Volle galop --> pony rem kwijt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:20

dit klinkt mij wel een beetje bekend, ik had ook zo'n pony, alleen die had het met springen.
ik heb toen zo'n bit in gedaan met twee ringen eraan. en dan op de onderste.

maar als het echt niet wil remmen, moet je misschien wat gaan zagen :o , wel een beetje hard voor je paard, maar ik denk dat hij dan wel stopt..

hij moet immers naar jouw luisteren.

succes ermee! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:25

XAngel_ schreef:
dit klinkt mij wel een beetje bekend, ik had ook zo'n pony, alleen die had het met springen.

maar als het echt niet wil remmen, moet je misschien wat gaan zagen :o , wel een beetje hard voor je paard, maar ik denk dat hij dan wel stopt..

En dat is dus gebrek aan rijtechniek. Als zagen je oplossing moet zijn, heb je nog heel veel les nodig..... |(

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:55

probeer eens meer overgangen van de galop te rijden.
dus vaker draf en dan paar passen galop en weer terug. liefst proberen om naar de stap te komen.
denk eraan dit doe je niet door te veel hand te gebruiken.
RIJ de overgangen terug, dus VEEL been. maak korte ophoudingen met je hand.
dus sluiten, ontspannen, sluiten, ontspannen.
hier krijg je je pony beter aan de hulp en kan je makkerlijker terug rijden.
probeer zelf ook zo rustig en ontspannen mogelijk te blijven zitten.
succes ermee!
groetjes Joelle

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 19:44

Waratje schreef:
XAngel_ schreef:

En dat is dus gebrek aan rijtechniek. Als zagen je oplossing moet zijn, heb je nog heel veel les nodig..... |(

Ik denk het, jij zegt het... :n

@XAngel_: je hebt geen idee in welke mate zagen de mond van je paard verpest, en ik heb in de beginpost ook al aangegeven dat ik er geen scherper bit in ga hangen. Ze heeft juist een fijne mond die ik niet wil verpesten met ruwheid van hand en bit. Bedankt voor je goedbedoelde post, maar je zit blijkbaar niet op dezelfde lijn als mij. :)

@Seahorse: bedankt voor je post! Nu rijd ik haar al veel zoals jij beschrijft in je post, in de hal komt ze ook vanuit een galop terug op alleen zit, en ook overgangen gaan moeiteloos. Het is eigelijk net alsof ze als ze weet dat ze hard mag gaan meer en meer wil en niet meer wil stoppen, een beetje wat je over renpaarden wel eens hoort, gewoon dusdanig verzot op rennen dat je ze echt alleen met zware moeite terugkrijgt.

internet

Re: Volle galop --> pony rem kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:47

nou graag gedaan! dat is netjes dat je er al resultaten mee hebt. Ik heb ook enkele jaren jachtpaarden getraind en die wisten ook precies op welke stukken ze mochten galopperen en welke niet. probeer daar ook wat afwisseling in te brengen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:48

Waratje schreef:
XAngel_ schreef:

Door te zagen maak je de pony alleen nog maar harder in de mond en met zagen bereik je met zo'n pony ook echt niks.
Op dat moment zijn ze tien keer sterker.
Zagen is never een oplossing, dat is echt onkunde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 19:57

@Seahorses: afwisseling is idd ook een goed idee.
@jesito: idd...

Ik heb inmiddels een filmpje gevonden van paardje en probleem in kwestie. :) Dit was toen die dagen met zoveel sneeuw, ik was met mijn ouders en de honden even gaan wandelen. O ja onze kleine hond rent mee en het lijkt alsof ze door hem opeens schrikt en zo hard gaat rennen maar dit is dus niet zo, we voor het maken van de filmpjes nog een beetje gedressuurd a la pas de deux; hondje en pony. :) Maargoed, je ziet dat ik haar in het begin in een handgalopje rijd, terug neem naar draf ( 0:07 ) en weer aangallopeer. Nu wou ik naar het hek galoperen maar bedenkt me ( 0:22 ) vandaar dat ik al hoooo roep, maar dan zie je dat ze al 'weg' ( 0:20 ) nu hoor je me 25 m voor het hek alweer hoooo roepen en toen kwamen we dus net tot stilstand voor het hek. Daarna volgt nog even een grappig stukje van ons hondje die uit alle macht roepend erachteraan rent maar het niet meer bij houdt. :') Nu is gaat het op dit filmpje nog wel qua snelheid omdat ik al de hele tijd ophoudingen aan het maken was. Maar ik neem aan dat jullie de situatie best kunnen schetsen als ze een kilometer of 3 ter beschikking heeft... http://s122.photobucket.com/albums/o260 ... IP1349.flv

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:17

Phoe jij durft zeg in die sneeuw! Ik zou toch ook hier de overgangen goed gaan oefenen. hooguit een paar pasjes galop en eerder terug rijden. en weer weg etc. ik denk dat dat zeker zal helpen...laat hem niet uitbarstten todat het bijna te laat is.
Wel grappig met de hond trouwens :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:45

Och ja ze is niet beslagen dus. :) Tja de hond vond het geweldig. :D Ok die overgangen ga ik eens proberen, mischien dat in combinatie met een slof of thiedeman voor enkele keren. Op het filmpje zie je ook hoe ze 'barst' zegmaar en op dat moment slaat dat knopje dus om.

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:03

heel verstandig! :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:13

ik zou hem met thiedeman rijden die werkt pas op het moment dat het nodig is mijn haflinger deed precies hetzelfde paar keer thiedeman erop en klaar is kees ze kan verzameld galopperen en ze kan overgaan naar rengalop en daarna een mooie overgan terug naar een verzamelde galop! ik zou voor de thiedeman gaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:18

Je ziet die staart ineens *ping* omhoog gaan :)

Wat je misschien nog zou kunnen proberen is om te oefenen met het uitstrekken van de galop. Je hebt enigzins de ruimte, dat is handig, en dan zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met een handgalopje, dan een heel, heel klein beetje verruimen en weer terugnemen.
De volgende keer begin je weer in een lekker handgalopje, en verruim je heel geleidelijk maar net een beetje meer, maar je probeert te voorkomen dat die knop 'om' gaat. En dan neem je haar ook weer rustig en ontspannen terug. En zo probeer je dat moment steeds wat op te schuiven en een hele geleidelijke overgang te rijden naar een stevigere galop zonder dat er een explosie komt.

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:52

overgangen rijden kan ook helpen. als je aanspringt in galop na paar passen gelijk weer trug nemen. je verlengt de periode in galop steeds een beetje en altijd zodra je pony haar eigen tempo gaat bepalen gelijk trugnemen. door dit te trainen kan je je pony beter trugnemen.

je kan als je pony er vandoor gaat haar ook op een volte proberen te zetten ( hoe kleinere volte hoe beter) want hierdoor zal ze haar tempo moeten verlagen.

succes ermee! ;)

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:54

Haha hij explodeert gewoon opeens :D Ik herken dit van mijn eigen paard, die doet dat ook zo ineens. Ik trek hem dan altijd op een volte... Het is namelijk niet zo dat ik geleidelijk de controle kwijtraak, het is ook echt *poef* en daar gaan we. Haar kop gaat in de lucht, rug verstrakt en rennen maar. Ik trek haar dan om en galoppeer op MIJN tempo verder. Gaat ze weer, dan weer volte, en zo voorts. Het begint zijn vruchten af te werpen inmiddels.
Wel opletten op gladheid ed, want met zo'n tempo een volte ingaan is natuurlijk niet heel erg veilig. (ik heb ook altijd mega-gaten in de bak, gewoon door de kracht van de achterhand)
Succes!

PS: Ik rijd ook altijd met martingaal, dan kan ik nog een beetje sturen. Verder geen hulpteugels.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:49

chelletju schreef:
ik zou hem met thiedeman rijden die werkt pas op het moment dat het nodig is mijn haflinger deed precies hetzelfde paar keer thiedeman erop en klaar is kees ze kan verzameld galopperen en ze kan overgaan naar rengalop en daarna een mooie overgan terug naar een verzamelde galop! ik zou voor de thiedeman gaan

wat is een thierderman?
want ik heb hier ook last van }>
ondanks dat ik het af en toe ook wel eens leuk vind, als ze explodeerd :o

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:53

mijn merrie (geloof het of niet het is een fries) houd er ook van om uberhard door het bos te rennen. als het door omstandigheden niet geschikt is om hard te galoperen laa ik haar eigenlijk alleen maar rustig galoperen (moet haar dan wel de hele tijd inhouden) maar op geschikte plaatsen met het juiste weer enz laat ik haar lekker gaan na een tijdje gaat ze vanzelf in een rustig galopje met haar neusje helemaal laag. maar als die van mij keihard gaat is ze ook bijna niet te stoppen dus ik zorg dan meestal dat ze gewoon lekker uit kan razen dan is het wel over.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:34

carolalisa schreef:
mijn merrie (geloof het of niet het is een fries) houd er ook van om uberhard door het bos te rennen. als het door omstandigheden niet geschikt is om hard te galoperen laa ik haar eigenlijk alleen maar rustig galoperen (moet haar dan wel de hele tijd inhouden) maar op geschikte plaatsen met het juiste weer enz laat ik haar lekker gaan na een tijdje gaat ze vanzelf in een rustig galopje met haar neusje helemaal laag. maar als die van mij keihard gaat is ze ook bijna niet te stoppen dus ik zorg dan meestal dat ze gewoon lekker uit kan razen dan is het wel over.

Uit laten razen zou je kunnen zien als een oplossing maar het probleem is, als er tijdens dat uitrazen opeens een obstakel in de weg staat heb je wel een probleem. Mijn doel is echt de controle te krijgen in een snelle galop.

O ja mensen het is overigens een merrie. ;)

@ Shadow0 en Freekjuhh: ik ga jullie tips zeker gebruiken, ze zijn erg logisch, ik denk dat ze mischien wel gaan helpen ja. :)