterker maken voordat we de kleinere dingen willen doen

laat mij maar aanklooien , en er wat langer over doen ...
heb nu een niet bokkend draaiend stakend etc braaf paardje goed draagt en ook heerlijk uit te zitten is
met lol in het werk !
die loopt op mijn gedachten en die stinkend zijn best doet ,

soms , soms is even een stap terug de snellere stap naar voren
niet ieder paard laat zich naar voren jagen ..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:28

Ik heb vandaag een cursus centered riding gehad en meerdere mensen hebben op mijn paard gereden. De instructrice kwam tot de conclusie dat ik een zeer onzeker paard heb wat om zichzelf te beschermen snel in dominantie schiet (dit heb ik al meerdere keren over haar gehoord dus het komt niet uit de lucht vallen).
Ze is niet lui volgens haar alleen onzeker om door te lopen, op het moment dat zij twijfelt moet ik nu zachtjes met een wat langer zweepje kietelen tegen haar achterbeen terwijl ik zelf goed blijf zitten en voorwaarts blijf in mijn houding. Ik heb het probleem met meerdere paarden heb ik gemerkt en het ligt dus niet volledig aan mijn paard. Zij raad absoluut af om sporen etc. te gebruiken en al helemaal niet om door te slaan. Ze heeft mijn merrie ene half uur zonder dwang gereden en ze kon wel lopen ze geeft aan dat mijn merrie het erg moeilijk vindt om te bewegen en te onzeker is om uit zichzelf door te draven.
Ik ga nu het komende half jaar niet meer galoperen of springen. Ik ga werken aan het zonder hulpmiddelen vooruit te rijden en de eerste paar weken alleen aandraven en dan na een paar meter weer zonder dwang terug. We gaan allebei op haar rijden om haar het vertrouwen in het voorwaarts rijden te geven. Ik ga nu ook regelmatig bij haar lessen en met een andere instructrice die het niet erg vindt als ik een vol uur met losse teugels stap.
Bij deze cursus hebben we niet alleen aan het centered riding gewerkt maar ook aan hoe je zelf in het leven staat en hoe dat naar je paard reflecteert ik heb aardig staan huilen nadat ik een aantal problemen van mijzelf in mijn merrie herkende.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:40

Vero83 schreef:
alle zeg, tis zo goed als opgelost. de eigenaar had iemand laten komen die hem effe gereden heeft en natuurlijk deed hij zoals bij mij bokken op alles en hij heeft hem 1x een goeie mep gegeven en het was gewoon gedaan daarna heeft hij het nog eens geprobeerd en extreem benen gegeven en heeft er nog 1x ene goeie gekregen en hij snapte direkt hoe het weer ineen zat.
daarna ben ik er terug op gegaan en als ik te braaf benen geef probeerd hij te stoppen maar als je beetje doorduw luisterd hij maar hij probeerd het...
en kop zo hoog zal waarschijnlijk haken zijn want dat had die man ook nog nooit gezien zo hoog en stom doen.

Hoop voor je dat hij het de volgende keer nog in zijn hoofd heeft zitten...
En ook dat hij niet doorkrijgt dat hij van jou niet zo'n tik krijgt...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:45

InekeH87 schreef:
...knip....

toppie ! +:)+

onbewust remmen doen er wel meer
geef zit les op mijn anda en het is wonderbaarlijk
als je ziet wat je met een verkeerde houding of spanning voor elkaar krijgt

mak an dan breekt het lijntje niet

succes !

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:49

Heel fijn! Dit bericht geeft wel een hele andere kijk dan je beginpost. Ik hoop voor je dat het nu opgelost is, fijn voor beide.