3,5 jarige "ontploft" tijdens inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duimpje1993

Re: 3,5 jarige "ontploft" tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:04

Paard mee nemen naar een rijvereniging of zo iets dergelijks.
Leer heb van die spanning af te komen, organiseer een zelfde soort situatie voor hem, rijd met andere paarden en ga daarna alleen naar een bak, rijd een 'proefje' en kijk wat er gebeurt.

Je paard weet nu dat hij daar kan gaan totdat jij eraf ligt, hij zal dan ook niet eerder stoppen, daar moet je aan werken.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:15

Doet hij het thuis ook weleens?
Maar ik ben het wel met de rest eens ik zou ook eerst ff lekker alles bevestigen en daarna op vreemd terrein een x aantal keer wennen.
Gewoon voor de gewenning, en dat ie ontploft lekker belangrijk. Want als jij op wedstrijd gaat heb je toch altijd wel een spanning zowel van jou als van hem. En als je gewoon voor de "lol" ergens anders gaat rijden is die spanning er niet.
Ook vind ik het geen goede oplossing dat je hem een tik verkoopt om er mee te stoppen. Je kunt hem dan beter eerst longeren ofzo of door rijden en net doen of er niets aan de hand is.
Want ik ben bang dat er een dag komt dat hij die tik niet meer pikt en je terug gaat pakken en gewoon door blijft gaan. Op dat moment ben je verder van huis en duurt het langer om het allemaal weer goed te krijgen.
En bedenk wel je hebt een jong paard wat ook lekker in zijn kleuterpubertijd komt en graag gaat uitproberen. Wat ik dan meestal doe is het foute gedrag gewoon negeren en het goede belonen, behalve steigeren en bijten dat mogen ze echt gewoon niet doen.
S6 met je paard en ik hoop dat je toch wat doet met de tips die je hier krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:18

Kennelijk zijn die tikken voor het paard wel duidelijk aangekomen want de TS schrijft dat het daarna over en uit is met paardliefs circuskunsten.
Ik zou zeggen, pittig doorrijden en hem bij de les houden. Als hij nu al zijn zin krijgt met zijn streken krijg je er in de toekomst nog een hele kluif aan.

Jurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:41

De tik, is een tik op zn neus met mn hand
En idd dan is het over

Thuis loopt hij super! daarom zijn we ook van start gegaan

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:42

Jurtje schreef:
Hallo

Ben nu een paar keer met mijn 3,5 jarige op wedstrijd (op pad) geweest,
De ene keer gaat het met inrijden beter dan de andere keer

Vaak als ik de inrijdbaan inkom en halverwege ben ontploft hij als het ware,
Begint te springen en te bokken tot ik ernaast lig, als ik hem dan een corrigerende tik geef is het over, kan ik gewoon opstappen en normaal verder rijden

Dit heeft hij nu 2 maal gedaan van de 5 keer dat we op pad zijn geweest

Iemand mischien tips om dit te voorkomen?!

Ja Jur, er zit maar een ding op: Sattelfest worden. Dat tikken laten, want dat komt te laat, hij is eerder beduusd geworden door de situatie dat hij dan niet meer bokt of springt. Bij ongewenst bokken, afstellen, direct doorpareren naar stap en vermanend toespreken. De volgende keer dat ie het weer doet een flinke klap op zijn reet met de springzweep en weer direct naar stap. Maar goed, wel in het zadel blijven dus, anders er maar even iemand anders oplaten die dat probleempje even voor je oplost.

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:44

Henkb, als je je paarden terug naar stap rijd krijgen ze alleen maar meer kans om te gaan staken, juist vooruit rijden!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:52

ik ga mee met het flink aan het werk zetten, een 3 jarige mag best op wedstrijd hoor. Vind de reacties van 'oh tsss iedereen zo'n haast' beetje flauw, heeft niemand om gevraagd.

Flink aan het werk zetten, omdat je al naar je wedstrijd toestapt is hij al lekker ingestapt, dus je kan gelijk beginnen, misschien niet te lang inrijden. Dan krijgt ie misschien rare ideeen, haha Tong uitsteken
Hij is gewoon stout, of hij is bang, maar dat los je niet op door hem in een weitje te zetten of thuis door te rijden. Gewoon lekker oefenen op ander terrein. Wel vervelend dat het vaak zandhappen word!

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:53

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik detsijds met een 4 jarige op wedstrijd startte. Was zowieso een vrij dominant paard die je echt aan moest pakken. Daarom had ik altijd een zweep bij me zodat ik een tik kon geven wanneer hij begon te "spelen". Ik zou als ik jou was toch een zweepje meenemen, al is het een korte omdat je dan toch iets meer te vertellen hebt en je paard er alleen maar van zal leren omdat je laat merken dat JIJ de baas bent en hij dus gewoon heeft te luisteren. Verder vind ik het absoluut geen bezwaar om met een 4 jarige op pad te gaan. Jong geleerd is immers oud gedaan en een B proefje stelt vrij weinig voor. Ik zou hem inderdaad gelijk vooruit rijden en wanneer je voelt dat hij zich spant om iets uit te gaan vreten een strenge tik geven. Reageert hij daar goed op...Gelijk belonen! Heeft bij mijn paard in ieder geval wel gewerkt, maar ieder paard is natuurlijk anders.

Succes!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:55

Daar zal iedereen wel zijn mening over hebben, naar voren blijven draven of galopperen is "vrijheid" geven aan het voorgaande gedrag. Bij terugpareren naar stap is het natuurlijk niet maar zo dat je alleen maar voor moet blokkeren en zorgen dat je paard gaat stijgeren.

Maar gereguleerd terug naar stap, zwaar inzitten, en dan moet je maar eens wat kunnen uitzitten.

We hebben al eens iemand meegemaakt die iedere keer zat te grinniken bij het bokken met een jong paard en dan lekker door bleef rijden, totdat ie een keer vierkant over de bakrand vloog op de stenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:56

Onze grote ezel had er een handje van als ik met hem in de manege aan het werk ging, toen hij dezelfde leeftijd had, hij vond het ook een uitdaging om vooral als ik aan wilde galopperen, als een bokkende malloot door de bak te vliegen. Nu lig ik er niet zomaar naast en als ik hem terugnam werkte dat ook niet, de bokken werden alleen maar hoger. Wat ik deed was een mep op de kont, sporen erin en gassssss. Hij was erg snel genezen Knipoog

Off-topic, HenkB, kan het ook even in Jip en Janneke-taal? Knipoog

Jurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:57

Dankjullie!
Toevallig heb ik zondag wedstrijd, rij er 1 per maand dus veel vraag ik nou ook weer niet aan hem!
Ik zal hem idd meteen aan het werk zetten als we binnenkomen, ook zal ik een zweep meenemen, mag je met een springzweep b-proef rijden?! (houd niet zo van lange zwepen, en dan kan ik hem op de hals een corrigerende tik geven ivm op zn kont, hij reageert namelijk heftig op zwepen)

Jurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:58

henkb schreef:
We hebben al eens iemand meegemaakt die iedere keer zat te grinniken bij het bokken met een jong paard en dan lekker door bleef rijden, totdat ie een keer vierkant over de bakrand vloog op de stenen.

En dat wil ik idd voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:00

Eén wedstrijd in de maand is inderdaad echt niet teveel, en ik denk niet dat men het je verbied met een springzweepje.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:08

Ja hoor je mag gewoon met springzweep rijden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:10

Ik zou hem op vreemd terrein rijden zonder dat je wedstrijd rijd. Neem dan eens instructie mee, zodat je goed begeleid wordt. Als je paard eenmaal doorheeft dat hij op concours raar kan doen (je moet op het voorterrein en tijdens de proef nou eenmaal met van alles rekening houden), is dat een nog groter probleem om er weer uit te rijden! En als hij doorheeft dat hij overal moet luisteren, haal je die winstpunten ook snel genoeg.
Succes ermee!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:20

Ik ga met het advies mee van voorwaarts draven. Losstappen aan de hand en na het opstappen aandraven en gas erop houden tot ie in de draf ontspant. In je losrijden gewoon voltes en wendingen meepakken maar altijd naar voren met hand eraf en been eraan. Vooral belonen als ie goed voorwaarts gaat en doet wat je vraagt. Gebruik je stem om te belonen.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:28

Ik heb dat ook met mijn jong beestje aan de hand als ik op "wedstrijd" ga.
Je moet hem goed bezig zien te houden, zo'n jonge beestjes zijn snel afgeleid, laat hem/haar maar werken! Lachen (een klein hindernisje springen zorgt er ook al voor dat je paard minder vlug gaat bokken, is bijna hetzelfde als een bok Lachen )
Voel je het komen gelijk een tik met de zweep, ik vind een tik op de kont het gemakkelijkst, maar als je paard te fel reageert zou ik het idd niet doen. Lachen
Ook in het begin niet te lang instappen, ik ga meestal direct draven. In stap denk ik dat ze nog vlugger afgeleid zijn en in galop denk ik dat ze vlugger gaan bokken...

Het paard vind ik zeker niet te jong om op wedstrijd te gaan Lachen zo leren ze het!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:40

Ik denk dat je paard op zijn manier aangeeft dat ie er nog niet klaar voor is Knipoog
De enige oplossing daarvoor is wachten. Paard is nog jong genoeg Knipoog

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:09

Niet zeveren over de leeftijd daar heeft de ts niet om gevraagd. Ze vroeg om tips niet om gezever.

Vooral zelf niet te veel gaan miepen aan de voorkant. Pak je paard gewoon lekker op en ga meteen draven en figuren rijden! Dan blijft je paard op jou gefocust en is ie bezig met het werk dat ie moet doen en kan ie dáár zijn energie in stoppen in plaats van in het bokken! en als ie het braaf doet ook op zijn tijd belonen, is het met een klopje op de hals als met je stem. en als ie da toch aan de kletter gaan moet je hem/haar op de volte zien te krijgen en terug naar de gang waarin je zat rijden en eventjes een keer je sporen erin of een schop geven als ie wat gevoelig is maar dan meteen weer ontspannen. Zo weet je paard wel dat dat niet goed was maar dat je nu niet meer boos bent.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:22

soeboenoe schreef:
Niet zeveren over de leeftijd daar heeft de ts niet om gevraagd. Ze vroeg om tips niet om gezever.

Ze vraagt toch om advies?!
Maar ach, vooral lekker afslaan dat beest. Geen tijd gunnen en vooral niet naar de lichaamstaal van je paard kijken/luisteren...Dáár kom je ver mee Lips are sealed

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:30

Ik zeg niet dat ze het paard moet afslaan en als ik eerlijk ben ben ik ook pas met mijn 4,5 jarig paard op wedstrijd gegaan omdat ik 3,5 ook te vroeg vond maar dat is ieder voor zich.

En wie zegt dat zíj Niet naar de lichaamstaal van haar paard kijkt/luisterd? Ik begrijp mijn paard ook niet altijd (en ik weet zeker dat jij dat ook hebt). En misschien, dat kan ík noch jíj vanuit dit topic zeggen, is het wel zo dat hij zo wil zeggen dat hij het maar niks vind die wedstrijden, maar als ze geen alternatieven probeert komt ze ook nergens...

en verder no hard feelings hoor Haha! even goede vrienen Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:32

ik heb ook altijd een 4 jarige mee op concours en ook vaak hetzelfde probleem,ik rij hem eerst vlot voorwaarts en laat hem niet te lang,zodat als hij ontploft ik hem meteen met zijn hoofd omhoog heb,als de meeste spanning en frisheid er af is,ga ik rustig stappen,en pak hem daarna weer op.je hebt ondervonden dat hij het doet,dus laat je de volgende keer niet verassen,hou je teugels maar wat korter en voorwaarts,rij hem maar iets moe met losrijden.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 08-01-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:33

Ik vind het een beetje onzin om te denken dat een paard het dan niet leuk vind. Dan zou hij dit gedrag namelijk constant vertonen.

Gewoon lekker doorrijden hoor meid. Aanpakken die handel, goed voorwaarts rijden, hij moet er niet over na kunnen denken!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:44

Ik vind dit toch wel zware beschuldigingen. vern**k je paard en dat dit een gevalletje word van niks meer mee te bezeilen. ( te lezen op vorige pagina)

Hier word de TS de grond ingestrapt zonder dat jullie achtergrond informatie kennen.
Tevens ken ik die ook niet maar vind dat je zo niet mag en kan oordelen.

Ieder voorzich wat hij met zijn paard wil doen en ik ga ervan uit dat de TS niet zomaar op wedstrijd gaat met haar paard als haar paard niet vertrouwd zal zijn met vreemde omgevingen enz.
Ze probeert het paard te laten wennen aan de wedstrijd ring en door het gedrag van haar paard daar maakt ze deze topic.
(misschien niet aan mij maar vond het zo bot overkomen)

Ik denk zelf dat jou paard het misschien wel heel erg spannend vind andere paarden in de losrijbak en de sfeer en omgeving van het wedstrijdrijden en daarom misschien wat jolig word? De weg erheen is hij braaf denk ik uit jou bericht te lezen die je later plaatst?
Misschien zijn het dan toch de andere paarden/ruiters ?

Mijn tip lekker voorwaarts rijden zodat hij rustig zijn ei kwijt kan zonder te bokken en te doen. contact houden met hem en hem bezighouden maar wel voorwaarts zodat de eventuele spanning er dan misschien af gaat?

Heel veel succes!!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:29

Sjelle amen!!!
jij snap hem!