springen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Re: springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 15:04

inderdaad dat hebben we tijdens het inrijden en zadelmak maken ook gedaan gewoon geduld hebben!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:59

vandaag even balkjes gedaan en ging heel goed geen een keer aangetikt of zo echt springen hebben we niet meer gedaan.
hoe vaak zouden jullie trouwens springen met haar?

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:12

ik maak paarden zadelmak en train ze ook voor springen! maar begin met een stijltje nooit met een kruisje! een paard ziet op dat moment nog geen diepte! en laat hem doorgalloperen niet zelf aarzelend voor de hindernis aan komen rijden! gewoon mooi door laten lopen hij moet de afstand uitmeten en niet jij!

nog meer vragen stuur gerust een pb'tje..

Veel liefs mel

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:03

dankje!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:36

we zijn nu een paar weken bezig en alles gaat echt heel goed... we springen nu twee keer per week en we hebben nu al 1 meter gesprongen :D

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:37

ik begin ook het gevoel echt weer terug te krijgen...
maar hoe zouden jullie haar voorbereiden op B springen?
Ik zou haar namelijk graag rond augustus ongeveer B klaar wilen hebben maar hoe zou ik dat moeten aanpakken?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:07

Niet teveel springen.. 1 x in de week is zat. En tussen het springen door veel afwisselen met dressuur.

Ik zou gaan oefenspringen als je elkaar een beetje door hebt met springen.

Je eerste keer oefenspringen zou ik me inschrijven op 40/50. En niet een inschrijven waar ze het in wedstrijdvorm doen(nog niet).

Er zijn zat plekken waar je zelf de hoogtes in je parcours mag bepalen. Dus als je pony heel zenuwachtig is, of wat twijfelachtig springt of rondgaloppeert dan spring je bijvoorbeeld niet alle hindernissen, maar wel proberen al wat lijntjes te kunnen rijden.

Oefenspringen is er speciaal voor het aanwennen van een paard aan het parcours en het 'beter' leren kennen van je paard. Dus niet om meteen de snelste tijd te kunnen rijden of wat dan ook.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 20:38

LadyLynn schreef:
Niet teveel springen.. 1 x in de week is zat. En tussen het springen door veel afwisselen met dressuur.

Ik zou gaan oefenspringen als je elkaar een beetje door hebt met springen.

Je eerste keer oefenspringen zou ik me inschrijven op 40/50. En niet een inschrijven waar ze het in wedstrijdvorm doen(nog niet).

Er zijn zat plekken waar je zelf de hoogtes in je parcours mag bepalen. Dus als je pony heel zenuwachtig is, of wat twijfelachtig springt of rondgaloppeert dan spring je bijvoorbeeld niet alle hindernissen, maar wel proberen al wat lijntjes te kunnen rijden.

Oefenspringen is er speciaal voor het aanwennen van een paard aan het parcours en het 'beter' leren kennen van je paard. Dus niet om meteen de snelste tijd te kunnen rijden of wat dan ook.

ja ze word natuurlijk ook pas komend voorjaar/zomer 5 dus vaker gaan we ook zeker niet doen. Maar zou je met een paard ook zo laag mogen springen? :o

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:41

Tuurlijk, het is oefenspringen meestal kun je helemaal zelf aangeven hoeveel cm. je wilt springen :)
Toen ik met m'n jonkie voor het eerst op oefenparcours ging was m'n parcourtje ook niet veel hoger dan 30/40 cm (ik had aangegeven BBB te willen springen) :P

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 02:18

jah idd, lekker laag beginnen, eerst het vertrouwen op doen! je paard lekker laten wennen op ander terrein en aan de andere hindernissen natuurlijk ;) !!..

en al doe je dat 4 maanden, je merkt het vanzelf wel als je voelt dat je hoger aankunt met je paard!..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:20

ja want laatst had ik bijv. een zijltje over de hindernis neergelegd met vrijspringen zat ze een kwartier lang helemaal op te fokken en dan gaat ze daarna er aan snuffelen en dan is het goed en springt ze er over heen... ze moet ook er heel erg aan wennen nog als je een keer een adner kleurtje of model gebruikt....

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:28

Tuurlijk, wat vreemd is vinden paarden verschrikkelijk eng!

Probeer niet boos te worden als je paard het eng vind,maar probeer haar vertrouwen te winnen door aan te geven dat het helemaal niet eng is. Stap desnoods even af en loop er zo naartoe. Maar probeer het niet af te dwingen als er het eng vind, ze moet het uiteindelijk natuurlijk wel doen als jij zegt dat ze dat moet doen, maar probeer alles met mate te doen. Als ze er 2 x fijnloos overheen springt goed belonen en stoppen met springen. Niet nog iets eronder of wat dan ook. En probeer genoeg af te wisselen.

En als ze iets eng vind en het uiteindelijk doet, niet ermee door blijven gaan, want als het dan verkeerd gaat is het vertrouwen meteen weg. En zoals je misschien weet is het vertrouwen van je paard sneller weg dan dat het (terug)komt.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:46

ja ik had haar er inderdaad twee keer overheen laten springen en daarna gestopt ik vond het wel weer genoeg voor vandaag!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:54

Heel goed! wanneer ga je oefenspringen? ;)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:15

Ik ben nog aan het kijken misschien dat ik 1 maart eens kan proberen maar ik denk dat ik eerst maar eens op springles ga hahaha ik moest namelijk van pap en mam eerst een maand hier thuis beetje aanklooien en dan eens kijken hoe het ging en dan mocht ik van de dressuurgroepsles weg naar de springles, en dat zou ik echt heel leuk vinden als dat zou kunnen want mijn les is niet echt leuk en ik kan he tniet echt goed met mijn instructrice vinden en er waren veel problemen en zo bij ons op de club (ruzie en zo...) en pap is voorzitter en dan rijdt het niet echt fijn tussen die mensen en in de springles zitten echt allemaal hele leuke mensen ook!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:51

dat is helemaal super! Eerst lekker in de springles gaan rijden, en als dat goedgaat dan gewoon gaan oefenspringen hoor. Zoals ik al zei je kunt het vaak naar je eigen hoogte zetten enzo, dus dat is echt heel erg fijn.

En ook af en toe is op een andere manege/stal gaan rijden. Doe ik ook altijd met jonge paarden, dat ze ook op een ander lekker kunnen lopen..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:48

Ja dat hebben we ook gedaan toen we op dressuurwedstrijden ze gingen rijden op maneges en zo gaan rijden..
Ze is de laatste tijd behoorlijk lastig doordat ze last heeft van dr hormonen en zo dus we gaan waarschijnlijk eerst weer wat meer dressuur doen voor de controle en zo

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:05

komt helemaal goed +:)+

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:54

vandaag reed mam :n (rijd nog maar twee jaar) dus dat ziet er niet echt geweldig uit, ze wil nu iedere zondag gaan rijden...
Dus dat gaat morgen niet zo leuk worden ben ik bang want bij mam is het sukkeldrafje en die geeft best harde hulpen en zo dus dan reageert ze niet meer fijn :o

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 20:47

aah vandaag liep ze echt superrrr!!! vandaag cavalletti gelopen en dat deed ze ontzettend netjes.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:23

fijn om te horen!

vertrouwen is het belangrijkste tussen paard en ruiter.

Veel afwisselen, idd lekker wat cavalleti lopen en weer dressuren.. Cavalletti is trouwens nooit verkeerd.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:47

Ze heeft trouwens op de rechterhand veel meer moeite met springen dan op de linkerhand... hoe zou ik dat kunnen verbeteren?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:59

zoals ik geloof ik al een keer heb gezegd, de voltes met de hindernissen op B en E.. en dan steeds één galopritme aanhouden en op de volte rijden en steeds de kruisjes (!) springen. Niet te hoog zetten want het gaat om het ritme en wendingen.

Probeer eerst de volte meer ovaal te rijden, dus als een ei, en daarna de volte steeds iets kleiner te maken.

maar moeite met springen? of met wendingen?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:05

met name met wendingen merk ik het, maar bijv. met het wijken heb ik er ook wel eens last van dat ze een beetje wegvalt, en op de rechterhand vind ze het ook wat moeilijk om in galop te blijven.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:17

goed zoals ik in je profiel een beetje kon lezen is je paard een jaar of 4? klopt dat? want dan kan het zijn dat ze nog moeite heeft met haar balans.

Ik heb hier namelijk een pony staan, die heb ik ingereden is ook al 4, maar als ik bijvoorbeeld ook een rechte lijn moet rijden is het net of ze ladderzat is. En ze valt vooral naar links.

Ik rij daarom met haar heel veel voltes en wendingen en hou haar in de wending goed op mijn buitenteugel maar het allerbelangrijkste in een wending met een jong paard is dat je haar ondersteunt met je binnenbeen.

Als je gaat wijken naar rechts en ze valt over de schouder weg dan rijd je gewoon rechtuit en probeer je het nog een keer. Of juist expres een paar meter zijwaarts en een paar passen recht vooruit. Begrens haar goed met je buitenbeen en buitenteugel. Desnoods mocht ze heel erg over de buitenschouder wegvallen zet je een volte in.

Ook altijd erop letten als je haar corrigeert op scheef lopen (wat over de schouder vallen in principe is) dat je de voorhand weer terug voor de achterhand zet,en niet andersom.

Maar probeer vooral te letten dat je met je buitenteugel begrenst.

Je kunt je paard namelijk ook onbewust op de binnenteugel pakken en daarbij de buitenteugel een beetje vergeten.. Maar als je je paard alleen op de binnenteugel rijdt, dan krijg je foutjes als over de buitenschouder wegvallen of naar binnen.