weet niet meer wat ik moet doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Compliment

Re: weet niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:50

Foxy1980 schreef:
Ik zou toch zeker pijn uitsluiten. Dat je zadel goed ligt wil niet zeggen dat ze bijvoorbeeld geen pijn in haar rug heeft. Ik heb hetzelfde van dichtbij meegemaakt en dit bleek kissing spines te hebben.
Doe ze aan de longe ook al zo knetter?

En wat voor merk voer je precies?

aan de longeerlijn is ze meestal wel braaf.. ja ze is jong en schrikt ze ergens van maar dat vind k niet erg ook niet met rijden maar dat is het dus niet. met haar rug is niks aan de hand dat is al gecontroleert zaterdag komt de tandarts misschien heeft ze last van haken ect..

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:54

midgie schreef:
Ja zou ook zeggen minder krachtvoer, meer hooi.
5/6 keer in de week rijden voor een 4 jaruge vind ik ook heel erg veel.
Zou ook even alles na laten kijken.
Ga eens andere dingen met haar doen, lekker wandelen , freestyle , grond en hand werk, staat ze wel eens aan de dubbelen lijnen, een heel belangrijek basis oefening.
Wat doe je aan rechtrichten en probeer het rijden even tot 1 of 2 keer te verlagen en laat het dier ook een seen paar daagjes lekker op de wei staan , een 4 jarige is nog vol op aan het ontwikkelen.
Als het geen lichamelijk probleem is zou ik toch eens een andere instructrice zoeken, iemand die jou wel kan helpen, want het dier geeft aan dat er ergens een probleem is, dus luister en kijk heel goed naar het dier en ga eens helemaal terug naar het begin van zijn opleiding , ergens is er iets fout gegaan en dat moet je zien te vinden, neem de rust en het geduld, zo ie zo erg belangrijk, steigeren is een vlucht gedrag en als je een paard al zo ver hebt , dan ben je zelf ook al te ver gegaan, laat het dus eerst nakijken en ook het zadel enz als dat niks oplevert zoek dan de fout toch even bij jezelf, wat doe jij als je paard zo gaat doen , een goeie instrutie moet dat kunnen zien en jou er bij helpen, die moet kunnen zien en aanvoelen wat er fout gaat bij jou en je paardje.

op de wei kan ik haar nu niet zetten. die is alleen in de zomer geopend stappen en doen ook grond werk. en leuke oefeningetjes het is niet zodat ze iedere dag moet dressuren

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:54

Klinkt als mijn paard. Bij ons is het opgelost door cursussen grondwerk en een veel strengere (voor het paard) duidelijkere instucrtrice...

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:56

Vjestagirl schreef:
Klinkt als mijn paard. Bij ons is het opgelost door cursussen grondwerk en een veel strengere (voor het paard) duidelijkere instucrtrice...

oke bedankt voor je berichtje

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:09

Het zal waarschijnlijk een combinatie van meerdere factoren zijn denk ik.

Allereerst natuurlijk pijn volledig uitsluiten, maar daar ben je al goed mee bezig! OK dan! Alleen nog de tandarts, maar daar had je geloof ik al een afspraak voor.

Verder kan het aan verschillende factoren liggen. Teveel hoogwaardig voer, te weinig vrije beweging, teveel vragen van een 4 jarige etc.

Ik vind het toch een vereiste dat ieder paard een aantal uur per dag vrij moet kunnen bewegen met andere paarden. Daar blijven ze goed in de kop van.

Daarnaast zou ik het voer naar beneden schroeven. Misschien kan je een wat meer onderhoudende muesli (zonder haver) geven. In muesli zitten over het algemeen minder suikers en melasse. Ik zou dan ook wat meer hooi geven. Weet je ongeveer hoeveel kilo hooi je paard per dag krijgt?

Verder denk ik dat je teveel wil van je 4jarige. Ik vind 5/6 keer in de week rijden (incl. daarvoor longeren) en de overige dagen flink longeren heel veel. Zorg dat je paard het leuk blijft vinden en de tijd krijgt om alles te begrijpen en in zich op kan nemen. Daarnaast gun je paard nog de ruimte om jong te zijn! Misschien is het gewoon teveel en gaat hij daarom in protest.

In ieder geval heel veel succes met je paard!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:14

Mijn paard zou ook een bommetje worden als ze zo weinig vrij zou kunnen bewegen. Is er geen mogelijkheid haar in een paddock oid te zetten een paar uur per dag? Ik denk dat dat al veel op zou lossen.

Over het voer is denk ik al genoeg gezegd, denk ook zeker dat dat kan schelen.

Eigenlijk beschrijft Nikki hierboven het al erg goed.

Veel succes, hopelijk kunnen jullie samen op een fijne manier verder.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:15

Als je zeker weet dat het gedrag niet het gevolg is van lichamelijke problemen/pijn, dan zou ik haar een poosje wegbrengen naar een expert. Dat kost misschien wat, maar dan heb je ook wat. Dan weet je zeker dat het aanrijden/doorrijden ook goed gebeurt en zij weten ook heel goed wat er beter wel of niet gevoerd kan worden.

Succes.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:17

Prinnie schreef:
Mijn paard zou ook een bommetje worden als ze zo weinig vrij zou kunnen bewegen. Is er geen mogelijkheid haar in een paddock oid te zetten een paar uur per dag? Ik denk dat dat al veel op zou lossen.

Over het voer is denk ik al genoeg gezegd, denk ook zeker dat dat kan schelen.

Eigenlijk beschrijft Nikki hierboven het al erg goed.

Veel succes, hopelijk kunnen jullie samen op een fijne manier verder.

het los gooien in de paddock zou ik indd kunnen overleggen met iemand van stal.. maar ze kan niet samen met een ander paard want dan slaat ze erna en in de eentje vind ze het niet fijn.., dan rent ze heel hard heen en weer tegen het hek..

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:45

En met een ander paard in de paddock ernaast?? (slaan gaat trouwens vaak snel over met een vast maatje waar ze aan kan wennen).

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:51

Ik denk dat nagenoeg ieder paard bij een ander paard kan staan. Rangorde bepalen kan inderdaad gepaard gaan af en toe met slaan end. maar dat is natuurlijk gedrag. Waarschijnlijk is je paard gewoon vrij dominant.

In een groep staan is echt het beste voor een paard en ik weet zeker dat het voor die van jou ook zo is.

Ik sta op een pensionstal met ruim 100 paarden. De paarden zijn verdeeld in ongeveer 10 groep met gemiddeld 10 paarden. Er is nog geen 1 paard geweest die na wat gewenning niet in de groep kon. Tuurlijk vallen er bij ons ook wel eens klappen als de rangorde bepaald moet worden, maar dat is niet meer dan normaal. Als je ziet hoe paarden opknappen door gewoon lekker buiten te lopen met soortgenoten. Een paard is en blijft een kuddedier.

Ik zeg dit natuurlijk met uitzondering van hengsten Haha! Duivel

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:56

nikki160287 schreef:
Ik denk dat nagenoeg ieder paard bij een ander paard kan staan. Rangorde bepalen kan inderdaad gepaard gaan af en toe met slaan end. maar dat is natuurlijk gedrag. Waarschijnlijk is je paard gewoon vrij dominant.

In een groep staan is echt het beste voor een paard en ik weet zeker dat het voor die van jou ook zo is.

Ik sta op een pensionstal met ruim 100 paarden. De paarden zijn verdeeld in ongeveer 10 groep met gemiddeld 10 paarden. Er is nog geen 1 paard geweest die na wat gewenning niet in de groep kon. Tuurlijk vallen er bij ons ook wel eens klappen als de rangorde bepaald moet worden, maar dat is niet meer dan normaal. Als je ziet hoe paarden opknappen door gewoon lekker buiten te lopen met soortgenoten. Een paard is en blijft een kuddedier.

Ik zeg dit natuurlijk met uitzondering van hengsten Haha! Duivel

oke bedankt ik zal het proberen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:42

Dus dit arme dier staat nauwelijks buiten eigenlijk?
Ken genoeg paarden die daar pislink van worden, kun je eventueel een andere stal overwegen?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:02

lovetoulouse schreef:
Foxy1980 schreef:
Ik zou toch zeker pijn uitsluiten. Dat je zadel goed ligt wil niet zeggen dat ze bijvoorbeeld geen pijn in haar rug heeft. Ik heb hetzelfde van dichtbij meegemaakt en dit bleek kissing spines te hebben.
Doe ze aan de longe ook al zo knetter?

En wat voor merk voer je precies?

aan de longeerlijn is ze meestal wel braaf.. ja ze is jong en schrikt ze ergens van maar dat vind k niet erg ook niet met rijden maar dat is het dus niet. met haar rug is niks aan de hand dat is al gecontroleert zaterdag komt de tandarts misschien heeft ze last van haken ect..

Als ze aan de longe braaf is en niet dat rare gedrag vertoont wat ze onder het zadel wel vertoont dan zou ik toch echt foto's laten maken van haar rug en evt hals. Je kan aan de buitenkant niet zien wat er van binnen zit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:05

ik zou op zoek gaan naar een andere instructeur

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:08

iets minder krachtvoer, en ook omschakelen naar basis of manège brok , maar zeker geen sportbrok voor een paardje die zo een beetje moet werken, want een uurtje rijden is niet genoeg om sportbok voor te geven echt niet.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:15

lovetoulouse schreef:
op de wei kan ik haar nu niet zetten. die is alleen in de zomer geopend stappen en doen ook grond werk. en leuke oefeningetjes het is niet zodat ze iedere dag moet dressuren

Volgens mij heb je hier al een groot probleem.
Als het geen lichamelijk probleem is, zou dit ook zeer zeker de oorzaak kunnen zijn.
Paarden horen buiten te lopen! Als ze de hele dag op stal staat, en ze komt er alleen uit als jij wilt rijden, is het toch logisch dat ze heel druk wordt? Zodra het kan, het dier buiten zetten, en lekker laten grazen de hele dag.
Als het echt niet mogelijk is op de stal, dan denk ik dat het slim is om eens te kijken naar een andere stal.
Met dit weer snap ik heel goed dat ze een paar dagen niet buiten kunnen staan, maar de rest van de winter horen paarden gewoon lekker buiten te staan Lachen Is veel fijner voor ze. En voor jou ook, want dan kan ze haar energie kwijt in de wei, en ben jij niet de dupe. Lachen

tuintje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:16

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:28

ben het met de anderen eens, 3 kilo is veel!!!
misschien is basisbrok genoeg of zelfs beter voor haar, als je toch geen wedstrijden rijd..
wat ontzettend vervelend zeg.. heeft de tandarts geholpen??? zou mooi zijn.
of eens laten nakijken door een osteopaat ofzo? want het kan ook medisch zijn, de rug ofzo..
nou succes in elk geval!!!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:38

Ik zou in mijn omgeving mensen zoeken met zo hun eigen specialiteiten, denk aan b.v. ruiters, instructeurs, osteopaat of gewoon de oude paardenman om de hoek, vergeet vooral de hoefsmid niet, dit zijn vaak paardenmensen tot en met, laat hun eens hun gang gaan met de kennis/gevoel dat zij hebben. Zo heb ik samen met dit soort personen ontzetten veel problemen opgelost, en doe ik nog steeds.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:50

Als mijn paard zonder sociaal contact op stal staat en veel krachtvoer krijgt, wordt ze ook druk.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 07:09

Is de tandarts al geweest?
Merk je al verschil nu je neem ik aan minder bent gaan voeren?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:42

Ik denk dat het inderdaad een combinatie is van meerdere dingen. Ten eerste: Een paard heeft sociaal contact nodig! En moet elke dag vrij kunnen bewegen met soortgenootjes in de paddock, tenminnste een paar uur..
Ten tweede: het voer. Yuni stond ook eerst op sportbrok, werd ze druk van en ze nam het ook niet goed op, waardoor ze afviel. Ik ben overgestapt op Pavo Sportfit Muesli, echt aan te raden! Zitten ook stofjes in (o.a. magnesium) waar ze wat rustiger van worden. Je kan ook op pavo.nl kijken voor de voedingswijzer, die is nu alleen uit de lucht dacht ik. Op paardnatuurlijk.nl staat er ook 1.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:04

Sette schreef:
Is de tandarts al geweest?
Merk je al verschil nu je neem ik aan minder bent gaan voeren?

ja de paardentandarts is geweest. was de eerste keer voor haar wantvoor ons is ze og nooit geweest. ik heb het zelf gevoelt maar aan de binnen en buiten kant was het heel scherp wat zeer doet aan der mond. zelf kan ik nu niet rijden want heb een gekneusde teen:( ik ben een paar keer wezen kijken bij me verzorgster en het gaat al stukken beter. zelf als ik tijd heb rijd ik er even heen om haar los te gooien. ik heb haar ook op 2 kilo voer gezet. wel gewoon sportbrok. kijken hoe dat gaat. maar ze is nu al een stuk liever geworden met rijden. zelf denk ik dat het te maken had met de tandjes. vanavond na me werk ga ik weer even kijken bij me verzorger.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:15

Goed dat het al wat beter gaat! Zelf rij ik ook een 3,5 jarige merrie en ze is vreselijk heet altijd. Ze bokt niet, maar gaat vreselijk snel en neemt soms zeer rare sprongen. Zij mag ook absoluut niet op stal, anders wordt ze compleet gek in het rijden. Ze loopt dus in de paddock, met toegang tot haar stal als ze dat wil. Verder krijgt ze maar 1,5 kilo krachtvoer op een dag. Ze heeft er nodig, want is nogal smalletjes, maar meer is vragen om problemen! Ik longeer haar altijd voor ik opstap en dat kan soms wel een kwartier, 20 minuten duren voor mevrouw klaar is met rondvliegen in galop. Daarna kan ik behoorlijk rustig rijden, hoewel ze nog dikwijls rondspringt of wegvliegt. Bij haar is vooral haar bloed een probleem (FuriosoXIndoctro), dus een echte bloedmerrie die je wat in haar waarde moet laten.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:39

JaBa schreef:
Goed dat het al wat beter gaat! Zelf rij ik ook een 3,5 jarige merrie en ze is vreselijk heet altijd. Ze bokt niet, maar gaat vreselijk snel en neemt soms zeer rare sprongen. Zij mag ook absoluut niet op stal, anders wordt ze compleet gek in het rijden. Ze loopt dus in de paddock, met toegang tot haar stal als ze dat wil. Verder krijgt ze maar 1,5 kilo krachtvoer op een dag. Ze heeft er nodig, want is nogal smalletjes, maar meer is vragen om problemen! Ik longeer haar altijd voor ik opstap en dat kan soms wel een kwartier, 20 minuten duren voor mevrouw klaar is met rondvliegen in galop. Daarna kan ik behoorlijk rustig rijden, hoewel ze nog dikwijls rondspringt of wegvliegt. Bij haar is vooral haar bloed een probleem (FuriosoXIndoctro), dus een echte bloedmerrie die je wat in haar waarde moet laten.

ik heb ook een bloedmerrie (germus r X wolgang). ze rent niet weg maar springt opzij of geeft een bok. wij moeten haar ook een kwartier half uur longeren voordat we er op stappen